Gå til innhold

2013 3-serie vs 2011 5-serie -- Trenger hjelp


ukjent_id
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Ny på forumet her, so go easy on me .

 

Er på jakt etter ny bil men veldig usikker på om jeg bør gå for nyere 3-serie eller litt eldre 5-serie (ikke stasjonsvogn).

 

Jeg heller i utgangspunktet mest mot 5-serien, men tenkte jeg skulle høre her om det er noe spesielt jeg må være obs på når det gjelder disse to årsmodellene (vanlige feil, osv.)..?

 

Ikke superkresen på motor, men ønsker så mye utstyr som mulig. Must er automat og M-sport. Budsjett er ca. 400k.

 

Takker på forhånd for alle svar  O:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsøkt å funnet en 2011 525d, det er mulig på ditt budsjett og er vel den av de to som gir mest bil for pengene. F30-3-serie har jeg ikke så mye kjennskap til annet en at de første årgangene har blitt kritisert for å ha litt røff finish på interiøret. F10 derimot er faktisk noe så sjelden som en bil med svært få feil og ingen alvorlige feil, jo mer utstyr jo mer kan gå galt og gi feilkoder. Vet av det lille som har vært at Idrive kan tulle litt, men dette løses enkelt med en software utdate, ellers så har originalbatteriene hatt litt kort levetid samt fukt i lyktene. Mekanisk sett så er disse bilene (med 3,0 liters sekser) skuddsikre, motor og girkasser er solide enheter som går og går med normalt vedlikehold og bruk. Har vært noen tilfeller av registerhavari på 520d varianten men dette gjelder ikke for 525d i noen grad :)

Jeg har selv en 530d og er strålende fornøyd, kvaliteten er på topp, bilen fremstår som ekstremt godt skrudd sammen og er en sann fryd og fornøyelse å kjøre. Bilen er stor og tung, men den oppleves overhode ikke slik i svingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får generelt litt mer bil for pengene ved å velge 5-serie, og må også da ta høyde for større verditap. Den er større og mer komfortabel enn en 3-serie, men det er snakk om nyanser. F30 er heller ingen liten bil, med en akselavstand på samme nivå som eldre 5-serier.

 

F10 523i er en liten diamant, med en sterk og smidig treliters motor. De begynner å bli ganske overkommelige i pris, men er dessverre sjelden med M-sport. Alternativt er nok 525d (evt 520d) mest aktuelt for din del. For F30 sin del er det nok 320d som gjelder. 320i er også en flott modell, men denne er også sjelden i Norge.

 

Kvalitetsmessig har jeg inntrykk av at disse bilene stiller temmelig likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste argumentet for å kjøpe 3-serie er vel lengre garantitid.

Ellers støtter jeg Fredriks argumentasjon om F10 525 med rekkesekser om du finner en med riktig utsyrskombo til riktig pris. Kjøpte nyling en 520d (E61) og det jeg savner er lyden av sekser diesel i det jeg starter bilen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hvordan du liker å kjøre også. 3 serien er mer lettbent og tar svingene mer elegant enn 5er som du kjenner er en tung bil. Men den kamuflerer vekta si godt.

Jeg vurderte også for og i mot F31 og F10 i fjor, men endte opp på F10. Veldig fornøyd med valget så langt. Ble en 520d 184 hk og automat på meg. Imponerer med et snitt forbruk på 0.6 på vinterhjul og 0.58 på sommerhjul.

Den har mye bedre finish en 3 serie, mye stillere og større bagasjerom. Ikke så mye bedre plass i baksetet når man har komfortseter, men er bredere.

Fordellen til 3ern er jo garantitid også blir jo ting som dekk osv billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt F30 any day.. Mye sprekere å kjøre enn den store, tunge og deigete F10en. Syns faktisk de er skikkelige triste å kjøre sammenlignet med både F30 og E90! F30 er en nydelig proposjonert bil med mye sprekere design enn F10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt F30 any day.. Mye sprekere å kjøre enn den store, tunge og deigete F10en. Syns faktisk de er skikkelige triste å kjøre sammenlignet med både F30 og E90! F30 er en nydelig proposjonert bil med mye sprekere design enn F10.

Det er en veldig subjektiv (og upresis. Deigete?) analyse. Han bør prøve begge, og bestemme seg ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt F30 any day.. Mye sprekere å kjøre enn den store, tunge og deigete F10en. Syns faktisk de er skikkelige triste å kjøre sammenlignet med både F30 og E90! F30 er en nydelig proposjonert bil med mye sprekere design enn F10.

Da har du ikke kjørt F10 med skikkelig motor og ett ordentlig understell. Jeg kommer ifra nettopp E90 325d med M-sport understell og 530en jeg har nå står ikke tilbake for den når det kommer til kjørefølelsen og hvordan den tar svinger. Fartsfølelsen er mindre men jeg kan holde like stor fart igjennom svingene, sitter utrolig godt med Adaptivt understell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt massevis av F10, alt fra 520d til 535d. Inntrykket mitt er at ingen av de er spesielt spreke å kjøre sammenlignet med E90/F30. Uavhengig om de har adaptivt understell, M-sport eller standard. Den er rett og slett for stor og tung med mye uavfjæret vekt. Om trådstarter ikke har bruk for den ekstra plassen ser jeg ingen grunn til å velge F10 foran F30 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt massevis av F10, alt fra 520d til 535d. Inntrykket mitt er at ingen av de er spesielt spreke å kjøre sammenlignet med E90/F30. Uavhengig om de har adaptivt understell, M-sport eller standard. Den er rett og slett for stor og tung med mye uavfjæret vekt. Om trådstarter ikke har bruk for den ekstra plassen ser jeg ingen grunn til å velge F10 foran F30 :)

Tviler på at du har kjørt alle disse utgavene, du snakker jo som du ikke har peiling. Men greit nok, nå har jeg faktisk eiet disse bilene det er snakk om her så jeg har iallfall min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at f30 er en mye mer sporty og morsommere bil. Men den støyer mye med 19" rft, skuffende byggekvalitet og for liten som familiebil.

5 serie vil aldri kaste seg inn i svingen på samme måte som 3, samme hvor stor motor og bra understell. Det er selvfølgelig min mening, og jeg har eid begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at F10 og F30 kjører like bra, men å si at F10 er for tung til å kjøres aktivt eller for uavstemt er jo selvsagt bare vissvass. E90en jeg hadde føltes hakket mer lettbent rundt svingene, men det har litt med størrelsen og fartsfølelsen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

523i eller 528i. F30 har jeg aldri prøvd, en 328i med m-sport er sikkert kjekk! F10 innbyr til rolig cruising, jeg merker etter noen ukers eie av 528i at jeg hadde vært like fornøyd med 523i 95% av tida jeg er ute og farter. Diesel er sikkert også bra, men da ville jeg utvidet søkekriteriene litt, både John Deere og Massey fungerer godt med diesel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...