Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har jo en 523iA nå som er i topp teknisk stand, den er bedre å kjøre jo fortere det går, men i i normale hastigheter over Karmøy (der må du kjøre normalt ellers..........) så er det faktisk kjekkere å kjøre Leaf enn 523. Det kommer av mer komfort (tro det eller ei) og mye lavere støynivå. Jeg snakker nå om hastigheter til og med 70 km/t. Hvis jeg hadde både den nye Leaf og 523i samtidig og de kostet det samme å kjøre med hadde jeg likevel valgt å kjøre Leaf på de treige karmøyveiene , den er bare bedre i slike hastigheter.

Men har du prøvd å kjøre en ny Golf f eks, mye har skjedd i bilverdenen siden 523 var en ny bil. Tror ikke en Leaf er spesielt mye bedre å kjøre enn Golf eller Focus, så det at Leafen er bedre å småkjøre burde ikke overraske deg ;) Lavere støynivå kommer nok av at bilen ikke har noen forbrenningsmotor, selvsagt :)

Ting er ikke så overraskende med EL bilen som folk skal ha det til bare man begynner å tenke litt etter og ikke sammenlikner direkte med vanlig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du prøvd å kjøre en ny Golf f eks, mye har skjedd i bilverdenen siden 523 var en ny bil. Tror ikke en Leaf er spesielt mye bedre å kjøre enn Golf eller Focus, så det at Leafen er bedre å småkjøre burde ikke overraske deg ;) Lavere støynivå kommer nok av at bilen ikke har noen forbrenningsmotor, selvsagt :)

Ting er ikke så overraskende med EL bilen som folk skal ha det til bare man begynner å tenke litt etter og ikke sammenlikner direkte med vanlig bil.

Den er også veldig godt isolert mot vegstøy.

Hvis du mener en Fokus og Golf med fossilt brensel så skjønner jeg ikke sammenligningen, da ville jeg jo ikke spart 3000,- pr. mnd.

Klart en ny Golf er bedre enn en gammel BMW, men her inne tror mange at det er det kjekkeste i verden å kjøre en gammel BMW uansett, men i mitt tilfelle er det ikke det.

Prøv en da vel, men pass så du ikke blir hekta, det er nemlig ganske fascinerende ;-) Godt utstyrt og ganske avansert også, og drar fra ganske mange opp til 40 km/t med 281 NM helt fra start (samme som M52B28) ,men da går det selvsagt mye strøm)  :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drar fra ganske mange opp til 40 km/t med 281 NM helt fra start (samme som M52B28) ,men da går det selvsagt mye strøm)  :smile:

 

kan bekrefte dette  :sad:  

 

Bilen har 109 hk og går 0-100 km/t på 11,5 sek. men føles sprekere fordi dreiemomentet er der fra start.

 

men dette må være galt, hvis ikke er det noe galt med min bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et interessant valg av bil Kjell. Sprekt... og jeg tror ikke at du vil angre. Jeg har ikke den største erfaringen med Leaf bortsett fra at det er den mest solgte elektriske bilen her i DK. Tilbakemeldingene forteller at folk er tilfreds med bilen selv om det har vært problemer med å få bygget ut infrastrukturen utenfor de store byene. Ergo må eierne av bilen planlegge litt mer hvor de kjører, men det gjør de åpenbart gjerne... :)

 

Jeg har planer om å prøve den nye VW e-up! når den blir tilgjengelig. En bil som lover driftskostnader i området rundt 30 kroner pr. 100 Km må jo bare prøves. Dette er fremragende som pendlerbil i kombinasjon med leasing her i Danmark. Effekten/ytelsen er også rimelig fornuftig med 85 HK og 210 Nm ved <> 0 rpm er nok til at den klarer 0-100 Km/t 12,4 sekunder og en topphastighet på 130 km/t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er en diskusjon, men jeg kan ikke fatte og begripe at andre prøver å overtale Kjell hva han liker, og hva han har kjøpt. 
Leaf er en knall bil, og egner seg garantert til hans bruk. Som og sikkert er grunnen til at han har kjøpt en Leaf. 
Tøft å se du tør å satse på en Nissan EL-bil. Ingenting imot EL-biler jeg, da vi fikk inn 2 Focus Electric på jobben. Jeg syntes de var interessante å kjøre, og om vi får ByPakke Grenland her hos oss (18 bommer fordelt på en område på størrelse med et mygghår), så blir det definitivt en EL-bil som nr2 bil når vi skal farte rundt i Grenland. Ja, biler som går på bensin er mye morsommere, men jeg vil ikke betale meg fattig på avgift på avgift, KUN for å vise at jeg kjører en bensin-bil, med hele siden av bilen dekket av YOLO! (You Only Live Once). Jeg vil heller spare, og bruke de pengene på noe annet fornuftig.

 

Igjen, gratulerer med en flott bil, Kjell. Post gjerne et bilde eller fler av bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er en diskusjon, men jeg kan ikke fatte og begripe at andre prøver å overtale Kjell hva han liker, og hva han har kjøpt. 

Leaf er en knall bil, og egner seg garantert til hans bruk. Som og sikkert er grunnen til at han har kjøpt en Leaf. 

Tøft å se du tør å satse på en Nissan EL-bil. Ingenting imot EL-biler jeg, da vi fikk inn 2 Focus Electric på jobben. Jeg syntes de var interessante å kjøre, og om vi får ByPakke Grenland her hos oss (18 bommer fordelt på en område på størrelse med et mygghår), så blir det definitivt en EL-bil som nr2 bil når vi skal farte rundt i Grenland. Ja, biler som går på bensin er mye morsommere, men jeg vil ikke betale meg fattig på avgift på avgift, KUN for å vise at jeg kjører en bensin-bil, med hele siden av bilen dekket av YOLO! (You Only Live Once). Jeg vil heller spare, og bruke de pengene på noe annet fornuftig.

 

Igjen, gratulerer med en flott bil, Kjell. Post gjerne et bilde eller fler av bilen. :)

Takk.

Det virker bare som at mange ikke får inn i hodet at jeg faktisk fremdeles har og kommer til å ha en morrobil klar i garasjen.

Med 3000,- kr spart hver mnd, kan det på lengre sikt bli en enda morsommere kosebil i garasjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er poenget mitt og. Jo mer du sparer på å kjøre Leaf, jo mer får du til overs til en evt. ny kosebil. Kanskje oppgradere til en Z3M, eller en spreke og ny Z4, evt. M? :) 
Det er mange muligheter, og så lenge du er fornøyd, så har ikke vi noe å si på det.
Jeg er jo i samme "knipa". Har gått mot alt av hva som heter bmw-entusiast, solgt E92'en, og kjøpt meg en SKoda Superb STV. Til gjengjeld får jeg spare opp til en morrobil for far senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er poenget mitt og. Jo mer du sparer på å kjøre Leaf, jo mer får du til overs til en evt. ny kosebil. Kanskje oppgradere til en Z3M, eller en spreke og ny Z4, evt. M? :) 

Det er mange muligheter, og så lenge du er fornøyd, så har ikke vi noe å si på det.

Jeg er jo i samme "knipa". Har gått mot alt av hva som heter bmw-entusiast, solgt E92'en, og kjøpt meg en SKoda Superb STV. Til gjengjeld får jeg spare opp til en morrobil for far senere. 

Jeg har en drøm om 650....... :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er iallefall tre stk. som følger dette konseptet. Jeg kjører for tiden rundt i en VW Up!, men trives med det (en sabla fin by/pendlerbil) når jeg vet at jeg sparer mange penger som senere kan investeres i en morrobil. Til daglig transport trenger vi ikke større bil enn en Up!... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forståelse for prioriteringen til trådstarter, og ser det som ganske sannsynlig at vi velger elektrisk om vi skal tilbake til å ha to biler igjen. Er ikke akkurat veldig givende å kjøre til og fra jobb for min del uansett, og om jeg kan spare et betydelig beløp på å kjøre noe mindre spennende, men komfortabelt og problemfritt så er valget trolig enkelt.

 

Har sett på Tesla og som eneste bil, men den ser ut til å være uaktuell inntil videre pga. ladetiden. Skal jeg kjøre noe slikt på jobbreiser er jeg avhengig av å kunne lade helt opp på 12-15 timer..

 

Er fortsatt spent på i3 og hvordan den viser seg å være i det virkelige liv, og hvor festlig er egentlig en grå 1-serie eller 3-serie med standardseter og liten dieselmotor til og fra jobb (realiteten for de fleste som gjør dette i en BMW) i forhold til en i3 eller Leaf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble brent av en leaf i to lyskryss på rad, jeg har en 93 325, og den skal klare 0-100 på godt under 10sek, selv om den ikke er i kjempe god stand, og herje bilen min.

Det var sikkert fordi Leaf drar så mye fra deg ii starten, du hadde nok tatt den igjen før dere hadde nådd 100 km/t, ellers er det noe galt med din bil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er jeg klar over, men vi har vanligvis ikke de kaldeste vintrene her på Karmøy, og kona har bare 7 km til jobb hver veg, og det er bare ca 2,5 mil til Haugesund, så alt er innen rekkevidde uansett temp.

Det var jo omtrent Karmøy-vinter i dag med 2-5 grader under kjøreturen.

 

Så sparer du deg bomregningen som du må gjennom ved broa to ganger daglig også? Joda, fordelene med elbil er mange....ennå. I 2017 ville ikke jeg ha sittet med en elbil som har begynt å få årsavgift, bompenger, parkeringsavgift, slutt på kollektivfelt-rettighetene osv.... Da er plutselig en trist Nissan Leaf tungsolgt på markedet.

 

Jeg er enig med deg at i3 ikke faller helt i smak. Men hvorfor ikke bare vente til de skikkelige elbilene kommer, dersom det er elbil du vil ha? De er ennå bare i startfasen, og jeg tipper biler i størrelse og pris som Leaf, vil få samme rekkevdde og utseende som Tesla. Man må bare gi det er par år. Tesla S er jo en bra bil på alle måter, og selv om den ikke har avgifter på seg, er likevel 600.000 kr for dyrt for mange av oss. Golf kommer jo neste år med en elversjon, og flere andre. Mitsubishi Outlander kommer med en plugin hybrid til 450.-500.000 kr som jeg vurderer å se på selv.

 

Når det gjelder BMW så er jeg slik som deg at jeg ønsker å ha ha en BMW kjøremaskin. Dvs manuell kasse, bakhjulstrekk og rekkesekser. Hvis det ikke er det, er det ikke noe poeng å eie BMW og da kan man spare mye penger på å velge et annet merke. Det å bidra med å kjøpe BMW hybrider/elbiler i fremtiden blir feil for meg. Ikke misforstå, BMW kommer sikkert til å knuse alle konkurrenter på det området også, men sjela i bilen er borte. (det er den jo nå også etter at rekkesekseren "forsvant") Kommer til å kose meg på bane med E46 M3`en og forhåpentligvis eie en brukt F11 523i en dag. Men ny BMW er uaktuelt.

 

Må jo få gratulere med ny bil uansett! Jeg vil ikke svartmale alt for deg, men pass på verkstedet i Haugesund. Vi hadde en X trail og en Almera der, og etter gjentatt slurvete arbeid, måtte vi bare slutte å bruke Nissanverkstedet. Nå har faren min en gammel Maxima, hvor jeg reparerer alt selv, og gjør det sikkert bedre enn merkeverkstedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...