Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Temmelig mange oppfatter en 100% elektrisk bil som mer premium enn en tradisjonell bil uansett hvor påkostet interiøret er i den... :)

 

Virkelig? Think City, Buddy, Mitsubishi i-MiEV osv?

 

Hva med vogntogene som frakter drivstoff? Hvor mye sliter de på veinettet? Hvis en virkelig skal dypdykke i miljøsynderi bør en dekke egen bakdel først

 

De sliter sikkert mye, og betaler prisen for det. Akkurat den delen er politisk, og har garantert vært diskutert opp og i mente mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Hvilken verden lever du i... Model S, i3, Leaf m.fl. er standarden nå i 2015... :)

 

Virkelig, bytter du bil hvert eneste år for å holde med på standarden? Fint skal det være :) Fint du kan opplyse meg da, så lenge det er en 2015-modell med 100 % elektrisk kraft er det premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men spørsmålet er ikke relevant i forhold til elektriske biler spesielt.

 

Hvorfor har ikke veiene den kjører på noe relevant med en EL-bil å gjøre? Kjører den ikke veien de da? 

Så klart det er relevant. Dette er snakk om det totale regnestykket her. Bare fordi de den ikke slipper ut noe så betyr ikke det at man skal se bort ifra alt som det påvirker når den blir kjørt. Hva med batteriene? Hva med alt utslippet det forårsaker ved bare produksjon av dem? Når det slippes mer ut på å utvinne, utvikle og sette sammen batteriene enn en vanlig bil slipper ut på sine livsalder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt Wicky. Det står helt sikkert ikke på pengene når noen velger å kjøpe en Model S fremfor en 5-serie med stor motor eller f.eks en i3 fremfor en enklere 1-serie. Ergo oppfatter disse menneskene Model S og i3 som mer premium i forhold til 5-serien og 1-serien. Min Cactus har ikke noe med dette å gjøre, men du prøver som vanlig å provosere.

 

ahj: Jeg skrev ikke at veien den kjører på ikke er relevant i forhold til elbiler, men derimot at det ikke er relevant for elbiler spesielt. Det er en stor forskjell.

 

 

BMW vil i løpet av 10 år konvertere samtlige modeller i produktporteføljen til 100% elektriske og hybridmodeller. Som Bjørn kort poengterer ser BMW en stor teknisk og kommersiell fordel ved å gjennomføre denne overgangen. Hvis Tesla Model S hadde vært en BMW 5-serie ville sannsynligvis mange kritikere av elektriske biler lettere ha akseptert overgangen til elektriske biler. Tesla har gjort nybrottsarbeidet... nå er det tid til å høste gevinsten... :)

 

http://evobsession.com/bmw-still-aiming-models-go-electric-next-decade/

http://cleantechnica.com/2013/10/01/bmw-electrify-entire-lineup/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ved sine fulle fem oppfatter en Model S som mer premium enn en F10. I hvertfall ikke en F10 med tilsvarende ytelser. Å velge en Model S foran en F10 bunner i helt andre grunner enn hva som er premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men da diskuterer vi mer selve begrepet "premium". Mitt poeng er at hva folk oppfatter som premium er subjektivt. Det at noe er dyrt, eksklusivt, enestående etc. er ikke nødvendigvis det samme som hva noen oppfatter som det fineste, beste, mest sofistikerte etc. For noen er Model S fremtiden, mens F10 representerer fortiden og dermed oppfatter de også Model S som mer moderne, finere, mer sofistikert... mer premium enn F10. At F10 er en BMW og har et finere interiør er for noen veldig viktig, mens andre legger mer vekt på at Model S er elektrisk og stort sett hurtigere enn alle F10 modellene (slikt er alltid kult). Det er et spørsmål om hva man prioriterer og hva man legger vekt på.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg må si noe her.

 

Har hatt bil, og da særlig BMW, som interesse fra jeg var på bleiestadiet.

Jeg har i dag stadig en E61 M5, som jeg forøvrig forsøker å selge uten særlig hell. Det er også et poeng her - jeg tror virkelig har begynt å tenke anneledes. Og det mye pga av det Tesla har fått til.

 

På ondag hentet jeg ut min nye Tesla P85D, og den bilen innfrir de høye forventningene til gangs. Gud bedre for en bil. Det er virkelig "Bil 2.0".

En ting er at bilen går bra, men det er så mye mer. Måten alt er integrert på, og funksjonene som snakker sammen. Alle andre "moderne" løsninger blir bare halvveis i forhold. Fra analogt til digitalt. Fra Nokia 3110 til iPhone.

Tesla har som eneste produsent turt å gjennomføre dette skikkelig, og forkastet alle etablerte sannheter om hvordan ting skal være. Her er det ikke bare ny utforming på ting, og andre materialer. Det er en ny og moderne måte å tenke bil på.

Mye av det tradisjonelle er selvsagt beholdt - som ratt, spaker og pedaler. Og godt er det. Man kjenner seg igjen der, men likevel er det NYTT.

 

Mange sutrer over dårlig opplevd kvalitet, men det skjønner jeg virkelig ikke hvor kommer fra. Jeg synes så absolutt ikke den opplevde kvaliteten på en 2015 P85D står tilbake for feks BMW. Den er veldig enkel og minimalistisk, men det er nettopp det jeg liker så godt. Alt av funksjoner ligger i skjermen, som er svært intuitivt lagt opp.

 

Og jeg skjønner hva Fredrik mener med at biler med denne drivlinjen oppfattes som mer premium. Det er stille, ingen rykk og napp, ingen mekaniske lyder, god akselerasjon... Oppfattes mer ekskusivt av folk flest. Kona mi hater M5en, men elsker P85Den. Hun liker fart, men blir bare sint når jeg drasser til med M5en fordi det bråker og dunker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Elbil som må lades er løsningen for framtiden. Det er løsningen for i dag. Løsningen for morgen dagen må være en bil som veier mindre enn dagen tesla på 2.2 tonn og som ikke må lades opp hele tiden. En bil som veier 1.4-1.5 tonn som lades mens den kjøres.

 

Det ingen her snakker om er hva en bil på 2.2 tonn gjør med selve veien i forhold til en bil som veier nesten 1 tonn mindre. Større slitasje på veien betyr hyppigere vedlikehold som betyr mer utslipp. og ikke glem dekkforbruket :)

Allerede med dagens superchargers krever kun 10-30 minutters lading på langtur. Hvor mye du trenger å lade avhenger av lengden på turen. En Model S ladet til 90 % har ca. 300 km reell rekkevidde.

 

Her er et typisk scenario: Det er ca. 500 km fra Oslo til Bergen. Etter ca. 2 timers kjøring ankommer man Gol og har rundt 100 km rekkevidde igjen. Det er derfor kun nødvendig med 5-10 minutters stopp der for å lade opp til 150-200 km. Et dobesøk og en kaffe tar fort den tiden.

 

Neste stopp er Aurland som er 135 km unna. Denne turen tar bare 1,5 timer. I Aurland ankommer man med nesten tomt batteri og krever 20-30 minutters stopp. Da passer det fint med litt mat og dobesøk. Ønsker man å spise på Gol i stedet kunne man tatt 20-30 minutter der. I så fall ville bilen hatt mer strøm fra Gol og man ville ankommet Aurland med mer strøm. Og da ville det kun vært nødvendig med 5-10 minutters pause i Aurland.

 

At en 6-7 timers tur fra Oslo til Bergen krever 1-2 stopp på totalt 30-45 minutter kan for enkelte være for tregt. Og da vil framtidig oppgradering passe utmerket. Det jeg hører rykter om er at Tesla holder på med å utvikle 110 kWh batteri. Dette vil i praksis si at dagens 85 kWh som har 75 kWh tilgjengelig vil gå opp til 100 kWh tilgjengelig, altså en økning på 33 %. 300 km reell rekkevidde økes til 400 km. Og dagens superchargers lader på maks 120 kW. Framtidige superchargers skal kunne levere 150 kW.

 

Gitt disse parametrene ville turen fra Oslo til Bergen kun kreve ett stopp på 5-10 minutter. De få som har kembourinblære som takler å kjøre 6 timer uten stopp, de får gå for fossilbil.

 

En løsning med lading mens man kjører blir altfor komplisert og dyrt. Det må lages skinner eller annet tilsvarende som skal være strømførende. Dette lover ikke bra for Norge med vinter og saltede veier. Løsningen til Tesla med kraftig lader plassert rett ved hovedvegene er både enkelt og har vist seg å fungere helt utmerket for brukerne.

Bare ta en titt på http://supercharge.info for å se hvor mange superchargers som finnes per i dag.

 

 

Det med vekt er absolutt relevant. 2,2 tonn Tesla på piggdekk er hjertelig velkommen men en liten yaris skal man skamme seg over. Slitasjen på underlaget burde i aller høyeste grad vært tatt med i betraktningen ift. bompenger

Ut ifra piggdekk-piggfri-diskusjonene på Tesla Owners Club Norway på Facebook estimerer jeg at over 95 % av eierne kjører piggfritt. Jeg er en av de få som bruker pigger. En 535xd F10 og E250 4MATIC veier 1900 kg. Man må sammenligne med biler av lik størrelse, sitteplass og bagasjeplass. At en personbil veier 1900 kg eller 2200 kg er dessuten nesten knakende likegyldig hva angår veislitasje:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html

- Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen.

 

 

Ingen som ved sine fulle fem oppfatter en Model S som mer premium enn en F10. I hvertfall ikke en F10 med tilsvarende ytelser. Å velge en Model S foran en F10 bunner i helt andre grunner enn hva som er premium.

Tja... en BlackBerry føltes sikkert mer premium enn iPhone 1 for mange år siden.

 

 

Føler at jeg må si noe her.

 

Har hatt bil, og da særlig BMW, som interesse fra jeg var på bleiestadiet.

Jeg har i dag stadig en E61 M5, som jeg forøvrig forsøker å selge uten særlig hell. Det er også et poeng her - jeg tror virkelig har begynt å tenke anneledes. Og det mye pga av det Tesla har fått til.

(...osv)

Kan jeg få lov til å sitere deg på Facebook? :)

Endret av bb79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på "premium" og "status"! Noe som gir "status" er ikke nødvendigvis premium eller ett eksklusivt produkt, og det er her elbiler kommer inn. I de aller fleste sosiale lag i dag er det status å kunne si at man har en elbil, det vitner om høy kjøpekraft, omtanke for miljø og rett å slett det å være i tiden. Har man en elbil så har man enten en Tesla som er en dyr bil eller man har to eller flere biler da øvrige elbil modeller ikke fungerer til annet enn småkjøring, da viser man til omgivelsene at man er pengesterk. Undersøkelser er gjort og slår fast at elbil kjøpere tjener godt over gjennomsnittet så her har man tallene i ryggen. Derfor er det mange som velger en Tesla fremfor en 5-serie, den gir i mange tilfeller like høy status om ikke høyere. Det hele handler om hvilke signaler man ønsker å sende ut :)

Vi har elbil selv (VW E-UP) og jeg skal være den første til å innrømme at den er helt genialt til sitt bruk. Alt av småkjøring, til og fra butikk samt at madammen bruker den til jobb hvor hun parkerer og lader gratis. Men den har ett begrenset bruksområde og det kommer tydelig frem så fort man bare skal ut av fylket, da er plutselig min 21 år gamle 5-serie totalt overlegen. Ja man kan kjøpe Tesla som faktisk kan brukes som en vanlig bil, men tro meg...skal jeg spenne 800 000 kr på en bil så blir det ikke en elbil man knapt man kjøre til Danmark uten å måtte lade i timesvis. Det hele koker ned til hva man selv ønsker, hva man selv vil vise til omgivelse og hvilket behov man har :) Jeg liker å ha 1200 km rekkevidde i min F10 530d som kan "lades" på 5 minutter, men det koster altså sitt. Men det er hva jeg ønsker, som jeg sa på forrige side så kunne nok jeg aldri slått meg til ro med en Tesla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er forskjell på "premium" og "status", men hva man legger i disse begrepene er i aller høyeste grad subjektivt. Det at noen sier at noe gir høy status eller er premium betyr ikke at andre nødvendigvis mener det samme. Såkalte etablerte sannheter er i denne sammenhengen både tvetydig og et upålitelig parameter. Det man kan si om f.eks F10 vs. Model S i denne sammenhengen er at frontene mellom de respektive interessegruppene skjerpes i takt med at myndighetene innfører ulike miljørestriksjoner (samt ekstra skatter og avgifter på stempelmotorer i andre land). Ulike politiske, økonomiske og miljømessige interesser og hensyn påvirker debatten uavhengig av den tekniske utviklingen som går svært hurtig (og alt for hurtig i forhold til f.eks politiske beslutninger). 

 

Vedr. rekkevidden på f.eks Model S er det viktig å merke seg Bjørn's systematikk for hvordan man beregner/planlegger ulike distanser/etapper og dermed reell ladetid (Tesla har også implementert et slikt system i forbindelse med navigasjonen). Det er idag langt fra nødvendig å lade 100% for å gjennomføre ulike distanser mellom det etterhvert ganske finmaskede nettverket av superladere. Ergo begynner det hele å minne mer og mer om hvordan man kjører med alminnelige stempelmotorer (spesielt bensinmotorer)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. rekkevidden på f.eks Model S er det viktig å merke seg Bjørn's systematikk for hvordan man beregner/planlegger ulike distanser/etapper og dermed reell ladetid (Tesla har også implementert et slikt system i forbindelse med navigasjonen). Det er idag langt fra nødvendig å lade 100% for å gjennomføre ulike distanser mellom det etterhvert ganske finmaskede nettverket av superladere. Ergo begynner det hele å minne mer og mer om hvordan man kjører med alminnelige stempelmotorer (spesielt bensinmotorer)... :)

I eksemplet med Oslo - Bergen jeg nevnte vil man kun lade fra ca. 30 % -> 50 % i Gol (100 km -> 150 km) og 10 % -> 60 % (40 km -> 240 km) i Aurland. På supercharger er ladingen raskest i bunn. Fra 0-30 % oppnås 117-100 kW. Deretter får man rundt 100-90 kW fra 30-40 % og deretter 90-60 kW til 60 %.

Til å begynne med skjønte jeg ikke hvordan ladingen fungerte og jeg tilbrakte unødvendig lang tid på ladestasjonene fordi jeg ladet til 90 %. Etter hvert som man lærer hvor mye rekkevidde man trenger og planlegger litt med tanke på matpauser så blir den faktiske tiden som "kastes bort" til lading ganske lite i forhold til en fossilbil.

 

Noen liker fossilbil

Andre liker elbil.

Ferdig snakka.

 

Tilbake til elbilvideoer og roadtrips :)

Jeg har flere road trips i backloggen min som holder på med å bli redigert. Blant annet tur rundt i Norge (road trip #17) og race #2 med Jørgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...