Gå til innhold

Valgets kval Bmw E46 m3 eller Porshce 996 c4s? Prøvekjørt og greier ikke velge.


chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Okei, så SMG, som da er en ombygd manuell girkasse, hvor bilen faktisk kan gire selv er likere en manuell kasse enn en automat (når det gjelder funksjon, ikke nødvendigvis konstruksjon).  Såfremt bilen ikke har en clutchpedal er det i min verden er langt nærmere en automat såfremt bilen selv kan skifte gir uten at sjåføren trenger å gjøre noe. Uansett, jeg ville aldri kjøpt en bil med SMG/automat eller nå hva enn det måtte være i denne klassen. På en 5-serie/6-serie, greit nok, men en artig bil som en M3, neppe. Etter å ha testet bl.a. M4 med det automat/SMG eller hva det nå enn var i den, så forsvinner veldig mye av involveringen av å kjøre - mener JEG riktignok. Smaken er som baken, men det er vel ikke uten grunn at veldig mange entusiaster oser av lykke når de faktisk ser en clutchpedal og en manuell girkasse på enkelte nye sportsbiler.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill! Er mest fristet til å gå for porschen, hadde det ikke vært for dette Ims styret. Men prisene på 116 000kr er hvis uhellet først er ute og hele motoren raser. Å bytte lager til ett oppgradert koster ca 30 000 sier de som har greie på det. Men bil til 450+30 da nærmer vi oss 500 og da snakker vi nesten 911 turbo pris.

Synes over 400 000 er ekstremt for en e46 da du kan få en 330 nesten gratis. (Ja vet de ikke helt kan sammenlignes annet enn utseende)

Samt driftsikkerheten og det at småen og mor kan få være med på tur drar veldig opp.

Men hvordan tror en disse bilene blir ihht til verdifall? Ikke mange årene siden en punget ut over 600 laken for min nåværende 520D heller:s

 

 

Nå trør jeg nok på alle M-entusiastene sine tær.. ser du nevner 330 men da tenker du vel E46.. for rundt 400 lapper så er det fult mulig å få en E90/E92 335i med manuell eller automat.. her har du også bil som det er veldig lett å hente ut 400 whp og mer om det skulle være ønskelig ;) så får du også plass til å ha med hele familien + du får en bil som er fra 2007-2009. Ønsker du bedre handling så skifter du meste parten av understellet på en helg med E90/92 M3 deler! jeg er i allefall meget fornøyd med min og angrer ikke på at jeg valgte e92 335i over E46 M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trør jeg nok på alle M-entusiastene sine tær.. ser du nevner 330 men da tenker du vel E46.. for rundt 400 lapper så er det fult mulig å få en E90/E92 335i med manuell eller automat.. her har du også bil som det er veldig lett å hente ut 400 whp og mer om det skulle være ønskelig ;) så får du også plass til å ha med hele familien + du får en bil som er fra 2007-2009. Ønsker du bedre handling så skifter du meste parten av understellet på en helg med E90/92 M3 deler! jeg er i allefall meget fornøyd med min og angrer ikke på at jeg valgte e92 335i over E46 M3.

Har vært innom tanken, men ikke så mange til salgs, pluss jeg er litt kresen. Så er redd for at den jeg ville øsnket meg fort hadde lagt ute til 500000+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid e46 m3 med manuell, og har i dag en med SMG... Sistnevnte er for meg helt klart å foretrekke :)

Det er faktisk helt konge. Den girer akkurat som en manuell, bare at du slipper å clutche. Når du girer ned, så "dobbelgasser" den og oppfører seg som en manuell da også.

Når du akselerer med kassen i S6 og girer opp ved 8-9000 så smeller den bare opp i neste! "BANG"... Vanvittig kult, morsomt og absolutt en opplevelse som hører hjemme i en slik bil spør du meg :) man opplever ikke dette på manuell...

Og til den som nevnte tidligere i tråden her at manuell var mindre plaget med havari. Feil! Det er akkurat samme manuelle kasse i begge deler. Det er derimot mer havari på "manuell" fordi man ikke alltid girer likt og treffer girene like fint med manuell som SMG.. Man bomgirer aldri med SMG, og likevel girer den vesentlig kjappere enn hva man klarer selv ;)

Manuell er selvfølgelig ikke kjedelig heller :) og for min egen del, så hadde det betydd mer om bilen var bra i forhold til pris enn om det var SMG eller ikke.

Men 2 like biler, med og uten SMG så faller mitt valg på SMG :)

Endret av -Roger-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid e46 m3 med manuell, og har i dag en med SMG... Sistnevnte er for meg helt klart å foretrekke :)

Det er faktisk helt konge. Den girer akkurat som en manuell, bare at du slipper å clutche. Når du girer ned, så "dobbelgasser" den og oppfører seg som en manuell da også.

Når du akselerer med kassen i S6 og girer opp ved 8-9000 så smeller den bare opp i neste! "BANG"... Vanvittig kult, morsomt og absolutt en opplevelse som hører hjemme i en slik bil spør du meg :) man opplever ikke dette på manuell...

Og til den som nevnte tidligere i tråden her at manuell var mindre plaget med havari. Feil! Det er akkurat samme manuelle kasse i begge deler. Det er derimot mer havari på "manuell" fordi man ikke alltid girer likt og treffer girene like fint med manuell som SMG.. Man bomgirer aldri med SMG, og likevel girer den vesentlig kjappere enn hva man klarer selv ;)

Manuell er selvfølgelig ikke kjedelig heller :) og for min egen del, så hadde det betydd mer om bilen var bra i forhold til pris enn om det var SMG eller ikke.

Men 2 like biler, med og uten SMG så faller mitt valg på SMG :)

 

+1 Fornuftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det dere sier. Fortrekker helst smg på to like biler. Men er bilens stand som er avgjørende såklart.

Kikket litt på 335i alle ligger jo til mlm 500-600k av de som er noe. Bør det være mulig å skaffe en slik til rundt 400 lapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene gamle M3n min ligger til salgs i Asker nå! Den er det mye gromdeler på!!

Løp og kjøp!!! Eid av en middelaldrende lege di siste årene... Er han som kjøpte den av meg som skal Selge den :) 275 - pruting hehe

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60323541&sort=0&model=1.749.2133&model=1.749.893&make=0.749&ref=fas&searchclickthrough=true&ecid=LOG_POLE_POSITION_CLICK&webstatClickId=galleryMotor+-+carUsed+-+resultPolePosition+-+click

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det dere sier. Fortrekker helst smg på to like biler. Men er bilens stand som er avgjørende såklart.

Kikket litt på 335i alle ligger jo til mlm 500-600k av de som er noe. Bør det være mulig å skaffe en slik til rundt 400 lapper?

Ble overrasket over prisene på 335i når jeg så på Finn i dag. Folk skal jo ha nesten like mye for disse som M3 av samme årsmodell. Hadde trodd det skulle være mulig å få disse for rundt 400k.

Uansett må jeg si at dette har vært en underholdene tråd å følge. Blir spennende å se hva det ender opp i. Jeg holder en liten knapp på M3 eller 335i, men samtidig er jo Porsche Porsche :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening:

 

- 335 har ikke noe i dette selskapet å gjøre, det er ingen sportsbil og "just another BMW" selv om den har sprek motor.

- E46 M3 er en kjøremaskin og samtidig anvendelig/praktisk, men gjør lite ut av seg, skaper litt mindre entusiasme og blir vel av mange (ikke-forståsegpåere) ansett som en rånebil.

- Porsche 911 er et ikon, er bygget opp med kjøreglede og -egenskaper i fokus og skaper respekt og entusiasme nesten hos alle.  En ekte sportsbil, men upraktisk og kan være forholdsvis kostbar i drift og vedlikehold. Men den følelsen du får når du setter deg inn i en Porsche mener jeg ikke du får i en E46 M3.

 

Om valget faller på 996 er det en grei forsikring å ta skifte av IMS-lageret med en gang så er du kvitt den bekymringen. Ca. NOK 18/19K I Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo Espen!

 

Vanskelig å ta det helt seriøst, siden det blir i overkant subjektivt. I like stor grad som M3 blir regnet som en rånebil, kan en 911 regnes som en gubbebil. 

 

997 Turbo/S, GT2, GT3 og GT3 RS samt  991 Turbo/S, GT3 og GT3 RS gubbebiler? Du kan ikke være helt klar i nøtten... #-o

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

997 Turbo/S, GT2, GT3 og GT3 RS samt  991 Turbo/S, GT3 og GT3 RS gubbebiler? Du kan ikke være helt klar i nøtten... #-o

Kan ikke se at noen av de bilene du nevner har vært nevnt over her....

Du skjønner poenget med litt velvilje. :)

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...