Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

For en fantastisk tråd! Både interessant, lærerik og ikke minst veldig gøy med den nydelige bilen din! Har selv en Alpina B3 3.2, så her lærer jeg mye nyttig om E36 og BMW generelt :) 

Håper du skriver om den nye M-bilen etterhvert også :) Gratulerer så mye! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all tilbakemelding folkens. Settes stor pris på. :)

Menne, det ser ut som det har skjedd en form for misforståelse angående min nye M-bil. O:)

Jeg skjønner ikke hvordan det kunne skje! :whistle:

Best å ta et nytt innlegg og skrive om nybilen siden det ser ut til å være interesse for den.

__________

Min splitter nye M-bil 

Dette er et stort steg. Nye M2 ser uten tvil bra ut, men jeg valgte å ta steget ett hakk videre. Jeg har altså flesket til med en splitter ny M3.

Tada! :D (*Gliser så smilet går helt rundt*)IMG_5568.JPG

BMW M3 + BMW M3 = :love:IMG_5564.JPG

Så liten og detaljert...IMG_5574.JPG

Det ser ut som at 2016 modellen har gått tilbake til pre-facelift grill. Men ellers fremstår den mistenkelig lik min bil fra 1997.IMG_5557.JPG

Min bil er litt lavere.. Because racecarIMG_5569.JPG

Her avbildet på bagasjeromsluken til storebilen. Er lyst vader interiør i den lille.IMG_5575.JPG

Ut på tur.. Vroom Vroom.. (*prøver å lage rekkesekser lyd, får det ikke til*).. Motoren i nye bilen er silkemyk. Jeg tør påstå at den er helt fri for vibrasjoner.IMG_5592.JPG

Fersk gummi på felgene gjør at bilen fint kan stå i helling uten fare for å skli.IMG_5581.JPG

Noe jeg synes er litt fint med storebilen er at det er mer motorbrems på den sammenlignet med dagens moderne biler. Det gjør at man lettere kan "flytte vekten" forover bare ved gå av gassen. Lillebilen har også litt "motorbrems", derfor kjører den ikke av gårde selv i litt nedoverbakke.

IMG_5580.JPG

Det nye gliset mitt er en 1/18 Ottomobile E36 M3. Fargen klarer dere sikkert å tippe. Min er nr 944/2000. :)IMG_5617.JPG

Om det er tvil. Jeg har ingen planer om å selge M3n. Det er fortsatt god plass i garasjen til tross for nybilkjøpet. :)IMG_5585.JPG

IMG_5590.JPG

Etter jeg kjøpte storebilen sommeren 2015 vurderte jeg en lignende 1/12 bil (lansert mars 2015) men syntes den var for stor. 

1/18 er en langt mer vanlig størrelse og for meg mer passende. Jeg tror at akkurat denne ble lansert i begynnelsen av året, men skal ikke si det 100% sikkert. Når jeg først så bilen til salgs i begynnelsen av mars så var det flere (på ebay) som hadde litt leveringstid siden bilene ikke var blitt lagervare.

For de som er nysgjerrig på pris så endte jeg opp med å betalte noe over 1200,- ink leveringsomkostninger, engangsavgift og alt.

Flere av dere trodde jeg hadde kjøpt M2???  Tullekopper... :D:P 

Nylansert i år, blå og ikke så alt for stor. Min splitter nye M-bil. O:)IMG_5588.JPG

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, gikk også fem på!

Skikkelig tøft at du fikk tak i modell-bil :) Har faktisk sett en slik før til salgs på ebay fra Ottomobile. Tror den var grønn derimot.
Gøy å ha en full-size OG en mini-size version av samme M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Artig med en mini-utgave av bilen. :) Det er flere forskjellige produsenter som har bygget E36 modellbiler i forskjellig skala og farger. Men flere av de jeg har sett tidligere har ikke alltid vært like gjennomførte. På min kan jeg ikke åpne panser, dører eller noe, men til gjengjeld har den et detaljnivå og finish som i mine øyne fremstår som veldig høyt. 

Ottomobile har i senere tid kommet med 3 forskjellige 1/18 utgaver av E36 M3. Hvit 3.0 LightWeight, Grønn 3.0 GT, og Estoril 3.2 som min.

Ottomobile 1/18 - 3,0 GT (Funnet bilde på nett)

bmw-m3-gt-e36-otto-models.jpg

Utover det så har de også bygget 1/12 i Estoril og Techno Violet. Godt mulig de har hatt flere.

Jeg er egentlig ikke særlig inne i slike modellbiler, men såg på på en del BMW før jeg kjøpte min. Jeg er godt fornøyd med bilen jeg har kjøpt, samtidig holder det nok med den ene. Bedre å bruke penger på den store M3n.

Må riktignok innrømme at det er stilig å se hva folk kan finne på med slike småbiler når detaljnivået er så høyt som det er. Bilinteresse kan gå veldig bredt og inn i mange sjangre.

Bilder hentet herfra, 1/18 biler. E36 M3 GTR og E46 M3.

1.jpg

2.jpg

12.jpg

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31. oktober 2015 at 12.22, bimmerR skrev:

Lasseh, takker. Fint at se deg i tråden også. Greit med litt kommentarer. Dette er min tredje E36. Herlige biler. :)

 

Nyheim, takker for tips. Bilen min har det nok ganske bra. Kan legge ut noen bilder fra en 7 uker prosess jeg drev på med. Tok mye lengre tid enn planlagt. Men det er vel bedre å gjøre ting tregt enn å ikke gjøre noe. :P

 

 

Oppshining under bilen

Fjernet en god del plastdeksler. Slik såg det f.eks ut fremme før jeg satte igang.

IMG_7493_zps6rh27hws.jpg

 

Her er en av de mange små dremel børstene jeg slet ut. Såg ut som en feier i ansiktet etter mange av øktene. Så om jeg ikke alltid er helt objektiv rundt E36 i denne tråden så er det bare fordi jeg har fått E36 støv på hjernen, i lungene og alle veier...

IMG_7529_zpsksj4ih2w.jpg

 

Hopper bare rett til noen ferdig bilder jeg. Sier meg fornøyd for denne gangen.

IMG_5240_zpsbugsbquu.jpg

 

Bare for å nevne en av mange detaljer. Når eksosfeste var av så ble festet pusset helt rent for rust. Gjenget opp skruer og mutre. Sveiset et skruehode fast. Sprayet på kobberpasta når det ble satt sammen.

IMG_5232_zpsyfwzdjq3.jpg

 

IMG_5233_zps220nemek.jpg

 

IMG_5236_zpsn9ivoc0j.jpg

 

IMG_5250_zpso8nxtkuw.jpg

 

En nedstøvet bil ser sollys igjen før den kom ned på bakkenivå og fikk seg en etterlengtet vask. :)

IMG_5282_zps1banztko.jpg

 

 

I heeeeeeelvete og strøkent!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@Ivrig86, hehe.. Takk. Men er naturlignok ikke like pent nå. Eksos ser ikke bra ut i det hele tatt. Det å bruke vinkelsliper på den og droppe å lakke den som jeg hadde planlagt kan ikke sies å være smart. Ikke anbefalt! Skal få gjort noe med det. Mer om det en annen gang.

Over til et mer "smart" og dagsaktuelt tips.

______________

E36, fremtidens skatteparadis

Jeg satt nettopp og ordnet selvangivelsen. Skatteetaten hadde verdsatt bilen min til 1000 kroner. Min M3 bare verd 1000kroner!!?? Følte meg/bilen litt fornærmet. Den er jo verd langt mer enn en tusenlapp! Som en god statsborger så var min aller første tanke at det må jeg jo ordne til to-hundre-og-mye-tusen.

Men etter en rask dobbelsjekk så viste det seg jo at skatteetaten har rett.

large.57204e88ecf83_Bilverdi.jpg.21b9f20

Skattemessig så er bilen min bare verd 1000 kroner. :-D Den er fra 1997.

Litt på sidelinjen. Mer spesifikt så er bilen fra april 1997. Noe som gjør at den fylte 19år denne måneden.:happybday:

Her er en link til å sjekke listepriser på mange biler tilbake til 1996. Min 1997 M3 har en listepris på 900k. (For de nysgjerrige så kan jeg opplyse om at den summen tilsvarer ca 1.325.000,- etter inflasjonsjustering til 2016 nivå.)

Rent skattemessig så er det faktisk ikke så dumt å være eier av en E36 i skrivende stund eller i årene fremover. Det er nok bare et lite tidsspørsmål før absolutt alle årganger av E36 vil ha en verdi på 1000 kroner.

Har man en veteranbil med en antatt salgsverdi på f.eks 200-300K så må man altså sette opp hele den verdien i selvangivelsen.

Har man en E36 M3 fra 1997 har den en verdi på 1000 kroner. :)

Har man en E46 M3 fra f.eks 2002 så vil den være verd ca 143 000 kroner (15% av listeprisen på 954000).

I praksis så kan skatteforskjellen på en bil verdsatt til 1000 kroner og en bil til noen hundretusen være noen tusen kroner spart i formueskatt.

Poenget her er altså. Kjøp E36, eller behold E36n du eventuelt har slik at du også betaler mindre skatt i fremtiden! :D Skatteparadiser er oppskryt. Legg penger i en E36. Dagens skattetips fra bimmerR.

Ellers brukte jeg 6000 på bilen i forgårs. Legger ut godt over 20k neste uke. Men det snakker vi ikke like høyt om  siden det kræsjer litt med økonomi agendaen i dette innlegget. Kan jo ikke bare vaske og gnikke bilen slik at den fremstår som fin. Viktig å kaste penger på den også....

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, eksos ble lakkert tidlig i forrige måned. Jeg er ikke så flink på ferske oppdateringer men her kommer det en!

Banetreff på Eikås med BMW CCN Hordaland - 18.06.2016

Var BMWCCN treff på Eikås i dag. Ikke store banen utenfor Bergen, men nok til å ha det gøy på. Siden sist har bilen blant annet fått splitter ny clutch og svinghjul. Fristet å lufte bilen på bane men følte ikke for å kjøre inn clutch på den måten. Bilen min fikk menge seg inne i depoet med godt selskap av lekre biler som stod til utstilling. :) 

Kan legge til at på juni treffet i fjor så var bilen også parkert i depoet. Da var den eid av Ståle, styreformann i BMWCCN Hordaland. Til tross for at han hadde bilen der på forårets treff så er det ett år og en dag siden kjøpskontrakt ble signert og jeg fikk sikret meg bilen. Jeg har ikke planlagt hvor lenge jeg skal ha den, men det er ingen planer om salg. :) Gobilen. :love:

Over til noen bilder fra treffet. Mye flott og gromt, disse få bildene gjør med andre ord ingen rettferdighet til å vise det fine mangfoldet på treffet.large.IMG_5736.JPG.f6d7a52eedae85e28a727

Pen E30 er en fin nabo. Denne skiller seg også bra ut.. siden den ikke er senket. :)  large.IMG_5734.JPG.10ea13614e6e2937d1f5a

F30 som sikkert mange har sett før i nydelig Sakir Orange. Tråden til @sv90 er her.  Antar den ble solgt og nå har fått ny eier? Som ikke er på forumet? Jeg kom ikke over eieren på treffet.large.IMG_5726.JPG.8aa5ce0d84e06a692ffe1

Bilen ser ihvertfall bra ut. :)large.IMG_5921.JPG.25eb14f99bb1ce49f3dc5

large.IMG_5725.JPG.83a9c1ed5a9ca7578224c

Rumpebilde. :Plarge.IMG_5741.JPG.3695d36057ce51b2b4b1b

large.IMG_5771.jpg.b9284a5ef61d12a7ce7bf IMG_5794.JPG

IMG_5806.JPG

IMG_5883.JPG

IMG_5813.JPG

E36 320I. En av flere biler som lagde bra med show. En av mange som også hadde noe ekstra under panseret. I dette tilfellet var det en S50B32 som satt der.

IMG_5846.JPG

Ett dekk fra bilen ovenfor.IMG_5886.JPG

IMG_5822.JPG

Var der ikke hele dagen, men alt i alt et fint treff for meg og følge. Takk til arrangører og deltakere. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil du har! Estoril blå E36 coupe er aldri feil!

Fine biler du tok bilde av på treffet :) Spotta den hvite E24en for noen dager siden, sinnsyk tøff, og lav!

Den blå E30'en ved siden av E24en er vel den som er godkjent med Skyline motor om jeg ikke husker feil. Skamrå bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Var noe begrenset tid jeg hadde bak kamera og var mye jeg ikke endte opp med å ta bilder av, men siden du nevnte den blå E30n med Skyline motor. Knipset dette fra en litt dårlig vinkel når jeg ruslet forbi.large.IMG_5910.JPG.c85a2153e31922fbb169a

Den hvite E24n hadde også fått litt ekstra oppmerksomhet av kameraet mitt. large.IMG_5723.JPG.298226e583214d23f96b9

large.IMG_5724.JPG.98496493fac4dfc7e0628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...