Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

Enig med tobiasw angående felgene. Hadde noen felger som jeg polerte opp. De var nesten matte og nå er dem blankere enn når de var nye. Så vil tro at polering vil hjelpe mye :)

Skal forsøke med polering. Får gjøre litt research på DCN. :)

 

Skikkelig surt å skrape opp nye felger.  :-x

 

Når det gjelder sporingen er det kanskje mer et dekkproblem enn dimensjonproblem, 245/45/18 er ikke akkurat ekstremt lavprofil. 

Når kjørte du X5 på samme strekning, husk at det kan komme endel hjulspor i løpet av en vinter. 

Merker en del sporing blant annet opp Lierbakkene på E18, som jeg pendler hver dag til jobb. Nå er det helt klart hjulsport i flere av feltene opp der, men kjørte der med X5 50d for ca. tre uker siden, og mener bestemt det var vesentlig mindre sporing med den enn med min. Prøvekjørte også en X6 30d i februar en gang på samme sted, og synes at det også med den var vesentlig mindre sporing.

 

Jeg har kjørt tre sesonger med 20" på e61-en, og har nå 19" fra F30 med "originale" runflat-dekk. Merket ingen sporing med 20" (ihvertfall ikke av betydning), og jeg har heller ikke merket noen form for sporing med 19" jeg bruker på vinter, men de 19" runflat-dekkene jeg har nå derimot sporer en god del.

Var 20" uten RFT? Mange sier at bytte til ikke-RFT vil hjelpe betraktelig. Men da blir man vesentlig mer sårbar ved punktering, i og med at det ikke er plass til noe reservedekk i bilen... skum og kompressor er det jo plass til, men du verden så praktisk det er å bare kunne kjøre videre med RFT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20" var uten RFT ja. Jeg tenkte litt som deg før, men hvor ofte punkterer en egentlig? Og selv om man punkterer med et RFT-dekk er man jo avhengig av å bytte dekket, det er jo ikke slik at man kan kjøre rundt med det i evigheter. :)

 

De gangene jeg har punktert (tror det er ni år siden sist riktignok) hadde det ikke hjulpet med skum. :)

 

Ellers så vil man også komme langt med et slikt sett om det er en "vanlig" punktering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20" var uten RFT ja. Jeg tenkte litt som deg før, men hvor ofte punkterer en egentlig? Og selv om man punkterer med et RFT-dekk er man jo avhengig av å bytte dekket, det er jo ikke slik at man kan kjøre rundt med det i evigheter. :)

 

De gangene jeg har punktert (tror det er ni år siden sist riktignok) hadde det ikke hjulpet med skum. :)

 

Ellers så vil man også komme langt med et slikt sett om det er en "vanlig" punktering.

Ja, det er et godt poeng... Har faktisk rukket å punktere allerede; det hadde satt seg en skrue i dekket. Det var nok en punktering som fint kunne fikses med settet du linket til.

 

Dersom jeg skulle kjøpe nye dekk/felger og selge de gamle, er det lurest å fikse ripene i felgene før salg, eller å selge dem som de er? Tenker da på å sette bort hele reparasjonsjobben til en felgspesialist. En mellomting kan jo være å polere bort mest mulig av ripene selv, og selge dem med det som er igjen av riper etter polering...

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker med tanken på å oppgradere med M Performance Power Kit... det ryktes at dette er like rundt hjørnet til B47-motoren, og at settet øker effekten fra 190 hk til 204 hk og dreiemomentet fra 400 Nm til 430 Nm:

 

http://www.motor-talk.de/forum/performance-power-kit-fuer-b47-motor-t5259507.html

 

Jeg ønsker i så fall å få dette godkjent i vognkortet, og en rask utregning med denne kalkulatoren tilsier at jeg må ut med i overkant av 16k i ekstra avgifter. Kitet koster ~18k ferdig montert hos norsk BMW-forhandler, men det er visstnok mulig å få dette billigere hos BMW-forhandlere i Sverige eller Tyskland.

 

Ka dokker tru, er det verdt det? Vil det voide den norske utvidete garantien om man får utført inngrepet hos autorisert BMW-verksted i Sverige eller Tyskland?

 

Tolker Tollvesenets nettsider dithen at jeg søker om endringen på forhånd, og får utført ombyggingen først når søknaden er godkjent. Noen som har gjort dette før? Krever Tollvesenet dokumentasjon på ny effekt, og får jeg dette fra BMW?

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker med tanken på å oppgradere med M Performance Power Kit... det ryktes at dette er like rundt hjørnet til B47-motoren, og at settet øker effekten fra 190 hk til 204 hk og dreiemomentet fra 400 Nm til 430 Nm:

 

http://www.motor-talk.de/forum/performance-power-kit-fuer-b47-motor-t5259507.html

 

Jeg ønsker i så fall å få dette godkjent i vognkortet, og en rask utregning med denne kalkulatoren tilsier at jeg må ut med i overkant av 16k i ekstra avgifter. Kitet koster ~18k ferdig montert hos norsk BMW-forhandler, men det er visstnok mulig å få dette billigere hos BMW-forhandlere i Sverige eller Tyskland.

 

Ka dokker tru, er det verdt det? Vil det voide den norske utvidete garantien om man får utført inngrepet hos autorisert BMW-verksted i Sverige eller Tyskland?

 

Tolker Tollvesenets nettsider dithen at jeg søker om endringen på forhånd, og får utført ombyggingen først når søknaden er godkjent. Noen som har gjort dette før? Krever Tollvesenet dokumentasjon på ny effekt, og får jeg dette fra BMW?

 

Hvorfor vil du ha det inni vognkortet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha det inni vognkortet? 

Tanken var å ha alt på stell med forsikringen og med tanke på videresalg i fremtiden. Forsikringsselskapet kan i teorien gi avkortet erstatning ved ulykke om det kommer fram at bilen har økt effekt i forhold til det som er godkjent. Har også hørt historier der kjøper reklamerer ved bruktkjøp av bil som er trimmet.

 

Det er ganske vanlig å trimme motorer uten å melde fra om det, men det er jo strengt tatt ikke lov å modifisere effekten uten å gjøre opp for seg med tanke på avgifter... ;-)

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var å ha alt på stell med forsikringen og med tanke på videresalg i fremtiden. Forsikringsselskapet kan i teorien gi avkortet erstatning ved ulykke om det kommer fram at bilen har økt effekt i forhold til det som er godkjent. Har også hørt historier der kjøper reklamerer ved bruktkjøp av bil som er trimmet.

 

Det er ganske vanlig å trimme motorer uten å melde fra om det, men det er jo strengt tatt ikke lov å modifisere effekten uten å gjøre opp for seg med tanke på avgifter... ;-)

 

Dette er jo orginal tuning fra BMW. Det er noe helt annet enn om du drar å får et chipfirma til å gjøre det. 

Det er så og si umulig å finne ut av at man har chipet bilen. Ifølge det jeg har leste meg opp om så er det bare et sted i Norge som kan gjøre slike HK målinger helt korrekte og da må dem ta ut motoren fra bilen. Som er VELDIG mye jobb hvis dem mistenker at du har chipet bilen. 

Men hvis du vil betale masse penger for 10-15 hk så vær så god. Husk også å betale for de 2hk du får hvis du bytter til et luftfilter med mindre restriksjoner da, det er jo tuning det også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo orginal tuning fra BMW. Det er noe helt annet enn om du drar å får et chipfirma til å gjøre det. 

Det er så og si umulig å finne ut av at man har chipet bilen. Ifølge det jeg har leste meg opp om så er det bare et sted i Norge som kan gjøre slike HK målinger helt korrekte og da må dem ta ut motoren fra bilen. Som er VELDIG mye jobb hvis dem mistenker at du har chipet bilen. 

Men hvis du vil betale masse penger for 10-15 hk så vær så god. Husk også å betale for de 2hk du får hvis du bytter til et luftfilter med mindre restriksjoner da, det er jo tuning det også. :P

Interessant poeng. :) Altså er sjansen for å bli "tatt" helt mikroskopisk.

 

Jeg må allikevel innrømme at jeg har moralske betenkeligheter med å gjøre det "under bordet", på samme måte som jeg synes det er galt å bruke svart arbeid til å pusse opp i huset. Det er ikke meningen å være prektig her, altså, på mange områder er jeg mer liberal enn mange av medlemmene i et visst regjeringsparti. Samtidig mener jeg at det er en borgerplikt å støtte opp om de regler og lover som fellesskapet har bestemt (via politikerne man har stemt inn ved valg), uavhengig om man er enig i lovene eller ikke. Det er selvsagt stor forskjell på alvorlighetsgraden i å unndra 16.000 avgiftskroner på effektoppgradering og å snyte millionvis av kroner på skatten, men jeg har nå en naiv tro på at bordet fanger, og at selv lovovertredelser som "ikke gjør noe" til en viss grad er med på å undergrave demokratiet. (Må legge til at jeg selv ikke alltid har forholdt meg 100% lydig til det til enhver tid gjeldende regelverk, så det er ikke meningen å rette pekefinger mot noen.)

 

Men jeg ser helt klart poenget ditt om hvor grensa skal gå; de fleste vil nok være enige i at å bytte luftfilter ikke er noen grunn til å sende endringssøknad til Tollvesenet. Og jeg synes helt klart at en totalpris på ~34.000 er noe stiv for 13-14 ekstra (lovlige) hestekrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri vurdert å trimme bilen engang, dersom jeg skulle melde det inn til Statens vegvesen. Til det blir prisen rett og slett alt for høy. Se heller an bilavgiftene, nå meldes det om at avgiftssystemet skal legges om, og at det kun skal beregnes avgift på CO2-utslipp, ikke hestekrefter. Da vil plutselig avgiften for tuning forsvinne, eller bli helt marginal. Såvidt jeg vet er CO2-utslippet det samme (og i noen tilfeller faktisk mindre) etter tuning fra blant annet M Performance, Hartge, AC Schnitzer etc. Så du kan fort ende i en situasjon der du svir av noen tusenlapper i avgifter nå som du hadde sluppet i 2016/17.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri vurdert å trimme bilen engang, dersom jeg skulle melde det inn til Statens vegvesen. Til det blir prisen rett og slett alt for høy. Se heller an bilavgiftene, nå meldes det om at avgiftssystemet skal legges om, og at det kun skal beregnes avgift på CO2-utslipp, ikke hestekrefter. Da vil plutselig avgiften for tuning forsvinne, eller bli helt marginal. Såvidt jeg vet er CO2-utslippet det samme (og i noen tilfeller faktisk mindre) etter tuning fra blant annet M Performance, Hartge, AC Schnitzer etc. Så du kan fort ende i en situasjon der du svir av noen tusenlapper i avgifter nå som du hadde sluppet i 2016/17.

I søknadsskjemaet står det:

 

"Når et kjøretøy endrer avgiftsmessig status, skal som hovedregel CO2-kravene som gjaldt den gang kjøretøyet ble registrert første gang være grunnlag for avgiften."

 

Dette kan tolkes som om min bil alltid vil avgiftsberegnes mot satsene som gjaldt i registreringsåret (2014), og at ny satser for beregning av engangsavgift ikke vil komme meg til gode...? Bruksfradraget vil uansett jobbe for meg, og om 10 år kan jeg lovlig og avgiftsfritt oppgradere med MPPK... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det CO2-kravene, og ikke CO2-avgiftene, så det er nok åpent for tolkning. Men du har antakelig et poeng i at biler som er registrert før et visst skille i avgiftssystemet muligens kan avgiftsbelastes i henhold til det avgiftssystemet hvor bilen ble førstegangsregistrert (tradisjonelt har det i alle fall vært slik). Om dette også gjelder etterfølgende oppgradering av motoreffekt er jeg noe mer usikker på. Mine tanker er at det er de gitte satsene for effektøkning på det tidspunktet effekten økes som skal betales. Og dersom denne avgiften forsvinner, så vil det da naturlig nok ikke være noen avgift å betale.

 

Om din bil er registrert etter 01.01.2014 så er det slutt på regelen om at du avgiftsfritt kan oppgradere motoreffekten etter 10 år, all den tid bruksfradragstabellen er endret. Bruksfradraget er nå 78 prosent etter 10 år, ikke 100 prosent.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant poeng. :) Altså er sjansen for å bli "tatt" helt mikroskopisk.

 

Jeg må allikevel innrømme at jeg har moralske betenkeligheter med å gjøre det "under bordet", på samme måte som jeg synes det er galt å bruke svart arbeid til å pusse opp i huset. Det er ikke meningen å være prektig her, altså, på mange områder er jeg mer liberal enn mange av medlemmene i et visst regjeringsparti. Samtidig mener jeg at det er en borgerplikt å støtte opp om de regler og lover som fellesskapet har bestemt (via politikerne man har stemt inn ved valg), uavhengig om man er enig i lovene eller ikke. Det er selvsagt stor forskjell på alvorlighetsgraden i å unndra 16.000 avgiftskroner på effektoppgradering og å snyte millionvis av kroner på skatten, men jeg har nå en naiv tro på at bordet fanger, og at selv lovovertredelser som "ikke gjør noe" til en viss grad er med på å undergrave demokratiet. (Må legge til at jeg selv ikke alltid har forholdt meg 100% lydig til det til enhver tid gjeldende regelverk, så det er ikke meningen å rette pekefinger mot noen.)

 

Men jeg ser helt klart poenget ditt om hvor grensa skal gå; de fleste vil nok være enige i at å bytte luftfilter ikke er noen grunn til å sende endringssøknad til Tollvesenet. Og jeg synes helt klart at en totalpris på ~34.000 er noe stiv for 13-14 ekstra (lovlige) hestekrefter.

 

Når du snakker om en kostnad på 34k(!) For knappe 10-15 hk og maks 30nm hadde jeg aldri gjort det. Da hadde jeg spart pengene for å kjøpe neste bil med mye mer gamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hadde bilen på spa-opphold hos Talset Autocare i helga, og er veldig fornøyd med resultatet! Det er nesten som å ha ny bil igjen! :-)

 

Her er lista over ting som ble gjort utvendig:

 

- Ett stegs polering med Rupes Bigfoot maskiner og produkter
- Lakk: Swissvax Shield
- Felger: Swissvax Autobahn
- Dekksider: Slickrims tyre dressing
- Eksos: Swissvax metal polish
- Glass: Rain-X

 

I tillegg ble bilen vasket innvendig, skinnsetene renset og satt inn med skinnmelk.

 

Her er mine egne bilder fra henting (noen utvalgte vises under). Talset er nok en bedre fotograf enn meg, her er hans bilder fra Facebook.

 

med_gallery_84384_461_512826.jpg

 

med_gallery_84384_461_902203.jpg

 

med_gallery_84384_461_315663.jpg

 

Kan ellers melde at bilen akkurat har passert 12.500 km og fremdeles gir meg den herlige kvalitetsfølelsen hver gang jeg setter meg inn. Har blitt noen operasjoner med båthenger nå ifm. opptak av båten, og ryggekameraet som vippes ned mot tilhengerkula er bare utrolig praktisk når man skal sikte seg inn mot draget. Trekker gjør den også, merker nesten ikke at båthengeren er koblet på bilen.

 

Jeg hadde forventet å være fornøyd med bilen, men jeg er faktisk overrasket over hvor fornøyd jeg er...! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...