Gå til innhold

BMW med brede bakdekk

Thewiz
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å høre noen tanker rundt dette, da jeg ofte har blitt stoppet i teknisk kontroll hvor de påpeker feil dekk bak iht vognkortet på bilen.

Nå skal det sies at grunnen til at de titter ekstra på dekk er pga feil innpress på felg og dekkstrekk, men til poenget.

Er det noen BMW-er som er godkjent med bredere dekk bak enn foran i vognkortet bortsett fra M3, M5 ?

De fleste har jo bredere dekk bak på sin BMW, men kanskje ikke dette står i vognkortet?

Min E36 står det ihvertfall 185/55/15 foran og bak i vognkort ( litt usikker på dim, men noe slikt).

Noen som har noen erfaringer etc å dele rundt dette? Fakta er også velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E24 er godkjent i vognkortet med BBS RS 8x16 foran og 9x16 bak. Husker ikke helt dekkdim., men dette ble sikkert gjort på 90-tallet da sånne "oppgraderinger" fortsatt var mulig :wink:

Ellers var/er det vel stort sett store tuningfirma som Hartge, Alpina, AcS osv. som kom med ulik felgbredde foran og bak som "standard". Sikkert flere som har brukt disse som referanse for å fått godkjent ulik bredde foran og bak. Ellers er det jo mye avhengig av hvem du møter på Biltilsynet #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine siste biler har alle hatt forskjellig dim foran og bak. 225 og 255. Det er 2 forskjellige e92,e91,f30 og så har vi noen nye enserier til skolebiler som er godkjent med forskjellig dim. Mener også at en e39 jeg hadde tidligere var godkjent med dette,men skal ikke garantere det. Alle disse bilene har m-tech,vet ikke om det har noe å si? Min far har en e91 uten m-tech, og tror ikke den har forskjellig dimensjon. En e90 jeg hadde før de to e92'ene hadde vertfall ikke m-tech og heller ikke forskjellig dekkdim godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er godkjent med forskjellig fremme og bak.

Z4: 18" med 225/40 fremme og 255/35 bak.

E91: 19" med 225/35 fremme og 255/30 bak. Dette står under alternativ dimensjon. Dette kom faktisk automatisk inn i vognkortet da bilen ble registrert på meg. Forrige vognkort stod det bare ettellerannet i 16".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E-46 er godkjent med 225 forann og 245 bak. Min fars forrige E-91 var godkjent med 225 og 255. Han har nå en X1 som har godkjent med 225 og 255, så ja det er mange Bmw'er som er godkjent med ulik dim forann og bak.

Skal dog sies at min forrige E-36 ikke var godkjent med ulik dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godkjent min E61 520d med 285 bak og 10x20 felg. Samt spacere. Tok med TÜV-papirer og hjulene på trafikkstasjonen og ingen problem. De skrev også inn flere dimensjoner jeg sa var standard i 18" og 19".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig at forskjellige biler har forskjellige dim i vognkort. Er dette da noe som har blitt godkjent i ettertid eller originalt? Alternativ dim er vel det som kan godkjennes av privatpersoner.

Merkelig at f.eks E39 er godkjent med forskjellig dim ( men ikke alle E39 kanskje? ) og ikke E36? Omtrent den samme tidsperioden, så burde ikke være noe der.

Noen som vet om noen E36-er som er godkjent med bredere dim bak? Bortsett fra M3 og Alpina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...