Gå til innhold

Hærverk/tyveri blir det bonustap hvis jeg tar dette gjennom forsikring?


Snowgoon
 Share

Anbefalte innlegg

I dag når jeg skulle ut å kjøre en tur, oppdaget jeg at noen har nappet av vingen på bakluka mi. Har funnet igjen denne i en snø haug noen hundre meter lenger bort i gata. Så vet ikke helt om det går under tyveri eller hærverk eller begge deler. Har blitt noen skikkelig stygge hull i bakluka etter dette. Vil jeg miste bonus dersom jeg tar dette på forsikringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger nok av forsikringsselskapet, men hvorfor i alle dager vil du ta en beskjeden vinge på forsikringen? Jeg går ut ifra at du skal sette på en ny en og denne vingen kan da ikke koste noe mer enn noen skarve tusenlapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingen er ikke det jeg vil ha nytt da denne fortsatt er i fin stand. Men siden de som har røsket denne av har ødelagt hele bagasjeluka, og det har blitt store hull i denne som fører til at det renner vann ned i bagasjen. Så vil jeg trenge et nytt bagasjelokk. Og det koster nok litt med tanke på lakkering osv. Så tror det vil bli billigere gjennom forsikringen med egenandelen på 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken blir kjørt gjennom forsikringen. Har vært på tanken med å kjøpe brukt og bytte. Men da jeg ikke har sett noen til salgs i riktig farge, og etter en samtale med en kompis som er lakkerer, som skulle ha 3000kr for å lakkere. Så er det like greit å få et nytt på forsikringen, kommer på ca samme summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips: Rent juridisk er det nok ikke tyveri, men skadeverk (hærverk). Ettersom gjerningspersonen har slengt fra seg vingen ikke langt unna, mangler han/hun vinnings hensikt, og da er det ikke tyveri. Skadeverk er da mer nærliggende. Ville fortalt hendelsesforløpet til forsikringsselskapet og hvordan du fant igjen vingen like i nærheten, og la de avgjøre hvordan dette dekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyveri: Dekkes av delkasko med egenandel, innebærer ikke bonustap.

Skadeverk: Dekkes av fullkasko med egenandel, innebærer bonustap.

 

Siden du har en diffus situasjon ville jeg snakket med forsikringsselskapet om hvordan de tolker dette. For er det skadeverk, så ryker du på en bonussmell i tillegg.

Uansett har du en grådig kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...