Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min f10 er det også 18" som "hoveddimensjon" og som alternativ har jeg 17", 19" (som du ikke har av en eller annen grunn) og 20". 

Men hos meg er aksel 2 oppgitt til ET30, og ikke ET44 som det er med 275 bakdekk og breiere felg.

Det rare er at bilen orginalt er levert med 245/40-19 foran og 275/35-19 bak. Min bil er X-drive, kanskje derfor ET er forskjellig.

Skrevet

Det rare er at bilen orginalt er levert med 245/40-19 foran og 275/35-19 bak. Min bil er X-drive, kanskje derfor ET er forskjellig.

Alle f10 bakfelger som er 9" brede og med 275 dekk har ET44. xDrive har ikke noe å si.

Skrevet

Forskriften sier altså:

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.

Så om vognkortet oppgir foran 245/35-20, bak 275/30-20, og du endrer bak til 285/30-20, har du da lik størrelsesendring foran og bak?

Skrevet

Forskriften sier altså:

Så om vognkortet oppgir foran 245/35-20, bak 275/30-20, og du endrer bak til 285/30-20, har du da lik størrelsesendring foran og bak?

275/30-20 er orginaldim, bruker du 285/30-20 får du større rulleomkrets. Høyden på dekket = profilen (30) er prosent av dekkbredden.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Skrevet

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.

Det står ingen stedet i regelverket for periodisk kjøretøykontroll at størrelsesendring på dekk skal være lik foran og bak.

Jeg tror problemet handler om dette:

5.2.3. Dekk

Kontroller dekkenes spesifikasjoner mot vognkortet (dimensjon, lastindeks/lag, hastighetsmerking)/tilstand.

"a) Dekkets dimensjon, belastningskapasitet, godkjenningsmerke eller hastighetsindeks er ikke i samsvar med kravene" gir toer-feil.

Det kan også være aktuelt å nevne dette:

Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Slik tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell.

Hele skrivet ligger her.

Skrevet

Den er fra 2011, og mest sannsynlig ikke gyldig lengre, da det har kommet nye regler som tredde i kraft i sommer (ref. linken jeg la ut).

Skrevet

Noen som har erfaring med om alternativ dekkdimensjon må være akkurat denne dekkdimensjonen som er listet opp, eller om det er mulig å avvike inntil 5 prosent fra denne også? Såvidt jeg har skjønt så er det standard dekkdimensjon man kan avvike med fem prosent, men ved alternativ dekkdimensjon så må man benytte akkurat den dimensjonen som er opplistet for å få det godkjent.

Skrevet

Jeg tolker det slik at ved EU-kontroll er det kun det som står i vognkort og/eller andre steder som godtas. Statens Vegvesen tillater derimot endring innen for 5%, så da bør det ikke være noe problem å få alternative dekkdimensjoner innskrevet i vognkortet, noe som igjen fører til at den blir EU-godkjent uten problem.

Noe tungvindt dessverre, så jeg håper ikke alle verksteder er like firkantede på dette.

Skrevet

Men spørsmålet til Walkabout er om 5%-regelen gjelder for alle dimensjoner listet i vognkortet, eller om det er bare standarddimensjonen som kan avvikes med 5%. Her antar jeg det er standarddimensjonen som er utgangspunktet, ellers er det jo bare å innføre en ny alternativ dimensjon i vognkortet, så avvike fra den 5%, innføre den, osv.

Skrevet

Og hva vil poenget være med det? Man har et ganske stort spillerom med 5%, og man vil kunne få andre problemer før man i det hele tatt kommer opp i en 5% endring (hjul som tar borti skjermer o.l.) på en vanlig personbil.

Jeg kan ikke lovteksten (det står sikkert på lovdata?), men jeg kan ikke skjønne at det er noe annet enn originaldimensjonen som er utgangspunktet her.

Skrevet (endret)

Noen som har erfaring med om alternativ dekkdimensjon må være akkurat denne dekkdimensjonen som er listet opp, eller om det er mulig å avvike inntil 5 prosent fra denne også? Såvidt jeg har skjønt så er det standard dekkdimensjon man kan avvike med fem prosent, men ved alternativ dekkdimensjon så må man benytte akkurat den dimensjonen som er opplistet for å få det godkjent.

Rulleomkretsen til alle de alternative dekkdimensjonen er så og si like (0,2-0,3% forskjell) så det blir ikke særlig forskjell hvilken du regner 5% av.

Endret av E.H.D
Skrevet

I mine TUV papir har jeg en liten tabell som forteller hvilken kombinasjoner som er lov.

For eksemepl, da jeg kjøpte felgene og lest i papirene hadde jeg missforstått og sett på sedan i stedet for touring.

Jeg hadde da valgt 235 forran og 275 bak. Denne kombinasjonen var ikke godkjent på touring.
Om jeg ønsket og gå ned i dim bak, måtte jeg gå ned i dim forran også.

Om jeg ikke husker feil, kunne jeg for eksempel gå ned til 255 bak, men da måtte jeg samtidig gå ned til 225 forran..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...