Fredrik Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Det er kanskje ikke noe nytt i teknisk forstand som skal oppdages på kontroll, men det er uten tvil en relativt stor forskjell at kontrollørene nå skal forfølge feilen at bilen soter (for det gjør den uten et eksisterende og/eller fungerende DPF) og dermed underkjenne bilen ved kontroll. Tidligere var dette ikke et krav, men det er det nå fom. juni 2015. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 kjøpte nylig en bil med HØY km stand som du kaller det. 04 mod gåt 240000 når jeg fikk den, ingen betenkeligheter med det, klart det kan være greit å se om den er kjerring kjørt opp og ned til nærbutikken og barnehagen 2km unna eller faktisk har gått litt lang kjøring. Stemplet service bok er viktig mener jeg. Min motor går veldig pent, at man kan få et turbo havari må tas med i beregningen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 (endret) Jeg er generelt/overordnet ikke redd for å kjøpe dieselbiler som har kjørt over 300000 Km. Vi hadde vår 2003 E46 318d Touring fra den var praktisk talt ny til den hadde kjørt rundt 350000 Km. Motoren var helt original og den hverken brukte olje eller hadde ulyder fra turboen. At selve bilen rustet i en utrolig fart er en helt annen sak i denne sammenhengen. Som du også påpeker er skikkelig vedlikehold og langkjøring (der motoren når alminnelig driftstemperatur) viktig. Dieselmotorer som blir utsatt for konstant småkjøring og/eller hardkjøring på kald motor holder ikke like lenge. Jeg tenker også at en dieselbil som har hatt én eier i over 300000 Km har blitt bedre vedlikeholdt enn en tilsvarende bil som kanskje har hatt 3-4 eiere (eller flere) og at dette er viktig hvis man først skal kjøpe en slik bil. Endret August 12, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 13, 2015 Share Skrevet August 13, 2015 nå skal forfølge feilen at bilen soter Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette for deg all den tid du nekter å høre, men det er altså ikke noe nytt. Det er i beste fall ny ordlyd. Jeg har heldigvis tatt en del eu kontroller også for å ha sagt det. ahj reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 13, 2015 Share Skrevet August 13, 2015 Jeg vet ikke hva som er nytt for deg eller ikke, men det står sort på hvitt at det er et nytt punkt som gjennomføres på EU-kontrollen iht. EU's kommisjonsdirektiv 2010/48/EU. Der jeg tror hjulet hopper av vognen for deg er at du ikke ser relasjonen til OBD avlesning og avgassmåling. Du vil få en feil i OBD hvis du fjerner og/eller det er en feil på DPF, men det er selvfølgelig mulig at du eller andre kan lage en bypass rundt dette så OBD'en ikke varsler en feil og motoren ikke soter ved pådrag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 13, 2015 Share Skrevet August 13, 2015 Tror nok at TRF tenker på den siste setningen din. Han lager som programvare som fjerner hele DPF greia. Ellers virker det som feks Mercedes Sprinter ikke bryr seg om at DPF er borte og kjører videre uten problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 13, 2015 Share Skrevet August 13, 2015 (endret) Heldigvis ikke noe hjul som hopper av noe vogn for meg i denne sammenhengen her .... Og jeg tror jeg har god oversikt over "relasjonen til obd avlesning og avgassmåling". Det som er er nytt i den forstand at det vil få en praktisk betydning er at man nå har muligheten til å gjennomføre en OBD kontroll istedetfor fysisk avgasskonrtoll. Dumt av myndighetene spør du meg, da det tross alt er relativt enkelt for alle som driver med tuning å unngå at feilkoder trigges (ved å sette de aktuelle feilkodene ut av funksjon). For fremtiden blir det nok mer og mer arbeid ettersom man får flere subsystmer, men det er og alt. For tunere betyr bare dette at man fremover må huske å gjøre dette. Dersom det gjennomføres en fysisk avgasstest utføres jo denne uten belastning, som igjen gjør at man bare kan begrense motorene når den ruses i fri (i software). I motsetning til din oppfatning så har altså dette svært liten innvirkning på tunning, samt fjerning av DPF. Det finnes enkle metoder for å avsøre dpf fjerning, men de har jeg ikke sett fnugg av i PKK regimet til nå. Når det gjelder tuning så ser man nå etter åpenbare fysiske inngrep for å øke motoreeffekten. Dette er typisk en ekstern powerbox og lignende. Det nytter altså ikke å rapportere en bil bare fordi den går som et uvær om man ikke ser fysiske spor. En mekanikers "rompedyno" er heldigvis ikke nok til å pålegge folk ekstra kontroller. Endret August 13, 2015 av TRF-Racing Otis og Skulebollen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 13, 2015 Share Skrevet August 13, 2015 Mitt poeng var ikke tuning og hvordan man evt. omgår feilsignaler i OBD. Mitt poeng er at kommisjonsdirektivet fra EU nå setter et øket fokus på avgasser i forbindelse med at grenseverdiene etterhvert har blitt mye strengere (spesielt siden 2009) og at det fra faglig hold har blitt reist mange spørsmål hvorvidt bl.a DPK'ene er så effektive som bilprodusentene påstår (spesielt etter at DPK'ene i den enkelte bil har et par år på baken). I mange land inkl. blandt annet Danmark er nettopp lavt utslipp av forskjellige avgasser og sot en hovedkomponent når bilavgiftene (engangsavgiften) skal bestemmes for den enkelte bilmodell. Dette gjelder også veiavgiften som i de fleste land i Europa er progressiv og basert på de samme avgassutslippene. Derfor er EU-kontrollen blitt strengere på dette området og det var også mitt poeng at dette er nytt. Noe det også står sort på hvitt i kommisjonsdirektivet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 13, 2015 Share Skrevet August 13, 2015 Jeg tror du må lese dine egne innlegg på nytt jeg. Grenseverdiene på en PKK (som er det du prater om i ditt første innlegg) test på en gammel e61 er nok som de er, og det greier man fint uten dpf om man gjør det riktig. Hva som kommer ut av OBD, og det at ingen andre enn deg forstår relasjonene mellom OBD og avgass, blir bare absurd å høre på. Jeg jobber med dette daglig. Det er heller ikke "nye" regler, det er de vi allerde skulle ha brukt som er blitt delvis utsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 13, 2015 Share Skrevet August 13, 2015 Går de inn i OBDen på de nye EU kontrollene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 14, 2015 Share Skrevet August 14, 2015 Ja... det har de nå muligheten til å gjøre hvis de har en mistanke om at konstruktive endringer er gjort med motoren eller avgassystemet. Tidligere tok de kun en kontroll av avgassene, men langt fra alle de forskjellige avgassene ble registrert på testen (heller ikke alle avgassene som danner grunnlaget for ulike avgifter). Dette har det vært mye kritikk mot i EU og derfor ble kontrollen endret til også å inkludere muligheten for å avlese OBD. At så TRF mener at dette ikke representerer noe nytt for ham er greit nok, men i praksis når alminnelige biler skal til EU kontroll vil dette medføre en signifikant strengere kontroll iom. at bare mistanken om at bilens avgasser ikke samsvarer med bilens originale avgassverdier vil føre til ytterligere inspeksjon av bilen. Dette inkluderer også skattemyndighetene og evt. politiet her i Danmark. Hvordan dette forholder seg i Norge vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 14, 2015 Share Skrevet August 14, 2015 Ja, da har vel vi som har fått "chippet" bilen ett lite problem også da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 14, 2015 Share Skrevet August 14, 2015 Nei, det kan jeg ikke forstå. En enkel obd avlesning vil ikke kunne se slikt. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 14, 2015 Share Skrevet August 14, 2015 Du må gjerne fortsette å endre påstandene dine gjennom innleggene, kjent stil. (DK F) Jeg tror også du kraftig misforstår det med tilgang til å lese av OBD. Det nye er at dette nå er en godkjent kontroll. Det var det ikke før, mao var man tvunget til å gjennomføre en fysisk avgassmåling. Å ta en OBD avlesning gjør det hele enklere (og for noen kjappere) for verkstedet. Naturligvis sjekker man ikke "alle" avgasser som har med avgifter å gjøre. Man sjekker en, ---1---, verdi på en dieselbil. Denne trenger heller ikke å samsvare med hva bilen hadde når den var ny, for det er det ikke krav om. Det er krav om at det ikke skal forverres mer en x ila bilens levetid (normalt minstekravene som var når bilen ble sluppet). Det å sjekke OBD er bra mtp at spesielt i BMW sitt tilfelle så har motorstyringa mye strengere toleranser enn hva de fleste pkk retninglinjer krever. Men det vil ikke "bli kvitt tirmiming /dpf fjerning". På ingen måte, til det er en OBD test nærmest ubrukelig da det eneste som skjer i disse dager er at alle tunere nå begynner å tilpasse dette, og enkelt å greit deaktivere de aktuelle feilkodene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 14, 2015 Share Skrevet August 14, 2015 (endret) Otis: Det er en helt annen problemstilling, men dette har det også kommet endel klager på her i Danmark. Prosedyren er imidlertid at hvis kontrollørene har en mistanke om at det har blitt gjort konstruktive endringer på motoren tiltross for at måleinstrumentene, OBD og en visuell kontroll av motor og avgassystem ikke gir et klart svar skal bilens motoreffekt testes og en ny EU kontroll gjennomføres etter testen. Selvfølgelig kan man lure systemet og kontrollørene, men de aller fleste vil trolig oppfatte dette som relativt omstendelig og ikke verdt bryet. TRF: La oss være enige om å være uenige... uten å bli for personlige og/eller la det gå prestisje i saken. Mitt poeng har vært det samme hele tiden og dette understøttes av de nye kravene fra EU kommisjonen. Vi diskuterer egentlig kun konsekvensene av de nye kravene og der har vi forskjellige ståsteder. Du er teknisk orientert (naturlig nok siden du har kommersielle interesser i dette), mens jeg er mer overordnet orientert. Endret August 14, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå