AndreasBr Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 Jeg kjøpte bilen i begynnelsen av desember '14, en 2007 modell 325d. Kmstand var ca 160 000 når jeg kjøpte bilen. Per dags dato mener jeg å huske at den er 163 000 noe. (Har ikke sett bilen på litt over 1 mnd.Ble levert til schmiedmann rundt 23.01.15) Bilen var på en NAF test kort tid etter at jeg hadde kjøpt den, og de fant ingen feil. (De tok heller ikke diagnose, da det ikke er en del av testen jeg tok) Jeg la ikke merke til om "check engine" lyset var på da jeg kjøpte den, men kort tid etter lyste den, og problemet viste seg å være glødeplugger og drivstoff-filter . Jeg hadde ingen store problemer med dette, bilen startet OK, men jeg la merke til at motoren ikke ble så varm som den skulle. Jeg byttet derfor termostat,(rundt 10.01.15) og mens jeg byttet denne la jeg merke til olje i intercooler. Etter termostat var byttet, (11.01.15) fikk jeg feilmelding på bremseklosser foran og bak. Bilen ble levert inn hos Schmiedmann for å sjekke bremser, og fikk beskjed om å sjekke turbo. De konstaterte med at alle skiver samt klosser måtte byttes, en kostnad på ca 9000 kroner. De konstaterte også alvorlig motorfeil, og en turbo som var på vei til å ryke. (De kunne helle ut olje av intercooleren). I tillegg mente de at det var diesellekkasje i fuelrailen. Da jeg hadde inngått en "IF bedre bilbytte" tok jeg kontakt med IF, fikk bilen flyttet fra schmiedmann til Furubakken bilverksted. Her ble det også konkludert med at turboen var på vei til å ryke og at at glødeplugger var defekte, samt at det er problemer med bremseklosser/skiver. Heldigvis går turbobyttet på if-forsikringen, men jeg må betale en egenandel på ca 6000 kroner. I tillegg kommer jo kostnadene med å bytte bremser (ca 9000), og glødeplugger (sikkert en 5000 til). Må bytte vinterdekkene også, men det er en "feil" jeg var kjent med. Er det noe av dette jeg kan ta mot tidligere eier? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 (endret) Kunne ikkje IF gje deg rådgivning om dette tilfellet? Siden du allerede var i kontakt med dei.Dei må jo ha vert borti lignende tilfeller.btw så må jo du ha lagt merke til motorlyset når du inspiserer ein bil du skal kjøpe (visst det var på) Endret Februar 17, 2015 av Sammyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 bremsene trur jeg ikke det er noe vits og klage på. dette er jo en slitedel, og bilen er jo noen år. litt usikker på glødepluggene. du fikk ikke dette dekket igjennom if og da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 Mener selger bør dele kostnaden med deg (utenom bremsene). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Februar 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2015 bremsene trur jeg ikke det er noe vits og klage på. dette er jo en slitedel, og bilen er jo noen år. litt usikker på glødepluggene. du fikk ikke dette dekket igjennom if og da? IF dekker ikke glødeplugger da de regner det som slitedel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 I mine øyne har du ikke sterke kort med mindre selgeren er jovial. Jeg ser ikke noen grunn til at selger burde "splitte" dette med deg. Hvorfor? Bremser - slitedeler Glødeplugger - slitedeler ( Jeg mener, kanskje du vet at de er dårlige, men hvis det har vært mildt merker du det ikke. ) Lekkasje på turbo - Dette får du jo dekket, så den er jo bankers. Her også syns jeg det er vanskelig og konstatere om dette er noe selger burde visst om. At en turbo er på vei til å ryke trenger jo ikke merkes ytterligere hvis bilen er i daglig bruk, og man sjekker jo ikke akkuratt intercooleren for olje ved jevne mellomrom. Vrien sak, men godt for deg at du tegnet forsikring. Angående bremser - dette bytter du jo selv? Bremser jo en grei jobb. Glødeplugger også egentlig, hvis du er litt nevenyttig. SweetBMW, Shattered og Sammyen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Februar 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2015 I mine øyne har du ikke sterke kort med mindre selgeren er jovial. Jeg ser ikke noen grunn til at selger burde "splitte" dette med deg. Hvorfor? Bremser - slitedeler Glødeplugger - slitedeler ( Jeg mener, kanskje du vet at de er dårlige, men hvis det har vært mildt merker du det ikke. ) Lekkasje på turbo - Dette får du jo dekket, så den er jo bankers. Her også syns jeg det er vanskelig og konstatere om dette er noe selger burde visst om. At en turbo er på vei til å ryke trenger jo ikke merkes ytterligere hvis bilen er i daglig bruk, og man sjekker jo ikke akkuratt intercooleren for olje ved jevne mellomrom. Vrien sak, men godt for deg at du tegnet forsikring. Angående bremser - dette bytter du jo selv? Bremser jo en grei jobb. Glødeplugger også egentlig, hvis du er litt nevenyttig. Nope, det meste gjøres selvfølgelig hos verksted slik at man har papirer på det! Bremser bytter jeg ikke selv, EGR-Termostaten skal jeg bytte selv. 1) Ingen sted å stå. 2) Ikke lov å skru på bil i garasjen her jeg bor. 3) Bedre å ha noen å klage til om ting ikke er som de skal! Glødeplugger tar jeg ikke sjansen på, dyrt som faen om en av de knekker... Fått pris på 3400,- på bytte av 6 glødeplugger. (arb+deler) Bremser er slitedeler ja, men surt å måtte ut med 9500 1 måned etter bilen er kjøpt, det er jo såpass ille at selger bør ha visst det, men når ikke engang NAF klarer se det.. Er vel bare utlendingene på NAF-senteret som er udugelige. Var mye rust på innsiden ble det sagt, men så bra ut fra utsiden. Glødeplugger kommer opp på diagnosen og er årsaken til engine light. Turbo får jeg dekket? Hvilken del av at jeg må betale 6000 så du ikke? Jeg får dekket noe av det ja, men må jo betale 6000. Får bare dekket 80%, de siste 20% bør imho gammel eier dekke, betalt nærmere 200 000 for en bil, så må den repareres for 20 000?? Nei, der bør det være grunnlag for å få noe tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 Turbo er nok dyrere enn du tror... til E39 koster den oppimot 20 000 kr ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Februar 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2015 Turbo er nok dyrere enn du tror... til E39 koster den oppimot 20 000 kr ny. Ehhh.. Dyrere enn jeg tror? Vel jeg tror.. Err, VET at jobben koster ca 29500 kroner. Av dette må JEG betale 6000 kroner i egenandel, akkurat slik jeg har beskrevet to ganger. Jeg tror derimot at du ikke klarer lese norsk. Hvor tar du det ifra at jeg ikke vet hva turbobytte koster?? Tror du jeg sier ja i blinde til verksteder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPVL Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 Nope, det meste gjøres selvfølgelig hos verksted slik at man har papirer på det! Bremser bytter jeg ikke selv, EGR-Termostaten skal jeg bytte selv. 1) Ingen sted å stå. 2) Ikke lov å skru på bil i garasjen her jeg bor. 3) Bedre å ha noen å klage til om ting ikke er som de skal! Glødeplugger tar jeg ikke sjansen på, dyrt som faen om en av de knekker... Fått pris på 3400,- på bytte av 6 glødeplugger. (arb+deler) Bremser er slitedeler ja, men surt å måtte ut med 9500 1 måned etter bilen er kjøpt, det er jo såpass ille at selger bør ha visst det, men når ikke engang NAF klarer se det.. Er vel bare utlendingene på NAF-senteret som er udugelige. Var mye rust på innsiden ble det sagt, men så bra ut fra utsiden. Glødeplugger kommer opp på diagnosen og er årsaken til engine light. Turbo får jeg dekket? Hvilken del av at jeg må betale 6000 så du ikke? Jeg får dekket noe av det ja, men må jo betale 6000. Får bare dekket 80%, de siste 20% bør imho gammel eier dekke, betalt nærmere 200 000 for en bil, så må den repareres for 20 000?? Nei, der bør det være grunnlag for å få noe tilbake. "..Er vel bare utlendingene på NAF-senteret som er udugelige." Kunne så godt vært nordmenn som er udugelige. Hva faen har det å si egentlig? Er jo ikke relevant i denne saken om det er en norsk eller utlending som tok den sjekken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Februar 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2015 "..Er vel bare utlendingene på NAF-senteret som er udugelige." Kunne så godt vært nordmenn som er udugelige. Hva faen har det å si egentlig? Er jo ikke relevant i denne saken om det er en norsk eller utlending som tok den sjekken I og med at det er NAF så kan det hende du har rett, men jeg vet nå ikke.. Han polakken som så på de andre bilene mine som jeg har hatt der virker slurvete. Sjansen er dog mindre for at nordmenn er mindre udugelige, men dette er absolutt ikke tråden for det. Om du ønsker å komme med vissvass er detbare å PM'e Du kunne forøvrig latt være å quote hele første posten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 Vennligst ro ned utsagnene dine noe AndreasDG. Br3kke, sandersander, HPVL og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Februar 18, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2015 Vennligst ro ned utsagnene dine noe AndreasDG. Beklager, bare lei av at folk ikke klarer lese hva jeg skriver. Regner med du ikke sikter til siste innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Februar 18, 2015 Share Skrevet Februar 18, 2015 Nope, det meste gjøres selvfølgelig hos verksted slik at man har papirer på det! Bremser bytter jeg ikke selv, EGR-Termostaten skal jeg bytte selv. 1) Ingen sted å stå. 2) Ikke lov å skru på bil i garasjen her jeg bor. 3) Bedre å ha noen å klage til om ting ikke er som de skal! Glødeplugger tar jeg ikke sjansen på, dyrt som faen om en av de knekker... Fått pris på 3400,- på bytte av 6 glødeplugger. (arb+deler) Bremser er slitedeler ja, men surt å måtte ut med 9500 1 måned etter bilen er kjøpt, det er jo såpass ille at selger bør ha visst det, men når ikke engang NAF klarer se det.. Er vel bare utlendingene på NAF-senteret som er udugelige. Var mye rust på innsiden ble det sagt, men så bra ut fra utsiden. Glødeplugger kommer opp på diagnosen og er årsaken til engine light. Turbo får jeg dekket? Hvilken del av at jeg må betale 6000 så du ikke? Jeg får dekket noe av det ja, men må jo betale 6000. Får bare dekket 80%, de siste 20% bør imho gammel eier dekke, betalt nærmere 200 000 for en bil, så må den repareres for 20 000?? Nei, der bør det være grunnlag for å få noe tilbake. Jeg kostet på min nyinnkjøpte E60 ca 20 000kr i løpet av de to første månedene jeg eide den. Jeg er alltid forberedt på slike kostnader ved kjøp av brukt bil, det er bare sånn det er. Angående bremsene, var varsellampe for bremseklosser aktiv når du så på bilen? Hvis ikke mener nå jeg at du selv er ansvarlig for å sjekke ut dette nøyere. Får "bare" dekket 80%, det er da 80% mindre enn hva du hadde endt opp med å koste på den hvis du ikke tegnet forsikring. Hva du betaler for en bil er ganske likegyldig, bilen har gått 160 000. Kostnadene begynner å komme når du kjøper biler med slik kilometerstand. Det er sånn dette gamet er. And-reas og Shattered reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerfun Skrevet Februar 18, 2015 Share Skrevet Februar 18, 2015 Du bør kjøpe deg en flett ny bil neste gang, eller via en brukt bilforhandler som gir garanti. Ser den at det er utrolig trasig at du må ut med såpass ettee kjøp, men brukt er brukt. Når kmstand er 160000 og bilen 8år kan det meste skje. Tror heller du skal være fornøyd med at du har if som betaler det meste av regningen Shattered reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå