Gå til innhold

Bilen står ikke godt på girene lenger..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dårlig kompresjon får man av; ventiler som ikke tetter skikkelig, slitte stempelringer eller romme sylindere. Altså en (ut)slitt motor.

Når man parkerer i gir og bilen "ruller" i nøkk og napp er det pga at det ikke er kompresjon nok til å holde den igjen sånn at den ruller til neste sylinder komprimerer osv osv, at man har for høyt gir eller rett og slett at bakken er så bratt at bilen ikke ville stått om den var ny.

 

Og nei, man trenger ikke å merke at kompresjonen er svekket før man feks prøver en lik bil.

Skrevet (endret)

fiks brekket du gabz
er en god investering
selv ikke park på en automat kasse er til å stole på i nedover bakke



 

Endret av Djwik
Skrevet

Hmm. Kanskje ta en komp.test da. Hva skal M40b16 ha i god stand?

Antar det burde være over 9 bar. Kanskje helt opp mot 11.

Skrevet

Det pleier ikkje være 100% trykktett i kompresjons kammeret. Iallefall ikkje når motoren kald. Lufta vil jo sige ut av kompresjons kammeret etter ei stund, (forbi ventiler eller stempel).

 

Bør ikkje parkere bilen i gir, og stole på at kompresjonen holder bilen. Viss det er flatt der du har parkert, så går det nok fint. Men hadde ikkje turt i ein bakke.

Er vel også noken tilfeller av registerhavari på diverse biler pga motoren har gått baklengs.

Skrevet

Når man parkerer i bakke er det ikke kompresjonen som skal holde bilen. Det er håndbrekket.

 

Så er neste punkt å teste kompresjonen. Men om en slik test pr definisjon skulle si at motoren er sliten, er det likevel ingen grunn til å gjøre noe med den hvis du ikke merker noe ved kjøring og bilen er gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...