Kvasi Skrevet September 1, 2015 Skrevet September 1, 2015 Dårlig kompresjon får man av; ventiler som ikke tetter skikkelig, slitte stempelringer eller romme sylindere. Altså en (ut)slitt motor. Når man parkerer i gir og bilen "ruller" i nøkk og napp er det pga at det ikke er kompresjon nok til å holde den igjen sånn at den ruller til neste sylinder komprimerer osv osv, at man har for høyt gir eller rett og slett at bakken er så bratt at bilen ikke ville stått om den var ny. Og nei, man trenger ikke å merke at kompresjonen er svekket før man feks prøver en lik bil.
wicky124 Skrevet September 1, 2015 Skrevet September 1, 2015 Hadde samme problemet med en kompis sin 523i... der var det elendig kompresjon...Men man merket nesten ingenting ved vanlig bruk....
Gabz Skrevet September 1, 2015 Forfatter Skrevet September 1, 2015 Hmm. Kanskje ta en komp.test da. Hva skal M40b16 ha i god stand?
Djwik Skrevet September 1, 2015 Skrevet September 1, 2015 (endret) fiks brekket du gabzer en god investeringselv ikke park på en automat kasse er til å stole på i nedover bakke Endret September 1, 2015 av Djwik
Otis Skrevet September 1, 2015 Skrevet September 1, 2015 Hmm. Kanskje ta en komp.test da. Hva skal M40b16 ha i god stand? Antar det burde være over 9 bar. Kanskje helt opp mot 11.
Gabz Skrevet September 1, 2015 Forfatter Skrevet September 1, 2015 Hmm, okei. Takk for tips, alle sammen!
carburetion Skrevet September 1, 2015 Skrevet September 1, 2015 Det pleier ikkje være 100% trykktett i kompresjons kammeret. Iallefall ikkje når motoren kald. Lufta vil jo sige ut av kompresjons kammeret etter ei stund, (forbi ventiler eller stempel). Bør ikkje parkere bilen i gir, og stole på at kompresjonen holder bilen. Viss det er flatt der du har parkert, så går det nok fint. Men hadde ikkje turt i ein bakke. Er vel også noken tilfeller av registerhavari på diverse biler pga motoren har gått baklengs.
Morty999 Skrevet September 1, 2015 Skrevet September 1, 2015 nå er helle rikke komp forhold og komp trykk det samme. med 9:1 i kom bør man fortsatt ha 11-12 bar i komp trykk
MrBrum Skrevet September 1, 2015 Skrevet September 1, 2015 Når man parkerer i bakke er det ikke kompresjonen som skal holde bilen. Det er håndbrekket. Så er neste punkt å teste kompresjonen. Men om en slik test pr definisjon skulle si at motoren er sliten, er det likevel ingen grunn til å gjøre noe med den hvis du ikke merker noe ved kjøring og bilen er gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå