Gå til innhold

En gammel kjenning skal vekkes til live igjen


Silentracer
 Share

Anbefalte innlegg

Bakgrunn: I 2001 kjøpte jeg min første BMW E36 325ic , Bostongrønn metallic, 94 modell. For en ungdom som tidligere hadde hatt Mazda og Saab 9000i var overgangen mildt sagt dramatisk......i positiv forstand:)

 

Dette var starten på ett "kjærlighetsforhold" til BMW som har vart i 13 år nå og som i helgen ble sterkere enn noen gang.

 

Jeg har hatt 6 BMW'er opp igjennom årene etter den første 325ic. Jeg har vært innom 7 serie, men hovedvekten har vært 3 serien, E30, E36, E90 og F31.

 

Jeg har eid en M3 E36 3,2 L Evo, men den var desverre utstyrt med høyreratting og ble aldri med hjem når jeg flyttet tilbake til Norge. Jeg har alltid vært svak for E36 designet og som sagt så ble jeg imponert for mange mange år siden av en da 7 år gammel bil. Bilen er etter min mening en tidløs klassikker med noe som i dag enda blir sett på som gode kjøreegenskaper. Kombineres dette med de vanvittig sterke og fleksible rekkesekserne er dette en vinner for meg når det kommer til sport og nytte, alt i ett.

 

Drømmen om en dag igjen å kunne eie en M3 har egentlig levd helt siden jeg måtte selge 3.2L pga flytting til Norge i 2008.

 

Nå 6 år senere kom muligheten for å oppfylle drømmen.  For noen måneder siden fant jeg en rød (mugarello rot) BMW M3 3L 1993 modell coupe, som var utstyrt med manuell girkasse, full kjørecomputer, replica BBS felger, Bilstein understell og Scorpion eksos, Interiør i matchende rødt skinn. Ved første øyekast og med kun 3 bilder på Finn fanget ikke bilen oppmerksomheten min med det første.....man ønsker gjerne litt flere bilder og en litt knapp tekst på en slik bil ble for meg litt "turn off". I tillegg hadde bilen en km stand på 196 000 km, jeg hadde nok sett for meg noe mindre. Uansett bilen lå lenge i mine funn på Finn og forble usolgt.

 

Etter noen uker og i mangel på bedre alternativ spurte jeg selger om flere bilder av bilen...men de uteble.

 

etter enda ett par uker prøvde jeg igjen, da med bedre hell. Jeg kom i dialog med eieren og fikk flere bilder av bilen.

 

Da ble det for alvor fart i sakene, jeg hadde ikke etter første prat med selger så stor tro på bilen da det var en del mangler og at bilen var langt unna....Sakte men sikkert fikk jeg mer info om bilen og det virket som at denne kanskje kunne være noe allikevel. 

 

Jeg fikk blant annet denne lenken av eier, som er det klare prov på at bilen en  gang har vært stelt godt med av entusiast. :) :)

 

http://bimmers.no/topic/632765-brungots-bmw-m3/

 

Etter litt research fant jeg frem til bilens tidligere eiere 6 i tallet! jeg er nr 8! Og da hadde jeg mine triveligste bilprater på lenge med 4 av de tidligere eierne, som fortalte masse om bilen og hva de hadde gjort med bilen osv! (Takk til Truls, Henrik,Odd og Jørn for å ha solgt denne bilen!) En flott samling av BMW entusiaster der. Da skjønte jeg at her kunne jeg ikke gå feil, selv om det ikke er en garanti at bilen var strøken holdt for inntil 4 år siden.....

 

Uansett, jeg kastet meg rundt og fikk tilslaget på bilen usett mot forbehold om uforutsatte ting. Flybillett og forsikring ble bestilt til Lørdagen og alt var klart for at jeg igjen skulle bli eier av en M3 E36.

 

På lørdag dro jeg opp til Ålesund, for besiktigelse. Jeg gledet meg veldig da jeg nå følte at bilen hadde god historikk og hadde blitt tatt godt vare på. Jeg var selvfølgelig spent på hva som møtte meg, da siste eier var kun 20 år og i kategorien "ungdom".

 

Bilen som møtte meg var hel og fin utvendig, men den begynner å få merke tidens tann. Tror desverre stellet de siste årene har vært så som så......men pga supert hold tidligere så holder den brukbar stand enda:) Kort fortalt den er hel og fin innvendig, noen småting som at det var røykt inni bilen og noe fukt i dørken (drenerings kanalene fra soltaket er tette ser det ut til) så var bilen hel og fin.

 

Det meste av elektrisk fungerte utmerket bortsett fra ett fjærnlys som ikke virket og en kaputt vindusspylermotor.

 

Mekanisk sett er bilen noe slarkete i styringen, litt dødgang på ratt. Foringer i girkasse er meget slitte, bremsene er ikke de skarpeste....(trengs nye skiver), motoren får en litt fet blanding, går ujevnt på lav tomgang og noe svart røyk  tyder på dette (men her er ikke diagnosen helt satt enda), kjølevesken på bilen var heller ikke helt ny kan man si.... Bortsett fra dette var det litt små rustflekker i hjulbue bak og en liten en i hjulbue frem, dette skal tas nå, slik at det ikke får spredd seg. Ingen bulker eller riper i lakken, kun falmete i fargen, så polish og paintrestorer må til. Noe vil det være på en så gammel bil.....Men alt i alt ble fordelene med bilen bedre enn manglene, så jeg slo til.

 

En episk roadtrip ventet: Jeg var nå i Ålesund og skulle til Kr.sand (866 km). Med en tilårskommen M3....jeg er ikke mekaniker, så å legge ut på denne turen med en bil jeg ikke kjente skjedde med skrekkblandet fryd. Foran meg stod fjelloverganger, mye dårlig vei, regn og vind.

 

Bekymringene skulle vise seg å bli til glede:) :) Turen ble etterhvert som bilen og jeg ble kjent bare kos, sammen fullførte vi hele turen på 14 timer med glans.....den som var mest sliten når vi kom hjem var sjåføren:)

 

Bilen er helt glimrende alderen tatt i betraktning. Understell, gir og motor fungerer så bra som forventet, så jeg var en glad og lettet mann når bilen endelig kunne parkeres i garasjen den natta.

 

Nå gleder jeg meg til å ta fatt på arbeidet med sette bilen tilbake i den stand den har vært i tidligere. Om jeg kommer helt dit er usikkert, men en del bedre enn den er nå, det skal den bli.

 

Dagen etter turen fikk jeg problemer med låsesystemet på bilen. Det er montert en slags startsperre på denne bilen med ett rødt blinkende lys fremfor girspaken når bilen er låst.

 

Dette systemet slår seg på selv når tenningen er aktivert/bilen er låst opp men ikke startet....greia er at denne sperren deaktiveres med ett trykk på grå knapp på fjernkontrollen.

 

Dette hadde fungert helt fint på turen, men på søndagen etter litt inspisering fikk jeg ikke deaktivert startsperra med fjernkontrollen, gjorde alt med bytte av batteri i begge fjernkontrollene, tok av polen på batteriet...men ingen forandring. Endte med å ta ut sikringen for å få start på bilen. Hvis noen har kjennskap til dette systemet og har hatt lignende issues, så ta kontakt.

 

Legger med ett par bilder fra turen nedover.

 

Ser frem til å følge opp litt på forumet her i tiden fremover med fremgangen på "prosjektet" samt at jeg kommer helt sikkert til å trenge tips og råd om "how to" , om nye deler og annet nyttig. Inspill mottas med takk.

 

definisjonen er ihvertfall klar:  4 er 2 for lite:)

 

 

 

 

 

 

  

post-81941-0-50457100-1412682177_thumb.j

post-81941-0-98070200-1412682200_thumb.j

post-81941-0-17624400-1412682206_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin lesing og ikke minst fin bil.:)

Er godt og gøy å komme over sånne biler som er mer eller mindre bra stand.

I og med disse bilene og begynner å dra seg til i aldersjiktet ,begynner å bli vanskelig å finne i bra stand,er det derfor gøy å se at noen fremdeles blir stellt bra med.

Og en e36 m3 er jo i mine øyne en knallrå bil :).

Så gratulerer !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en skikkelig godbil :) Her skal det bli spennende å følge med å se hva som kommer av oppdateringer, slikt er alltid gøy å følge med på. Hvilke planer har du for bilen ellers, utseende messig tenker jeg på. Er ikke tvil om at ett sett originale M3 felger hadde sittet fint på denne ;)

Også er det morsomt å se flere som driver med både gammel og ny BMW, med tanke på at du har E36 og F31. Selv har jeg F10 og E34 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otis, takker for det, trivelig å høre at det var kjekk lesning.

Gleder meg til å komme igang med bilen nå i høst/vinter.

 

Denne bilen ble kjøpt fordi jeg virkelig synes e36 har potensialet til å bli en klassikker. Samt at bilen vekker tilbake tidligere minner, gode minner. Da blir man glad i bilen. Har kun hatt den i en uke, men jeg merker jeg allerede bryr meg mye om bilen og at jeg innimellom jobb og annet stress, koser meg med å tenke på hva jeg skal gjøre og hvordan. Tror det blir en fin hobby og god avkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MKJ, Takker så mye.

 

Bilen er overraskende hel og fin, den har hatt noen entusiaster som eiere og det synes.

 

Siden jeg ikke er mekaniker selv, så måtte bilen være i noenlunde bra stand.

 

Med andre ord, småfix som kan fikses på fritiden og som ikke tar for mye tid. Vil jo helst komme dit hen at det er mest pussing og kjøring:):)

 

Jeg påregner nok at det i vinter blir gjort en del, slik at den er i bedre stand til våren og at den da kan nytes på flotte vår og sommerdager.

 

Kanskje det blir ett treff eller 2 også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveigis, takk for god tilbakemelding!

 

Definitivt er dette biler som begynner å dra på årene, men de er fantastisk gode å kjøre og håndtere hvis de er i god stand.

Utrolig hvor bra de kan bli hvis de blir påpasset og holdt godt. Det er mitt mål også, å kunne holde den i meget god kjørbar stand, bulkfri/rustfri og mekanisk/teknisk feilfri.

Da har jeg en klassikker i mange år fremover.

 

Det var klart at når jeg dro for å se på bilen så var det gambling, da den slettes ikke er plettfri. Men det som er av feil og mangler på bilen, er av en slik karakter at det kan fikses relativt greit uten at altfor mye tid og penger går med.

 

Jeg gleder meg også til å lære en del om bilen i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik 90,

 

Takker for trivelig tilbakemelding. Ja det blir litt gammelt og nytt, litt nostalgi blandet med moderne teknikk:)

 

Det beste av 2 verdener. Vi er godt fornøyde med F31 320DT 2013mod, men jeg var veldig i tvil om jeg skulle prøve en 5 serie og jeg startet vel med å se på E60, som jeg mener er en riktig så pen bil med rette felger og styling. Var litt på tanken på M5 av dette chassiet, men de ligger vel høyt i pris enda og da hadde det blitt en bil av type 2005 mod. Så vi kom over 320DT en og da syntes vi den var en god kombinasjons bil. Vi kjører en del sykler og ski på lange turer, så da ble det løsningen. Stort sett godt fornøyd med den, men det er ikke den av mine BMW er jeg har likt best.....men viktig at samboeren også liker bilen...så hun er jo superfornøyd.

 

Tilbake til M3 en, planene er som følger. Først må alt av tekniske feil utbedres, per i dag, startsperre, vindusspylermotor og defekt fjernlys++

 

Videre må de mekaniske manglene tas, det er dødgang på ratt, bremser skal byttes, foringer i gearbox skal byttes, lambdasonder, plugger (inklusive pluggdeksel og toppdekselpakning) og filter byttes samt alle væsker skiftes (kjølevæske, motorolje, gear olje og diff olje).

 

Karosseri messig må, det flikkes og pusses noen små flekker med rust (samt settes inn med epoxy brunox), en ørliten bulk i selve hjulbuen skal rettes, alle plastdeler skal detailes tilbake til sort, mulig at dekselet ved vindusviskerne må byttes (litt ødelagt samt matt), jeg må stake opp, sjekke dreneringskanalene i bilen, det går litt fukt inn under mattene i kupeen (dette må tas i vinter, håper at det bare er en tetting, men det kan jo være en mer alvorlig tilstand som gjør at vannet tar veier det ikke skal), bilen skal Poleres skikkelig med paint restorer osv, og felgene trenger en skikkelig nedpussing/revitalisering.

 

Jeg skal i første omgang prøve å skaffe ett orginalt reservehjul til bilen, for det mangler.  

 

Det kan med tiden bli aktuelt å ha ett ekstra felgsett til bilen, da kan jo orginale felger være et fornuftig valg. 

 

Med andre ord jeg har mye å gjøre med bilen, det mest estetiske blir nok polish og restaurering av felger/matt plastikk....

 

jeg skal holde dere oppdatert og poster en del på teknisk nå fremover som jeg starter med istandsettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei Igjen alle sammen!

Da har det gått over ett år siden jeg startet med arbeidet for å vekke en gammel kjenning til live. Det har vært ett begivenhetsrikt år med oppstart av eget firma og jeg har blitt pappa i mellomtiden......i tillegg har jeg pusset på en gammel M3 i ledige stunder. Derfor har oppdateringer her inne latt vente på seg.

Jeg kjøpte som sagt bilen (mugellorot BMW M3 3L 1993 modell, e36)  oktober 2014 i Ålesund, jeg kjørte den ned til Kristiansand og startet gjennomgangen på hva jeg måtte gjøre for å gå igjennom forestående EU kontroll Våren 2015.

Listen ble som følger:

Skifte skiver og klosser + håndbrekk belegg

Skifte alt av væsker på bilen (motorolje, bremsevæske, kjølevæske, girolje, olje på diffen bak)

Bytte ut xenonkit til orginale lykter

Bytte ut slitte 19" hjul og dekk

skifte toppdekselpakning og plugger

bytte luftfilter og innsug (lekkasje i gammelt innsug)

Bytte ødelagt dørlås på førersiden

fikse elektrisk sentrallås

skifte foringer i giroverføring og bytte ut hardykoblingen

++++ alt annet man finner når man starter å gå over en bil i denne alderen.....

Væsker, plugger, pakninger og bremser ble i hvert fall bestilt entusiastisk på Koed raskt etter innkjøp av bil.

Det ble tatt en avgjørelse om at vinteren skulle brukes til å starte opp eget firma, så derfor ble bilen satt på vinterlagring i oktober.

Når bilen skulle hentes i April, kun etter å ha vært startet ett par ganger....så var batteriet utladet og jeg hadde fått en bensinlekkasje......kjedelig.....

Nytt batteri ble kjøpt og bensinlekkasjen viste seg å være morken slange inn på filteret.

Når dette ble fikset kjørte jeg bilen hjem og satte den på bukker i garasjen. 

Arbeidet kunne starte.

 

2015-05-24_22.19.04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis var jeg litt dårlig til å dokumentere det jeg gjorde i begynnelsen.

Men alt av væsker ble som sagt skiftet, jeg kjørte også en motorrens og en drivstoffrens i samme slengen som olje skulle byttes.

Man kunne jo se av Kjølevæska at det var på høy tid å bytte, den var rød en gang men hadde blitt litt brun nå, så den var absolutt moden for å byttes. Oljen var grei nok og ingen synlige tegn på at denne var gammel eller forurenset. Olje på girkasse og bakaksling var mer av typen rutinebytte og for å starte på blanke ark. Servoolje ble for ordens skyld også byttet.

I motoren ble toppdekselet tatt av plugger byttet, plugg nummer 2 fra torpedoveggen satt løst og var sotet, ellers var pluggene fine. Jeg hadde ett håp om at den løse pluggen kunne være årsak til noe ujevn gange. Jeg tok av gammel toppdeksel pakning og rengjorde toppdekselet med aceton før jeg la på ny pakning. toppdekselpakningen  ble byttet da man så antydninger til lekkasje rundt den. Når jeg skulle feste dekselet merket jeg at det var brukt noen uorginale skruer....tenkte ikke mer over det og bestilte noen orginale skruer. Det viste seg at 3 av disse ikke tok tak og at jeg måtte bruke de uorginale skruene for å få jevnt trykk på toppdekselet. Her er det en liten jobb med å få orginale skruer til å sitte. Mulig gjenger må bores opp på nytt. 

Byttet også dekselet som sitter rundt vindusviskerne da dette var falmet og sprukket i overgangen til frontrute på begge sider.

Beklager at det er lite bilder av denne prosessen, det ble også byttet til KN filter i samme slengen.

etter dette var gjort startet arbeidet med bremsene.

2015-05-20_20.12.42.jpg

2015-05-31_18.59.43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med bremser.

Det ble ikke bare byttet bremser.....jeg tok i samme slengen hjullager fremme på begge sider når jeg var av med skiver og klosser.

Bak så ble håndbrekk belegg og nye fjærer til mekanismen byttet.

I tillegg oppdaget jeg at bremsene forran var skeivslitte altså bremseklossen på innsiden ved stempelet var en del mer slitt enn klossen på andre siden i samme caliper. Derfor ble det full overhaling av stempel i caliper fremme på bilen. Dette forklarte nok noe dårlige bremser selv om det var bra belegg på en av de 2 klossene på hver side fremme.

Stemplene viste seg å ha dårlige gummipakninger som hadde ført til at stemplene hadde begynt å ruste og de satt relativt godt fast....

som dere ser av bilder ble de overhalt etter beste evne og det var ikke mye rustsår på de når jeg fikk vekk overflaterusten, så det ble bestemt å prøve med disse oppusset og med nye pakninger. Så langt virker det som at jeg har godt bremsetrykk og ikke noe tegn på lekkasje.

Ny bremsevæske og lufting ble selvfølgelig foretatt etter dette, det som jeg har oppdaget i ettertid er at det muligens er noe luft i clutchen etter lufting av bremser.....slik jeg forstår det har de samme reservoar.....så muligens nivået ble for lavt på ett punkt under lufting av bremser og at den luften er i clutchsystemet.....det er prosedyrer for lufting av clutch...så det er ett av prosjektene nå til våren. Bilen girer helt fint nå, men er ganske sikker på at det er luft i clutchsylinderen etter lufting av bremser....tar gjerne kommentarer om noen har erfart det samme.

 

2015-06-09_20.13.24.jpg

2015-06-10_22.04.47.jpg

2015-06-09_19.54.46.jpg

2015-06-07_16.20.55.jpg

2015-07-01_22.47.50.jpg

2015-07-04_21.46.48.jpg

2015-07-04_21.47.11.jpg

2015-07-05_23.29.53.jpg

2015-08-19_21.16.10.jpg

2015-08-19_21.16.47.jpg

2015-08-19_21.15.43.jpg

2015-08-19_21.16.31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet forresten givere under bremsebyttet frem til kobling i hjulhuset, lampa lyser fortsatt for bremseslitasje. Noen som har vært borti dette? kan jo være brudd i ledning fra giver og videre.....eller noen andre syn på hvorfor det fremdeles lyser? Noe man kan ta vekk eller må nullstille ved bytte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...