Perka Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 (endret) Hei folkens! Kan ta litt historie først. Dette er nå min tredje BMW. I 2009 kjøpte jeg min første Beemer. Dette var en E46 320 98 modell. I 2011 solgte jeg den og kjøpte meg E46 325ci clubsport SMG 2002 modell. Denne solgte jeg fra snart 2 år siden, og har siden den tid kjørt VAG(har 2stk enda). Jeg har helt fra 2009 fulgt med på forumet her, har dog ikke vært særlig aktiv. En av de mange "skjulte" leserene. Men med min tredje Beemer må jeg vel bare innse at det er her jeg hører hjemme. Så da får man gå "all in" og lage en liten tråd på BMW nummer tre. Jeg legger også ved noen bilder av mine tidligere Beemers. ----- Her var mine krav når jeg nå skulle ha E90: - Bensin, RWD, MANUELL, Navi Proff, Minimum rekkesekser(altså 325 eller høyere modell). Helst 2008 eller nyere(så også på E46 M3). Som noen av dere kloke hoder sikkert skjønner, så sørget mine "sære" krav for at utvalget over aktuelle bilkandidater ble ekstremt magert. Mest pga nesten "alle" BMW på rundt det årstallet er enten A:Diesel, B:Automat eller C:En kombinasjon av disse to. ----- MEN, til slutt oppdaget jeg en vakker skapning som hadde alt jeg ville ha og da måtte man jo bare slå til! Nøkkelinfo om min utvalgte: - 2009 modell med M-pakke. Rekkesekser(N53 motoren, her er det potensiale), manuell 6 trinns kasse, Navi Proff, RWD. Bilen er norsk med fin historikk og har gått 130.000km Komplett utstyrsliste: 1CD bremsekraftgjenvinning249 multifunksjonsratt3AP frontrute med skygge302 alarm337 m sportspakke4AE armlene fremskyvbart4B9 intriøelister alu4UA delektriske forseter403 soltak i glass431 automatisk avblendbart innvendig speil464 skipose465 gjennomlastingssystem470 isofix481 sportsseter foran488 korsryggstøtte493 oppbevaringspakke494 varmeseter foran502 lyktespylersystem508 parkeringssensor foran og bak520 tåkelys521 regnsensor522 xenon524 adaptive kjørelys534 klimaautomatikk541 aktiv cruisekontroll563 lyspakke6FL usb tilkobling609 navigasjonssystem proffesional620 talestyring644 bluetooth handsfree676 hifi høyttalersystem7RS comfort pakke704 m sportsunderstell710 m sportsratt i skinn715 m aerodynamikkpakke760 individual høyglans shadowline775 individual takinnertrekk antrasitt842 kaldt klima versjon Tok også den største NAF kjøpstesten på bilen, for å minske sjansen for å kjøpe den beryktete katta i sekken. De påpekte at dekkene burde byttes(ingen tvil om det, var håløs å kjøre med første uken på dårlige dekk), bitteliten sprekk i frontrute, frontlyktene ikke helt tette(kondens) og hadde vært omlakker forran på høyre side.(Dette var jeg opplyst om fra før). Altså ingen skumle ting etter min mening. Fikk også bilen ned i en akseptabel pris for min del(selv om det aldri blir en fornuftig pris på en slik bil uansett ). --- Oppgraderinger som er gjort: -Var igjen 3,2mm av dekkene bak og 4,2mm forran.. Byttet til 4stk Continental viking contact 6, og bilen fungerer plutselig på vinterføre også. Nå kommer jeg også ut fra gårdsplassen på flatmark ;)Dimensjon er forøvrig: 225/40/18 - Har fått på nye "sommersko" til bilen. Kjøpt 4nye Vredestein Ultrac Vorti dekk. Så nå er den godt skodd både for vinter og sommer en stund fremover Dette ønsker jeg og få gjort i nærmeste fremtid: - Oppvarming av bilen. Ettersom jeg har skjønt er det trøblete med Webasto og lignende på denne(feilkoder på motor osv). Oppvarming av blokka er visstnok også problematisk. Det jeg er inne på nå etter å ha rådført meg er DEFA med oljevarmer+kupèvarmer og styring av dette fra app. Om det er noen som har bedre forslag eller vet mere om dette,skrik ut! - "variable length intake manifold" og remap til 330 ytelser om ikke bedre?? Del erfaringer om dere har noen? - Kunne tenkt meg BT audio in, men det er visstnok "umulig"? Har AUX og USB inngang.- SLÅTT DET IFRA MEG. - Blir også svært skuffet over den grafiske fremstillingen på navigasjon. Syns den er vanskelig å følge, og virker veldig gammeldags til 2009 og være også. Skulle ønske det fantes noen mulighet for å få Google maps på eksisterende skjerm. Apropo det, er det noen som har tegninger, bilder av hvordan tilkoblinger som finner bak på Navi proff utrustningen min?. DELVIS SLÅTT DET IFRA MEG. TENKER HELLER ETERMONTERE HEAD UP DISPLAY SOM BMW NÅR HAR LANSERT. - Har også veldig lyst til å få utført litt programmering på "fancy" og praktiske kodinger som er mulig på E90. Her vet jeg ikke om jeg vil bruke min ledige tid å lære meg dette, eller om jeg kan få noen spesialister til å gjøre dette mot betaling. Tips på "må ha" kodinger på min bil mottas med takk. - Nye sommerdekk. Omtrent slicks dekk som satt på sommerfelgene. Dette har naturlig nok ingen bråhast enda.--- DONE! ----- Ellers har jeg allerede blitt veldig glad i bilen, syns den ser bra ut så jeg har liksom ikke kommet så langt på tankebanen om eventuelle visuelle oppgraderinger. --Ønsker mange gode innspill på oppgraderinger, hva dere syns om bilen og hva dere eventuelt ville gjort annerledes på den. ps. Bildene av 325smg 2002 modell er tatt av en tidligere eier som også var her på forumet.. Endret Juli 7, 2015 av Perka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sanders54 Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 (endret) Flott bil! N53 er en virkelig god kjøremaskin! - Oppvarming av bilen. Ettersom jeg har skjønt er det trøblete med Webasto og lignende på denne(feilkoder på motor osv). Oppvarming av blokka er visstnok også problematisk. Det jeg er inne på nå etter å ha rådført meg er DEFA med oljevarmer+kupèvarmer og styring av dette fra app. Om det er noen som har bedre forslag eller vet mere om dette,skrik ut! DEFA fungerer veldig bra. Finnes vel ikke noe bedre valg (som jeg er klar over ihvertfall). - "variable length intake manifold" og remap til 330 ytelser om ikke bedre?? Del erfaringer om dere har noen? "218hp and 270Nm, to 330i specifications,272hp and 320Nm". http://mosselmanturbo.com/remapping-carstyling-chiptuning/bmw/car-tuning/performance-packages/x/bmw-325i-e90-218hp/ Hørt dette er ganske bra saker. - Kunne tenkt meg BT audio in, men det er visstnok "umulig"? Har AUX og USB inngang. Denne plugger du i USB kontakten for BT tilkobling. Link: http://www.viseeo.com/ugC_ShowroomItem_Detail.asp?hidShowKindID=3&hidShowTypeID=0&hidShowCatID=0&hidShowID=21 - Blir også svært skuffet over den grafiske fremstillingen på navigasjon. Syns den er vanskelig å følge, og virker veldig gammeldags til 2009 og være også. Skulle ønske det fantes noen mulighet for å få Google maps på eksisterende skjerm. Apropo det, er det noen som har tegninger, bilder av hvordan tilkoblinger som finner bak på Navi proff utrustningen min? Det er vel ingen oppgraderinger til iDrive som endrer grafikken, men du kan bytte navi'en til en nyere type (NBT fra F3x vs CIC som du har nå). Bimmer-retrofit har kits til dette. Link http://www.bimmerretrofit.com/store/ - Har også veldig lyst til å få utført litt programmering på "fancy" og praktiske kodinger som er mulig på E90. Her vet jeg ikke om jeg vil bruke min ledige tid å lære meg dette, eller om jeg kan få noen spesialister til å gjøre dette mot betaling. Tips på "må ha" kodinger på min bil mottas med takk. http://bimmers.no/forum/87-koding-og-diagnose/ Endret Februar 2, 2015 av sanders54 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 Gratulerer med flott bil. Defa med app styring anbefales, jeg har det på min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
UFC Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 Gratulerer med meget tøff bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 Gratulerer med morsom bil. Ang. avspilling av musikk via bluetooth vil combox være den desidert beste løsningen. Dette er originalt, og fungerer bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perka Skrevet Februar 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2015 Flott bil! N53 er en virkelig god kjøremaskin! DEFA fungerer veldig bra. Finnes vel ikke noe bedre valg (som jeg er klar over ihvertfall). "218hp and 270Nm, to 330i specifications,272hp and 320Nm". http://mosselmanturbo.com/remapping-carstyling-chiptuning/bmw/car-tuning/performance-packages/x/bmw-325i-e90-218hp/ Hørt dette er ganske bra saker. Denne plugger du i USB kontakten for BT tilkobling. Link: http://www.viseeo.com/ugC_ShowroomItem_Detail.asp?hidShowKindID=3&hidShowTypeID=0&hidShowCatID=0&hidShowID=21 Det er vel ingen oppgraderinger til iDrive som endrer grafikken, men du kan bytte navi'en til en nyere type (NBT fra F3x vs CIC som du har nå). Bimmer-retrofit har kits til dette. Link http://www.bimmerretrofit.com/store/ http://bimmers.no/forum/87-koding-og-diagnose/ - Se her ja, masse gode svar/tips med engang. Fantastisk engasjement fra mange på dette forumet. Ja det blir nok DEFA. Ulempen er jo at man må ha tilgang på 230v for å få brukt det ettersom jeg skjønner. Har det hjemme i garasjen, mens det er mindre muligheter for det på jobb dessverre. - Ja det er denne mosselmannturbo oppgraderingen jeg også har kikket på og lest flere har svært gode erfaringer på. - Angående BT adapter. Jeg må også nevne at når jeg kobler til min iPhone 6 i usb kontakten så tar telefon lading, men kommer opp "Not supported" på skjermen. På telefonen kommer det også opp varsling om "vil du godkjenne denne datamaskinen". Har valgt godkjenn, men får ikke kontakt, annet enn lading. Så vet ikke helt hvordan dette spiller inn mtp valg av BT løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perka Skrevet Februar 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2015 Gratulerer med morsom bil. Ang. avspilling av musikk via bluetooth vil combox være den desidert beste løsningen. Dette er originalt, og fungerer bra. Takk for det, ja denne tror jeg at jeg kan bli venn med Har sett på denne på bimmerretrofit etter tipset ditt. http://www.bimmerretrofit.com/store/index.php?route=product/product&path=157_158&product_id=105 Denne løsningen ser jo helt perfekt ut, men er det noen her på forumet som tar på seg og er dyktige på montering av noe slikt? Kjenner det kribler allerede etter å få noe slikt i bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 Det du har linket til er en eNBT-adapter og har ingen ting å gjøre på din bil med mindre du skal ettermontere NBT. Skal du ettermontere NBT må du også belage deg på å putte på 1500-2000$ ekstra om du skal kjøpe fra Bimmerretrofit.Når det gjelder combox får du ettermonteringskit for dette med originalt ledningsnett. Det er nok mange her inne på forumet som kan montere for deg (meg inkludert), men det forutsetter naturligvis hvor du bor hen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 Når det gjelder avspilling av musikk via telefonen din via USB må du bruke "Y-kabel". Se forøvrig denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perka Skrevet Februar 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2015 Det du har linket til er en eNBT-adapter og har ingen ting å gjøre på din bil med mindre du skal ettermontere NBT. Skal du ettermontere NBT må du også belage deg på å putte på 1500-2000$ ekstra om du skal kjøpe fra Bimmerretrofit. Når det gjelder combox får du ettermonteringskit for dette med originalt ledningsnett. Det er nok mange her inne på forumet som kan montere for deg (meg inkludert), men det forutsetter naturligvis hvor du bor hen! Hehe, ja der kan du se.. Er ingen spesialist på dette som dere skjønner. http://www.bimmerretrofit.com/store/index.php?route=product/product&product_id=65&search=combox Er det denne som skal på bilen min da? Og da kan man få web browser og mulighet for google maps feks.? Bor i Lillehammer området, så en tur til Oslo er eventuelt ingen problem angående montering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sanders54 Skrevet Februar 4, 2015 Share Skrevet Februar 4, 2015 (endret) Hehe, ja der kan du se.. Er ingen spesialist på dette som dere skjønner. http://www.bimmerretrofit.com/store/index.php?route=product/product&product_id=65&search=combox Er det denne som skal på bilen min da? Og da kan man få web browser og mulighet for google maps feks.? Bor i Lillehammer området, så en tur til Oslo er eventuelt ingen problem angående montering. Nei, Combox er kun for BT + USB tilkobling. Navigasjonsenheten vil ikke bli endret. Som sagt må du oppgradere til NBT hvis du vil ha nyeste navigasjon. NBT har allerede Combox funksjoner innebygd (Noen må quoute meg på dette, da er jeg er ikke helt 100 %). Hvis du sender en mail til bimmerretrofirt med chassisnummeret ditt ordner de en pakke til deg med alt du trenger. Endret Februar 4, 2015 av sanders54 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perka Skrevet Februar 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2015 Jeg ønsker å fjerne modellbetegnelsen på bagasjelokket. Hvordan gjør man dette pent? Er det lakkert under?Limt på, skrudd på? Er det video inn mulighet på head uniten min? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 15, 2015 Share Skrevet Februar 15, 2015 Fiskesnøre og hårføner evt varmepistol, enkelt å greit. Evt bare varmepistol og et bra flatjern og bruke fingrene som beskyttelse mot lakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perka Skrevet Februar 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2015 Fiskesnøre og hårføner evt varmepistol, enkelt å greit. Evt bare varmepistol og et bra flatjern og bruke fingrene som beskyttelse mot lakken. takk for tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Februar 16, 2015 Share Skrevet Februar 16, 2015 Fin bil, dette! Følger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå