Gå til innhold

Den store eiendomstråden (bolig, lån etc.)


Merrushe
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt tankegangen til de som sier at "Man kun bør låne penger til hus og ikke bil. Og hvertfall ikke bil i huslånet for da betaler man ned bilen på 30 år"

 

Si at jeg har 2 mill i huslån og så har jeg endelig spart 600 000kr for å kjøpe den bilen jeg har lyst på.

På den måten er jo bilen egentlig lånt i huset likevel? For jeg kunne valgt å heller betalt ned 600000 kr på huslånet.

Når bilen er kjøpt så kunne jeg heller hatt 1,4 mill i huslån og en bil til 20 000kr...

 

Så lenge man har samme rente på alt av lån spiller det ingen trille hva som brukes hvor og til hva. Likevel vil det være mye smartere å betale de 600 000 ned på huslånet etterhvert som man tjener de, for å deretter låne de på ny den dagen man vil handle (med sikkerhet i huset). Økonomisk sett vil man da komme mye gunstigere utav dette, men man er også plutselig "ufornuftig" om man velger å gjøre det slik, for man burde jo spare til slik! :) Det er jo forsåvidt slik et flexilån vil fungere, men der har man gjerne høyere rente enn ved et vanlig lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært lite bilmiljø i norge om alle tenkte slik.. Spare i 20 år for å ha råd til å cashe ut en bil en har lyst på, som da mere trolig er en ny mondeo istedet for M3 ;)

Men ja, det begynner å bli for vanlig å ha haugevis med gjeld på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en nogenlunde ryddig fremtoning er et personlig oppmøte i banken (etter avtale) alltid en fordel når man skal låne penger. Jeg leste for en tid tilbake en ganske fornuftig guide i denne sammenhengen. Presentér deg selv som du ville ha gjort til en seriøs jobbsamtale. I tillegg lager du tre husholdningsbudsjetter inkl. avdrag og renter på lånet. Et budsjett der du tar litt godt i når det gjelder ferier, biler, mat og klær. Dette budsjettet bruker du til å forklare hvorfor ikke skal brukes i din situasjon. Dernest lager du et realistisk budsjet basert på fornuftige betraktninger mhp. inntekter og kostnader. Dette budsjettet er ditt forslag overfor banken. Det tredje budsjettet er et rent smalhansbudsjett der du/dere sparer over hele linjen. Dette budsjettet bruker du til å fortelle hvordan du tenker og handler i et worst case scenarie. Poenget er å vise banken at du forstår hvordan du bør prioritere hvis dette blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett gir utleiedel (Østlandet) 800-1.000.000 ekstra i lån. Inntekten fra utleiedelen gir i de aller fleste tilfeller skattefri inntekt, noe som bankene ser svært positivt på. I beregningene tar man høyde for at utleiedelen ikke er utleid i en periode på tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...