Andersv90 Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Jeg driver å titter på ny bil og er litt usikker på hva jeg bør gå for. Har ikke så mye erfaringer selv og har bare hatt gamle biler før og nå skal jeg kjøpe min første "ordentlige" bil. Jeg har da sett litt på 1-serien men er usikker på valg av motor. Bensin eller Diesel? Vil at bilen skal være litt sprek og at forbikjøringer osv skal gå uproblematisk. Noen med erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Du bør nevne budsjett, samt hvilken årsmodell og karosseri du primært er ute etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andersv90 Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2015 - 200000-250000 - Ikke eldre enn 2010 - E87 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 1, 2015 Share Skrevet Februar 1, 2015 Jeg mener småbiler kler bensin og manuell best. Det blir litt mer "sporty" og småbiler er dårligere lydisolert enn større, så diesel blir ofte slitsomt å høre på i lengden. Har selv hatt 118d som gikk billig, men angret litt hver dag for at jeg betalte ekstra for diesel. 118i eller en 120i er nok underholdene biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 1, 2015 Share Skrevet Februar 1, 2015 Har hatt e81 118i, sitter som et skudd på veien med M-Sport understell men motoren har lite fartsfølelse, du må like og gire mye, da den er ikke spesielt sterk. Den er derimot ganske underholdene om en kjører den "riktig". Skulle jeg hatt 1-serie igjen, tror jeg valget hadde havnet på 123d, 125i eller aller helst 135i. Motorer mindre enn dette fungerer for all del godt til hverdags bruk, men jeg savnet moro faktoren i min 118i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cab3serie2009 Skrevet Februar 1, 2015 Share Skrevet Februar 1, 2015 Det er ofte ulike erfaringer knyttet til hvordan en bil oppleves - så du må nesten skaffe deg noen referansepunkter ved å teste ut noen biler. Jeg har kjørt 4 stk 118i med manuell giring - alle var strøkne å se på, gode kjøre-egenskaper, men lite punch i motorkraften. Tok en "evighet" å akselere opp til 100 for eksempel inn på motorvei. Har også kjørt 118d med automatkasse - der var det litt mer speedfølelse, noe som kan skyldes automatgiret. Kjørte også en 2013 BMW 316 sedan i fjor, med automatkasse - den opplevdes som forholdsvis kvikk og egentlig veldig morsom å kjøre. På min bil er det 170 hk. Ikke så vanvittig mye det heller, men likevel litt mer enn de 143 som vanligvis sitter i en 118i eller 136 i en 118d. Om du ser etter en sprek bil, som har god motorkraft, til den prisen du har i budsjettet, burde du kanskje vurdere Volkswagen Scirocco. Da har du bånn gass i 2. giret og BAM! opp i 110. Utseendemessig kan den selvfølgelig ikke sammenliknes med en BMW, siden BMW er kongen av utseende - mener jeg iallfall, men når det gjelder fartsfølelse er Sciroccoen bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 120D 177hk med manuell er gøy! Lavt forbruk og veldig sprek motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andersv90 Skrevet Februar 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2015 (endret) Må innrømme at jeg titter mest på 118i evt 120d. Når du sier 118i ikke er sprek, er det en eldre versjon eller 170hk versjonen? F.eks denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54829779&searchclickthrough=true eller denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52968203&searchclickthrough=true Endret Februar 3, 2015 av Andersv90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 3, 2015 Share Skrevet Februar 3, 2015 Du nevnte at du var på jakt etter e87 karosseriet. Her kom det aldri noe mer krefter enn 143 på 118i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 4, 2015 Share Skrevet Februar 4, 2015 Når det gjelder E87 ville jeg uten tvil ha gått for 118d (143 HK) eller 120d (177 HK). Bensinvariantene kan oppfattes som ganske orkesløse idag iom. at de har et relativt beskjedent dreiemoment tiltross for brukbart med effekt. Skulle jeg ha gått for en bensinvariant ville jeg ha gjort det billig med 116i modellen fom. 2010. Den har en nedtunet 1995 cm3 motor på 122 HK, men har et ganske brukbart dreiemoment på 185 Nm (118i med 143 HK har 190 Nm). De pengene du sparer på å kjøpe en 116i bruker du på å kjøpe en så ny og fornuftig modell som mulig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andersv90 Skrevet Februar 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2015 Du nevnte at du var på jakt etter e87 karosseriet. Her kom det aldri noe mer krefter enn 143 på 118i. Åja, har ikke så veldig god peiling. Hvis det står mellom f20 118i 170hk og de to diesel variantene du nevner da? Det viktigste for min del er at det er brukbart med utstyr, at den ikke har gått for langt og at den ikke er så gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 4, 2015 Share Skrevet Februar 4, 2015 Åja, har ikke så veldig god peiling. Hvis det står mellom f20 118i 170hk og de to diesel variantene du nevner da? Det viktigste for min del er at det er brukbart med utstyr, at den ikke har gått for langt og at den ikke er så gammel. Når du får den nye turbomotoren, så ville jeg uten tvil å ha gått for F20 og bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 6, 2015 Share Skrevet Februar 6, 2015 E87 funker fint med bensin og manuell. Spesielt 120i er en fin pakke. Men 120d går godt. Uforskammet godt. Selv om det er en "trist" dieselfirer, så flytter det såpass bra på den lille bilen, at man ikke kan unngå å ta den med i en vurdering. Dieselstøyen er kun plagsom i køkjøring og på tomgang. den er stillegående i fart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArneR. Skrevet Februar 6, 2015 Share Skrevet Februar 6, 2015 Jeg er veldig fornøyd med min 120d. Den har jeg brukt bluefin på, og har vel ca 204 hk, og 400Nm. Ifølge bluefin. Ikke noe rakett, men med det budsjettet ditt så ville eg gått for en 123d, M-sport. Bluefinprogrammering, evnt "skikkelig" tuning på den og du har 240-50hk. DA begynner det å bli morro. Min er automat, og savner overhode ikke manuell. Men skal du ha skikkelig diff og kjøre litt på bane ville eg hatt manuell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå