Gå til innhold

Svarte N klistremerker skilt. ett must!


Chris11slett
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, men det var godkjente merker fra myndighetene som inneholdt bla. refleks.

De sorte N- merkene er ikke type godkjent og inneholder heller ikke refleks.

 

Ved anbudsrunden ble det oppgitt at refleks ikke var et krav:

 

Hele feltet med nasjonalitetsmerkingen er pålagt ulike farger som delvis vil sperre

foliens retroreflekterende egenskaper og det er derfor ikke særlige krav til

retroreflekterende egenskaper på dette feltet.

 

Så om myndighetene skulle komme med en uttalelse om at disse merkene er ulovlig, så er det i alle fall ikke på bakgrunn av manglende refleks. Merk at det ikke har kommet noen slik uttalelse om forbud fra myndighetene enda. De signal vi tross alt har fått er vage, men går i positiv retning, ifølge produsenten av merkene.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva produsenten sier er ikke avgjørende i denne saken og heller ikke spesielt troverdig med mindre de kan vise til at det uten videre er lov å endre på et offisielt dokument, som bilskilter tross alt er. Jeg synes at vi i denne diskusjonen på en ganske ryddig måte har sannsynliggjort at det ikke er lov å endre på offisielle dokumenter. At noe ettertrykkelig ikke er forbudt betyr ikke at det automatisk er lovlig. Som regel begrenses mer spesielle ting, som ikke er særskilt forbudt/lovlig, av generelle bestemmelser i lover og paragrafer eller av lovenes intensjon (jmf. lovtekstene - altså hvordan lovene skal forstås).

 

Hvorfor ikke orange merkelapper på skiltene eller grønne med røde prikker? Bare fantasien setter begrensninger og selvfølgelig er det ikke lovlig å endre på bilskiltene utover det som myndighetene har bestemt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siterte teksten fra anbudsdokumentet viser at Statens vegvesen er gitt anledning til å avvike fra forskriften (der står det at nasjonalitetsmerket skal være reflekterende, men det er altså praktiske utfordringer som gjorde at dette ikke ble et krav til skiltprodusenten), så forskriften er ikke hugget i stein.

 

At skiltet er et "offentlig dokument" som ikke kan endres tar jeg heller ikke så høytidelig, all den tid jeg har informasjon om at folk har fått godkjent skilt der de rett og slett har klippet vekk nasjonalitetsmerket. Så lenge skiltet oppfyller visse mål og krav, var dette visstnok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror allikvel ikke at det er tillat å klebe hva som helst (som f.eks en sort stripe) på skiltene. At noen bestemte variasjoner av skiltene er tillat betyr ikke at alle tenkelige variasjoner av skiltene er tillat. Jeg vet ikke hvordan myndighetene tolker loven i dette bestemte tilfellet, men et godt tips er å spørre de rette myndighetene før man evt. gjør en konstruktiv endring på skiltet. Det kan spare deg for både frustrasjoner og kostnader hvis det du evt. har gjort med skiltene ikke er tillat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... hvorfor har vi egentlig lover og regler? Hvorfor kan vi ikke alle til enhver tid gjøre som vi vil?

 

Akkurat dette eksempelet er ikke verdens mest alvorlige utslag av manglende forståelse for hvordan offentlig forvaltning fungerer og hvorfor det er viktig å ha respekt for lover og regler, men som alltid i diskusjonene her inne er det et poeng å få belyst flere sider av en sak. Det blir ellers lett et ekkokammer i fora som bimmers... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover er til for å brytes, er det ikke det man sier? For meg er det ikke veldig viktig om folk velger å sette på svarte merker eller ikke, men det er viktig at de som gjør det vet om det er lov eller ikke. Og det synes jeg vi har diskutert på en overraskende ryddig måte i denne tråden.

Jeg vil tro at mange av oss på Bimmers bryter loven ganske ofte. Da tenker jeg først og fremst på å kjøre "ti over" på fartsgrensen. Så jeg synes at å argumentere mot svarte merker begrunnet med at hver og en ikke kan velge hvilke lover han vil følge er litt tynt. Det er jo akkurat det mange av oss gjør i andre sammenhenger.

For meg er det greit at folk tar seg friheter på sånne småting, men ikke at de gjør det på alvorligere saker. Og så får vi selvsagt en umulig (men interessant) diskusjon om hvor grensa går. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at bilskiltene er en del av EU kontrollen og derfor blir feil/mangler ved disse heller ikke påtalt der såfremt selve nummeret er korrekt og korresponderer med bilens chassisnummer. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men her i Danmark har politiet ansvaret med å kontrollere at skiltene er korrekte. Denne kontrollen er forøvrig delvis automatisert ved at skiltene blir skannet elektronisk fra politibilene og videokameraer langs veiene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir bilen EU-godkjent uten skilt, det er jo et krav for registrering at den er EU-godkjent! :) Men har bilen skilt, så blir skiltene vurdert, sitat fra kontrollveieledningen: "Kjennemerke® kontrolleres mot vognkort og for skader, synlighet og plassering." Alt som forringer lesbarheten gir anmerkning, enten det er slitasje, møkk eller klistremerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...