Gå til innhold

Hvorfor kjører DU med tåkelys?

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Selv kjørte jeg for mange år siden med tåkelys fordi jeg syntes det så tøft ut på en BMW jeg hadde med angeleyes. Men det var helt til en hjort plutselig spratt forbi foran meg. Den var heldig nok til å unngå å bli truffet av meg, men fikk så til de grader motbevist alle påstander om at tåkelys ga så mye bedre sikt på sidene av veien og at dyr i veikanten da ville bli oppdaget raskere. Gjorde da sammenligning mellom nærlys og tåkelys, og det gikk endelig opp et lys for meg at tåkelysene ikke gjorde annet enn å forvirre.

Nå synes jeg tåkelys er totalt meningsløst til annet enn kjøring i svært lav hastighet på dårlig opplyst vei, samt i elendig sikt (hastighet maks 20 km/t). Og jeg skjønner ærlig talt ikke de som kjører med tåkelys fordi det er tøft. Det er jo ingen som ser deg som sjåfør når du kommer kjørende mot de, fordi du blender de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har de alltid på døgnet rundt, ser bra ut, derfor har jeg de på såklart

+1 på den her.

Dessuten har jeg LED pærer, de klarer ikke blende deg om du stirrer rett på dem engang. :lol:

Angående at man blir blendet av tåkelys; Jeg er ikke enig i det altså, jeg syns man heller bør fokusere på tufsene som ettermonterer xenon uten lyktejustering. Herregud så forbanna irriterende det er å møte slike biler, blir jo blenda ut av en annen himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S-klassen har tåkelysene innfelt i hovedlampa og blir derfor nesten aldri brukt. Mye finere med xenon kjørelys. E-klassen har led park /tåkelys og de blir flittig brukt på dagtid for å spare xenonpærene.. Noen ganger på kveld når jeg kjører i sentrum. Aldri på motorvei. Er bedre å se veien enn å treffe noe som ligger I veien.

At fredrik90 kjører med ae og tåke på natta er bare...flaut... ser jo ikke en dritt... da er det bedre å kjøre xenon på natt og ae/tåke på dagen.. Lyser ikke tåkelysene dine når du svinger? dårlig utstyr bil as.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trodde faktisk at parklys og grøftelys nå var godkjent som kjørelys, etter at nye biler har kommet med alle mulige slags lys på dagtid, i tunell og kveldstid (mørkt)

Det er godkjent som kjørelys på lik linje med alle andre kjørelys (sterkere ringer hos BMW, striper hos Audi, tåkelys hos Mercedes), men kjørelys er kun lov å bruke i dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godkjent som kjørelys på lik linje med alle andre kjørelys (sterkere ringer hos BMW, striper hos Audi, tåkelys hos Mercedes), men kjørelys er kun lov å bruke i dagslys.

Er parklys alene godkjent som kjørelys på dagtid eller skal parklys være i kombinasjon med tåkelys for å være godkjent som kjørelys på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må være i kombinasjon med tåkelys.

På nyere BMW-er (og flere merker) benyttes parkeringslysene som kjørelys. Som kjørelys lyser de sterkere enn de gjør som parkeringslys, da er det lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må være i kombinasjon med tåkelys.

På nyere BMW-er (og flere merker) benyttes parkeringslysene som kjørelys. Som kjørelys lyser de sterkere enn de gjør som parkeringslys, da er det lovlig.

OK... da var det som jeg trodde. Her i DK er det nemlig mange som nå kjører rundt med kun gammeldagse parklys og de er for svake til å være trafikksikre. Jeg har også sett varianter der folk bruker en sterkere pære.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt mer og mer vanlig her hjemme også dessverre. Hvorvidt folk har fått inntrykk av at dette er lovlig ettersom mange nye biler kjører med noe lignende eller om folk bruker dette som en unnskyldning vet jeg ikke, men det er bare dumt.

I endel land i Europa, deriblandt Belga og England er det totalforbud mot å bruke tåkelys (med unntak av hvis det faktisk er tåke vil jeg tro). Jeg var i England med e46-en og kjørte slik jeg pleier her hjemme, der fikk jeg beskjed (på en meget hyggelig måte naturligvis) fra en forbipasserende om at tåkelysene mine var på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt tåkelysene siden jeg sjekket at de virket da jeg kjøpte bilen for 1. år siden.. Tåkelys i kombinasjon med kjørelys er for gamle damer og 18-årige rånere. Kjøring med bare parkeringslys er KUN noe jeg forbinder med gamle damer, og det er fullstendig idiotisk (heter tross alt parkeringslys, og signaliserer at man er parkert)! Tåkelys og nærlys i kombinasjon er bare håpløst... Synes ingen av delene ser særlig bra ut, i tillegg til at det er negativt sikkerhetsmessig. I alle tilfellene ser man heller ikke mye lurere ut om man tar på tåkelyset bak, da det er ca. akkurat like dumt.

Synes selv det er ganske beheagelig å la lysene stå på auto, og la bilen ordne om det skal brukes kjørelys, nærlys, og evt. kurvelys i svingene. I forrige bil som ikke hadde dette stod nærlysene alltid på under kjøring.

Burde egentlig vært et varsel om at man kjørte med bare parkeringslys, for det er lett å glemme å slå på igjen kjørelysene etter å ha stått langs veien.

Forresten utrolig korttenkt som enkelte gjør å stå å blende trafikken mens de har stoppet langs veien, for så å gå rundt på utsiden av bilen skjult av sitt eget lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri voksen så bruker tåkelys sammen med parklys i dagslys fordi jeg synes det ser stilig ut. Bruker ALDRI nærlys og tåkelys sammen eller park og tåkelys etter det begynner å skumre.

Derimot har jeg lært såpass mye i denne verden at jeg vet at man må ha mangel på intelligens for å hevde at tåkelys+nærlys på kveld gir bedre sikt enn kun nærlys. To ting er grunnen til dette: 1. I 80km/t beveger man seg 22 meter i sekundet. Hvor mange tåkelys lyser lengre enn det man rekker å kjøre på ett sekund? Lyser opp kun ting som uansett er for nærme til at man rekker å reagere på de. 2. Man blender både møtende OG seg selv. Gå ut på et jorde en mørk kveld og se mot kanten av jordet. Tenn så en lommlykt rettet mot skoene dine og prøv så å se mot kanten av jordet nå. Akkurat...

Kun de som ikke har skjønt ting som kjører med nærlys+tåkelys, evt. mannen med hatt i Toyotaen sin som ikke vet de står på fordi bilen har en gammeldags vippebryter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten utrolig korttenkt som enkelte gjør å stå å blende trafikken mens de har stoppet langs veien, for så å gå rundt på utsiden av bilen skjult av sitt eget lys.

Det har jeg tenkt på utallige ganger! Helt tullete..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...