Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

  • 5 years later...

Det er vel kanskje på høy tid å skrive noen ord her igjen. Mye er gjort med bilen siden sist, og jeg gjør ett forsøk på å fortsette cirka der jeg slapp.

 

BMWCCN treff på Vålerbanen i september 2017. Kjørte ganske mye på lørdagen, men av en eller annen grunn så begynte reimene å fly av, eller vrenge seg. Dette har aldri skjedd før. Jeg fant ingen grunn til at det skulle skje, ingen ting var ute av senter, alt gikk fint rundt... Prøvde også å kjøre uten servoreim og kun drive dynamo og vannpumpe. Men uansett så hoppa reima av når jeg kom på langsletta og passerte rundt 7000rpm. Selv med nye reimer. Det skulle vise seg å være redningen for ett potensielt LANGT alvorligere problem, som jeg vil komme tilbake til siden.

image.thumb.jpeg.e7b84c5191b3d8551de7a1fd2caa426b.jpeg

 

Jeg har helt siden oppstart i 2008, hatt alt for varm eksos. Dette er beskrevet i tråden tidligere. Og jeg er på mitt tredje grenrør, siden de 2 forrige har gått i oppløsning av høy temperatur. Nå som vinteren nærmet seg i 2017, så hadde jeg en plan om å skifte kam. I håp om at eksostempen går ned. Lite viste jeg om hvor ille temperaturen hadde behandlet turboen, bortsett fra det åpenbare glødeskallet på utsiden.

 

image.thumb.jpeg.3e89bd95c28145de6bd2be6e5f23f5c4.jpeg

 

V-bandsflensen skal være flat, og større i diameter. Den har trekt seg sammen og blitt kon

image.thumb.jpeg.d9d25fc6d3947a954555cee81ba0b55b.jpeg

image.thumb.jpeg.459796358c200c7e936fbe2163ec5391.jpeg

 

I tillegg til å bli kont har også senteret på eksoshuset blitt slakkt, så turbinen har jobbet mot innsiden av eksoshuset og mistet over 2mm av diameteren sin!

 

image.thumb.jpeg.74870725db2e5f831ac462734cb69bb1.jpeg

 

Selv om turboen hadde den slitasjen, så var det ikke så veldig merkbart. Ingen nedsatt effekt, oljeforbruk eller lignende. Men jeg følte på ett tidligere treff på Rudskogen at jeg måtte litt mere opp i turtall i slakteren enn før for å få opp ladetrykket. Og jeg er ganske sikker på at dette er grunnen!

Men alikevel, så var ikke dette med turboen så ille i forhold til ett par andre ting som var i ferd med å utarte seg!

Det var nummeret før at motorrommet ble sprutet ned av bensin, igjen! Det har skjedd en gang før, og kom nesten til bristepunktet denne gangen. Her ser du festet på fuelrailen som er sprekt opp. Enda jeg kjøpte fuelrailen ny, etter at den forrige feilet på samme måte. Da løsnet den i ca 160kmt på langstrekka på våler, og motoren begynnte å fuske. Jeg kjente fort lukta, og stoppet motoren og trillet helt til avkjøringa til pit. Så langt unna brannslukkere man kommer. Heldigvis tok det ikke fyr.

image.thumb.jpeg.c8c720e625fd125c4f1f784a4bd75251.jpeg

 

Hva jeg har gjort for å forbedre dette, kommer jeg tilbake til i en senere post!

Og så til noe enda verre! Kan jo si det, siden det ikke tok fyr og turboen ikke havarerte... Sesongen var jo over, så skulle gjøre litt vedlikehold. Og i bunnpanna fant jeg en overraskelse, mange biter av kjedet til oljepumpa!

 

image.thumb.jpeg.df4fe50047f0f70e406bd1ed2e8e2fbb.jpeg

 

Kjedet har 46 ruller, 45 av disse var knust. Så det var kun 1st rulle igjen på kjedet. Og kjedet var derfor superslakkt! Så slakkt at det hadde begynnt å slite spor i oljepumpehuset.

image.thumb.jpeg.7560021c393d5c185a9ecca5b9a818e7.jpeg

 

Hvordan det har skjedd, eller i hvilken rekkefølge ting har skjedd. Har jeg tenkt en del på. For det neste jeg fant, var like overraskende. Registerkjedet var også på vei til å spore av! C-klipset som holder strammeskinna på plass, har falt av, og strammeren hadde knekt.

image.thumb.jpeg.2cf2c2a029447d534adacf2358dae37a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ab9ae07703b4748fc66a425c5677ac25.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e0b2fc23bae0b053fd71cdb646170ee4.jpeg

 

Så da var det bare å demontere alt + litt til. Mange utbedringer skal gjøres.

 

image.thumb.jpeg.bc313db77097bbda84d00941aec1dc90.jpeg

 

Hva tror dere? Kan reimene ha hoppet av pga krøll i register/oljepumpekjede? Kan de ha laget noen rare vibrasjoner pga friksjon eller lignende som fikk noe til å skje med reimene? Dette er fortsatt ett mysterie, men jeg er glad at jeg stoppet å kjøre pga reimene! Det kunne gått så mye verre!

 

Videre oppdateringer vil komme om det er stemning for det :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det kjedet ivertfall. Kjører du med vibrasjonsdemper? På s14 virker det som at dem som kjører med fast hjul nede samtidig som dem blir brukt mye har korte liv. Eg har kjøpt flatreimskit og demper fra ross performance selv. 

Kan det være noe å hente mtp varme på porting og mer moderne ventilseteprofiler på m10? Eg sprekktesta en m10 topp for jan åsmund her for litt siden og der er jo veldig mye å gå på originalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2024 den 9.39, Ingvaldsen skrev:

kan det være kast i reimhjul på  veiva ?  

Nei, det er rett og fint det også!

På 19.6.2024 den 9.48, hsd skrev:

Rart med det kjedet ivertfall. Kjører du med vibrasjonsdemper? På s14 virker det som at dem som kjører med fast hjul nede samtidig som dem blir brukt mye har korte liv. Eg har kjøpt flatreimskit og demper fra ross performance selv. 

Kan det være noe å hente mtp varme på porting og mer moderne ventilseteprofiler på m10? Eg sprekktesta en m10 topp for jan åsmund her for litt siden og der er jo veldig mye å gå på originalt. 

Jeg har ikke vibrasjonsdemper. Jeg har jo kjørt med akkurat samme oppsett i nærmere 10 år før det skjedde, så det er merkelige saker.Jeg tror varmen kommer av kammen jeg har kjørt med. Jeg bytter til en kam fra cat cams nå. Hakket kvassere enn den Jan Åsmund bytta til, så toppen måtte linjeborres. Han fikk ned eksostempen litt med sin, sammenlignet med original som han kjørte før tror jeg. Toppen min har vært portet, og mirafreste ventilseter. Så tror ikke det er så mye å gå på der. Hjelper det ikke, så får jeg eventuelt prøve å vri kammen litt for å endre lukketidene.image.thumb.jpeg.6090bf5fe283229917d29260e1215b18.jpeg

image.thumb.jpeg.55a4b7f01e69922affc3f5285c1a27db.jpeg

image.thumb.jpeg.89fbab755f0a7a35417263d12585e56f.jpeg

 

Jeg har også kjøpt noen mere moderne injector dynamics dyser. Som også har en del mindre vekt, i forhold til mindre vibrasjonsbelastning på railen.

 

image.thumb.jpeg.e527809a60c16a16a66d3d06a914b8db.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole M.Haraldstad skrev:

Nei, det er rett og fint det også!

Jeg har ikke vibrasjonsdemper. Jeg har jo kjørt med akkurat samme oppsett i nærmere 10 år før det skjedde, så det er merkelige saker.Jeg tror varmen kommer av kammen jeg har kjørt med. Jeg bytter til en kam fra cat cams nå. Hakket kvassere enn den Jan Åsmund bytta til, så toppen måtte linjeborres. Han fikk ned eksostempen litt med sin, sammenlignet med original som han kjørte før tror jeg. Toppen min har vært portet, og mirafreste ventilseter. Så tror ikke det er så mye å gå på der. Hjelper det ikke, så får jeg eventuelt prøve å vri kammen litt for å endre lukketidene.

Jeg har også kjøpt noen mere moderne injector dynamics dyser. Som også har en del mindre vekt, i forhold til mindre vibrasjonsbelastning på railen.

 

 

 

 

vi har ett uttrykk på jobb der vi sier det er utrolig hva som virker og hva som ikke virker. det er vell kanskje ett slikt tilfelle med registeret også at av og ting så bare skjer ting selv om alt er rett.

kjører du med radieprofiler på eksos? eg har akkurat kjøpt mira selv og skal begynne både å forske og lære å bruke det, er ivertfall mye å sette seg inn i.

eg trur du gjorde klokt i å velge id dyser, eg veit mange sier bosch er så likt men eg har sett mye dårlige tester av bosch dyser. En kamerat har dysetester og nye bosch dyser fra speeding, mine 30 år gamle org s14b23 dyser som var så tette dem knapt opna før rens ble innenfor 2% mens hans var så ujevne dem ble returnert til speeding.

Uansett veldig kjekt å lese oppdateringer i denne tråden igjen, denne har eg lest mange ganger. Eg håper derimot du kan ta deg ei stund en gang å ta bildene direkte opp til bimmers då photobucket syng litt på helt siste verset, eg måtte gjør dette selv i fjor i starten av tråden min da det ble så mye problem med fb. Det hadde vert synd om dem en dag ikke viser lengre. :)

stemmer det forøvrig at du har vert innom k24? eller blander jeg med noen andre? eg håper uansett du kjem til bunns i varmeproblemene, det har jo vert ei plage på flere m10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, hsd skrev:

vi har ett uttrykk på jobb der vi sier det er utrolig hva som virker og hva som ikke virker. det er vell kanskje ett slikt tilfelle med registeret også at av og ting så bare skjer ting selv om alt er rett.

kjører du med radieprofiler på eksos? eg har akkurat kjøpt mira selv og skal begynne både å forske og lære å bruke det, er ivertfall mye å sette seg inn i.

eg trur du gjorde klokt i å velge id dyser, eg veit mange sier bosch er så likt men eg har sett mye dårlige tester av bosch dyser. En kamerat har dysetester og nye bosch dyser fra speeding, mine 30 år gamle org s14b23 dyser som var så tette dem knapt opna før rens ble innenfor 2% mens hans var så ujevne dem ble returnert til speeding.

Uansett veldig kjekt å lese oppdateringer i denne tråden igjen, denne har eg lest mange ganger. Eg håper derimot du kan ta deg ei stund en gang å ta bildene direkte opp til bimmers då photobucket syng litt på helt siste verset, eg måtte gjør dette selv i fjor i starten av tråden min da det ble så mye problem med fb. Det hadde vert synd om dem en dag ikke viser lengre. :)

stemmer det forøvrig at du har vert innom k24? eller blander jeg med noen andre? eg håper uansett du kjem til bunns i varmeproblemene, det har jo vert ei plage på flere m10.

Om jeg har radieprofiler vet jeg ikke igrunn. Var en i Enebakk som skiftet styringer for meg og mirafreste setene for +-15 år siden.

Ja, jeg har sett at noen av bildene som er her via photobucket er dårlige. Skal se om det går å rette på det en gang! Det ble vel lastet opp en periode det ikke gikk å laste opp direkte her.

Jeg kjøpte k24 og en 6 trinns bmw bensingirkasse som det var å kjøpe adapterkit til. Men jeg hadde aldri forestilt meg hvor mye det skulle koste å kjøpe alle delene jeg trengte til K24 ombyggingen. Jeg måtte lagt til ca 150 000kr til i bare deler, etter å ha kjøpt motor og kasse. Det var da stempler/råder/lagre/pakninger/register/ventiler/fjærer/adapterkit mot girkasse, cluch, bunnpanne, motorfester og litt diverse. Så jeg syns ikke det var verdt det. Så også at det er en del som har k24 i e30 som syns det blir for mye vibrasjoner. Man fjerner jo oljepumpa med balanseakslene og erstatter med en k20 pumpe uten. Så det er greit i en banebil, men kan være slitsomt å cruise rundt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har hatt litt "problemer" med at bilen blir tung på rattet ved rask korrigering på 6500-7500rpm, og ser for meg at servopumpa ikke er laget for så høyt turtall. Merker det f.eks ut på langsletta på Vålerbanen om bilen drar løs litt ut av sving, så er det tungt å svinge for å rette opp. Og det liker jeg ikke. Derfor har jeg tenkt å prøve elektrisk servo. Fikk tak i en elektrisk rattstamme fra en opel. Jeg bytter også datasprut til maxxecu, da det gamle autronic sprutet ble kjøpt i 2004, så det er 20 år gammelt allerede! God damn da føler jeg meg gammel. Så planen er at maxxecu skal styre hvor tung bilen er på rattet i forhold til hastighet, slik de elektriske servoene er laget for å kunne gjøre. 

image.thumb.jpeg.f7cbaa86085dc0c4bfa3da710f107d15.jpeg

og en tannstang fra Z4 med denne typen elektrisk rattstamme. Så tannstanga er mekanisk.

image.thumb.jpeg.6e2659a188f148b9130a2d1b799cf618.jpeg

Z4 tannstang vs den gamle fra e46

image.thumb.jpeg.d8ffbed11635ae920cca3729c95d25de.jpeg

Laget fester og modifisert slik at den passer i e30 med rattlås og alt på plass

image.thumb.jpeg.49d9292fb2336dad8867cfca0a8b427e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.da59b60bd741b2a857f97b14b7df3e88.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.38e2349d0bf3edecb992e0031ac96747.jpeg

Z4 rattakselen hadde riktige splines mot opel rattstammen. Men om du sammenligner med det første bildet av den så ser du at den er kortet inn litt i lengden.

image.thumb.jpeg.eddd317f35ef88411f024c5b44f704bf.jpeg

Så da skal det bli spennende å prøve hvordan det er å kjøre med elektrisk servo. Da er den ihvertfall ikke påvirket av turtallet, slik som den gamle. Antagligvis ble det kaviteringer i olja når det gikk for fort for den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...