Gå til innhold

Hvorfor kjører DU med tåkelys?

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte på og starte en tråd om hvorfor akkurat DU kjører med tåkelys.

Dette er jo et omdiskutert tema, og klart ulovlig sammen med nærlys, så det er de jeg sikter mest til, og litt nysjerrig på hva grunnen til at folk faktisk kjører med tåkelys og nærlys sammen både dag og natt. Så hvorfor gjør akkurat du det? Kan begynne jeg...

Kjørte med tåkelys på min gamle bil fordi det så tøfft ut såklart, hadde lilla pærer og sammen med xenonlyset blei det litt kult, men blei stoppa og fikk advarsel, og etter det monterte jeg DRL som er fullt lovlig.

Nå er jeg spent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DRL er kun lov om bilen er godkjent med det, sånn at det er sagt. :)

Jeg kjører med tåkelys, men kun sammen med parkeringslys om dagen. Litt for å spare xenonpærene, men mest fordi jeg er så barnslig at jeg fortsatt synes det er tøft. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRL er kun lov om bilen er godkjent med det, sånn at det er sagt. :)

Jeg kjører med tåkelys, men kun sammen med parkeringslys om dagen. Litt for å spare xenonpærene, men mest fordi jeg er så barnslig at jeg fortsatt synes det er tøft. :D

Akkurat det også er veldig omdiskutert, og det snakka jeg faktisk med politiet og statens vegvesen om, og vi kom fram til det at jeg kunne kjøre med de, siden de er tent uansett hvilke lys jeg kjørte med på bilen, park, nærlys eller ingenting, spilte ingen rolle hvilke lys som lyste, så var DRLene på, og siden de ikke regnes som tåkelys som gir sikt framover, så er de fullt lovlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det ikke lov og ha på tåkelys om kvelden, fordi det er for skart lys og er blennende mot andre bilister.

Jeg ble stoppet og fikk 2500,- i bot fordi jeg brukte de om kvelden, nettopp fordi det er blennende. Jeg skjønner det litt også på en måte er jævlig irriterende og møte folk som bruker det om kvelden.

Men må innrømme at jeg bruker det i dagslys og når jeg står rolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det også er veldig omdiskutert, og det snakka jeg faktisk med politiet og statens vegvesen om, og vi kom fram til det at jeg kunne kjøre med de, siden de er tent uansett hvilke lys jeg kjørte med på bilen, park, nærlys eller ingenting, spilte ingen rolle hvilke lys som lyste, så var DRLene på, og siden de ikke regnes som tåkelys som gir sikt framover, så er de fullt lovlige :)

Det spørs vel igrunn hva du bruker, men lovverket sier følgende:

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
Særskilt godkjente lykter skal ha Vegdirektoratets godkjenningsnr. innpreget i lykteglasset.

Altså, om lyktene har egen DRL-funksjon (som ikke benytter nærlysene), må de være godkjent for akkurat dette for å være lovlige.

Jeg har aldri hatt tåkelys på min E46 og trenger det heller ikke (selv om BMW faktisk leverer Xenon tåkelys til E46 med facelift).

Såvidt meg bekjent har BMW aldri levert xenon tåkelys på noen biler. Tror ikke andre fabrikanter har dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt tåkelys på min E46 og trenger det heller ikke (selv om BMW faktisk leverer Xenon tåkelys til E46 med facelift).

Såvidt meg bekjent har BMW aldri levert xenon tåkelys på noen biler. Tror ikke andre fabrikanter har dette heller.

BMW omtaler ikke de aktuelle Xenonlysene som tåkelys, men de skal monteres på det samme stedet som tåkelysene evt. skal være.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=95&hl=2

srqoaoz395imoc7dw8sd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det, det var jeg ikke klar over. :)

Uansett så er ikke dette tåkelys, men en "enkel" ettermontering av xenonhovedlys i følge BMW selv. Man kan såklart bruke det til hva man vil, men det vil ikke være lovlig som tåkelys. Hvorvidt disse går som fjernlys eller nærlys vet jeg ikke, men ettersom sistnevnte må ha automatisk høydejustering og spylerdyser, er nok dette ekstra fjernlys.

Man kunne heller ikke kjøpe bilen med disse fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dagen så kjører jeg stort sett kun med vanlig Xenon kjørelys på 325en, hender jeg av en eller merkelig grunn slår på tåkelytene om dagen uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Bare gjør det liksom :roll: På kveldstid så har jeg alltid på tåkelysene sammen med kjørelys da jeg liker å ha godt med lys rett foran bilen også, hender jeg setter på parklys (angleeyes) om kvelden også da jeg synes det er tøft. Kjører sjelden med angleeyes om dagen da de lyser svakere på pre LCI biler.

På E34en så kjører ALLTID med park og tåkelys om dagen da jeg synes den ser tøff ut med det, kjører også alltid med kjørelys og tåkelys om kvelden da jeg som nevnt over liker å ha det godt opplyst rett foran bilen også. Jeg vet det er ulovlig å bruke tåkelys i kombinasjon med kjørelys men jeg må si at jeg ALDRI har blitt blendet av en annen bil sine tåkelys. Da er de verre med de som kjører rundt med feil innstilling på lysa eller rånere med ettermonterings Xenon, der blir jeg blendet ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...