Gå til innhold

Godkjenning av felger i vognkortet - Ingen dokumentasjon på felgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en 5-6 år siden fikk jeg godkjent forskjellig dim foran og bak i vognkortet, da snakket jeg først med lokal BMW forhandler, som jeg fikk ett skriv av, der står det flere dimensjoner som den var godkjent med. Hadde ikke noe papirer på felgene, men dro opp på biltilsynet, bilen ble kjørt inn og "sjekket". Og godkjent!

Ringte samme forhandler nå, for og få noen papirer på min nåværende med 20" og forskjellige dim, og i følge han som nå sitter i samme jobb så er det ikke lenger så enkelt. Men fikk beskjed om og komme innom vis jeg ble stoppet, så skulle de se hva de kunne gjøre!

Så mitt råd er og spør BMW først om de har noe dokumentasjon på de eventuell dimmensjonene du bruker på din type bil!

Skrevet

Etter hva jeg kan se og forstår har du 235/35 både fremme og bak. Kan være de kommer til å kicke mest på bredden på bakdekkene i forhold til felgbredden. Spesielt siden du har forskjellig bredde på felgene. 

Skrevet

Har 235/35 på alle fire ja,men felgene bak er noe større enn de foran. 19x8,5 foran og 19x9,5 bak. Felgene har aldri tatt bort i verken fjærer eller skjermer. Nå er tross alt bilen høyere enn det den var før. Felgene er innenfor skjermene.

Skal høre med Biltilsynet imorgen om jeg trenger papirer, og om det går fint at felgene er bredere bak enn foran. ;-).

Skrevet

jeg pratet med en kontrollør  ang. 8,5 og 10x18 på e39. Han mente dette ville gå fint om jeg hadde papir fra Bmw på at bilen min kunne bli levert med forskjellig bredde på felger fremme og bak.

Så fikk min lokale bmwforhandler til og skrive ut ett ark der det sto mitt chassinr og ett bilde av ett felgsett man kunne få levert, (8 og 9x18)

Har time den 24. på BT.. Håper inderlig jeg treffer en grei kontrollør! :P

Skrevet

Forskjellig dekkdimensjon fremme/bak står også på lufttrykklappen i dørkarmen på E46. 

Skrevet

jeg pratet med en kontrollør  ang. 8,5 og 10x18 på e39. Han mente dette ville gå fint om jeg hadde papir fra Bmw på at bilen min kunne bli levert med forskjellig bredde på felger fremme og bak.

Så fikk min lokale bmwforhandler til og skrive ut ett ark der det sto mitt chassinr og ett bilde av ett felgsett man kunne få levert, (8 og 9x18)

Har time den 24. på BT.. Håper inderlig jeg treffer en grei kontrollør! :P

Pratet med biltilsynet over telefon nå. Hun ba meg skaffe dokumentasjon fra Bmw om at disse felgene passer bilen min. Da bør det gå fint å godkjenne felgene! :)

Edit: Man trenger kun dokumentasjon/TUV dersom innpresset på felgene er ulik foran og bak. Det sa iallefall biltilsynet over telefon.

Skrevet

Når felgene har ulik bredde framme og bak må du ha skriv fra BMW eller TUV, om at felgbreddene, inpressene og dekkdimmensjonene er godkjent på akuratt denne bilmodellen.

235 på 9,5" er dessverre ikke godkjent utfra STRO-normen, så der må du gå opp et hakk i bredde.

Det er kun når alle fire felgene er like brede og har likt innpress at reglene om +/- 7,5 mm innpress og 5% rulleomkrets gjelder.

Jeg er midt i den samme prosessen selv. Du kan lese litt om det på de siste sidene i tråden min ;)

Skrevet

Det er mye uvitenhet rundt dette emnet. Hva som er tillatt og ikke fremgår av kjøretøyforskriften kap. 13 §13-1 (6).

Etter kjøretøyforskriften §13-1 (6.2) kommer det frem at endringer av sporvidden utover 15mm (7,5mm per side) må godkjennes av regionverkkontoret (trafikkstasjon/biltilsyn). Det er imidlertid viktig å bemerke seg at endringer utover originalt kan kreves dokumentert (skriv fra produsent/TÜV), og det blir derfor helt og holdent opp til hver enkelt trafikkstasjon om dette godkjennes eller ikke.

Videre er det krav om at dekkene ikke må overstige +/- 5% i rulleomkrets, basert på hva slags hjul bilen normalt er utstyrt med jfm. §13-1 (6.1) c) og at de nye hjulene ikke skal ta borti innerskjermer, hjulhus og andre vitale deler. Hjulkombinasjonen må dessuten være i samsvar med STRO-normen.

Det er også viktig å bemerke seg at LI (Load Indeks) må være i samsvar (eller høyere) enn det som er angitt i bilens vognkort. Det samme gjelder forsåvidt hastighetsmerkingen også, med unntak av vinterhjulene.

Mitt tips vil derfor være: 

• Send en søknad til trafikkstasjon før du skal vise bilen. De blir som regel mer medgjørlig om det er søkt om på forhånd. Søknaden må være saklig og inneholde argumenter om hvorfor du ønsker ting gjort slik og slik. Fortell om det eventuelt ikke foreligger TÜV/annen dokumentasjon på felgene, men at du anser dette som lite nødvendig da de tilfredstiller ovennevnte punkt/krav.
  • Medbring utskrift fra ETK som viser til hjulpakker med ulik felg/dekkbredde foran og bak. Dette viser at bilen kunne komme fra fabrikk med ulik bredde. Henvis også til dekktrykkslabel og instruksjonsbok ved visning som underbygger påstanden.
  • Medbring utskrift fra dekkalkulator.com som dokumenterer endring i rulleomkrets, og at denne er innenfor det lovbestemte kravet, naturligvis.
  • Medbring TÜV papirer på en "tilsvarende" felg (størrelser) til samme type bil om man finner dette. Dette underbygger også påstanden om at det er greit med ønsket felg/dekkdimmensjon.
  • Møt normalt kledd (ikke buksene på knærne, caps og hettegenseren hvor det står "fuck you, i drive BMW").
  • Bruk nærlys, lukk takluken, vær høflig og utadvent.

Jeg har godkjent en rekke BMW`er med denne oppskriften og har aldri støtt på problemer tilknyttet dette. Dette har vært alt fra uoriginale GS-felger til originale felger med altfor brede dimmensjoner.

Skrevet

Det kommer til å gå bra. Jeg godkjente GS goldtrack på min e46 med 19" ET 38 og et35? Husker ikke i farta hva det er på disse. Og dem hadde ikke stempel eller noe slikt. Tok med kopi av annonsen fra GS sin side.

Skrevet

Takk for svar folkens! :)

Men hva om han ikke godkjenner felgene? Må jeg vise bilen på nytt med 16" felgene? Det hadde vært JÆVLIG kjipt, for da må jeg bestille ny firehjulskontroll og bestille ny bt time. blir senkesettet godkjent uansett?

Saltkjelen: Hvordan søker jeg til trafikkstasjonen? Over Mail? Finnes det et bestemt mal som jeg bør følge? Og hva slags opplysninger og argumenter bør jeg ta med? Har aldri gjort det før hehe.

Skrevet

Mitt senkesett ble godkjent selv om felgene som stod på var "ulovlige". Du trenger ikke ny firehjulskontroll om du bare bytter felger, kun om du endrer høyde ;) Jeg fikk bare beskjed om å bytte til noen godkjente felger og møte opp.

Skrevet

Må ha ny firhulskontroll ja. endrer du str så endrer du oppsettet. står nok på seddelen din også ang. tommer på felg.

Skrevet

Må ha ny firhulskontroll ja. endrer du str så endrer du oppsettet. står nok på seddelen din også ang. tommer på felg.

Helt korrekt, 4hjuls kontroll bør helst utføres med helt nye dekk, samt at alt av foringer stag er i tipp topp stand for å få best uynyttelse av kontroll/justeringen.

Jeg mener å huske at det ikke sto noe om dekkdimm når jeg godkjennte mitt senkesett med kontroll papirene (men jeg kan ta feil) jeg hadde forøvrig Tuv papir på både senkesett og felger når jeg godkjennte det, samt regulerbare Camberjusteringsplater montert som jeg ikke hadde noen papirer på (Skal si jeg var nervøs, men de åpnet heldigvis ikke panser)

Om det ikke står noe om felger/dekk på målepapirene så kan jo bare trådstarter vise bilen med andre felger.

Skrevet

Så da mener dere altså at man skal ha firehjulskontroll hver gang man bytter mellom sommer- og vinterhjul? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...