Fredrik92 Skrevet Oktober 30, 2015 Skrevet Oktober 30, 2015 Hei! Har lenge sett etter en fin e91, ønsker å oppgradere fra e46 som jeg har nå fortiden.Har vært å sett på en E91 2009 modell med N47 motor, leste i dieseltråden at svakheten på disse er register i bakkant av motor, men så lurer jeg på av tidligere erfaringer. Har N47 motoren swirlflaps som bør fjernes? Er den kjipeste spilleren i bilen med kun aux, er det noe mulighet for å oppgradere (2din spiller etc..?) Hvor mye kan du få ut av denne motoren og hva skal til? Takker for gode svar
Eivind320x Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Bytte av registerkjede koster ca 44 000kr det er 32 timer med skruing, siden motoren skal ut. Du kan sjekke om bilen er innen for kampanjen som BMW har hatt, eller gjøre som meg. Kjøpe motor og drivlinje forsikring til bilen er 8 år eller rullet 200 000km. Jeg måtte bytte kjede i juni og betalte kun 8000kr i egenandel. Disse motoren skal ikke ha Swirlflaps.
bjorneoen Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Jeg kjøpte nettopp en BMW e91 2009 med N47. Denne har dog n47d20c, altså C varianten som skal være en oppdatert modell for å hindre register kjede havari Så hvis du skal kjøpe med n47 motor så bør du sjekke det først kanskje, så er det mindre sjanse for feil
CrZyWiz Skrevet November 1, 2015 Skrevet November 1, 2015 (endret) Bytte av registerkjede koster ca 44 000kr det er 32 timer med skruing, siden motoren skal ut. Du kan sjekke om bilen er innen for kampanjen som BMW har hatt, eller gjøre som meg. Kjøpe motor og drivlinje forsikring til bilen er 8 år eller rullet 200 000km. Jeg måtte bytte kjede i juni og betalte kun 8000kr i egenandel. Disse motoren skal ikke ha Swirlflaps. Kilder på sistnevnte der? Endret November 1, 2015 av CrZyWiz
Fredrik92 Skrevet November 1, 2015 Forfatter Skrevet November 1, 2015 Noen erfaringer med chip å tuning? Det meste jeg har hørt er 210hk og 440nm, får man ikke mer ut av de motorene?
TRF Skrevet November 1, 2015 Skrevet November 1, 2015 Vi tar ut ca 235hk på vårt Steg 2 (gir opptil 239hk i dyno). Jobber med et "Steg 2+" som er planlagt å lande på 245hk. Enig med CrzyWiz her, 2,0d n47 har swirlflaps.
Fredrik92 Skrevet November 1, 2015 Forfatter Skrevet November 1, 2015 Vi tar ut ca 235hk på vårt Steg 2 (gir opptil 239hk i dyno). Jobber med et "Steg 2+" som er planlagt å lande på 245hk. Enig med CrzyWiz her, 2,0d n47 har swirlflaps. Hvor mye nm da? Tåler orginal motor det? Snakker vi eksos og hele pakken?
Fredrik92 Skrevet November 1, 2015 Forfatter Skrevet November 1, 2015 BTW Motorkode: N47-D20C da er ikke denne utsatt for registerkjede havari?
TRF Skrevet November 1, 2015 Skrevet November 1, 2015 Nei den tåler det ikke.. det er derfor vi har lagt ned mye tid i utvkikling og selger det.. For å være litt seriøs så er det som alle andre TRF produkter,det lagd for å holde. Vi har ikke hatt et eneste havari som kan relateres til våre produkter, ikke en gang på Steg 4 biler. Steg 2 innebærer ny downpipe uten DPF. 500Nm
quandt1960 Skrevet November 1, 2015 Skrevet November 1, 2015 Vanlig misoppfatning (noe jeg også lenge har slitt med å skjønne men har lest en del om det) det er den siste bokstaven i motorkodene til BMW. Det er snakk om utslippsrevisjon. Ikke gitt at alle D20C motorer er fri for de delene som er feilfabrikert på noen av modellene, avhenger helt av VIN nummer! Bokstaven C betyr ikke mer enn Euro5 utslipp. Den vanlige designasjonen for N47 motoren er N47D20U0 eller N47D20O0 hvor siste tallet er motorrevisjonen, det finnes flere som feks N47D20O1 (184hk) og N47D20O2 feks i 123d. Dvs du KAN ha en D20A motor eller D20C motor men denne er som regel en N47D20O0 motor hvis det er den øvre effektuttaket (177hk for modellår 2009) (O for Obere Stufe), N47D20U0 er untere stufe altså nedre effektuttak som f.eks 316d og 318d i 3 seriene. For å finne ut om bilen er berørt må du se på VIN og høre med BMW om det ligger inne en aksjon på dette VIN nummeret og se på produksjonsdato. Problemene skal i sin helhet være fjernet fra og med 03/2011 produksjonsdato. Grunnen til at folk ofte nevner D20C er fri for problemene er antagelig da disse er nyere og oppfyller Euro5 norm altså ganske nyere modeller fra og med sen 2008 tror jeg, Jeg har en 06/2009 N47D20O0 og på denne ligger det ikke inne en aksjon og den går som en sveitsisk klokke, trillet 77000 km. Og som andre påpeker, jo N47 har swirlflaps men de er utformet på en god måte at de ikke løsner som tidligere versjoner (meg bekjent, kjenner ikke en N47 hvor swirlflaps har løsnet). Du får mindre utslipp av drit med de aktiv, vet ikke helt hvordan det er med den nye EU kontrollen og om de måler disse uslippene iht bilens Euro norm som står i vognkortet. Det er ikke bare et kjede men tre stykker, en øvre, en midtre til ht. pumpen og en nedre til vakum/oljepumpen. Den midtre er antagelig verst, nedre og øvre vil sikkert en god BMW mekaniker fikse å bytte uten å ta motoren ut. De klipper bare kjedet og installerer ny. Om skinner må byttes må motoren antagelig ut. Kommer helt an på hva som evt er ødelagt. Den pågående aksjonen som startet i 2014 gjelder vel kun kjedet tror jeg og er en førevar aksjon. N47 motoren er en kanon konstruksjon og jeg er fornøyd med den jeg har. Hvis du skal trimme bør du sjekke at du har gode motorfester og at de ikke er slitt, fjern EGR, gjerne på med en bedre kjøler og sterkere vifte og ikke minst om det er automat så sjekk konverteren, manuell tåler mye juling men gjerne med oppgradert clutch. Personlig har jeg gått for M performance orginalt med garanti, ca 197 hk, bedre kjøler. Om du går en god del over det ville jeg oppgradert bremser til gjerne gule M.
Basse Lusk Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 Vi tar ut ca 235hk på vårt Steg 2 (gir opptil 239hk i dyno). Jobber med et "Steg 2+" som er planlagt å lande på 245hk. Det lar seg høre! Men det forutsetter vel at vi snakker om 177hk-utgaven av N47? Hva er grunnen til at den samme motoren, n47d20, begrenses til 185hk i steg 2 (som også er imponerende) ved lavere original-hk?
TRF Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 Fordi 90/115/136/1143 har betydelig mindre kapasitet på dyser og turbo enn den 163/177hk/184hk har. Når Steg 2+ er ferdig til 177hk utgaven, vil det samme oppsettet etter planen bli lagt til noen komponeneter og noen endringer, og kommer som et "Steg 4" til 90/115/136/143 Basse Lusk reagerte på dette 1
eehgil Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 Ang "swirl flaps". Jeg tror ikke x16d/x18d har dette, men de forskjellige x20d versjonene virker å ha det. Her sjekket 2011 316d og 320d på GS. Vet ikke om det er likt på alle årsmodeller. Det er vel uansett som nevnt over en forbedret versjon uten de samme problemene som på tidligere motorer. Mekaniske forskjeller mellom x16d/x18d og x20d som jeg har funnet så langt er da: -swirl flaps -turbo -injektorer
TRF Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 Det er flere forskjeller. Men det stemmer som du sier, og det påpekte jeg ganske tydelig i en annen tråd her. "Som før" så har de nedtrimmede versjonenen av 2,0d ikke swirlflaps.
ahj Skrevet November 2, 2015 Skrevet November 2, 2015 Det er flere forskjeller. Men det stemmer som du sier, og det påpekte jeg ganske tydelig i en annen tråd her. "Som før" så har de nedtrimmede versjonenen av 2,0d ikke swirlflaps. Hva gjør de swirlflapsene egentlig? Forlenger og kortere ned veien luften må gå? Vi har en 320d N47d20c som har passert 150k og den er like bra i dag som den dagen den var ny
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå