Gå til innhold

320D eller 320I?  

43 stemmer

1. 1. 320D eller 320I?

• Usikker
      0
    • Jeg ville gått for 320D
      8
    • Jeg ville gått for 320i
      35

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ny på dette forumet, så vil på forhånd beklage om dette er et "ofte stilt" spørsmål.

Nå har det seg slik at jeg skal kjøpe min første bmw, så er derfor ute etter litt tips og hjelp fra dere her på forumet.

Har funnet meg en BMW 320i rekkesekser automat 2004mod, og en 320D 2003mod manuell.

Vet at 320D er kvikkere, men er den bedre?

Har vært i kontakt med en mekaniker som jeg kjenner, han frarådet 320d å anbefalte meg rekkesekseren, men så ser jeg etter mye google surfing at mange anbefaler 320d fremfor 320i.

Så hva sier dere som kanskje har disse bilene?

Med vennlig hilsen

Bjørn

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

320d er ikke kvikkere enn 320i, men den har kreftene fordelt sånn at det gjerne føles slik under vanlig kjøring. 320d kan også trimmes slik at den faktisk blir kvikkere. Av objektive ting er 320d klart best på forbruk og bunndrag, mens 320i er klart best på lyd, gange og respons. I tillegg er M54-motorene (altså 320i) veldig bra. Få dyre ting som går i stykker på de. Du bør prøve begge modellene for å se hva du liker best. Personlig er jeg ikke i tvil: 320i, men da med manuell kasse.

Du finner masse info rundt dette om du søker, men spørs om du blir noe klokere. det er sterke meninger begge veier. Uansett er E46 en fin første-BMW.

Skrevet

Dette er en klassisk problemstilling og hadde du skrevet denne tråden for 4-5 år siden ville jeg ha anbefalt deg å kjøpe 320d. Idag vil jeg imidlertid anbefale deg å kjøpe 320i med manuelt gear og med M54B22 rekkesekseren på 170 HK.

Det er flere årsaker til at bensinmotoren er mer attraktiv idag, men først og fremst handler det om at M47TUD20 dieselmotoren begynner å bli gammeldags i relasjon til nyere dieselmotorer. Man kan ikke si det samme om M54B22 motoren iom. at dette så langt er den siste lille rekkesekseren i en 3-serie overhode. Bare dette poenget alene burde få entusiastene opp av stolen. Jeg vil også påstå at nettopp E46 med denne motoren er den mest harmoniske E46 modellen og med litt flittig bruk av gearkassen går den bra også (altså med manuelt gear). Løp og kjøp... :)

Skrevet

Takker så mye for tilbakemelding :)

Ser dere har en finger på manuell kasse, og det var under vurdering å gå for det. Men har ikke funnet en med manuell kasse som er interessant akkurat nå.

Men akkurat den bilen jeg har funnet av 320i nå har automat, så da er det vel litt å tape ytelsesmessig ettersom dere anbefaler manuell, og selvfølgelig smak og behag?

Personlig har jeg aldri hatt automat, men har selvfølgelig kjørt automat (da en 323ia), og fikk etter dette skikkelig smaken på automaten med tiptronic. Så håper automatkassene er solide...?

Skrevet

Har m54b22 motoren i en e39 og den oppleves selv i dette "toget" som sprekt nok. Veldig grei på langkjøring og med et forbruk i denne bilen på ca 1 liter. Jeg har automat og i tillegg er bilen mer satt opp for komfort, men det holder egentlig for meg.

Har hatt den ned i 0,74 på langkjøring med motorveikjøring feks.

Den er dessuten rimelig lett å fikse selv i form av skifte pakninger osv. Masser av DIY guider på nett som gjør det lett å både finne ut om en trenger noe spesialverktøy og hvilke deler man evt trenger.

Ang girkassene, så har jeg ikke lest noe som skulle tilsi at de lider av noen kjente problemer her på forumet. Det går mest i at biler som har rulla 200 000 + at folk gjerne tar ett oljeskift/flush av de kassene.

Tror, uten å ha noen fasit, at det kan være mer problem med dieselkasser som folk har kjørt hardt med chippa motorer.

Skrevet

Jeg ville nok valgt 320i var jeg deg :) M54B22 motoren går for å være riktig så skuddsikker og god, det er også lite som kan gå i stykker og eller slå feil. Denne motoren passer ypperlig i E46, har kjørt den selv og den oppleves som riktig så livlig å artig å kjøre med. Den har fin momentkurve og bra bunndrag til å være en sugemotor med moderat effekt, forbruket lander heller ikke så galt ut selv med automat. Er jo klart at automat stjeler ett sekund på 0-100 men den gjør fortsatt denne sprinten på 8,9 sekunder og det er ikke tregt, forbruket på blandet er oppgitt til 0,89 l per mil og det er heller ikke så galt. Automat funker veldig fint i kombinasjon med denne motoren selv om manuell er å foretrekke entusiastisk sett :wink:

Hadde selv denne motoren i min tidligere 2002 E39 520ia og selv i denne tunge bilen så gikk det ganske greit unna, det imponerte meg faktisk litt. I løpet av de to åra jeg hadde den bilen så var det aldri noe galt med motor og drivverk, så M54B22 kan jeg anbefale.

Skrevet

siden 320d'n er manuell ville eg valgt den, men hadde 320i-en vore manuell hadde det vore et klart førstevalg. Dog er 320d'n med en liten trim fra TRF-performance ingen sinke iforhold :)

Skrevet

Grunnen til oljeforburk er først å fremst at den er spekket med oljeforbruk fra BMW. Ogi noen tilfeller er veivhusventilasjon tett.

Har hatt to biler med M54 motor, 2,2 og nå en 3,0l. Begge har brukt litt olje, men ikke veldig plagsomme mengder.(byttet veivhusventilasjon på 3,0l)

Så det at det ligger en oljekanne i bilen tror jeg ikke du skal legge så tung vekt på.

Kjør bilen på en tilstandsrapport hos BMW, de avdekker fort om noen er galt, ikke bruk NAF de kan stortsett ingenting.

Lykke til med bilkjøp :)

Skrevet

Det at motoren bruker litt olje er bare bra, det tyder på at maskineriet får den smørinen det trenger. Var forøvrig ikke noe stort oljeforbruk på min M54, tror de lå litt under det som BMW oppgir som normalt (1 dl per 1000 km eller noe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...