Gå til innhold

BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp


POS
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring selv med BMW, og har noen oppriktige spørsmål om BMW kvalitet, hva jeg bør se etter og hva jeg kan forvente. Ønsket er en ærlig tråd som ikke er oppgulp av "BMW er best", men være en hjelp til meg - og sikkert andre som vurderer "ny" bil.

Mitt behov er en stor "familieracer". I dag har jeg MB E300 TDT. En 1998-modell stor stasjonsvogn med rekke-6'er diesel, med org. 177 hk og litt i overkant av 300 Nm. Den er sterk, drar bra, og bilen ligger godt på veien og har gode seter etc. Fantastisk på vinterføre, overraskende nok.

Jeg hadde nok aldri vurdert å bytte fra Mercedes hadde det ikke vært for visse negative erfaringer med rust, dyre reparasjoner og Bertel O Steen.

Nå vurderer jeg å bytte bil, og er ganske åpen for andre merker.

Vi har dessverre ikke så mange penger at vi kan se på en nyere bil. Så la oss i denne tråden fokusere på budsjett opp til 70.000,- Gjerne mindre. Vet det er lite penger for bil, men samtidig er det kanskje nok?

Oppsummerte vilkår:

- stasjonsvogn

- stor familiebil

- 5 seter

- bensin eller diesel (liker godt diesel, men har inntrykk at det kan være mindre trøbbel med bensin)

- budsjett; så lavt som mulig. Maks 70.000 kr

- motor / girkasse med lite problemer

Så da er spørsmålene:

Hvilken BMW-type ville du anbefalt meg å se nærmere på?

- betegnelse

- karrosseribetegnelse

- motortype

Hva er svakhetene til den/ de bilen(e) du vil anbefale, mtp rust, slitedeler, dyre deler som plutselig må byttes etc?

Hva må påregnes som driftskostnad? (ikke drivstoff, men alt annet. Slikt som oljeskift, giroljeskift, bremser etc)

Som nevnt er jeg relativt godt kjent med Mercedes E-klassen (210 og 211). Fantastiske biler å kjøre når alt fungerer som det skal, og ufattelig dyrt dersom noen gitte deler går i stykker. Dessverre. Samt et utpreget rustproblem. Derfor vurderer jeg BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

Ser du er på utkikk etter stor stasjonsvogn, da er 5-serien alternativet som faller innen for dette.

E39 er modellbetegnelsen på denne som faller innenfor budsjettet, ble laget mellom 1995 og 2003 om jeg ikke tar helt feil. Alternativt E34 som er 5-serien før, som ble produsert mellom 1988 og 1995. Man skal kunne finne fine eksempler av begge for den prisen på for eksempel finn.no.

Hvis du går på http://www.autopower.se og under begagnatguiden på siden, så finner du informasjon om hva du må se etter, kjente feil osv. på de forskjellige modellene :)

E39:

BMW-5er-Touring-E39.jpg

E34:

BMW-518g-touring--1995-1996-.jpg

F.eks. en E39 som ser ok ut etter et kjapt søk.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42231828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, leser den guiden nå. Mye bra info.

Ett VIKTIG spørsmål:

På Mercedes så kan man glemme å lese av feilkoder på en god måte med OBDII . Man "må" ha Star-avleser, og det er det stort sett bare dyre verksteder som har.

på BMW: Kan jeg lese av alle feilkoder med en standard OBDII avleser? Eller må man ha noe spesialinstrument der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål:

Er det forskjellig radiatorstørrelse/ kjølesystem på bilen avhengig av om den originalt kom med eller uten hengerfeste? På Mercedes er det det, og derfor er det ikke "bare bare" å dra tung henger med bil med ettermontert hengerfeste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen du befinner deg i er det litt begrenset hva man kan kjøpe av større stasjonsvogner som ikke er alt for gammelt og/eller alt for slitt. Det finnes selvfølgelig unntak, men de bekrefter regelen. 5-serien anno 1996-04 (E39) peker seg ut som det naturlige valget hvis ditt valg skal være en BMW. Utfordringen med dette valget er at den modellen i likhet med Mercedes-Benz fra 90-tallet dessverre også er plaget av rust. På den annen side varierer rustangrepene kraftig og man kan finne eksemplarer som er nogenlunde rustfrie også.

E39 fikk en større facelift i 2001 og dette året markerer derfor også en prisforskjell. De nyere modellene er å foretrekke (spesielt når det gjelder motorisering), mens eldre modeller kan være mest prisgunstige. Rent visuelt kan eldre modeller relativt enkelt oppgraderes til faceliftnivå. Blandt de eldre modellene vil jeg mene at 523i er den modellen som er mest harmonisk og trolig gir mest for pengene. Andre peker på 528i eller 530d som de mest interessante. Jeg vil også mene at biler med manuell gearkasse er de beste, men dette er mest smak og behag samt hvor fokusert man er på drivstofforbruket.

Apropos drivstofforbruket er det kanskje på dette nivået at E39 virkelig begynner å bli en eldre bilmodell, men det er den ikke alene om. Nyere modeller med faceliften har et litt mer sympatisk drivstofforbruk, men den helt store forskjellen er det ikke før vi snakker om etterfølgeren E60/61, men så er også prisen en helt annen.

Det viktigst er altså rust, men E39 er også en gjennomført og avansert konstruksjon. Mye kan gå galt og mye blir slitt med årene. Spesielt understelet får kjørt seg med store felger og litt aktiv kjøring. Du bør regne med litt vedlikehold i denne sammenhengen, men mye kan du gjøre selv hvis du er litt praktisk anlagt. Alminnelige slitedeler er ikke kostbare og det finnes heldigvis flere alternative leverandører utenfor BMW systemet (Koed, Scmiedmann etc.)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jo, jeg er klar over at jeg ønsker meg både i pose og i sekk med stor familiebil med krefter :-)

Jeg er også klar over at vi bor i et land med veimyndigheter som elsker saltlake...

Slike enkle ting som å bytte stab stag, foringer etc er helt ok. Det kan jeg gjøre selv når jeg har tid, evt bruke et lokalt lite verksted som gjør det kjapt og billig. Deler henter jeg gjerne fra alternative leverandører, i Norge eller via ebay.

Men det er slike kostbare "Mercedes-operasjoner" jeg er lei av: Bilen må inn til BOS (som tar 700 kr + mva bare for å lese av en Star-feilkode - en jobb som tar 5 minutter). Deretter må f.eks SBC byttes, som koster 30000,- - men man får "good will rabatt" dersom alle servicer er gjort hos dem - og da koster det "bare" 14000,- etc.

I det hele tatt er jeg lei av den fientlige holdningen til Mercedes-importøren, og det tullet at alt må leses av med Star. Hvorfor kan man ikke bare få lest av en feilkode med OBDII, eller ennå bedre : i displayet på bilen?

Min bil bruker ca 1 liter diesel per mil gjennomsnittlig. Ca 0,9 ved langkjøring. Det koster å kjøre stor bil, men behovet er nå der. I det hele så er ikke drivstoff-forbruket det som koster mest med bilholdet. I tillegg så er det en forutsigbar kostnad. Det er de store enkelt-kostnadene som kommer når man minst trenger det jeg ønsker å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er ikke så glad i japse-setene lenger. Har hatt Toyota Camry før. Den hadde ok seter. Har også hatt Mazda 323, 626 og Ford Mondeo. Samt en Nissan som var et pengesluk. Har også en 626 nå, som konebil. Ufattelig kjedelig og ukomfortabel bil. Ikke har den vært driftsikker heller...

Beste av overnevnte var Toyotaen og Forden. Men etter å ha prøvekjørt en mercedes E290 så falt Forden helt igjennom. Mercedesen var så mye mer komfort.

Men det koster mer. Dyrere rep.

Billigste bilen nå ville muligens vært en Mondeo. Mindre elektronikk som går galt, og mer ting som er lette å bytte selv... Og standardisert OBDII tror jeg...

Men vil savne bakhjulsstrekk i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at en godt vedlikeholdt E39 523i Touring behøver å være så veldig mye mer kostbar enn f.eks en tilsvarende gammel Ford Mondeo. Det er når BMW´ene (og MB´ene) blir gamle at den gode byggekvaliteten virkelig begynner å gjøre en forskjell. Poenget er imidlertid å finne den rette bilen som har de rette forutsetningene for å eldes med stil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er slike kostbare "Mercedes-operasjoner" jeg er lei av: Bilen må inn til BOS (som tar 700 kr + mva bare for å lese av en Star-feilkode - en jobb som tar 5 minutter). Deretter må f.eks SBC byttes, som koster 30000,- - men man får "good will rabatt" dersom alle servicer er gjort hos dem - og da koster det "bare" 14000,- etc.

Det sier seg selv at med slike utlegg er det vanskelig å ha et bilhold med oversiktlige utgifter.

Man kan heller ikke være sikker på at en rimeligere, nyere bil vil være signifikant rimeligere i drift: garanti for lave verkstedsutgifter har man først når man kjøper en bil med garanti. ;)

Hvis f.eks. en E39 står på listen over ønskede biler, ville jeg selv vurdert å lete etter en uten for lang liste over dyrt og teknisk avansert ekstrautstyr. Panoramatak hører med til tingene som på noen biltyper kan koste mer enn hva det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med automatgir-kassene til BMW? Hvor langt regner man med at de kjører før man må begynne med større servicer/ bytte deler etc?

Ser at en del BMWer som er aktuelle har kjørt rundt 200' km. Noe jeg tenker på som mye for bensinbiler. Men jeg kjenner som sagt ikke til BMW. Kanskje de sviver uten problemer til 300-400' også?

Min erfaring er at Ford Mondeo (1995) var billigere å skru på enn min MB E290 og E300 TDT (1998). Altså billigere deler. Men det har vært mer som har gått i stykker under bilen på MB, og der kommer jeg ikke skikkelig til uten bukk/ grav. Og det har jeg ikke. F.eks har jeg opplevd 2 ganger at hydrolikken til bakdemperne har gått lekk. (2 ulike biler) Årsak: rust i rør som lå skjult over travers.

Men samtidig er min MB E300 TDT (210) mye enklere å skru på enn Forden og andre biler jeg har skrudd på. Virker som om det er høyere kvalitet på bolter etc. F.eks var det et mareritt å skifte bremseklosser på Forden, for caliper-boltene satt så innmari hardt. Samme på Toyotaen. På Mazdaen var det annet som var håpløst å skru på. Slå, dunke, 5-56, moment etc.

På Mercedesen var det så veldig mye enklere å bytte klosser og skiver. Større caliper etc, men allikevel var boltene "løsere". Det er på en måte stramt og fint på en MB, men løsner enklere. Og nå er jo 210-serien kjent for å være lett å skru på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en meget velholdt E34, men det er ikke så enkelt å finne.

Denne for eks, ser ikke så aller verst ut. Denne har en stor og sterk, og er nydelig på vinterføre.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41962181

Dette var den fineste E34 touring jeg fant på finn akkurat nå, men hvis du følger med litt fremover, så dukker det opp meget pene eksemplarer med jevne mellomrom. Det var en på forumet som nettopp kjøpte seg en rimelig strøken en som hadde gått 140 000 mener jeg, til en billig penge. Det er solide biler med bra kvalitet og mye komfort, hvor rust er det største problemet og din verste fiende. Finner du en godt vedlikeholdt en, så er det dog bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg ville gått for en E39 med minst mulig km på hjula og nyest mulig. For 70 000 klarer du nok å få tak i en 2001+ modell av 520 som selv om den ikke er noen ultra racer, går det greit unna. Du får bare prøve en.

Du kjøper lett en odb2 - bluetooth adapter på ebay til 140 kroner inkl frakt og så en app (torque) til på telefonen din for å lese ut feilkoder. Jeg har i dag skifta innsugingsbelg og både lest av og sletta feilkoder på bilen med denne metoden og det fungerer helt fint.

Det er som folk sier understell og rust som en bør se etter. I tillegg er radiatoren et svakt punkt, men det koster 1900 for en uoriginal ny og jobben gjør du selv på ett par timer.

Jeg har til nå skifta radiator, dynamo, toppdeksepakning og oljefulterhuspakning og de belgene på min uten store problem. Et solid pipesett og noen store torx så har du alt du trenger egentlig.

Som standard på 2001 og nyere versjonen får du xenon lys, 6 airbags som kanskje viktigste punktene + litt oppdaterte motorer.

Jeg har ikke prøvd 523 eller E39 med manuell, men jeg liker tilværelsen med automatgir og akkurat passe sprek bil. På langkjøring har jeg vært nede i 0,74 med full feriebil på motorveien og jeg kommer meg frem med piggfrie vinterdekk og potetmelsnø ( salt) om jeg bare tenker meg litt om).

Jeg ville ikke gått for E34 pga en gammal konstruksjon som ikke er bra når man har hele familien med på tur og noe uforutsett skulle hende. Airbags og mange av de kan være viktige dessverre.

Her har du en 525 med litt større motor til rett over 70 000 som har fulgt alle servicer.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41789648

Har eieren bytta et godt antall slitedeler, så har du nok en grei bil en 80 000 km til med litt småstell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet er viktig. Var innblandet i en kollisjon i fjor sommer dessverre. Med min MB E290 TDT (1997). Jeg opplevde ikke smellen veldig hard, men tydelig nok. Familien var med i bilen. Ingen ble skadet. Personen i den andre bilen ble skadet, og bilen kondemnert. Så sikkerhet er viktig. "Det kan faktisk skje meg..."

Denne ser fin ut :-) Men jeg aner ikke noe om sikkerhetsutstyr i denne. Kanskje bare airbags foran?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42274223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...