awt Skrevet September 23, 2013 Forfatter Share Skrevet September 23, 2013 Jeg sa bare Hakka R, så regner med det er R (uten 2, hva er egentlig forskjellen, og er den stor?). Jeg har ikke sjekket så mange enda, men foreløpig leder Dekk1 Kvala. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet September 23, 2013 Share Skrevet September 23, 2013 Hakka R2 er Nokian sitt nye piggfrie dekk dette året. De har også et nytt piggdekk, Hakka 8, men det er visst ikke godkjent i Norge, så i Norge er det fremdeles Hakka 7 som gjelder om du skal ha pigg. Vet ikke hvor stor forskjellen er på R og R2, men lever i den troen at nyest er best. Har forøvrig aldri hatt Nokian før, men har nå bestilt R2 i 245/40/19 fra Dekk1 Raglamyr, gadd ikke kjøre nord til Kvala. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 23, 2013 Forfatter Share Skrevet September 23, 2013 Var bare tilfeldig at jeg snakket med Kvala, var det nummeret som kom opp først. Hva måtte du ut med? Svar gjerne på PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 23, 2013 Share Skrevet September 23, 2013 Hvor bør man egentlig kjøpe piggdekk av god kvalitet idag (type: smale... 185/55-15, 165/70-14) hvis man er prisbevisst (altså i Norge)?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 24, 2013 Forfatter Share Skrevet September 24, 2013 Jeg har kikket mer på Hakkapeliitta R2, men problemet der er at de ikke finnes i 235/35-19, eller 245/35-19 for den saks skyld, så jeg må opp på 245/40-19. Hvordan vil det bli med denne dimensjonen? Rulleomkretsen blir da litt større, men jeg ser at bl.a. e6x M5 har tilsvarende dimensjon, så regner med det skal gå greit. Alternativt er 255/35, men det vil jeg helst ikke. Ang. forskjellen på R og R2 virker det som om man får gratis medlemsskap i Bellona om man kjøper R2 ifølge Nokian sine nettsider. "Det nye nordiske piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 er førstevalget for bilister som verdsetter unik komfort og grønne verdier. Dekket sparer mye drivstoff og reduserer CO2-utslippene." Om noen er interssert i den egentlige forskjellen, så står det litt her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Det nye Hakka R2 virker som et veldig bra vinterdekk. Spesielt siden det er bedre enn Hakka R som er et veldig bra dekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Hvor bør man egentlig kjøpe piggdekk av god kvalitet idag (type: smale... 185/55-15, 165/70-14) hvis man er prisbevisst (altså i Norge)?... Jeg tenkte å kjøpe fra byttdekk.com. De ser ut til å være billigst for meg hvert fall Men når det står f.eks. 225/45R18 95T XL, hva står XL for? Extra large, som i til SUV'er o.l.? Skal kjøpe Nokian Hakka 7. Har bare funnet med XL i overnevnte dimensjon, og lurer på om de kan brukes på E46 coupe. Vet jo ikke om de har andre egenskaper enn for de til mindre biler. Hehehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Mener XL er extra load. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Har sjekka litt rundt etter nye vinterdekk (byttedekk, dekk365, nordendekk, dekkonline og lokalt..). Skal ha Continental ContiIceContact. Noen steder står de oppgitt med "BD" etter navnet. Noen som vet hva dette betyr..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Jeg har hatt flere kamerater som har kjørt med nankang vinterdekk, og har opplevd disse som veldig gode, spesielt til prisen, som ligger noe under de dyrere merkene, spesielt en kamerat som har testet mye merker, og jobber for dekkmann, mente at de dekkene var bedre en conti Viking Contact 5 (CVC5). Selv har jeg kjørt med CVC3, som sies å være bedre enn CVC5, men har også opplevd Michelin X-ice II på 740'n til Muztang256 her på forumet, også veldig gode dekk, og han satt ikke fast en eneste gang om vintern. Blir nok Nankang eller Michelin X-ice 3 på BRZ'n tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Jeg har hatt flere kamerater som har kjørt med nankang vinterdekk, og har opplevd disse som veldig gode, spesielt til prisen, som ligger noe under de dyrere merkene, spesielt en kamerat som har testet mye merker, og jobber for dekkmann, mente at de dekkene var bedre en conti Viking Contact 5 (CVC5).Selv har jeg kjørt med CVC3, som sies å være bedre enn CVC5, men har også opplevd Michelin X-ice II på 740'n til Muztang256 her på forumet, også veldig gode dekk, og han satt ikke fast en eneste gang om vintern. Blir nok Nankang eller Michelin X-ice 3 på BRZ'n tror jeg Tror det kommer litt an på hvor du kjører hen. Du som bare kjører til og fra Økern holder nok plingplong dekkene, men for oss som besøker innlandet er det nok bedre med noe som kommer godt ut av det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Ja jeg har jo ikke testet dekkene, så skal ikke si verken ene eller andre, men se sies å være overraskende bra iallefall, så da må de vel testes De har forsåvidt i hovedsak vært testet på subaru impreza (før jeg begynte med subaru bare for å ha sagt det ) så kan ha noe med konstante 4hjulstrekken og sikkerheten og fremkommeligheten der å gjøre også, men de fungerte iallefall veldig bra også på godt snødekte veier! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Hvor bør man egentlig kjøpe piggdekk av god kvalitet idag (type: smale... 185/55-15, 165/70-14) hvis man er prisbevisst (altså i Norge)?... Jeg har sjekka litt pris opp mot nettbutikker som er kjent for å være rimelig som Interdekk, større kjeder med avtaler via jobb eller tilsvarende som Vianor, men har hver gang endt opp med å kjøpe hos den lille, lokale sjappa (Statoil Menkerud her på Lillehammer i dette tilfelle). De har hatt desidert best servicenivå og de har i tillegg vært rimeligst. Vil tro de fleste byer og steder har en tilsvarende lokal sjappe som yter topp service og som er kunnskapsrike med interesse for dekk og kvalitet. Jeg skulle nylig sjekke pris på sommerdekk der også, men kom ikke så langt at jeg fikk pris da de ikke hadde omleggingsmaskin som taklet lavere enn 40-profil. Resultatet var Vianor på bedriftsavtale og 1stk oppripa 10x20" felg.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Det skjønte jeg Jeg bare sier at jeg har hatt langt bedre erfaringer med Nokian enn andre dekk. For meg er det ikke et spørsmål hvis jeg skal ha nye dekk, spesielt når BMW Norge anbefaler Nokian på alle sine biler Ikke for å være kijp, BMW har også konstant 4x4 men det er Subaru som har det orginale med 50.50 fordeling hvor BMW har 40.60, men det er fordi xDrive bilene skal være mer mot bakhjulstrekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Nå kjenner jeg ikke til xDrive-systemet til BMW så godt, men bruker de Torsendiff? Trodde ikke det var permanent, men mer åpent? Uansett var det på ingen måte meningen å rakke ned på bmw, siktet mot at dekk kan virke annerledes på biler med permanent firehjulstrekksystem (er fortsatt altfor mange liksom 4wd'r, som egentlig er fwd) selv kjører jeg jo rwd, og har (nesten) alltid gjort det liker meg best med det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå