Gå til innhold

E60 525d - vil ikke starte, motorlampe lyser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en e60 525d 2004, automat. Bilen parkerte jeg for noen dager og lot det stå siden jeg brukte en annen bil. Skulle sette meg inn og kjøre i dag, så ville den plutselig ikke starte. Motorlampa beg og lyse og alt annet i bilen egentlig. Fikk endelig start på den, da gikk den opp til 1500 omdreininger og ble der. Satt den i gir, skulle gi gass, men neida. Vips så fantes det ikke "gass" på bilen og gi??? Wtf.. Skrudde av og på og samme problemet. Nå vil den ikke starte igjen. Motorlampa lyser. Når jeg parkerte den, så var alt ok. Tåler ikke dritten og stå et par dager eller hva.. Noen som har tips, råd om hva det kan være?? Gir opp

Skrevet

Tenkte og gjøre det. Men er det ikke rart at det skal skje hver gang den står litt? Alt fra girkasse, til motorlampa osv kommer opp. Når den er i daglig bruk, så skjer det ikke.. Tenkte først chippen, men er ikke den heller..

Skrevet

Halvslapt batteri kanskje? Prøve å lade det skikkelig opp og se om det hjelper.

Skrevet (endret)

Måtte du ha starthjelp for å få start? Dårlig batteri (som nevnt over) gir deg en masse el-problemer. Har sett e39 med rare el-feil grunnet batteri, kan tenke meg at din er enda mer følsom for riktig batterispenning. Lader bilen som den skal? Mål batterikapasitet, enten ved å bruke multimeter eller få det testa på et verksted. 

PS: Biltema sine AGM batterier er rimelige og de har 4-5års garanti. 

Endret av bmwmann24
Skrevet

Okay, høres jo ganske logisk ut, egentlig. Sleit med lignende i vinter, ladet litt opp, å da ble det bedre. Nå er den helt død. Får ta det ut etterpå i dag og prøve. Men er det logisk da at motorlampa kommer opp og alt annet?

Skrevet

Dra innom et verksted og be dem ta en status sjekk av batteriet ditt. Dette kan vise tilstanden på batteriet ditt. Da kan de også sjekke etter strømtyver og om dynamo lader nok :) Hvor i landet holder du til?

Skrevet

Riktig nok en E39 men hadde samme problem, dårlig lading, å da lyste alt av lys, motorlampe, gearkasse i nødmodus, samt airbag og antispinn/abs

Mens jeg kjørte.

Skrevet

Jeg tror ikke at motor problemet kommer av dårlig batteri.

Ja, du kan få feilmeldinger, men ikke at motoren ikke går riktig.

Diagnose er veien å gå.

Skrevet

Enkelste sjekk er å måle batterispenningen. Er den under 12.1V så vil jeg tro problemet høyst sannsynlig ligger der. Moderne BMW´r og biler generelt krever mye av batteriet selv om bilen ikke blir brukt. Er forsyningsspenning under en viss verdi vil du få problemer med elektronikken og ja, den styrer jo alt, motoren også.

Det kan også være noe som trekker strøm når bilen ikke er i drift, f.eks jordfeil et sted. Sjekk batteriet, lad og prøv igjen.

Til slutt, ta en skikkelig diagnose hvis dette ikke hjelper. Visse ting vil du likevel ikke finne kun med diagnose, som f.eks jordfeil. Det må ses i sammenheng med forskjellige symptomer. 

Skrevet

Ett pluss poeng til meg selv der.

Det kam jo hende at komfort start er defekt.

Men en diagnose vil nok avsløre noe vesentlig...

Skrevet

Håper ikke det er store greia "/ akk påkostet bilen summer til de grader. Kosmetisk og teknisk.. Takk for hjelp folkens :) ser hva de sier i morgen, å holder dere informert :) PS, fortsatt en e36 325 med masse godsaker til salgs ;)

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...