04530dat Skrevet Juli 22, 2015 Forfatter Skrevet Juli 22, 2015 Fine bilder! godt at doningen holdt! Dette skal jeg og dama og gjøre før vi dør. Veldig kult! Absolutt noe å ha på bucketlisten ja! Vi har allerede snakket om å gjenta neste år, dog med litt færre land. Bare én dag avsatt til de fleste av landene, var litt i minste laget.
04530dat Skrevet Juli 22, 2015 Forfatter Skrevet Juli 22, 2015 Jeg har nå vært 3 år på rad igjennom Europa med bil og det er fascinerende at jeg kjenner igjen de fleste stedene på bildene Alt fra veier til rasteplasser kjenner jeg igjen. hehe, ja er vel lite som endrer seg på bare noen år, og det meste av veiarbeid vi så var stort sett vedlikehold av eksisterende vei. Ble i det hele tatt mye motorvei totalt sett, så neste gang kommer vi til å planlegge for færre land og mer landevei. Julianv reagerte på dette 1
KMT Skrevet Juli 22, 2015 Skrevet Juli 22, 2015 Morro med reisebrev! Me var sjølv på langtur i sommar, Norge-Italia t/r, var innom fleire av byane du nevner. Ser fram til fortsettelsen Mvh Karl 04530dat reagerte på dette 1
04530dat Skrevet Juli 23, 2015 Forfatter Skrevet Juli 23, 2015 (endret) Her kommer inntrykk fra den siste uken: Dag 8 - "Hviledag" i Innsbruck (Østerrike) På pausedagen var vi litt uheldig med været, men kjøpte 24 timers pass på hotellet og reiste inn til Innsbruck sentrum og tok "Nordkette" taubanen opp til Hafelekarspitze på ca 2300meter. Var litt gråvær og vi stod egentlig midt i skyene, så i det ene øyeblikket var Innsbruck synlig der nede, det neste øyeblikket - ikke. Tilbake i lavlandet kom en skyllebøtte skjeldent sett, selv hos bergensere På turistbussen på vei til neste severdighet. Japansk høres rart ut. Tirol Panorama ..og deretter Bergisel hoppbakken (bygget til OL i '76) ..så et slott kalt Ambras En småsulten krabat på vei ut av slottet. Var ikke forgjeves - det dukket opp en pølsesnabb fra den snille damen Avsluttet byturen med en kruttsterk pizza Dag 9 - Innsbruck (Østerrike) -München (Tyskland) Innom Swarovski Krystallverden ca 20km fra Innsbruck før turen gikk nordover Var millioner av krystaller her, og f eks en stor Dome, også laget med krystaller. Ble anbefalt dette stedet av resepsjonisten på hotellet, men er nok kanskje et sted damer finner mer interessant 135.000 kroner takk, skal den pakkes som gave? På veien igjen i retning nordover mot München, og mer veiarbeid Ankommet München og BMW på ring 35. Gjennom vakten og mottatt egen "autopass" brikke til å henge i ruten så lenge bilen var parkert på området. Denne leveres tilbake i bommen ved utkjørsel. De leker ikke butikk i Tyskland! Ellers var ALT på lager, inkl PDC detektorer lakkert i farge A36 Deretter selvsagt en tur innom BMW Welt Omvisning på fabrikken var dessverre stengt når vi var der. Dag 10 - München (Tyskland) - Cheb (Tsjekkia) - Dresden (Tyskland) Finværet er tilbake og vi forlater München. Passerte en bygning med 4 ringer på. Nøkkelringfabrikk? Stø kurs mot Tsjekkia, veiarbeid også her På vei mot Cheb Fremme i Tsjekkia og Cheb, og synes vi merker at dette landet har litt mindre penger i statskassen ..men fine gamle kirker har de (St. Nicolas and Elisabeth Church) Jeg presterte å glemme å ta av meg caps'en her inne. En litt morsk eldre kirketjener (?) minnet meg på å ta den av meg. Jeg sa noe i retning av "Entschuldigung", men hun var forlengst på vei til neste turist Innom Lidl, var billig her! Tilbake i Tyskland, og det ble ganske mange mil på tysk landevel (herlig) Over på motorvei og fortsetter videre mot Dresden Fremme i Dresden. Et lite stykke igjen til hotellet som lå ca 10min med trikk fra sentrum. Det lille tårnet på venstre side som var fylt med lekebiler (Smart) så vi en del av i Tyskland. På kvelden brukte vi kartprogrammet på Android til å søke opp en restaurant. Etter 3,5km spasertur kom vi frem. Der hang det et "til leie" skilt i vinduet. På 2. forsøk var det full klaff. ..det må være lov å være litt barnslig på tur Dag 11 - "Hviledag" i Dresden (Tyskland) På hviledagen i Dresden tar vi trikken inn til sentrum Etter en McFrokst havner vi i nok en kirke. Ingen spesiell fasinasjon for det, men de er som oftest åpne da Her var det både dåp og bryllup i løpet av dagen ..og fikk ellers se mange flotte, gamle og ærverdige bygg og plasser i løpet av dagen! ..og kjøretøy BMW V8: Avsluttet dagen med omvisning på Festung Dresden ..og litt kortreist mat ..før det ble Indisk middag. Her kunne vi velge mellom sterk, sterkere og "indisk sterk". Vi valgte "sterkere". Den var brennheit! Dag 12 - Dresden (Tyskland) - Hannover (Tyskland) Forlater Dresden retning vestover mot Hannover, "Netto" var overalt men stengt på søndager så frokost utsatte vi ..til første "Reststätte" Videre vestover ..mot mørke skyer Og regnet kom. Lite trafikk på søndag! Snart fremme i Dresden Fremme ved hotellet. Dag 13 - Hannover (Tyskland) - Hirtshals (Danmark) Siste dag og vi setter kursen nordover mot Danmark og Hirtshals ..i regn Men det lysnet litt lenger nord ..og stillestående kø, grunnet... veiarbeid Passerer Hamburg ..og mer veiarbeid Shopper litt like utenfor Flensburg Videre nordover gjennom Danmark Fyller tanken noen mil fra Hirtshals (ca 10.5 norske per liter) Fremme i Hirtshals Og parkerer på omtrent samme plass, denne gangen på "Stavangerfjord" Dag 14 - Bergen-Hjem Kjent land i sikte, snart i Bergen Så var det disse rillene igjen da Bergen mitt Bergen 1km hjemmefra, veiarbeid her også Og det var det.. godt å komme hjem men også litt vemodig. De 2 ukene gikk fort! Generelt er det fremdeles helt uproblematisk å kjøre i Europa med en EURO4 bil, selv om vi antagelig brøt loven når vi besøkte BMW forhandler i München, som var innenfor miljøsonen. BMW Welt lå like utenfor. Utenom krav til Vignetter i frontruten for Sveits, Østerrike og Tsjekkia var de eneste bomveiene vi traff på i Frankrike. Greit med parkeringsplasser omtrent overalt, selv i byene. Hadde inntrykk av at bil var litt mindre politisk ukorrekt i Europa enn i Norge. Uansett så fungerte det veldig bra med hotell litt utenfor sentrum og bruk av kollektivtransport. Billig og enkelt. Billigste overnattinger var faktisk i Tyskland. Blide og hyggelige folk overalt, kanskje bortsett fra i Tsjekkia. Drivstoffpriser generelt 2-3 kroner billigere enn hjemme (Danmark hadde priskrig igjen, så ca 10/liter for diesel). Finfin tur og jeg kommer til å gjøre det igjen! Endret Mars 24, 2019 av 04530dat Bildelinker oppdatert Julianv, BMWE39turbo, Marius2002 og 5 andre reagerte på dette 8
eeikenes Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Ser ut som en fin fin tur!Selv har jeg satt ut på tur gjennom ned og på kryss å tvers i tyskland med godt senket e36, med småsliten toppakning og ca. 100% frieksos. Vill ikke anbefale det, men det går fint, politiet i tyskland er for det meste greie 04530dat reagerte på dette 1
Nyheim Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Helt fantastisk reisebrev! Det her SKAL jeg og gjøre Hvordan gikk det med bilen da? Ble det mange km? parkeringsbulker, steinsprut, vedlikehold som måtte gjøres når du kom hjem, osv?Du har jo en ypperlig sjanse å informere litt hvor mye slitasje det blir på bilen på en sånn tur 04530dat reagerte på dette 1
04530dat Skrevet Juli 23, 2015 Forfatter Skrevet Juli 23, 2015 (endret) Hvordan gikk det med bilen da? Ble det mange km? parkeringsbulker, steinsprut, vedlikehold som måtte gjøres når du kom hjem, osv? Du har jo en ypperlig sjanse å informere litt hvor mye slitasje det blir på bilen på en sånn tur Bilen klarte seg finfint den, og min "engstelse" på forhånd var helt unødvendig (som enkelte her også poengterte). Det jeg kan nevne av "ting" var ikke bilen sin feil: Fikk et par striper på venstre forskjerm, oppdaget før vi kjørte i land fra fergen i Hirtshals. "Er nå bare et fremkomstmiddel" tenker folk, og presser seg frem. Helt uten respekt for andres eiendom og mange timers gnikk&stell. Litt irriterende, men sånn er det jo bare. Fikser det med litt mer gnikk. Ellers fikk jeg en "Increased emissions" melding noen mil etter at vi hadde fylt diesel i Tsjekkia (eller Nafta, som de kaller det der). Hadde lest om dårlig drivstoff, men ikke så langt vest. Etterfylte igjen på 1/2 tank i Tyskland. Aner ikke om det var "naftaen" som var grunnen, men den forsvant etterhvert og jeg har ikke sett den igjen. Og, en murkant ved Burger King i Dresden, som AKKURAT var høy nok, var IKKE akkurat høy nok etter bespisning. Bilen synker vel noen millimeter også, så jeg hørte skrapelyden når vi rygget ut. Jeg kjørte bare (amatørmessig) videre, og oppdaget først dagen etter at de små gitterne nede på hver side av M-Tech fangeren var vekk. Var heldigvis på lager i Bergen og kostet bare noen XXL burgere Totalt ble det ca 4300km på 13 dager. Kanskje litt "skuffende" mye ujevnheter og lapping nordvest i Tyskland, selv på motorvei, men bortsett fra den siste stubben frem til hotellet i Strasbourgh, var det ingen veier vi kjørte på hvor jeg savnet ballongdekk. Sjekket oljenivå underveis og også etter turen, og den lå like under max, så har ikke gått noe olje heller (skiftet rett før vi reiste). Av lufttrykk kjørte vi med ca 0.2 bar over normalen både fremme og bak, var bare 2 personer og ikke så mye bagasje. Har forresten ikke fjernet rester av insekter ennå. Ble påminnet av et innslag på TV i dag. Må vekk. Helst i morgen. Uansett, bilen skuffet ikke og jeg tipper den allerede lengter tilbake til den type veier den egentlig er laget for Litt problemer ble det vel mer etter at vi hadde kommet hjem, med et ras av feilmeldinger på det meste av utstyr og rett i nød-modus. Det var etter et par dagers hobbyjobbing i garasjen. Men etter ca 20 timers lading satt jeg igjen med "Check Battery Terminals". Kanskje fordi tomgangsspenning plutselig var høyere etter ladingen? Tilkoblinger til batteriet er fine, og reservehjulsbrønn + batteribrønn er tørre og fine de også, så mistenker at det 11 år gamle AGM batteriet nærmer seg klar for den evige hvile. Endret Juli 23, 2015 av 04530dat
04530dat Skrevet Juli 24, 2015 Forfatter Skrevet Juli 24, 2015 Hehe, ja sliter litt av og til med å fatte meg i korthet, sorry
Espen Aass Skrevet Juli 24, 2015 Skrevet Juli 24, 2015 Hehe, ja sliter litt av og til med å fatte meg i korthet, sorry Ikke "sorry" fra min side, bare et tips Syntes det er flott at noen gidder og dele opplevelser med andre. God helg! 04530dat reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Juli 24, 2015 Skrevet Juli 24, 2015 Fantastisk flott reisebrev, føler nå at jeg har vært på tur selv Klør etter å komme meg på tur igjen når jeg leser slikt som dette, virkelig interessant og underholdende å lese. Er alltid greit å være på tur i Europa, særlig Tyskland er ett flott land. I sommer månedene er det dessverre en del veiarbeid så jeg pleier å unngå å dra midt i ferietiden, eventuelt kan man ta alternative ruter for å unngå de værste køkaoset. Det med ripene på ferga er forbaska irriterende, selv står jeg alltid igjen ved bilen og passer på til bildekket er nesten tomt for folk. Folk gir blaffen, er den en litt fin bil også så går det en faen i mange folk i ren misunnelse Espen Aass reagerte på dette 1
Espen Aass Skrevet Juli 24, 2015 Skrevet Juli 24, 2015 Fantastisk flott reisebrev, føler nå at jeg har vært på tur selv Klør etter å komme meg på tur igjen når jeg leser slikt som dette, virkelig interessant og underholdende å lese. Er alltid greit å være på tur i Europa, særlig Tyskland er ett flott land. Da er vi to Fredrik 90. Savner tyskland og maten. Har kjørt ned til Nürburgring og Altenahr 4 ganger for og se på Oldtimer Grand Prix som er i begynnelsen av august, men en del veiarbeid da også. Fly ned har jeg gjort 5 ganger, men da uteblir "reisen"
Fredrik 90 Skrevet Juli 24, 2015 Skrevet Juli 24, 2015 Da er vi to Fredrik 90. Savner tyskland og maten. Har kjørt ned til Nürburgring og Altenahr 4 ganger for og se på Oldtimer Grand Prix som er i begynnelsen av august, men en del veiarbeid da også. Fly ned har jeg gjort 5 ganger, men da uteblir "reisen" Alt innen for fastlands Europa er det uaktuelt å fly til for min del, det er rett og lett veldig "sterilt" og kjeldelig å fly. Men så er jeg over snittet glad i å kjøre bil, kjørte Hirtshalts-Munchen non stopp for ett par år siden
hanzhe Skrevet Juli 24, 2015 Skrevet Juli 24, 2015 Kjøre alt innenfor fastlandseuropa? Mener du det bokstavlig, fryktelig langt til Hellas f.eks
Julianv Skrevet Juli 25, 2015 Skrevet Juli 25, 2015 Alt innen for fastlands Europa er det uaktuelt å fly til for min del, det er rett og lett veldig "sterilt" og kjeldelig å fly. Men så er jeg over snittet glad i å kjøre bil, kjørte Hirtshalts-Munchen non stopp for ett par år siden Hirtshalts-Munchen er jo ingenting Kjørte fra Sveits til Bergen non stop selv utenom bensin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå