Gå til innhold

Min Orginale BMW E36 M3 3.2.


thomaleo
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, thomaleo skrev:

svinghjul blir da byttet tilbake til org, da det ikke var kjempestor forskjell på respons, og rakklingen av girkasse ikke er til å leve med for ørene mine desverre!

Hmmm, nå har du skremt meg litt, for jeg har alltid hatt lyst til å prøve ut lettvekts svinghjul, men kanskje det likeste er å holde seg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nyheim skrev:

Hmmm, nå har du skremt meg litt, for jeg har alltid hatt lyst til å prøve ut lettvekts svinghjul, men kanskje det likeste er å holde seg unna...

jeg kommer mest trolig ikke til å prøve det igjen (utenom på fremtidig banebil om det noen gang blir)

på en bil man skal storkose seg i hver gang man vrir om nøkkelen så var ikke dette ei positiv oppgradering for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

liten serviceupdate

byttet da service på ca 10 tusn kilometer siden forrige service, intervall var ca 300 km på overtid men men

litt bilder

delene går som alltid i kun orginalt bmw:

DSC_0001.JPG

 

DSC_0002.JPG

DSC_0004.JPG

kan trekke fra 30 km ca på dette da jeg glemte å ta bilde når jeg var ferdig med oljebyttet :)

DSC_0006.JPG

byttet også til en stålomspunnet clutchslange fra ebay, denne er å anbefale da dette gjorde underverker på mine problemer med å få løst ut clutchen nok!! VELDIG fornøyd! :) her var det også med adapter for å sette på en ventil jeg ikke aner hva er til fortsatt

DSC_0005.JPG

 

Endret av thomaleo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

liten update
fikk satt inn bilen i går til vinterlagring, noe som i år endte opp med å være hjemme, drevet på siste ukene med å få inn lys og kle igjen under verandaen(fornøyd!), vasket den for noen dager tilbake så det ble ikke gjort igjen, da området den står i er mer eller mindre støvfult 

i dag fikk jeg hatt den på bukker, tatt av sideskjørt og felgene, fått litt oversikt og er positivt overrasket! :)

uansett planene for vinteren er som følger:

ta rusta på kanalene, framskjermene(i bakkant) og litt i framkant av hjulbuene bak
ta ned understellet bak, ta rust i chassi, sandblåse og pulverlakkere understellsdeler
powerflex i bakhjulsstilling
om framstolene går ann og få ut blir de tatt innendørs og prøvd farget på nytt
techtylere det meste av chassi på nytt :x

bilen burde ihvertfall være klar til å neste sesong igjen, så har mange timer foran meg og mange tomme bankkontoer framover:roll:

litt bilder fra dagens "økt"

DSC_0001.JPG

DSC_0002.JPG

begynner venstre framme:

DSC_0003.JPG

DSC_0004.JPG

venstre bak:

DSC_0005.JPG

Høyre bak:

DSC_0006.JPG

og høyre fremme:

DSC_0007.JPG

DSC_0008.JPG

av med skjørta:

kom det fram litt mer rust i framskjermen

DSC_0009.JPG

og noen slike på begge sider, klipshulla til skjørtene

DSC_0010.JPG

høyre bak:

DSC_0011.JPG

Venstre bak:

DSC_0012.JPG

Venstre framme:

DSC_0013.JPG

familien oz med 2 stk skjørt på toppen\:D/

DSC_0014.JPG

gleder meg ekstremt til å få dette prosjektet ferdig, men gruer meg ekstremt til alle timene :)

tips til hvordan behandle rusta tar jeg gjerne imot!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir bra :) skjærmene kan du sikkert redde ved å lakke opp til listene, treffer du med fargen er det nok ikke råd å se at nedre del er lakket opp igjen.

ødegård lakk har mye bra, anbefaler deres 2k hagmans grunning.

men hvorfor tectylere? skal den tjene som vinterbil neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

dette blir bra :) skjærmene kan du sikkert redde ved å lakke opp til listene, treffer du med fargen er det nok ikke råd å se at nedre del er lakket opp igjen.

ødegård lakk har mye bra, anbefaler deres 2k hagmans grunning.

men hvorfor tectylere? skal den tjene som vinterbil neste år?

regner med at det blir prøvd å lakkert oppunder lista ja. :) 

nei skal aldri tjene som vinterbil i mitt eie, er kun for beskyttelse, anbefaler du noe annet på en sommerbil? :) 

hadde tenkt å bruke owatrol "rust" olje 50/50 blanding med bengalakk svart blank eller svart matt, dette har jeg fått anbefaling om, bengaen pga fargen bare.

2k hagmanns grunning på bart stål?, evt en farge oppå denne igjen?

framgangsmåte med dette hadde vært ypperlig:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

greia med tectyl er at du ser ut som en gruvearbeider hver gang du skal gjøre noe under, det er ikke noe trivelig på en kosebil. samler seg også enormt mye sand og støv under, og uansett hvor mye du vasker og spyler ved sesongslutt så blir det aldri rent. .

den der benga/owatrol blandinga mener ivertfall jeg er dårlige greier etter erfaring, tok bakstillinga på e36n med det, og året etter var det begynt å komme overflaterust igjen. Er ikke akkurat så mye man kan gjøre feil, sandblåse - male så jeg skylder på produktet der. Benga blir liksom aldri "herda" heller, forblir somregel litt mykt. Owatrol har også begrensa rusthindringsegenskaper, testa på en rusta vedkløyver en gang og ble ikke imponert.

Understellsdeler liker ivertfall jeg å få sandblåst og pulverlakkert. koster litt, men det står seg omtrent evig.

Under bilen er det greit å bare kjøpe industrimaling, slik de bruker på offshorebåter, ferjer etc. Jotun og international er store på dette, og det er veldig slitesterkt. bare tenk på hvor mye juling ett dekk på ei ferje får over en sesong. Rimelig er det også, her i området betaler jeg ca 800 kroner med moms for 5 liter inkl herder. På en sommerbil er det veldig greit å male undersida slik den kom fra fabrikk, i bilens farge. Vasker bare rent med steamvasker, er det greit for rust så bare vasker du med siliconfjerner og maler rett på.

Finner du noe rust, så er det enten å sandblåse, eller så er det vinkelsliper med stålbørste og så rustmelk/brunox. men den må ha grunning over, for slike produkter er ikke "tette" mot fukt og denslags.

Neste steg er eventuelt å skrape bilen rein for understellsmasse, legge ny grunning og ny karrosserimasse med billakk under for showfinish, holder på med det selv nå. tror derimot industrimalinga egentlig står seg bedre derimot.

Hagmans 2k grunninga har eg ivertfall ståltrua på, den er både billig, slitesterk og hefter veldig godt. Den leveres derimot bare i gul, så har notert meg at den er veldig mye brukt i miljøet, og sitter på veldig mange norske e30r :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, hsd skrev:

 

greia med tectyl er at du ser ut som en gruvearbeider hver gang du skal gjøre noe under, det er ikke noe trivelig på en kosebil. samler seg også enormt mye sand og støv under, og uansett hvor mye du vasker og spyler ved sesongslutt så blir det aldri rent. .

den der benga/owatrol blandinga mener ivertfall jeg er dårlige greier etter erfaring, tok bakstillinga på e36n med det, og året etter var det begynt å komme overflaterust igjen. Er ikke akkurat så mye man kan gjøre feil, sandblåse - male så jeg skylder på produktet der. Benga blir liksom aldri "herda" heller, forblir somregel litt mykt. Owatrol har også begrensa rusthindringsegenskaper, testa på en rusta vedkløyver en gang og ble ikke imponert.

Understellsdeler liker ivertfall jeg å få sandblåst og pulverlakkert. koster litt, men det står seg omtrent evig.

Under bilen er det greit å bare kjøpe industrimaling, slik de bruker på offshorebåter, ferjer etc. Jotun og international er store på dette, og det er veldig slitesterkt. bare tenk på hvor mye juling ett dekk på ei ferje får over en sesong. Rimelig er det også, her i området betaler jeg ca 800 kroner med moms for 5 liter inkl herder. På en sommerbil er det veldig greit å male undersida slik den kom fra fabrikk, i bilens farge. Vasker bare rent med steamvasker, er det greit for rust så bare vasker du med siliconfjerner og maler rett på.

Finner du noe rust, så er det enten å sandblåse, eller så er det vinkelsliper med stålbørste og så rustmelk/brunox. men den må ha grunning over, for slike produkter er ikke "tette" mot fukt og denslags.

Neste steg er eventuelt å skrape bilen rein for understellsmasse, legge ny grunning og ny karrosserimasse med billakk under for showfinish, holder på med det selv nå. tror derimot industrimalinga egentlig står seg bedre derimot.

Hagmans 2k grunninga har eg ivertfall ståltrua på, den er både billig, slitesterk og hefter veldig godt. Den leveres derimot bare i gul, så har notert meg at den er veldig mye brukt i miljøet, og sitter på veldig mange norske e30r :)

 

 

forsto jeg det rett nå:
hvis jeg finner rust, pusse med vinkelsliper stålbørste - rustmelk- hagmanns 2k grunning(eksempel) og deretter en steinsprutbeskyttelse/techtyl/karroserimasse? og billakk utpå der igjen?

industrimalinga høres aktuell ut, men da må vel all gammel techtyl bort først, å male oppå techtylen blir vel feil? og burde vel grunnes med 2k grunninga til hagmanns(eksempel) her også eller er ikke det nødvendig med slik maling?(hvis jeg er på bart stål)

hva understellsdelene angår så blir det sandblåsing og pulverlakk som kommer til å skje :) 

takker så mye for ett veldig utfyllende svar!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper bare slik stålbørste til vinkelsliper, har det på biltema etc, spiser understellsmasse. (men bruk for all del vernebriller, for de stålbørstetrådene flyr til alle kanter) 

kan ta en liten hammer og dunke lett over området for å sjekke om det er rustflak, stålbørsten polerer det som er på toppen, men det kan være rust under det igjen. Selv om det blir "fint" og blankt etter børste, så må man bruke rustmelk/brunox ellers ruster det fra innsiden. bruker selv en fra bilt hamber som de selger på gasolin, tok hjulbuene på e36n med den som første strøk i 2012, og er ikke noe tegn til rustbobler der enda, selv med vinterkjøring.

Men er slik du skriver ja, klart det beste er å sandblåse, men det er jo ikke alltids like lett å få til på privaten.

Må bort med gammel tectyl, dersom den er tectylert ja. er redd det ikke får skikkelig feste om du maler rett på. Det eg ville gjort, ville vert å venta med å ta rust og denslags nå, heller bare fått ned understellet og stå skrubba hele bilen under med sterk avfetting og spylt den rein for sand, mye av gammel tectyl vil nok forsvinne i samme slengen.

Slik 2k maling leveres etter min erfaring som 2 stegs, så dem har ei grunning til bart stål, og ei maling som er mere for finish/farge. Selv har jeg bare brukt den gule hagmansgrunninga og så hatt på den andre for beskyttelse.

 

 

er jo ett evig diskusjonsemne dette med maling, og forskjellige erfaringer, men du har no litt å tenke på ivertfall. er sikkert mange gode løsninger, men styr unna den der oljebaserte benga/arcanol eller owatrol.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, hsd skrev:

kjøper bare slik stålbørste til vinkelsliper, har det på biltema etc, spiser understellsmasse. (men bruk for all del vernebriller, for de stålbørstetrådene flyr til alle kanter) 

kan ta en liten hammer og dunke lett over området for å sjekke om det er rustflak, stålbørsten polerer det som er på toppen, men det kan være rust under det igjen. Selv om det blir "fint" og blankt etter børste, så må man bruke rustmelk/brunox ellers ruster det fra innsiden. bruker selv en fra bilt hamber som de selger på gasolin, tok hjulbuene på e36n med den som første strøk i 2012, og er ikke noe tegn til rustbobler der enda, selv med vinterkjøring.

Men er slik du skriver ja, klart det beste er å sandblåse, men det er jo ikke alltids like lett å få til på privaten.

Må bort med gammel tectyl, dersom den er tectylert ja. er redd det ikke får skikkelig feste om du maler rett på. Det eg ville gjort, ville vert å venta med å ta rust og denslags nå, heller bare fått ned understellet og stå skrubba hele bilen under med sterk avfetting og spylt den rein for sand, mye av gammel tectyl vil nok forsvinne i samme slengen.

Slik 2k maling leveres etter min erfaring som 2 stegs, så dem har ei grunning til bart stål, og ei maling som er mere for finish/farge. Selv har jeg bare brukt den gule hagmansgrunninga og så hatt på den andre for beskyttelse.

 

 

er jo ett evig diskusjonsemne dette med maling, og forskjellige erfaringer, men du har no litt å tenke på ivertfall. er sikkert mange gode løsninger, men styr unna den der oljebaserte benga/arcanol eller owatrol.

kan det stemme at det er denne grunninga det er snakk om??
http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/hagmans-produkter/ca-2k-epoxy-primer-h11160-gul-08-liter.aspx

og dette brunox produktet?
http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/rustprodukt/brunox-spray-h14112-400ml.aspx

 

uansett for å spørre en siste gang på framgangsmåte
slipe rent, stålbørste, brunox, 2k hagmanns grunning gul sådan, male med industrimaling (sort farge) og kaller det ferdig?
høres det ut som en god plan for chassiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

legger inn en update

begynt smått å demontere litt mer og innkjøp av div materiell

blandt annet:
grunning hagmanns gul 1.8 liter
lamellskiver, kappskiver, stålbørster til vinkelsliper

jekkfestene mine har vel trygt kommet godt igang med rusta som vises på 4 neste bildene

vurderer her å kappe og sveise en firkant rundt jekkfestene på alle 4

v.f:

DSC_0007.JPG


v.b:

DSC_0008.JPG

h.b:DSC_0010.JPG

h.f:

DSC_0011.JPG

bagasjeluka har også fått en fin fin flekk, blir vel til at jeg pusser og sparkler selv også sender bort til lakk, har fortsatt gt spoileren liggende, men har ikke bestemt meg om jeg skal ha den på fortsatt, det står mellom LAV spoiler eller ingen spoiler, noen biler passer med høy spoiler men det gjør ikke denne :) 

DSC_0009.JPG

DSC_0012.JPG

fikk av bakfangeren og litt hva som har skjedd bak der (såg veldig bra ut!)

DSC_0025.JPG

DSC_0026.JPG

DSC_0027.JPG

DSC_0028.JPG

demontert litt inni bagasjerommet der var det litt mer rust:

eksosfestene:

DSC_0029.JPG

batterikassa:
DSC_0030.JPG

reservehjulsbrønnen:DSC_0031.JPG

pakninga til bagasjerommet:

DSC_0032.JPG

og rett under denne "lista"

DSC_0035.JPG

har begynt å gnikke litt på oz felgene, dette er ferdig resultat av ene framfelgen:DSC_0021.JPGDSC_0022.JPGDSC_0023.JPGDSC_0024.JPG

fant en sak i bagasjerommet som jeg lurer på hva er, noen som kan forklare?

DSC_0033.JPG

DSC_0034.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo faktisk endel rust på denne 😮 Jeg har nok hatt flaks med min, der har jeg enda ikke funnet en brun flekk utenom batterikasse som hadde noe smått med overflaterust. Men blir nok bra etter x antall timer :)  flott og se du går grundig til verks og demonterer skjikkelig vertfall :)

Bilen kler også oz hjulene utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...