chrisen Skrevet April 6, 2015 Share Skrevet April 6, 2015 Er i tenkeboksen. Har i dag en 2012 mod f10 med diesel, men da behovet for denne bilen blir mindre og mindre vurderer jeg å bytte den ut i en M-bil for å kose meg med:) Savner sårt en grom bensinmotor med lyd og fraspark. Jeg jobber på sjøen og ellers har jeg en Skoda stv som jeg bruker til og fra butikken og ellers i det daglige. Så F10en jeg har er mer eller mindre blitt en garasjedronning som kun brukes på fine dager. Kjørte vel ca 8000km i hele fjor med den. Men den koster lite å eige sett bort i fra verditapet. Har kikket litt på "nyere" E46 M3 men synes disse er blitt litt gammel desverre og litt opprbrukt da jeg har hatt 3stk tidligere. Men E60 M5 er det blitt hyggelige priser på de rimligste på finn til vel 500 000. Kikket litt på denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57582984&model=1.749.2133&sort=2&make=0.749&ref=fas Men søker råd om hvordan det er å eige en sånn bil eller hva det koster? Hvordan den er å bruke til dagen? Forbruk er vel 2l/mil ved normal kjøring? Hva kan en forvente i forsikringspremie med 70% bonus? Verditap? Utlegg? Svakheter? Service? Skrur ikke så veldig mye selv, skifter olje bremser og andre basic stuff men der stopper det. Har ikke all verdens med vedlikeholdsbudsjett i mnd da hus, båt og to biler er betalt:p Takker for alle innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 6, 2015 Share Skrevet April 6, 2015 [...] Har ikke all verdens med vedlikeholdsbudsjett i mnd da hus, båt og to biler er betalt:p Denne setningen tilsier dessverre at en E60 M5 ikke er en egnet bil for deg. Kort oppsummert er dette et dobbelt, tredobbelt eller kanskje firedobbelt dyrt bilhold enn din F10 med diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet April 6, 2015 Forfatter Share Skrevet April 6, 2015 Alt er jo relativt men har ikke 10 000 hver eneste måned til å bruke på vedlikehold og reprasjoner. Har som sagt hatt E46 før og det gikk fint an å leve med. Men regner med deleprisene her er i lamborghini skiktet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet April 6, 2015 Share Skrevet April 6, 2015 (endret) Clutch og svinghjul er vel "normalt" å bytte på disse frra 60-120.000km og dette er rimelig kostbart. Ellers kan du beregne ca tredoble priser på servicer osv da alt er dyrere til disse bilene (bremseklosser og skiver, 10 tennplugger osv) Det er også lengre verkstedtider på servicer på disse kontra "normale" Bmw'er da det tar noe lengre tid å utføre blant annet servicer. Har ikke eid en E60 M5 selv, men har vært en del borti prisene på verkstedarbeid på disse og det kan bli rimelig dyrt. Men du kan jo være heldig såklart å kjøpe en bil som har fått utbedret f.eks clutch og svinghjul, nye bremser og nyservet. Da skulle du slippe unna de største kostnadene i starten. Endret April 6, 2015 av Kennethe34 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet April 6, 2015 Forfatter Share Skrevet April 6, 2015 Takk for svar. Den jeg har kikket litt på har nettoppbyttet clutch til den nette sum av 50 000kr. Bilen er dog blitt ti år gammel så 50 000 i reprasjon på ti år er jo til å leve med og service engang i året bør gå fint. Verre dersom noe jevnlig går i stykker slik som på min gamle Audi A5:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet April 6, 2015 Forfatter Share Skrevet April 6, 2015 Noen som tør anslå hva en std service ligger på her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 6, 2015 Share Skrevet April 6, 2015 Hva med E92 M3, noe dyrere i innkjøp men stadig en selvpustende V8er. En kamerat har hatt to av disse og vedlikeholdskostnadene har jo vært høyere enn vanlige biler, men ikke astronomisk høye. Som de andre her sier så må du gå innfor det økonomisk om du vil ha en M-bil, men siden du kun skal bruke den kanskje kun sommerstid og som finværsbil så vil jeg tro ikke det skal være "så" avskrekkende. Vi snakker nok ikke 10 000 kr i måneden, men det er klart at når noe først skal gjøres så koster det jo Ville forøvrig ha sett etter bil i Tyskland, de lavest prisede bilene i norge har som regel levd ett tøft liv med ikke tilstrekkelig nok vedlikehold. Er noe når slike biler som dette kommer i ett slik prisleie som gjør at de fleste kan ha råd til en, da er det mange handler bil men som har akkurat nok til å betale for bilen, bensin og forsikring. Da er det ikke alltid pengene er til stede når vedlikehold skal utføres samt at bilen kjøres hard før den etter relativt kort tid selges videre. Sier ikke at det er sånn men det er trenden jeg oppserverer etter selv å ha jaktet på E60 M5, ble heller F10 530d på meg da jeg selv innså at jeg verken hadde råd eller vilje til å vedlikeholde en M5 slik de krever Ble nyere bil, MYE lavere driftskostnader og vesentlig lavere vedlikeholdskostnader. Men det mangler på lyd i forhold til M5, det mangler 1,5 sek på 0-100 og det er jo noe eget å eie en M bil, en vanlig BMW kan aldri erstatte det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet April 6, 2015 Forfatter Share Skrevet April 6, 2015 Er noe eget bare ved følelsen av å ha en ekte M i garasjen, med en lyd som gir deg frysninger på hele kroppen bare ved å trykke på start knappen. Helt klart lyden jeg savner mest i F10en min, men lite å gjøre med det i en 4syl diesel har jeg skjønt. Har sett litt på E92 men vel 500 000 er liksom maks jeg ser meg råd til å bruke på en bil som blir brukt ett par mnd i året, samt at jeg er litt forelsket i V10en:s Får høre med importøren jeg bruker hva han kan komme over i det store utland. Ble rett og slett litt overasket over hvor rimelig E60 en kan få tak i plutselig. Disse har alltid vært uoppnålig med prislapp på over 700K. Nå har jeg ikke vært å sett på noen enda men til 500 000 så er jo en på bunnen av sjikte og kanskje ikke disse eksemplarene er helt det store som du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet April 9, 2015 Share Skrevet April 9, 2015 Ville gått for e92 med manuell gir vil tro det er en bil som det går Ann å eige uten å bli ruinert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivrig86 Skrevet April 10, 2015 Share Skrevet April 10, 2015 (endret) Villet hvertfall ikke kjøpt en som har gått såpass langt! Min har gått 64tusen og fulgt alt av servicer osv. Min er fra Sverige å der mener jeg de store servicen med alt av veskeskift osv kostet 17 eller no. Full vanosservice mener jeg var 11 eller no. I Norge koster det sikkert endel mere... MEN jeg ville aldri kjøpt M bil om du ikke har bekjente som kan ta disse servicene for deg. Unødvendig MYE sure penger... Jeg bruker en kamerat på autostrada sport Jeg så på 3 stk i Norge før jeg hentet en i Stockholm. Grunnen til at det ble å hente inn en er Pga km stand og gjennerelt stand på bilene i Norge! DÅRLIG! Å useriøse/lumske butikker/selgere... Når man kommer å ser på Bil til nesten 600 å den står med "kjørt med bilen i 2-3 dager uten å vaske den" stil..., tatt karroseribytte, selger ikke har peiling på hva han prater om, dårlig servicehefte, noe å pirke på så si overalt... Da går det raskt over På blanda kjøring bruker den 2 liter ja. Langkjøring 1.2... Hatt mange E46 M3 selv å denne er relativt mye tørstere! Men servicer er nok ganske likt i pris. M5 kontra M3 i bruk... M5 helt klart!! Sinnsyk bil som man kan bruke til alt! Eneste spørsmålet er vel om du kjenner noen som kan hjelpe deg med servicer MEN jeg ville IKKE kjøpt en som har gått over 80, må ha komplett historikk, drt utstyret du vil å må seff se at bilen er tatt vare på. Di jeg så på i Norge var ikke akkurat entusiasteid virket det som Forsikring er også endel dyrere enn M3 tror jeg. Jeg har ikke hatt noen av M3 på meg men faren min. Men M5n har jeg på meg. Jeg bruker den kun på fiiinværsdager så har 5000km, 20 i egenandel og 60 prosent bonus hos Gjensidige. Di er di eneste omtrent som forsikrer med fører under 30. Det koster 22 i året. I juli går jeg opp til 70 prosent å da går forsikringa ned til 17 Å E92 kontra E60 kan jeg ikke si noe om siden jeg ikke har giddi å tenkt på e92 engang... Nettopp Pga det er sååå mye deiligere med 5 dører! Jeg personlig har som sagt ikke vurdert E92 i det heletatt! Annbefaller å dra å prøve en M5 Tror ikke du kjører diesel hjem igjen da om bilen du drar å ser på er bra Vet ikke om du har hatt smg eller manuell, jeg har hatt begge deler å min mening er at en M bil burde aldri vært levert med annet enn smg!! SÅÅÅÅÅÅÅ mye mere kjøreglede med smg Endret April 10, 2015 av Ivrig86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivrig86 Skrevet April 12, 2015 Share Skrevet April 12, 2015 (endret) Igår luftet jeg min til treff på parts and retards. Så ble litt blanda kjøring, da gikk den på 1.4... Også gikk turen til Fredrikstad å da gikk den på 1.02 på småkjøring går den på 2. Må si nok engang at dette er en helt sinnsyk bil! Får fortsatt gåsehud over hele kroppen når man masker ut et par gir! Å er så fantastisk komfortabelt men samtidig ganske stiv om mann kjører på det stiveste! Leser nå at du ser for deg maks 500... Tror ikke du får noe M5 medriktig utstyr og km da altså. MEN driter du i om bilen har gått rundt 140 kryr det av sånne i Sverige iallefall. Kan hende man sparer ennå mere fra Tyskland men det gadd ikke jeg å sjekke siden jeg skulle hente min selv å stoler ikke på en kjeft av bilselgere Så bedre med en bomtur til Sverige enn til Tyskland Jeg var forskrift kjempe heldig med selgeren av min, god kommunikasjon og ærlighet til siste detalj Endret April 12, 2015 av Ivrig86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet April 12, 2015 Share Skrevet April 12, 2015 Jeg vurderte også M5 før jeg kjøpte E46'n. Vedlikeholdskostnader, og forbruk fikk meg raskt av den tanken. Ser det begynner å bli noen M5 med motorproblemer og over 100k km. Motoroverhaling av disse motorene, er på Ferrari prisnivå pga ekstremt mye kostbare deler. Det er nok en grunn til at M5 V10 dropper endel i pris om dagen. Folk har nok ikke råd å eie de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 12, 2015 Share Skrevet April 12, 2015 Når man begynner å tenke på forbruk, da bør man innse at en M bil ikke er noe... Skulebollen og Reef89 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet April 12, 2015 Share Skrevet April 12, 2015 Idiotisk kommentar. Forbruk spiller inn slik som alle andre kostnader. Evenol og Peak reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 12, 2015 Share Skrevet April 12, 2015 Idiotisk kommentar. Forbruk spiller inn slik som alle andre kostnader. Sier du det, da har du misforstått hele greia spør du meg. Økonomi er ett ord som har utrolig lite tilfelles med M bil eierskap Dette skjønner ikke folk som på død og liv skal ha M bil, disse bilene krever mye av alt for å holdes i den stand de fortjener. Fidelio og Magnus. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå