Gå til innhold

Gabz' nye E39 touring - Solgt.


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Gabz' nye E39

1999 BMW E39 520iAT

 

 

Etter å ha solgt E36'en min, begynte jeg å finkjemme stort sett hele internettet for å finne meg en E39 igjen. Savnet var stort. Etter noen dager med å ha gått gjennom alt var biler på Facebook, Bimmers, Finn, Autodb osv., fant jeg én bil jeg kunne tenkt meg å se på, en 520iA touring nede i Arendal. Avtalte å holde den av til søndagen så jeg kunne komme og se. Men tidlig på lørdagen våknet jeg til en melding fra Djwik på forumet her, hvor det var en link til en annen touring. Den hadde blitt lagt ut på kvelden etter at jeg la meg, så den var med andre ord helt fersk. Jeg så gjennom annonsen og alt så utrolig bra ut. Atpåtil så var den 10 minutter hjemmefra! Etter å ikke ha fått svar på melding ringte jeg i lunsjen på jobb. Fikk tak i selgeren og han sa at noen allerede hadde sett på den, og skulle hente den på mandag til prisen den var lagt ut til. Men etter litt masing fikk jeg overtalt han til å la meg se på den samme kvelden likevel. Bilen var veldig mye bedre enn jeg hadde forventet, og jeg tok den på stedet etter en liten prøvetur og beskuing. Dette er uten tvil den beste bilen jeg har hatt hittil, med tanke på "strøkenhet". Hadde ikke tenkt meg hverken automat eller touring, men når den var i så god stand så går det helt fint.

 

Ja, hva kan jeg si? Det skal godt gjøres å eie bare én :lol:

 

 

LITT OM BILEN:

  • 1999-modell
  • 520i (M52b20tu)
  • Automatgir
  • Orientblau metallic
  • Født 27.04.1999
  • Svart/lyst skinninteriør (et av favoritt-interiørene mine i E39)
  • 282.000 km
  • EU til 30.04.2017
  • 3 tidligere eiere

Bilen er virkelig preget av godt hold! Alle jekkfester er i god stand, og jeg har ikke funnet noe rust under. Eneste av rust er egentlig noen bobler på og under bakluke, men ingen hull. Bilen har nylig vært gjennom EU, hvor den fløy gjennom uten en eneste bemerkning. Blitt byttet massevis av slitedeler også, blant annet motorstyring, luftfjæring, frontrute, forstillingsarmer, bakstillingsarmer, reimhjul, kjølevifte osv. A/C har også nylig fått service. Selger fortalte masse om bilens historikk, og det merkes at den han vært i gode hender! Alt funker i sin godeste orden og bilen er fantastisk å kjøre. Nesten nye sommer- og vinterhjul fulgte også med. Men disse byttes ut etterhvert da de ikke er mye pene. Men alt i alt føler jeg at dette var et skikkelig kupp! Biler i denne standen går jo fint for mye mer enn hva jeg ga. Så jeg er storfornøyd! :D

 

 

Utstyr verdt å nevne:

-Xenon

-Regnsensor

-Cruisekontroll

-Kjørecomputer

-Rollo med netting bak

-Varmeseter

-Elektriske vinduer x4

-Elektriske speil

-Lyktespylere

-Alarm

-2 soners automatisk klima

-Business CD-spiller

-Multifunksjonsratt

-Lys under dører

-Nivåregulering bak

og litt andre småting.

 

 

 

PLANER FOR BILEN:

(x) = Utført!

(-) = Ikke gjort enda.

 

Reperasjon/vedlikehold:

(x) Oljeskift inkl. oljefilter (282.900 km)

(x) Skifte tennplugger

(x) Bytte luftfilter

(-) Bytte pollenfilter

(x) Skifte vindusviskere foran

(x) Bytte div. o-ringer og klips på fuelrail og dyser

(x) Skifte veivhusventilasjon (med alt som hører til)

(x) Skifte toppdekselpakning

(x) Skifte toppdeksel

(x) Fjerne emblem på bakluke

(x) Bytte tåkelyskontakt på høyre side

(x) Bytte multireim

(x) Bytte innsugsbelger

(x) Bytte bremseklosser og -skiver bak

(-) Bytte håndbrekksko og tilhørende fjærer

(x) Bytte hjullager venstre foran

(-) Flushe girkasse

(-) Lakkere bakluke

(x) Bytte batteri

 

Modifikasjoner/oppgraderinger:

(-) Senk!

(-) LED i tåkelys

(-) Nye skilter

(-) Bytte/lakkere/foliere interiørlister

(-) Bytte til svart skinn med sportseter

(-) Ettermontere elektrisk justerbare seter

(-) Ettermontere elektrisk rattstamme

(-) Svart taktrekk

(-) M-Sport ratt

(-) Shadowlinelister på dører

(-) Shadowlinelister rundt vinduer (bytte, lakkere eller foliere)

(-) Facelift-nyrer (krom med svart senter)

(-) Facelift-lykter foran

(-) Facelift-lykter bak 

(-) LCM III

(x) US-blink

(-) M-fanger foran

(-) M-fanger bak

(-) Sportspotte med to-rørs endestuss 

 

Stereoanlegg:

(-) Pioneer 2DIN headunit

(-) Ground Zero GZRC13XII 100WRMS frontsett

(-) Ground Zero GZIF5203X 70WRMS bak

(-) Ground Zero GZHW38X 1000WRMS 15" subwoofer

(-) Ground Zero GZTA1.800DX 850W monoblokk 

(-) Ground Zero 4125X-B 4x130W forsterker

(-) Bygge custom basskasse

 

Midlertidig stereo (mens jeg venter på råd til det over):

(x) Pioneer MVH-170UI

(-) Ground Zero GZRC13XII 100WRMS frontsett (har dette liggende)

(x) Cerwin Vega VMax 12" subwoofer i ferdig kasse

(x) Dynavin BF4501 monoblokk

 

Kanskje:

(-) Bygge om til M52b28tu

(-) Bygge om til manuell

 

 

Som dere sikkert har fått med dere så har jeg studentøkonomi deluxe, så ting tar nok ting. Viktigste er å gi den litt ordentlig vedlikehold først, bare sånn at jeg er sikker på at det er gjort, også får jeg ta oppgraderinger etterhvert. Oppdaterer planer ettersom ting blir gjort, endret på, lagt til osv. 

 

 

BILDER:

Slik bilen så ut ved henting.

 

post-80101-0-87807000-1443961964_thumb.j

 

post-80101-0-58006800-1443961976_thumb.j

 

post-80101-0-13536600-1443961988_thumb.j

 

post-80101-0-38421300-1443961997_thumb.j

 

post-80101-0-54930200-1443962007_thumb.j

 

post-80101-0-30767800-1443962016_thumb.j

 

 

Hadde forresten første "langtur" med den i går, da jeg skulle hente dama fra et besøk. Kjørte tur-retur Sandvika fra Ås (ca 110km) og fikk gjennomsnittsbruk på 0,76L/mil med flittig cruisekontroll-bruk, som ikke er alt for ille. Men er klart at den bruker jo en del på blandet kjøring, der ligger den på cirka 1,2L/mil. Menmen, utrolig deilig å kjøre skikkelig bil igjen! Først nå jeg merker hvor kjip E36'en faktisk var.

 

  :wub:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte det med motor ettersom du muligens har tenkt å bygge om til B28. Da må du ha en M52B28tu. Får ikke godkjent en eldre motor i bilen, samt at tu har et annet opplegg meg gasspjeld enn det rent mekaniske på m52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tralle ;)

Tenk ju, sør!

 

 

Nevnte det med motor ettersom du muligens har tenkt å bygge om til B28. Da må du ha en M52B28tu. Får ikke godkjent en eldre motor i bilen, samt at tu har et annet opplegg meg gasspjeld enn det rent mekaniske på m52.

Ah, det visste jeg ikke. Blir nok til å bygge om etterhvert, ja, men tror jeg venter en stund med det. Har ikke råd for tiden, og kan like gjerne bruke denne motoren til den blir sliten først. Takk for tips! :)

 

 

Gratulerer med wagon :)

Følger med! 

Tusen takk! Hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...