sindrje Skrevet Mars 2, 2015 Share Skrevet Mars 2, 2015 hei. jeg lurer på om det er noe negativt med at motorene til bmw er laget av aluminium? har en som er hakket over meg i familietreet som sier at bmw har svake motorer, fordi når aluminium blir varm så "sprekker" de. så derfor har motorene en stor fare for å bli ødelagt. er det noen som kan forklare hvorfor bmw bruker aluminium og ingen andre bilmerker, og hvis høvdingen har rett.. hvorfor bruke aluminium? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 2, 2015 Share Skrevet Mars 2, 2015 Det er alltid en eller annen som skal uttale seg i negative ordlag om BMW, har han lang erfaring med BMW han over deg på familietreet? BMW er vel ansett for å være en av verdens fremste motorbyggere, de gjør som regel rent bord i kåringer som "Car Engine of the Year". Har vunnet her hele 63 ganger mens andreplassen innehar VAG (VW, Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley og Bugatti) med sine 34 priser, altså halvparten av BMW. Kan vel også nevne at BMW nå skal produsere motorer for Toyota, selveste Mr. Driftsikkerhet kommer til BMW når de trenger hjelp til motorer Det kan du jo fortelle til han i familien din... Reef89, stig., bmw_roadkill og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mars 2, 2015 Share Skrevet Mars 2, 2015 Jobber en del med legeringer og metaller i jobben min og den påstanden er litt spesiell og lite presis. Alle metaller kan jo sprekke som følge av forskjellige årsaker, de sprekker kun av varme hvis de ikke får anledning til å utvide seg i visse retninger som alle metaller vil gjøre ikke bare alu. Dette vil ikke kunne skje i en BMW motor og de fleste seriøse bilprodusenter. Men blokkene til BMW er ikke "aluminium" men spesialutviklede Alu/Silisium/Kobber/Magnesium legeringer. Spesielt er sylinderveggene spesielle og dekt av et lag alusil for å øke levetiden. Alt i alt har en fått en lett motorblokk som samtidig er veldig sterk og har god evne å motstå sprekker utviklet av varme over tid. Slik er det på Mercedes, Ford, Peugeot og andre store også da vektgevinsten er stor. Største utfordringen er faktisk å unngå galvanisk korrosjon men det er løst med svært innovative løsninger hos BMW som de har brukt flere tiår på å utvikle, går ikke inn på det blir for teknisk. Så du kan bringe tilbake en beskjed at påstanden ikke har rot i praksis. Dette er BMW. Det ligger i navnet. Alle motorer inkl BMW sine kan ha problemer men en BMW blokk vil aldri sprekke hvis den brukes i området den er designet for og vedlikeholdes korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Mars 2, 2015 Share Skrevet Mars 2, 2015 Er vel også litt pris som styrer dette og? Skulle tru det er billigere å lage Støypeblokk vs alublokk. Alublokker blir og kanskje brukt på premium biler? F.eks Ford bruker skjeldent alublokk har eg fått intrykk av. Skulle tru den vetle 1l ecoboosten hadde blitt enda lettere med alu blokk. Men då blir den kanskje for svak? Den har jo allerede svak topp som vrir seg, viss den kokes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 2, 2015 Share Skrevet Mars 2, 2015 Haha, alltid en eller annen som tror han vet alt som kommer med sånne påstander. Volvos "hvitblokk" motorer er også alu. Disse får man jo tidlig på 90 tallet i bla. 960 med R6. Så at BMW er eneste bilprodusent som bruker alu er i beste fall horse-shit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrje Skrevet Mars 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2015 Det er alltid en eller annen som skal uttale seg i negative ordlag om BMW, har han lang erfaring med BMW han over deg på familietreet? BMW er vel ansett for å være en av verdens fremste motorbyggere, de gjør som regel rent bord i kåringer som "Car Engine of the Year". Har vunnet her hele 63 ganger mens andreplassen innehar VAG (VW, Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley og Bugatti) med sine 34 priser, altså halvparten av BMW. Kan vel også nevne at BMW nå skal produsere motorer for Toyota, selveste Mr. Driftsikkerhet kommer til BMW når de trenger hjelp til motorer Det kan du jo fortelle til han i familien din... GLATT! nei, han har ingen erfaringer med bmw! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrje Skrevet Mars 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2015 Jobber en del med legeringer og metaller i jobben min og den påstanden er litt spesiell og lite presis. Alle metaller kan jo sprekke som følge av forskjellige årsaker, de sprekker kun av varme hvis de ikke får anledning til å utvide seg i visse retninger som alle metaller vil gjøre ikke bare alu. Dette vil ikke kunne skje i en BMW motor og de fleste seriøse bilprodusenter. Men blokkene til BMW er ikke "aluminium" men spesialutviklede Alu/Silisium/Kobber/Magnesium legeringer. Spesielt er sylinderveggene spesielle og dekt av et lag alusil for å øke levetiden. Alt i alt har en fått en lett motorblokk som samtidig er veldig sterk og har god evne å motstå sprekker utviklet av varme over tid. Slik er det på Mercedes, Ford, Peugeot og andre store også da vektgevinsten er stor. Største utfordringen er faktisk å unngå galvanisk korrosjon men det er løst med svært innovative løsninger hos BMW som de har brukt flere tiår på å utvikle, går ikke inn på det blir for teknisk. Så du kan bringe tilbake en beskjed at påstanden ikke har rot i praksis. Dette er BMW. Det ligger i navnet. Alle motorer inkl BMW sine kan ha problemer men en BMW blokk vil aldri sprekke hvis den brukes i området den er designet for og vedlikeholdes korrekt. amen [-o< quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrje Skrevet Mars 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2015 gleder meg til neste diskusjon nå! har en farfar som har kjørt bmw så lenge jeg husker, og har alltid hatt ett godt hjerte for bmw! nå har jeg endelig kjøpt min egen bmw, men har ikke fått hørt annet enn det som er nevnt.. men det blir satt en stoppe for nå! takk for gode svar! quandt1960 og stig. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 3, 2015 Share Skrevet Mars 3, 2015 GLATT! nei, han har ingen erfaringer med bmw! Nei det overrasket meg vel ikke. Pussig det der med at folk skal uttale seg om ting de overhode ikke har vært borti... Men nå har du iallfall fått riktig svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_roadkill Skrevet Mars 3, 2015 Share Skrevet Mars 3, 2015 enig med folket her, bmw blokka er bunn solid.. men må bare nevne her at en m50\52 l6 topper kan lett vri seg og eller slå sprekker pga lengden på toppen i "skjør" auluminium i kald form..men det er bare et problem for de som blir pettersolberg de første minuttene etter oppstart. en drifts varm bmw motor, har ingen "svakheter" i verken blokka eller toppen.. kjør hardt det gjelelr forsovidt andre bilmerker også.. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 3, 2015 Share Skrevet Mars 3, 2015 Min M52 tålte nesten 30 min / 4 mil med temperaturnåla på rød etter at vannpumpa tok kvelden. Lampa ga opp med å lyse, motoren gikk helt fint. Anbefaler ingen å gjennomføre "stuntet", men da var det litt krise med å rekke et fly. Byttet vannpumpe og testa kompresjon på kjølesystemet = all good. Kjører den nå et halvt år senere og den bruker hverken vann eller olje. Kommer aldri til å prøve på noe tilsvarende igjen, men den motoren jeg har i bilen min kan jeg ikke gå med på å kalle svak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrje Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2015 Høres veldig bra ut! Takk for gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå