Gå til innhold

Hvor ble det av BMW i taxi

Z1
 Share

Anbefalte innlegg

Eide selv en 2012 modell Skoda Octavia L&K for eksempel, og disse er faktisk brukt en del som taxi. Helt OK bil men jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan vurdere den bilen til taxikjøring.

Tross alt plassen man skal oppholde seg i ganske mange timer for døgnet. Dag etter dag etter dag.....

Onkelen til dama er taxi-baron i Hamar traktene. Han har nesten bare Skode Superber.

Spurte han hvorfor han hadde det i stedet for mærsjer og svaret var økonomi. Superbene var såpass mye billigere i innkjøp at de var mye billigere å ha selv om restverdien lå langt under.

Han har flere biler som i dag har gått over 300.000 og det har vært lite bortsett fra slitedeler som er feil på de. I helgen ble det byttet dempere og drivaksler på en som hadde gått over 400.000, og kostnaden i deler var vel ca 5000,- og skrujobben gjorde eier selv.

Jeg forstår jo at det er pga økonomi at de velger disse bilene :)

Tror ikke de er noe dårligere vedlikeholdsmessig heller. Snarere tvert om!

Jeg bare sier at noe annet enn en premiumbil hadde vært totalt uaktuelt for min del hvis jobben innebar at jeg skulle tilbringe for eksempel 4-5 timer og kanskje mer for dagen i en bil.

Unntaket måtte blitt i en oppstartsfase e,l der jeg hadde fysisk vært tvunget til å hatt en bil med dårlige seter og høyt støynivå.

Satt på med en hiace taxi engang for eksempel... Fy flate jeg skulle mottatt mye penger for å kjørt rundt i en hiace som taxisjåfør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro du hadde vært hos strandveien auto (BMW) i Trondheim.

De er slik du beskriver de...på en prikk.

...eller Bavaria Arendal. Skikkelig arrogant gjeng bortsett fra ett par hyggelige på delelager og EN selger som er den yngste av dem (og slagssjefen på Honda, jævlig trivelig kar. Synd han sitter i feil avdeling). Det er ikke bare meg heller, en kollega av pappa som har kjørt BMW i mange år og faktisk var trofast kunde ville bytte inn sin E46 Coupe i en E90 med X-drive. Ingen interesse hos selgerne i det he tatt, i dag kjører han A4 Quattro #-o Fattern også som handla ny E60 der i 2007 har mista helt lysta på å handle der igjen da de ikke var mye interessert i å vise ham F10...

Se det, når sporet jeg av igjen.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at det er få BMW som taxi i tromsø er nok fordi han som er (var) sjef på Trondsen (som hadde bmw) var en tulling.

Hvis du kom inn og viste genuin interesse og ville prøvekjøre en bil så måtte du nesten kjøpe den, og hvis du ikke gjorde det så kunne du rett å slett bli bedt om å ikke komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo: Til info kan jeg nevne at Jæger har åpnet salgslokale i Åsane. Jeg har vært litt oppe på Kokstad, og der kan man stå lenge uten at noen tar kontakt.

Stakk en tur innom i Åsane for å titte. Gikk med en litt sliten dongeribukse og hadde ikke pyntet meg for å si det slik.

Gikk ca 10 sekunder før selgeren oppsøkte meg. Vi pratet litt og jeg fortalte at jeg hadde den E90en som sto utenfor, og at jeg var litt interessert i hvordan nye F30 var i forhold. Fem minutter etter jeg hadde gått inn i butikken så satt jeg i en rød F31 320d som sto utenfor, hvor selger forklarte meg forbedringer osv fra forrige generasjon. Så var det bare å ta seg en 20 minutters prøvetur hvis jeg ville.

Makan til service har jeg aldri vært borti hos en forhandler. Synd de bare har salgsavdeling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene er relativt ferske!

E300 TurboDiesel, det går en annen også samme som min E300 Diesel(sugis)

484755_10151241709165163_1249091822_n.jpg

482958_10151440902799274_521355081_n.jpg

Har kommet noen F11 taxier i byen, det er sjeldent man ser de! Har selv aldri kjørt F11 på vei hjem fra byen, men utallige Mercedeser og jeg synes de fungerer godt som taxibiler. De har svært bagasjerom, stillegående og har enorm beinplass i baksetet. Noe jeg som passasjer setter høyest, kvaliteten er vel jevnt over lik, men Mercedes vinner nok på garanti og verkstedordninger. Har også snakket med en del førere i bakrus og spurt hva de synes og alle har vært fornøyde. Volvo har de vært minst fornøyd med, det var klaging på automatkasser og motorras.

Det er klart at en taxikjørt bil har gått mye lenger enn en privatkjørt bil. Så en gang en E61 som hadde gått 460 000km i taxinæring og den så relativt sliten ut innvendig.. To bekjente jobber med Mercedes og har nylig kjøpt seg hver sin 211 med rundt 450 000km på telleren. Disse ser ikke mye brukt ut overhodet. Det er helt klart at en taxikjørt bil har fått den oppfølging som trengs iløpet av dens liv og at de gjerne bærer preg av dette. De rekker også å bli kjørt langt før de blir gamle. Min Mercedes har gått likelangt som en taxikjørt en gjør på 4,5 år(1994 modell). Den ser relativt sliten ut utvendig og har det standard slitehullet på venstre sidestøtte innvendig som det eneste ordentlige slitasjemerket..

Jeg tror at BMW kan klare seg like bra som Taxi hadde garantiordninger og slikt vært like godt som Mercedes. Man skal også huske på at Opel var merket som gjaldt på 70 tallet som taxi i Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ofte hva taxisjåfører synes om bilen de kjører, og om Prius f.eks. har jeg fått høre flere ganger at de er greie bortsatt fra på glatten. Visstnok helt håpløs på bergensk vinterføre.

Og til de som mener man kommer seg bedre frem med en BMW ved å slå av antispinn, så vil jeg gjerne vite hvordan man klarer på egenhånd å bremse hvert bakhjul separat etter behov. Jeg klarer det bare på traktoren som har to bremsepedaler. Eneste er at man må kjøre ganske annerledes for å utnytte elektronikken best mulig.

Kan det stemme og at Mercedes blant annet leverer en mer slitesterk skinnkvalitet i taxiriggede biler?

Hadde jeg skullet eie og kjøre en taxi hadde jeg definitivt også valgt noe som var komfortabelt å sitte i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo: Til info kan jeg nevne at Jæger har åpnet salgslokale i Åsane.

Synd de bare har salgsavdeling der.

Og verksted :D

Angående Merce. Kjørte en 2010 E200cdi over 2 dager, for et par år siden, i forbindelse med at jeg skulle være sjåfør for en brud og mannen. Veldig behagelig bil mtp ujevnheter i veien og setet var også veldig bra. Var sort skinn, og sidestøtter som strammet seg automatisk i svinger. Sikkert praktisk, men ble ikke vant til det over 2 dager og fant det forstyrrende. Akkurat som noen dytter deg hardt i siden. Kvapp litt. Hehe. Uansett, herlig å kjøre.

For 3-4 uker siden tok jeg en slik Merce Taxi for å hente min egen bil, og satt da i baksetet.

Ble mildt sagt forskrekket av opplevelsen ift opplevelsen fra førersetet. Greit at det er kjempegod plass og alt det der, men selve baksetet (også sort skinn) kjentes steinhardt ut. Tynn lefse av en setebunn. Minnet om en flat trebenk. Ville absolutt ikke vært med en kompis til Sverige i baksetet på en slik. Nå skal det sies at jeg ikke har peiling på Mercer og hvilke forskjellige bakseter man kan få i sort skinn, men i den Taxien var det drit. Så i det minste veldig fint ut, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker elektronikken for å komme deg fram på vinterstid må jeg si du bare kjører på flata. Skal man opp en kjip bakke må slikt skrus av, det gjør til og med mamma! Går utifra du vet det men :)

Stort sett så kjører meg med antispinnsystem på, merker hvordan bilen drar seg opp og fordeler kreftene mellom hvert hjul selv med klampen i bånn. I de værste bakkene så går det kanskje ikke så fort opp men den krabber stødig opp og lar seg ikke stoppe uansett, jeg er helt imponert over dette systemet. Audien jeg hadde bare kutta gassen helt til hjula sto stille og dette fungerte svært dårlig synes jeg, ennå med gode vinterdekk på den og framtung som den var så er E90en mange ganger bedre på vinterføre.

Men om du sier det er bedre uten antispinnsystem så er bilen min kanskje enda bedre på vinterføre enn jeg til nå har trodd da :applause:

Min erfaring er at det er best å ha ASC på når man skal opp en bratt bakke, men man må kjøre som om man ikke har det, dvs være forsiktig med gassen og prøve å unngå å spinne, da fikser systemet driften mellom hjulene når det blir litt småspinning. Gir man på for mye mister man lett farten da systemet kveler for mye ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker elektronikken for å komme deg fram på vinterstid må jeg si du bare kjører på flata. Skal man opp en kjip bakke må slikt skrus av, det gjør til og med mamma! Går utifra du vet det men :)

Stort sett så kjører meg med antispinnsystem på, merker hvordan bilen drar seg opp og fordeler kreftene mellom hvert hjul selv med klampen i bånn. I de værste bakkene så går det kanskje ikke så fort opp men den krabber stødig opp og lar seg ikke stoppe uansett, jeg er helt imponert over dette systemet. Audien jeg hadde bare kutta gassen helt til hjula sto stille og dette fungerte svært dårlig synes jeg, ennå med gode vinterdekk på den og framtung som den var så er E90en mange ganger bedre på vinterføre.

Men om du sier det er bedre uten antispinnsystem så er bilen min kanskje enda bedre på vinterføre enn jeg til nå har trodd da :applause:

Min erfaring er at det er best å ha ASC på når man skal opp en bratt bakke, men man må kjøre som om man ikke har det, dvs være forsiktig med gassen og prøve å unngå å spinne, da fikser systemet driften mellom hjulene når det blir litt småspinning. Gir man på for mye mister man lett farten da systemet kveler for mye ned.

Det er min erfaring også, har prøvd det litt og opplevd det frustrerende. Har endt med mange ganger å bare skru den av og heller skaffe litt fart og sladde litt. Det er dog fungert bra de gangene man starter i lavt gir og litt turtall før man kommer til det glatte partiet hvor man kan gå av gassen litt. Først da funker systemet slik det er tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo: Til info kan jeg nevne at Jæger har åpnet salgslokale i Åsane.

Synd de bare har salgsavdeling der.

Og verksted :D

Angående Merce. Kjørte en 2010 E200cdi over 2 dager, for et par år siden, i forbindelse med at jeg skulle være sjåfør for en brud og mannen. Veldig behagelig bil mtp ujevnheter i veien og setet var også veldig bra. Var sort skinn, og sidestøtter som strammet seg automatisk i svinger. Sikkert praktisk, men ble ikke vant til det over 2 dager og fant det forstyrrende. Akkurat som noen dytter deg hardt i siden. Kvapp litt. Hehe. Uansett, herlig å kjøre.

For 3-4 uker siden tok jeg en slik Merce Taxi for å hente min egen bil, og satt da i baksetet.

Ble mildt sagt forskrekket av opplevelsen ift opplevelsen fra førersetet. Greit at det er kjempegod plass og alt det der, men selve baksetet (også sort skinn) kjentes steinhardt ut. Tynn lefse av en setebunn. Minnet om en flat trebenk. Ville absolutt ikke vært med en kompis til Sverige i baksetet på en slik. Nå skal det sies at jeg ikke har peiling på Mercer og hvilke forskjellige bakseter man kan få i sort skinn, men i den Taxien var det drit. Så i det minste veldig fint ut, da!

De har verksted ja, men ikke i samme lokalet. Du jobber der eller? :)

Angående baksetet må jeg si meg helt enig at det er for hardt. Jeg har sittet bak i egen E200 en gang, og det var langt ifra komforten i forsetet. Tror ikke du kan få andre bakseter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er bare å holde flatt, den bremser ikke så mye ned. Gjelder 09 modell, men hørte nye f30 så er dette programmert om en del, så Dtsc bremser bilen mye mer, og fremkommeligheten ble redusert i forhold til f.eks min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er bare å holde flatt, den bremser ikke så mye ned. Gjelder 09 modell, men hørte nye f30 så er dette programmert om en del, så Dtsc bremser bilen mye mer, og fremkommeligheten ble redusert i forhold til f.eks min bil.

Er sånn det er på min også, bare å holde klampen i bånn. Trodde faktisk lenge bilen hadde diffbrems :) Jeg pleier å bruke andregiret opp bakker jeg da jeg har forholdsvis solid moment, funker bra for meg selv i de bratteste bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...