StigJ Skrevet Juli 24, 2013 Share Skrevet Juli 24, 2013 I min bok er stadig E46 320i med M54B22 motoren og manuelt gear det beste kompromisset mellom ytelser og pris. E46 318i med N42B20 motoren synes jeg er en bedre totalpakke enn E46 320i med M52B20 motoren, men jeg forstår selvfølgelig godt hvis andre mener noe annet... smak & behag... Og da var vi enige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Juli 24, 2013 Share Skrevet Juli 24, 2013 Kjøp E46! Jeg har selv eid alle 3 seriene ifra E30 til E90, og E46 er den jeg har vært mest fornøyd med! Dette var en preface 320ia, opplevde den som kultivert og distinkt, dog er den ikke sportsbil, men det er en ekte BMW som vil gi deg et smil om munnen hver dag du starter den opp. Mercedesen... Det er en grunn til at den ikke holder seg like godt i pris som bmw'n. Og som Fredrik sier, en E46 med sekser vil være populær lenge. Alternativet vil være 318 LCI. Utstyret ville jeg ikke sett altfor mye på, viktigere at bilen er teknisk og optisk bra, og at den er fulgt opp av fornuftige eiere, lykke til! Og en siste ting, prøv alternativene du har på blokka før du kjøper, gi deg selv et best mulig grunnlag for å bli happy! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Super1 Skrevet Juli 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2013 Okei da begynner vi å nærme oss målet, hvis ingen andre har noe mer å tilføye. Det blir enten 318i facelift eller 320 bensin preface eller 320D facelift Slik som jeg har forstått nå så er det ikke all verdens forskjell mellom de tre bilene? Da gjenstår det å se hvilken av de beste som dukker opp til riktig stand og pris mot vintern Grunnlaget som gjør meg mest mulig happy er vel at bilen er komplett. Altså med passe lav km, bra stand, serviceboka fylt grundig og skinn såklart gjerne sportsseter og med full lada med utstyr M-pack Havner vel på rundt rundt 80 tusen da... Takker for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Juli 24, 2013 Share Skrevet Juli 24, 2013 Sportseter er et must. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Super1 Skrevet Juli 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2013 nå har min 316i 1.9 sportsseter og alt av utstyr og jeg vil ikke gå til en annen bil som har lite utstyr men til rundt 75 tusen burde bilen være komplett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Juli 24, 2013 Share Skrevet Juli 24, 2013 En godt utstyrt 320 2.2l er en kompakt kjøremaskin som føles mye nyere ut enn den er, Men jeg synes de ligger for høyt i pris egentlig (Sikkert pga. de er så populære). Det er nesten mer lønnsomt å kjøpe en cab enn en sedan. Jeg er derfor faktisk enig med wicky om at du trolig får mer bil for pengene med en MB, men dersom de er så lite driftsikker som et sies så blir det fort et pengesluk. Ikke er de like morsomme å kjøre heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 24, 2013 Share Skrevet Juli 24, 2013 Det var kun Mercedes-Benz W203 som var fremhevet som relativ lavkvalitet i denne tråden. W202 og W204 er såvidt jeg vet rimelig fornuftige i denne sammenhengen. Det er generelt ikke så stor forskjell på disse MB modellene og BMW´s tilsvarende 3-serier. Den største forskjellen er at BMW´ene er litt mer sportslig satt opp og dermed litt mer kjøreglade. Det er imidlertid viktig å huske på at slikt ikke kommer uten et stivere understel og noe mindre komfort. Smak & behag... som alltid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 24, 2013 Share Skrevet Juli 24, 2013 W203 som er verstingen ja. W202 er mekanisk bra, om man styrer klar rusten. Denne f.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42912386 Litt usikker på MB sine manuelle kasser dog. Går for å være litt upresise. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Juli 24, 2013 Share Skrevet Juli 24, 2013 Hva er store forskjellen på 318i N42B20 og pre-face 320 da? bortsette fra de 7 hkreftene?OLEZZ: hvorfor styre unna 318i n42b20? Er det stor forskjell på 4-sylindre og 6? Med tanke på 318i N42B20 og pre-face 320? M52 / M54 er en mye mer bunnsolid motor. M50-serien er jo noe av det beste BMW har laget motormessig. N42 har hatt en del registerhavari som medfører dyre konstnader. I tillegg liker jeg ikke karakteristikken til den motoren. Bilen føles billig med det motoralternativet. Jeg får en mye mer kvalitetsfølelse over en E46 med rekkesekser. Alt under ett så er det helt enkelt ikke noe å vurdere skal jeg være helt ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Super1 Skrevet Juli 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2013 Nå har jeg fått mer lyst til å gå for rekkeseksern da jeg planlegger å holde bilen og god stund, og da er det bedre å kjøpe 6'er enn 4'er Det blir vel å vurdere mellom 320 M52/M54/M47 Diesel... Om det blir diesel, så blir det M47 (facelift) M47 er med like mange hk som M52 motor så da er det vel ikke så stor forskjell på de to? Økonomisk sett hadde det ikke vært bedre å gå for dieselbil enn preface 320 bensin? Hvis ja, så da blir valget mellom M47 og M54B22..... Da må jeg gå etter hvilken behov jeg har vel. per dagsdato så er ikke M54 facelift og M47 face på finn i samsvar med mitt budsjett ganske dyre de bilene. ((Er det den samme motoren som sitter i 520i? (170hk)) Kvantitet - Busjett. Da ser det ut til jeg havner på M52TUB20. Blir litt forvirret En annen ting jeg tenker over er valget mellom manuell og automat Har manuell nå og synes det er drepende og måtte drive å clutche og gire i lange køer og i byen osv Synes det er deiligere å kjøre automat da man slipper den jobben Er det no spess grunn til at man skal velge manull på bmw? eller spiller det ingen rolle bortsett fra at automat kan bruke litt mer drivstoff enn manuell. "stjeler" automaten mye av effekten om man har 2L og rundt 150hk eller har det svært lite påvirkning? Med automat så slipper man å ødelegge clutchen etter en tid...clutchen min har blitt slitt nå og må byttes-.- for noe dritt. ulempe med automatgir med tanke på problemer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 25, 2013 Share Skrevet Juli 25, 2013 Du kan ikke sammenligne M52B20 og M47TUD20 motorene selv om begge yter 150 HK. Èn ting er at den ene er en bensinmotor og den andre en dieselmotor, men når den ene også er en bensinrekkesekser og den andre en dieselfirer kan man nesten ikke få to mer forskjellige motorer til en personbil. Stort sett alt er forskjellig bortsett fra at de begge er stempelmotorer og yter 150 HK. Selv om begge motorene yter 150 HK er måten motorene leverer effekten på helt forskjellig. Dette skyldes spesielt dieselmotorens smale effektregister og rekkesekserens relativt brede effektregister. Dette påvirker igjen hvor i effektregisteret motorens dreiemomentet er størst. M52B20 motoren yter maksimalt 150 HK ved 5900 rpm og M47TUD20 ditto 150 HK ved 4000 rpm, men viktigere er det at bensinmotoren yter maksimalt 190 Nm ved 3500 rpm og dieselmotoren hele 330 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Ergo vil dieselmotoren føles mye sterkere i turtallsområdet mellom 2000 og 4000 rpm. Det er dette fenomenet som har gjort de moderne dieselmotorene populære frem til nå (inkl. et signifikant lavere drivstofforbruk selvfølgelig). Allikevel har rekkesekseren et par jokere i armen. Den har en ekstremt smidig og harmonisk gangkultur igjennom hele effektregisteret. Effektkurven er praktisk talt lineær (effekten bygges opp gradvis over hele effektregisteret). Dieselmotoren er svak under 1750 rpm og har en turtallssperre ved 4500 rpm. Motoren har en relativt grov gangkultur og effektytviklingen kan best beskrives som om alt kommer på en gang ("ketchupeffekten"). Dette lærer man imidlertid å tilpasse med tiden. Lydbildet på/fra en dieselrekkefirer blir aldri spesielt inspirererende, mens en bensinrekkesekser (og spesielt BMW´s bensinrekkeseksere) i min bok har noe av det mest sexy lydbildet av alle bilmotorer. Mange reagerer også negativt på den distinkte dieselosen som spesielt litt eldre dieselmotorer uten et partikkelfilter utvikler (gjelder også M47TUD20 motoren). Du kan ikke avgjøre dette valget over skrivebordet/datamaskinen. Det mest fornuftige du kan gjøre er å prøvekjøre begge alternativene slik at du på den måten kan finne ut hva som passer deg best... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet Juli 25, 2013 Share Skrevet Juli 25, 2013 Det burde være fullt mulig å finne en bra 320i med M54 maskin til 75k. Min kosta meg 80k, men lå ute på nettet til noe over 90, husker ikke helt. Når du leter på finn, prøv å se på biler opp til rundt 90.000,- selv om budsjettet er 75.000,-. Det er alltids lov å prøve seg på litt pruting og i et tregt bruktmarked er det veldig mange som er villig til å gå ned en del i pris. Min var forøvrig relativt godt utstyr også med svart sportsskinn, xenon, m-sport, hengerfeste og diverse annet utstyr. km-stand var litt over 180.000 km, så det er også mye bil igjen i mitt tilfelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Super1 Skrevet Juli 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2013 Så skjønte jeg at like mange hk ikke utgjør likheter med to vidt forskjellige motorer... Som du sier Fredrik så er det riktig at jeg må ta kjøretur med bilen og se hvilken som passer meg best. Nå har jeg ikke aller høyeste temperamentet og ikke har jeg særlig fast lange kjøreruter på e6'en, og da kjører jeg litt mer fint og økonomisk Så, er den linære effekten den største forskjellen som kan skjelle ut "ketchupeffekten"? Har det stor betydning praktisksett? Eller går det mer på smak&behag som lydbildet? (Ikke at jeg ikke digger den lyden) Ifølge ytelse så virker det som dieselmotoren vil være mer passelig utifra kjøringa mi enn bensinmotoren. Hvis jeg har mest bykjøringer...diselen har mest krefter ved normal kjøring viser turtallet. Men at den er svak under 1750rpm og turtallsperre på 4500rpm, vil det bære stor preg? Hvis man itillegg da ser på hvor billigere det er å kjøre diesel enn bensin som ligger på 15kr literen-.- og 2L motor Dal-z: riktig som du nevner over... Jeg finner nok sikkert en til mitt budsjett. Akkurat nå er det jo ikke stort utvalg, men det kommer nok sikkert etter hvert som korte sommeren forsvinner. Hva synes du om bilen din da? Flyr den som rakkern eller har du noe å kritisere den for Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Juli 25, 2013 Share Skrevet Juli 25, 2013 Så skjønte jeg at like mange hk ikke utgjør likheter med to vidt forskjellige motorer...Som du sier Fredrik så er det riktig at jeg må ta kjøretur med bilen og se hvilken som passer meg best. Nå har jeg ikke aller høyeste temperamentet og ikke har jeg særlig fast lange kjøreruter på e6'en, og da kjører jeg litt mer fint og økonomisk Så, er den linære effekten den største forskjellen som kan skjelle ut "ketchupeffekten"? Har det stor betydning praktisksett? Eller går det mer på smak&behag som lydbildet? (Ikke at jeg ikke digger den lyden) Ifølge ytelse så virker det som dieselmotoren vil være mer passelig utifra kjøringa mi enn bensinmotoren. Hvis jeg har mest bykjøringer... Men at den er svak under 1750rpm og turtallsperre på 4500rpm, vil det bære stor preg? Hvis man itillegg da ser på hvor billigere det er å kjøre diesel enn bensin som ligger på 15kr literen-.- og 2L motor Dal-z: riktig som du nevner over... Jeg finner nok sikkert en til mitt budsjett. Akkurat nå er det jo ikke stort utvalg, men det kommer nok sikkert etter hvert som korte sommeren forsvinner. Hva synes du om bilen din da? Flyr den som rakkern eller har du noe å kritisere den for Tiden er nå kommet for å slutte å prate bs, som du ikke blir noe klokere av, og dessuten kaster du bare bort tiden her inne. Vi kan ramse opp alle mulig kvaliteter de ulike bilene og motorene har, men det er deg og dine krav/ønsker som gjør dette til et bra/dårlig kjøp. Ifht det rent praktiske ifht effekt blabla, bør du også tenke ifht drifting av bilen, mao, eldre bil med høy km: mye utskifting av deler, en diesel er nok også endel mer "komplisert" ifht alder/km du satser på også. M52 er en mye mer driftsikker konstruksjon ifht M47 også, turboras, dyser osv osv. Ifht autolat er dette en mer sedat kjørestil, diesel gjør det ennå mer "gamlis". men igjen, kom deg nå ut å prøv et par av de ulike bilene, de lærer deg mye mer enn våre utallige innfallsvinkler. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Super1 Skrevet Juli 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2013 Hehe synes du det har blitt mye prat om bs? Det er jo alltid spennende og nyttig å vite mest mulig om biler synes jeg om det er BMW eller andre. Jeg skal som sagt ikke kjøpe ny bil idag heller så jeg bruker tiden min gjerne her til å få vite mest mulig om bil jeg skal forhåpentligvis gjøre innkjøp av. Jeg skal jo selvfølgelig kjøpe etter behov og krav, men det nyttig å vite kvalitet på ulike bilene også da interessen om krav kan endres den positive veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå