Buzz Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Hei, Vurderer endelig å kjøpe meg en ny BMW igjen. Har kommet over en bruktimportert (Tysk) BMW 320DA xDrive stasjonsvogn, den har gått 131 000km. Har alltid vært skeptisk til bruktimporterte biler, da jeg mener å ha lest at 1 av 3 tyske bruktimporterte biler er skrudd tilbake km stand. Av bildene så klarer jeg ikke å se noen slitasje på interiør eller eksteriør. Jeg lurte derfor på om det fortsatt er like skummelt å kjøpe bruktimportert bil? Er det mye som skal til for at en 2010 modell er skrudd? Blir vel vanskeligere og vanskeligere jo nyere bilen er? Takk for svar =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Det beste er å sjekke opp i hvor bilen ble importert i fra. Om dette var en Premium Selection-bil fra en BMW-forhandler ser jeg ingen grunn til å mistenke noe, men om den kom fra en jallasjappe drevet av østeuropeere hadde jeg nok vært litt mer skeptisk. De som virkelig kan justere kilometerstand biler får til dette på det aller meste, uavhengig av hvilken bil det er og hvor gammel den er. En ting som er blitt mer og mer vanlig her til lands er faktisk å skru kilometerstanden på bilene opp før import. Man kjøper en vanlig bil med fornuftig kilometerstand i forhold til alder, skrur denne en god del opp, registrerer bilen under alternativ beregning og får en mye lavere avgift grunnet den høye kilometerstanden. Så skrur man bilen tilbake igjen og selger den til intetanede kunder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Ser heller ingen problem med å handle bruktimport så lenge du handler fra seriøse forhandlere. Jeg har importert to biler og vært veldig fornøyd med begge. Den første kjøpte jeg usett og endte opp med å ha den i over 10 år uten noe problemer verdt å nevne. Eneste som jeg fant ut var at den hadde omlakkert frontfanger av ukjent grunn. Andre bilen var Z4en som jeg er strålende fornøyd med. Begge ble kjøpt hos BMWforhandlere som hadde solgt bilene nye. Så de hadde all historikk pluss litt ekstrainfo om forrige eiere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buzz Skrevet November 26, 2013 Forfatter Share Skrevet November 26, 2013 Okey, takk for svar.. Er ingen BMW forhandler som selger den, men en kar fra Tønsberg som importerer biler og selger i Norge.. Har foreløpig ingen historikk fra når og hvor det ble utført servicer etc.. Én av minusene allerede er at det ikke følger med vinterdekk.. Mne mtp på rust, så er det vel også på sin side positivt at den ikke har blitt kjørt på saltede veier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Det stemmer som du sier at 1 av 3 biler blir skrudd tilbake - dette er tall fra ADAC og en undersøkelse fra ZDF nå for noen uker siden. Det er lettere enn noensinne å gjøre dette. Man får kjøpt en boks til 100 Euro som kan brukes på alle merker. Tar 3 minutter...Var verre før når man måtte demontere instrumentet og gjøre alt manuelt. Det kommer nok til å bli tatt inn enorme mengder E90/F10/F30 de neste årene som har feil kmstand. Det er ganske vanlig at mange tyske biler blir kjørt 150-180 000 km de tre første årene av levetiden før den går til innbytte. Riktignok er dette en litt mildere form for slitasje enn det norsksolgte biler får, men likevel er det kjipt å bli svindlet selv om det ikke nødvendigvis har noen praktisk betydning. http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/2013886/Betrug-mit-der-Tacho-Mafia#/beitrag/video/2013886/Betrug-mit-der-Tacho-Mafia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Hvordan er faren når bilforhandlere i Norge tar inn biler fra tyskland? Jeg regner med at når norske bilforhandlere importerer biler, så er de ganske nøye på og sjekke historien til den aktuelle bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Hvordan er faren når bilforhandlere i Norge tar inn biler fra tyskland? Jeg regner med at når norske bilforhandlere importerer biler, så er de ganske nøye på og sjekke historien til den aktuelle bilen? Norske bilforhandlere er også folk, og har nok like mye vansker som oss bilinteresserte med å gjennomskue svindel. Vi hadde jo et tilfelle i en tråd om Konghelle som ble slettet, som omfattet bl.a. en 2008 118D med relativt tvilsomme stempler i serviceheftet. Fikk dessverre aldri noe oppfølging fra eier (som var aktiv her før), så vet ikke om det skjedde noe mer der. Ingen tvil om at bruktimport uansett mellomledd er en liten gambling, og man burde nok se gjennom fingrene på kmstand og heller fokusere på hvordan stand bilen ellers er i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet November 27, 2013 Share Skrevet November 27, 2013 Om bilen har logisk progresjon på km-stand i serviceheftet hadde ikke jeg vært bekymret. Jeg hadde på ingen måte følt meg tryggere på en norsk forhandler som importerer biler til Norge for salg enn en tysk en (snakker da ikke om forhandlere i BMW-systemet, de velger jeg å stole på, men andre, uavhengige bilimportfirma f.eks.). Ville nok følt meg tryggere på en forhandler som importerer på bestilling og gjerne tar en fast sum for denne formidlingen. De kan gjøre gode penger på å justere km-stand tilbake, mer enn de tyske forhandlerne. Har importert flere biler til meg selv og familiemedlemmer de siste årene, men da konsekvent kjøpt fra tysk forhandler selv og som Premium Selection. De yter i hvertfall langt bedre service enn de norske BMW-forhandlere jeg har vært i befatning med. Er det noe som tilsier at det er større sannsynlighet for at tysksolgte biler som står til salgs i Tyskland har justert km-stand enn norsksolgte biler hos forhandlere i Norge? Jeg opplever fint lite økt trygghetsfølelse ved at en bil er stemplet som "norsksolgt/ny i Norge". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 27, 2013 Share Skrevet November 27, 2013 Å importere fra en tysk merkeforhandler er like trygt som å handle hos en norsk merkeforhandler. At en bil er tuklet med er like sannsynlig/usannsynlig i begge tilfellene. Jeg har overhodet ingen betenkeligheter med å handle en bil som kommer fra BMW-nettet i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 27, 2013 Share Skrevet November 27, 2013 Er det noe som tilsier at det er større sannsynlighet for at tysksolgte biler som står til salgs i Tyskland har justert km-stand enn norsksolgte biler hos forhandlere i Norge? Jeg opplever fint lite økt trygghetsfølelse ved at en bil er stemplet som "norsksolgt/ny i Norge". Dette er en mye større industri i Tyskland fordi de eksporterer store mengder bruktbiler til Skandinavia og Øst-Europa. Det er hundrevis av bilforhandlere som lever av dette, og har drevet slik i mange tiår. Tyskere kjører lengre enn nordmenn, og da er også "behovet" for skruing større. I tillegg er risikoen for konsekvenser lav siden de sender problemet ut av landet og regner med at kjøpere 150 mil unna i et annet land ikke vil krangle. Hvis du sjekker ut alle nyere bruktbiler på finn vil man nok finne ut at mye færre enn 1 av 3 biler er skrudd tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buzz Skrevet November 27, 2013 Forfatter Share Skrevet November 27, 2013 Det stemmer som du sier at 1 av 3 biler blir skrudd tilbake - dette er tall fra ADAC og en undersøkelse fra ZDF nå for noen uker siden. Det er lettere enn noensinne å gjøre dette. Man får kjøpt en boks til 100 Euro som kan brukes på alle merker. Tar 3 minutter...Var verre før når man måtte demontere instrumentet og gjøre alt manuelt. Det kommer nok til å bli tatt inn enorme mengder E90/F10/F30 de neste årene som har feil kmstand. Det er ganske vanlig at mange tyske biler blir kjørt 150-180 000 km de tre første årene av levetiden før den går til innbytte. Riktignok er dette en litt mildere form for slitasje enn det norsksolgte biler får, men likevel er det kjipt å bli svindlet selv om det ikke nødvendigvis har noen praktisk betydning. http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/2013886/Betrug-mit-der-Tacho-Mafia#/beitrag/video/2013886/Betrug-mit-der-Tacho-Mafia Dette var jammen skremmende! Herlighet så lett det er å trikse med det...! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 27, 2013 Share Skrevet November 27, 2013 Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å handle ifra en merkeforhandler, det vil jeg anse som trygt. Tyske myndigheter har et stadig strengere grep om nettopp dette i ett forsøk på å i det minste begrense problemet. Heldigvis så er begge mine biler BMW AG biler med BMW Niederlassung stempler i serviceheftet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå