Gå til innhold

Fyll 98 oktan dere!


Fidelio
 Share

Anbefalte innlegg

Sendte en mail til Esso her om dagen for å høre hvordan planene er ang. 98 og høyere(?) er fremover. fikk dette til svar: 

 

"Tusen takk for at du kontakter Esso Norge Kundeservice.

For 98 oktan bensin Esso ikke har noen konkrete planer om å fase ut dette produktet, men Esso følger markedsutviklingen for høyoktan bensin, som har vist en jevn tilbakegang i forhold til det totale bensinsalget fra 86% i 1986 til 3% i 2013 (iflg statistikk fra Norsk Petroleumsinstitutt)."

 

tviler jo på at det vil skje om 1-2 år, men BMW fortjener vel kun det beste dere? ;) fyll 98! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fyller alltid 98 på 330 min, men det er mest fordi den er mappet for det, og er dermed ikke veldig glad i 95 :P

 

Så mye som Shell reklamerer for sin fantastiske V-power så slutter nok ikke de heller ikke med 98 på en stund.

 

@Dekkbrenneren, Sist jeg sjekket så hadde Statoil Forus en pumpe igjen med E85 :) Er et par mnd siden jeg sjekka sist.

Utenom det så er ikke E85 og få tak i i Vest.

Jeg postet en oversikt over Statoil Stasjoner (Hele landet) som enda tilbydde E85 i en annen tråd. Si fra om det er interesse for den, så skal jeg finne den frem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om jeg fyller 95 oktan når 98 oktan er anbefalt?

På nyere biler justeres automatisk parametrene for å tilpasse seg drivstoffkvaliteten. Man får derfor delvis redusert effekt dersom man benytter 95 oktan der 98 oktan anbefales. Avanserte systemer med bankesensorer fastlegger hvilke driftsforhold motoren jobber under, og tilpasser seg deretter. Hvor mye effekten reduseres ved bruk av 95 oktan avhenger av motortype, men ligger anslagsvis i området 5-10 %.

Dersom man belaster bilen hardt med 95 oktan, kan man oppleve at motoren "streker" ved spesielle turtall og belastninger. Dette skjer fordi systemets innebygde sikkerhetsforanstaltninger her vil stille ned tenning og ev. turbotrykk for å forhindre overbelastning. Nyere systemer er adaptive, dvs. at de til en viss grad tilpasser seg kjøremønster og belastning. Dersom systemet registrer forstyrrelser i driftsforholdene (som oftest tenningsbank), vil det gå inn i en modus der det beholder disse innstillingene i en gitt tidsrom. Når systemet registrerer at driftsforstyrrelsene har forsvunnet, vil ECU-en ta i bruk de modifiserte parametrene igjen.

I enkelte spesialtilfeller kan en feilkode bli liggende igjen permanent i styresystemet. I slike tilfeller må denne koden annulleres, og forholdene som har forårsaket feilsituasjonen, utbedres. Oppgraderingssatser utviklet av firmaer med utilstrekkelig kunnskap innenfor chiptrimming er ofte beheftet med slike problemstillinger, og dette er nok en grunn til å holde seg langt unna disse.

Eldre utgaver av motorstyringsprogramvare har ikke sikkerhetsforanstaltninger som nevnt over, og på disse er det desto viktigere at man følger leverandørens anvisninger når det gjelder drivstoffkvalitet. Om man har ønske om å bruke 95 oktan, kan bilen kalibreres for å benytte dette, på bekostning av litt lavere effekt.

Sier ikke at det det er svaret, men han er vel inne på noe?

Endret av West320ci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler at 98 har noen særlig effekt på min daffe 520I, men likevel fyller jeg 98 av og til. Hvorfor? Fordi jeg har lyst og fordi jeg kan :)

Enig i at på en vanlig bil så er det ikke nødvendig, men på trimmede og sportsbiler har det en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biler som er mappet for 98 er jeg enig i at man bør kjøre med 98. På biler med turbo vil man antaglivis merke at man begynner å få motorbank når man starter å lade utover det som er normalt, så her er det igjen fordel med 98 og evt. høyere.

 

Ellers så spørs det nok på kompresjonen man har i motoren som standard. De fleste som kjører uten turbo og har en "ordinær bil for folkemassene" som kjører 10-11 i kompresjon så er det neppe noe betydning om det er 95 eller 98 som er på tanken. Kan ikke se for meg at produsentene skal ta bryet for å fintune bilen til 98 oktan når 99,99% av brukerne vil kjøre den på 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte M3n min sjekket jeg feilminnet når jeg kom hjem, da var det lagret feilminne på for tidlig tenningsbank/drivstoff med for lavt oktantall.

Min bil skal kunne kjøres på 95, men jeg har kjørt den på 98 alikevell.

Bilen er forøvrig ny i Norge, så tviler på at den har hatt noe tvilsomt drivstoff på tanken som har skapt feilkoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...