Gå til innhold

BMW E92: utstyrs- og andre forskjeller mellom -09,10,11 mod

Anterialis
 Share

Anbefalte innlegg

Forresten:

Jeg ser nå at disse bilene har Navi business, og ikke Navi Pro (her lærte jeg noe nytt...). Jeg regner med det var endring i operativsystemet på både professional og business? Altså at også businessversjonen er oppdatert dersom det er flere knapper rundt iDrive-hjulet?

Hva er hovedforskjellene på navi pro og business? Er skjermen (og oppløsningen på skjermen) oppdatert på lik linje som navi pro?

EDIT: Endret tittel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Navi professional har stor skjerm, mens navi business har liten skjerm. Begge deler fikk ny kontroll på samme tiden, men man fikk ny kontroll en liten stund før selve systemet ble oppgradert, så man får biler med gammelt system og ny kontroll. Navigasjon business ble oppgradert en stund senere (mulig det ikke var før i 2011) enn professional, men fortsatt med liten skjerm.

På den gamle typen navi hadde professional to "CD-spillere" (en egen til kartplate), mens business hadde en. Man kunne derfor ikke høre på CD mens man brukte navigasjon på business. På den nye typen navi fikk professional også kun en "CD-spiller", men her er kartdata lagret internt på en harddisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for veldig gode svar!

Her har jeg lært veldig mye nytt. Jeg ser at de fleste (alle?) bilene jeg har sett på så langt har hatt Navi Business, og ikke navi pro som jeg har trodd. Ettersom du sier at operativsystemet ble oppgradert senere på business sammenlignet med Pro (ikke før ca 2011), vil vel ingen 2009, 2010 biler med navi business ha oppgradert software. Da denne softwareendringen etter hva jeg har hørt var veldig bra (og ikke minst på sin plass), får jeg vel prøve se etter biler med full Navi (pro). Takk for tipset her altså.

Når det er sagt, er det noen måter jeg kan undersøke hva slags software/operativsystem som er installert på biler med ny kontroll (iDrive kontroll med mange knapper rundt)? feks denne bilen (link 1 under), hvordan kan jeg finne ut hva slags software som er installert her?

Link 1: http://mobile24.no/details.htm?id=17691 ... =〈=nor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I akkurat det tilfellet der kan man se at det er gammel navigasjon (CCC) fra bilde av dash'n. Det view'et du ser på skjermen er hovedmenyen på CCC. Ser helt annerledes ut på CIC.

Hovedmenu CIC til venstre, CCC til høyre:

iz613syfl043a5wp887f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny iDrive (CIC) ble introdusert på E92/E93 f.o.m 09/2008, samtidig som E90/E91 fikk facelift. E90/E91/E92/E93 hadde ingen overgansperiode fra CCC til CIC navigasjon som E60/E61 hadde selv om den hadde fått CIC-knott.

Biler etter 09/2009 fikk setevarmebryterene plassert sammen med klimapanelet. Det samme gjorde E90/E91 LCI.

LCI (facelift) f.o.m 03/2010.

Nye speil f.o.m 09/2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Enda et spm.: Hvordan er det med Comfort package; hva inneholder den, og inneholder den KeyLess Go (eller hva det heter)? Jeg søkte på Wikipedia men der fant jeg ingen ting om comfort package, kun convenience package. Samme greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på linken under til min gamle E92...

Det er en 2010 mod. prod. i sept. 09.

Har da varmeseter plassert ved klima og nye speilhus.

Fikk også kun 2010 mod. levert et halvt år frem til LCI (facelift) med Limited Sport Edition pakke som på min.

Fantastisk fin bil, et av de fineste BMW karroseriene noen sinne etter min mening! Tidløst!

...og etter min mening har ikke diesel noe å gjøre i en coupe...

320i er forresten fin på høye turtall, men krever litt "pisking", hadde den på autobahn og den var veldig kvikk i høye hastigheter! Har kjørt mange forskjellige biler på autobahn så har litt sammenlignings grunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, inkludert trådstarter ser seg blind på dreiemomentet på lavt turtall, og følelsen idet turbotrykket kommer. De er ikke interessert i den sportslige følelsen en bensinmotor, paret med manuell kasse og høyt turtall gir en varm sommerdag.

Men det er smak og behag, noen liker landbruksmotorer, andre ottomotorer.

E92\3 fikk trøttere frontlykter under LCI, så enkelt å skille de der.

14156726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk vel led-ringer i lyktene og. Pluss at fangeren på M-sport fikk en liten ekstra flipp/fremspring under grøftelysene.

Trådstarter har alt bestemt seg for motor, så da synes jeg man skal respektere det. jeg hadde ikke valgt det samme i en coupe, men det er meg. Men jeg synes E92 320d er priset veldig høyt. 320k ca for en kurant M-sport fra 2008-2009? Det er ikke veldig langt opp til en 325d eller 325i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, inkludert trådstarter ser seg blind på dreiemomentet på lavt turtall, og følelsen idet turbotrykket kommer. De er ikke interessert i den sportslige følelsen en bensinmotor, paret med manuell kasse og høyt turtall gir en varm sommerdag.

Men det er smak og behag, noen liker landbruksmotorer, andre ottomotorer.

Trådstarter har jo hatt et valg mellom 320i og d. Jeg skjønner godt at han evt. velger 320d.

Hvis du syns at det å piske en 320i på høyt turtall får fram den sportslige følelsen i en E92 så tror jeg ikke du har eid mye annet. Hadde valget stått mellom en 325i eller 325d så hadde jeg glatt valgt bensin, og det er det sikkert flere andre her som hadde gjort også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En coupe er en egobil, som sjelden/aldri er tungt lastet. Med tom bil er det ikke nødvendig å piske en 320i. Den er sterk nok i mellomregisteret til å akselrere uanstrengt og fint. På f.eks. en E91, som gjerne brukes som familiebil, med tidvis mye last kombinert med langturer, fjelloverganger og forbikjøringer, så ser jeg gevinsten med en momentsterk dieselmotor. Den er langt mer upåvirket av vekt, siden den har alle kreftene der turtallsnålen vanligvis ligger.

Selv en dieselhater som meg kan være troende til å handle E91 (ikke E92) med diesel. (mest pga enormt utvalg av biler dog). Tolitersdieselen er tross alt en fin motor sammenlignet med mange andre dieselfirere, da den faktisk tåler et snev av turtall, men det er fortsatt en diesel, med tilhørende trist karakterestikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...