Gå til innhold

Den store eiendomstråden (bolig, lån etc.)


Merrushe
 Share

Anbefalte innlegg

 

Enig, den ser fin ut. Men regna litt på det, med 160 i EK og 420 i lån snakker vi fremdeles om over 6000 i mnd ( hvorav 2000 er renter) over 7 år...

Hiv på bensin, forsikring og litt annet og du er fort oppe i 10.000 i mnd i bilhold FØR reperasjoner og vedlikehold..

Too rich for my blood, jeg er for gjerrig ( eventuellt fattig) til å akseptere et bilhold i den størrelsesordenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta opp et lån i den størrelsen for å kjøpe en slik bil, eller bil i det hele tatt for den saks skyld er vel ikke så veldig smart uansett. Da er det mye bedre å være "fattig". :)

Evt. kjøpe E36 M3 kontant og spare 6000 kr. måneden til man har råd til E92 M3 kontant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Rennfahrer sin er veldig pen, og er "riktig" på flere måter, men veldig billig er det absolutt ikke. :)

 

Her er enda et eksempel. Riktignok kjørt enda lengre, og ser noe mer shabby ut i annonsen, men så er (var) den også nesten 1/3 rimeligere. Man har også denne med mye "riktigere" motor etter min mening, som har gått under halvparten av Rennfahrer sin. Dessverre er denne automat, men det blir jo en smakssak på lik linje med manuelt klimaanlegg, høyere kilometerstand osv. kombinert med pris.

Ikk m-sport, ikk xenon, og aut som du sier..smak og behag, men kjekkare med man:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig... Har bare litt lån på brukbilen, så har jeg 2002n og E30n i "backup" om jeg trenger penger.

 

Jau…alle her inne kan kjøre rundt i F01`er og F10`er - man da eier de den ikke selv. Da er den eid av banken, og du betaler 2000 i måneden bare for å holde lånet konstant mens verdien på bilen synker som en stein..

 

Er det rart bankene går milliarder i pluss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har man ikke råd til kjøpe nyere bil kontant, kan det være dyrt å levere gammel bil på verksted.

 

Og er man avhengig av bil må man da gjerne ha leiebil i tillegg. Blir fort dyrt å ha billig bil da.

 

klart helt ny bil har man MYE verditap, men en som kanskje er 2 år gammel, så har mye verditap forsvunnet(mye igjen da...) og man har kanskje fortsatt 3-5 år igjen med fabrikkgaranti og 150 000km.

 

Har selv lån på min e92, men sånn jeg ser det er største tapet verditapet, ikke rentekostnaddene. Og verditapet har man uansett om man betaler bilen cash eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verditapet er jo avhengig av hvordan bil det er da. En E46 Coupe eller E36 coupe feks vil ha tilnærmet null verditap. 

Samme med en ryddig E39.  Men for mange er dette for gamle biler, og det skjønner jeg jo forsåvidt.

 

Poenget er uansett at nyere biler er en gjenstand med ganske skarpt verditap. Sleng på et dyrt lån på toppen, så sitter man igjen med et regnestykke som revisoren begynner å gråte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verditapet er jo avhengig av hvordan bil det er da. En E46 Coupe eller E36 coupe feks vil ha tilnærmet null verditap. 

Samme med en ryddig E39.  Men for mange er dette for gamle biler, og det skjønner jeg jo forsåvidt.

 

Poenget er uansett at nyere biler er en gjenstand med ganske skarpt verditap. Sleng på et dyrt lån på toppen, så sitter man igjen med et regnestykke som revisoren begynner å gråte av.

 

 

Dette er vel en smakssak. Mange tjener såpass mye at man bør ha noe lån for at staten ikke skal ta halvparten av lønna hver måned. Dette er og vil alltid være noe som er opptil enhver person som kjøper bil. Dessuten er det mange som har råd til å holde en relativt dyr bil, men som ikke har spart opp nok EK til å cashe den ut. Eller som ønsker å bruke den EK´en til huskjøp da staten har regler som gjør at bankene må kreve 15% i EK ved finansiering av boligkjøp. Med andre ord trenger det ikke være dumt å ha lån på bil og f.eks kunne kjøpe et dyrere hus eller eie en leilighet istedenfor å leie. Prisstigning på eiendom vil alltid være relativt jevn over en tidsperiode og vil følgelig være mer gunstig enn å "slippe" å betale renter på et billån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau…alle her inne kan kjøre rundt i F01`er og F10`er - man da eier de den ikke selv. Da er den eid av banken, og du betaler 2000 i måneden bare for å holde lånet konstant mens verdien på bilen synker som en stein..

 

Er det rart bankene går milliarder i pluss...

Nuja, min f11 ble det ikke tatt noe lån på, men uansett hvordan man snur og vender på det, så ender man fort opp med lån når man skal ha bolig.

Med en billigere bil ville lånet på huset vært mindre, så hjelper egentlig ikke å betale kontant på bilen når man alikevel har lån på bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en smakssak. Mange tjener såpass mye at man bør ha noe lån for at staten ikke skal ta halvparten av lønna hver måned.
Jeg sliter litt med hvordan du får dette regnestykket til. Du mener altså at det er bedre å sponse banken med over tre ganger mer enn det staten "tar"?

 

Dette er og vil alltid være noe som er opptil enhver person som kjøper bil. Dessuten er det mange som har råd til å holde en relativt dyr bil, men som ikke har spart opp nok EK til å cashe den ut. Eller som ønsker å bruke den EK´en til huskjøp da staten har regler som gjør at bankene må kreve 15% i EK ved finansiering av boligkjøp. Med andre ord trenger det ikke være dumt å ha lån på bil og f.eks kunne kjøpe et dyrere hus eller eie en leilighet istedenfor å leie. Prisstigning på eiendom vil alltid være relativt jevn over en tidsperiode og vil følgelig være mer gunstig enn å "slippe" å betale renter på et billån.

 

Billån teller svært negativt når man skal søke boligglån, så du får neppe låv til å handle et dyrere hus om du har billån, kontra lavere egenkapital. Bankenes krav er heller ikke absolutte om man har et godt forhold til banken. Å prioritere bil foran bolig mener jeg generelt er idiotisk. Nå spiller naturligvis inntekt en stor rolle her, men forbruk øker som regel med inntekt, så det blir ofte likt hele veien oppover.

 

Nuja, min f11 ble det ikke tatt noe lån på, men uansett hvordan man snur og vender på det, så ender man fort opp med lån når man skal ha bolig. Med en billigere bil ville lånet på huset vært mindre, så hjelper egentlig ikke å betale kontant på bilen når man alikevel har lån på bolig.

 

Et billån har mye høyere renter enn et boliglån, som i dag er "gratis". Om man har litt penger vil det f.eks. være mye smartere å kvitte seg med billån og heller låne på ny for å pusse opp badet. Bruker man bolig for sikkerhet for bilkjøp er det jo annerledes, men der igjen bør man tenke seg litt om, slik at man ikke betaler bilen ned på 20-30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med hvordan du får dette regnestykket til. Du mener altså at det er bedre å sponse banken med over tre ganger mer enn det staten "tar"?

 

 

Billån teller svært negativt når man skal søke boligglån, så du får neppe låv til å handle et dyrere hus om du har billån, kontra lavere egenkapital. Bankenes krav er heller ikke absolutte om man har et godt forhold til banken. Å prioritere bil foran bolig mener jeg generelt er idiotisk. Nå spiller naturligvis inntekt en stor rolle her, men forbruk øker som regel med inntekt, så det blir ofte likt hele veien oppover.

 

 

Et billån har mye høyere renter enn et boliglån, som i dag er "gratis". Om man har litt penger vil det f.eks. være mye smartere å kvitte seg med billån og heller låne på ny for å pusse opp badet. Bruker man bolig for sikkerhet for bilkjøp er det jo annerledes, men der igjen bør man tenke seg litt om, slik at man ikke betaler bilen ned på 20-30 år.

 

Det er tydelig at du ikke er helt klar over hva du snakker om. Billån teller ikke i det hele tatt dersom du ikke har billån i den banken du søker boliglån i. At du ikke skjønner at ved å cashe ut en bil gir mindre EK på huslån og dermed et dyrere lån der er lite forstålig. Med mindre du har en småbank i en bygd så er de grensene der ganske så absolutte. Det er blitt veldig strengt på sånn. Dessuten så er mitt poeng at mange har veldig bra inntekt men samtidig ikke akkurat spart opp mye penger til å cashe ut en bil. Å da ta et billån som man veldig fint kan betjene er ikke noe å se ned på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...