Gå til innhold

Sveigis sin e61 530d M-Sport 2006 Individual.Solgt.

sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg sjekket litt ut og ser at reima er glassert og ser slitt ut.

Et garasjebesøk ikveld hvor vi og skal  finne ut om der er noennløpehjul som tuller litt.

Uansett lyden skal bort  og hvis løpehjul er defekt ,bestiller jeg alt nytt.:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsupdate .

Et garasjebesøk ble tatt og synderen er 90% et løpehjul som lager lyd.

Lot bilen svive,sprøytet litt WD 40  og lyden forsvant noen sekunder da vi dynket et av løpehjulet.

Men fader å mye det blir å demontere for å bytte reim og evntuelle løpehjul.

Må jo ha av halve fronten og kjølevifte.

Det skal bli en skikkelig bildeupdate.

Forresten ,ser Koed har komplett løpe og strammehjul sett ,er dette et sett som er og anbefalle eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er planen i boks for neste uke :).

I og med det er vinterferie ,hadde vi litt planer men velger å få orden på bilen først.

Her er hjulet (det lille) som jeg bytte:

20160219_135830.thumb.jpg.18864920f5432d

Som dere ser ,er det trangt:

20160219_135815.thumb.jpg.922b0e19a798a4

Og når jeg er ferdig med jobben ,skal motorommet få stell.Enormt støvete og skittent:

20160219_135842.thumb.jpg.2a61be66711662

Egentlig aldri tenkt over det ,men disse dieselsekserene er store og fyller godt opp.

Så til noe annet.

Lyktene på bilen hadde antydning til matthet og endel steinsprut.

Fant frem en polering som var beregnet til plast og tenkte jeg ville teste den ut.

Frem med drill og rondell og begynte forsiktig.

Sakte så jeg at blankhet kom frem og skrammer forsvant.

Gjorde dette noen omganger og avsluttet med å polere lyktene på lammeullspad med Meguiars Polish.

Lyktene ble 10 ganger finere og gikk fra en god 70% til 98 % .

Ingen før og etter bilder men ferdig resultat.

Bilder:

20160219_140016.thumb.jpg.9ee9a389f008bc

20160219_135954.thumb.jpg.8ea622269ba5ca

Dumt med ikke før og etter bilder men stor forskjell ble det:

20160219_135936.thumb.jpg.baad334f738594

Disse lyktene koster endel og vil drøye lengst mulig ved å kjøpe nye ,noe som jeg tror slipper ved litt "care" i ny og ne.

Tilslutt bare noen bilder som viser at den fremdeles har det bra :

20160219_135921.thumb.jpg.fdbade812beab7

20160219_135647.thumb.jpg.67f4d6455ceb2b

Stadig like gøy med en e61 selv etter snart et halvt år. :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vel bedre enn lørdagskaffe og litt godt lesestoff?

image.thumb.jpg.695a4eefef20bb4bc234ccb7

Veldig greit å sette av litt tid og faktisk lære litt om bilen.

Den har jo mye som kan være greit å ta med seg både i trafikk og som sjåfør.

Dessuten hva er det som er til hva og hvorfor det skal brukes sånn,mye står i instruksjonsboken.

Nå er det jo sånn at jeg har Panorama.For noen et hatobjekt men for meg et must.

Denne bilen har og i sin tid hatt panorama lekkasje inni reservehjulsbrønn og en kvittering på utbedring på 13000  ligger i hanskerommet.

Tenkte at etter et halvt år ute , var det min tur til å inspisere .

ut og demontere litt i bagasjerommet og her var det sånn:

image.thumb.jpg.ee815d7c5c5081662ebb9f1f

Knusktørt.puhhh😃😃.

ledninger og reler var og bra:

image.thumb.jpg.5589bd839f8065fc5e594ada

Deilig enkelt og greit.

Demonterte alt annet rundt der og alt var iorden:

image.thumb.jpg.792d2aa74562cf30f2294f89

Et lite verktøysett som var komplett :

image.thumb.jpg.0c13dcfc7171547554195e70

Så måtte jeg teste disse forskjellige lasteordningene:

image.thumb.jpg.118bf13539682a0e252a3798

Med andre ord en god start på lørdagen.

Skal og etterhvert ta en dreneringservice sånn at jeg vet at ting er iorden,noe som er godt å få gjort.

Så på YouTube hvordan dette gjøres og den jobben kan spare oss panorama eiere for tusener 😉.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil! 

Nettopp kjøpt meg en e61 530xd med panorama tak.  Inspiserte inn mellom glasstak og taktrekk og registrerte at det dyppet vann inn når det stri regnet på utsiden. Er det normalt? var en del vann som rant inn . Kom inn samme plass på både høyre og venstre side.

(regner med det renner i en dreneringsrenne, men syns mengden var såpass mye)

Tor Magne 

Endret av Bjellandjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BimmerFan! skrev:

Her har jeg fulgt med siden du kjøpte bilen, men ikke kommentert :) Da får jeg benytte anledningen til å gjøre det :D 

Nydelig bil med riktig motor :) Det virker som du vet å ta vare på bilene dine. :D

Tusen takk for fine ord. :)??

Beklager spørsmalstegnet men er noe gale med det ,så der skal stå punktum :).

Ja motormessig er jeg veldig fornøyd uten tvil,godt med kraft og lite forbruk noe som er godt på en bil i denne størrelsen.

Bilene mine tror jeg får godt stell ,men allikevel bruker jeg de godt og.

De står ikke til pynt og er til bruk det være seg sandstorm eller snøstorm. :).

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Har du link til youtube guiden :) ?

Hvis du søker på denne her linken ,så ser enn hvordan enn fikser det med drenering :

Bmw e61 530 xit  drain hole Clear på youtube,så ser du hvordan det gjøres,er sikkert flere og bedre men den holder lenge for meg .:). 

2 timer siden, Bjellandjr skrev:

Fin bil! 

Nettopp kjøpt meg en e61 530xd med panorama tak.  Inspiserte inn mellom glasstak og taktrekk og registrerte at det dyppet vann inn når det stri regnet på utsiden. Er det normalt? var en del vann som rant inn . Kom inn samme plass på både høyre og venstre side.

(regner med det renner i en dreneringsrenne, men syns mengden var såpass mye)

Tor Magne 

Først av gratulerer med ny bil.

En nydelig doning jeg håper du får masse glede av.

Nå har min stått ute i all slags vær og der har ikke kommet inn noe vann som du beskriver i min bil og jeg har fulgt nøye med:) .

Det lureste du kan gjøre her ,er å ta ut reservehjul som jeg gjorde og sjekke om der er fukt,vann.

Da har du tett taklukedrenering og må fikse den.

Den står på hver side av innerskjermene bak og tetter seg med smuss og dritt.

Men når du skriver dreneringsrenne,rant det bort og ikke inn i bil?

Hvis ja,da er hvertfall dreneting iorden :).

Men kan hende at det som du sier at det skal renne sånn ,har bare ikke lagt merke til det .

Som sagt ,beklager skrivefeil og alle småting men nettbrettet mitt er på siste dans før det havner i veggen :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bil oppe og går uten ulyder under panseret. :).

Etter å ha demontert diverse deksler og tatt ut kjølevifte,var det straks lettere å komme til både reimer og diverse hjul.

Jeg gav opp å få av klimareim så det måtte en kamerat gjøre.:).

Uansett,så fikk vi av multireima og denne hadde og gjort sitt.

Den var glasert,og flistrete på kantene.

En ny var kjøpt inn og etter å ha inspisert alt av løpehjul,fant jeg ut at der var ingen nevneverdig slakk eller ulyd.Dvs at hjulet på strammingen var vel mer lettere i konsistensen og må nok på.sikt byttes,uansett ny reim ble montert ,bil startet opp og helt stille.

Deilig :).

Det som var dritt ,var at jeg ikke fikk tatt et bilde,var her var jaggu mye demontering for noen stakkars hjul.

Hadde aldri trodd at jeg skulle skru på en  e61,synes det alltid har virket så vanskelig men det gikk fint jo :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tralle dette, E61 holder seg veldig godt trass at karosseriet begynner å dra litt på årene :)

Men du må få av oblatene på skiltene dine ;) Ville også anbefalt å sette på sorte N-merker, det gjør seg veldig bra spesielt på sorte biler. Du har ikke vurdert å kjøre på med Performance-grill i blank sort for å komplettere shadow line på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det :).

Jeg personlig synes jaggu dette karosseriet holder seg veldig godt jeg til å være noen år ,så ja enig.

Vittig når du nevner oblatene,to av kameratene sa akkurat det samme så ved neste vask forsvinner de.

Har vært veldig på det at Bmw skal ha blanke nyrer men synes nyere Bmwer er veldig fine med sorte.

Hvor får du kjøpt griller i blank sort? :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i det hos Bavaria og på nett, eller f.eks. hos GS bildeler. Er litt usikker på delenummeret. Tror jeg betalte rundt 1200 kroner for den grillen til E60'en jeg hadde hos Bavaria. De har en del på eBay også, men pass på så du får en som er blank sort, mange av de som selges der er matte - ikke noe fint i mine øyne :)

Edit: Ser at de har på finn.no også til 799 kroner: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71654259

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt med sorte nyrer på sorte biler er at nyrene forsvinner helt, for uinnvidde så ser man ikke at det er en BMW før man er på nært hold ;) Nyrene er selve DNAet til BMW så det synes ikke jeg man skal klusse med (også er sorte nyrer utrolig oppbrukt nå)

Men som dere vet så er jeg originalpolizei og veldig sær, så ha meg unnskyldt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg og veldig på det med blanke nyrer men det med sorte nyrer vil nok aldri bli oppbrukt.

Det er vel det som er mest individuelt blant Bmw eiere,noen skal ha det blankt noen sort og det vil det bestandig være.

Som sagt på nyere kan jeg  like det og e6x kler det synes jeg men eldre,ikke pent. :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dager er gått siden reim ble byttet og fremdeles stille.

Og deilig er det . :).

Egentlig ikke mye å skrive om her da det kun dreier seg om fylling av diesel og kjøring på denne og takk jesus for det ..

Men siden solen skinner vasket jeg bilen idag .Ingen worklog men hageslange ,Meguiars såpe ,tørk og QD enkelt og greit.

Ferdig :

20160226_161034.thumb.jpg.0f327f85a42134

20160226_161855.thumb.jpg.65fd93b62f028a

Rubinsort er en farge som igrunn er pen.

Det at den går over i rødt synes jeg er greit:

20160226_161936.thumb.jpg.0cb1993218bf2e

20160226_161920.thumb.jpg.6f3347ec39c7c7

Hvis været holder seg imorgen,tror jeg at det blir 5 er dag hjemme.

Motorvask på denne og litt forefallende på 535en.

Kaffe,sol og Bmw kos =Balsam for sjel og nerver.:) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...