Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.tv2.no/2015/11/26/broom/vw/skandale/dieseljuks/7703052

Ser at VW nå skal ha funnet en løsning på programvarejukset, omprogrammering og endring i lufttilførsel skal være løsningene. Om det er så enkelt å finne løsninger for å klare kravene virker det veldig merkelig at det var nødvendig å lage jukseprogramvare til å begynne med. Noe sier meg at endringene må gå ut over effekt, forbruk eller holdbarhet på motorene.

Noen som vet hva programvareoppdateringene vil innebære?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Venter i spenning på mer info om dette selv, da jeg har en av bilene som er av typen som skal fikses. For min del er det totalt uaktuelt å få levert tilbake en bil med dårligere ytelser enn det jeg har nå. 143 hk kombinert med quattro er ingen rakett uansett, så her trenger man alt man kan få, hehe. Nå er vel (om jeg har forstått dette rett) ikke jukseprogrammet opprinnelig laget for det europeiske markedet, da motorene vel forsåvidt er innenfor kravene her, men det er mer spesifikt det at de ikke klarer kravene i USA uten dette programmet. Problemet i Europa nå er vel det at det i det hele tatt eksisterer et slikt program, og dermed har de fått krav om å fikse dette. Nå vet ikke jeg helt hva som stemmer, og man skal jo være forsiktig med å ta alt media skriver for god fisk, da mye er basert på rykter og løse antagelser. For min del er det forsåvidt ikke så farlig med noe ekstra Nox utslipp, her på landet er vel ikke det like farlig som i storbyene...

Skrevet

Det må du nok såfall betale i dyre dommer for selv. NAF har ikke her som jeg vet om hvert fall. Leste for en stund siden at europeiske kunder mest sannsynlig ville få muligheten til å selge bilen sin til VW for markedsverdi om bilen var jukset med mer enn 10 prosent.

Det jeg er mest redd for er økt forbruk, driter forsåvidt i om jeg mister 5 hester selv om det i prinsippet er feil.

Skrevet

Utifra hva jeg har hørt er det ingen snakk om noen form for kompensasjon fra VAG sin side til Norske kunder. Har en forhandler rett borti veien her, og de har ikke fått noe som helst info om dette ihvertfall. De burde gi noen enorme kampanjer på nybil og samtidig gi meget gode oppkjøpsavtaler til gode kunder som har disse bilene hvor problemet er. Jeg er meget fornøyd med A4´n, og kunne gjerne tenkt meg en ny en, da quattrosystemet er så ufattelig nydelig om vinteren. Ikke et eneste system som jeg heller vil ha, og når bilen i tillegg ikke har kostet en eneste krone utover vanlig service på snart 8 år, da kan man fint tenke seg å være med videre - OM de rydder opp i dette ordentlig.

Skrevet

Flere som stusser på metoden VAG har valgt 

http://www.autonews.com/article/20151126/BLOG06/311269963/1221 

Etter det jeg har skjønt der det Euro5-motorene som er problemet, siden Euro6-motorene er utstyrt med urea-katalysator og bør derfor også klare de strengere kravene. Euro5-kravene bør være mulig å oppnå med de tiltakene som er foreslått, men det skal bli veldig spennende å følge om det vil ha noe å si på effekt og forbruk. Men helt uforstålig at et slikt program var installert på bilene levert i Europa. 

USA er nok problemet siden kravene er strengere der, og da holder det nok ikke med en dorull med gitter og litt omprogramering .

Skrevet (endret)

Det store problemet er USA mtp særs strenge krav til NOX der (har skrevet litt om dette i andre tråder hvor dette er tatt opp).

Jeg ser at enkelte "eksperter" går ut og mener at dette er en banalt enkel løsning, og at det må ha vært svikt i systemet som er grunnlaget for at dette ikke ble gjort riktig første gang. Dette synes jeg er å være svært naivt. Løsningen som nå presenteres er selvføgelig ikke uten bieffekter, da hadde naturligvis VAG gjort dette første gang. Det samme fremgår av at de ikke vil svare på endring i forbruk før "det er testet på alle modeller" (altså, på kundenens biler). Det å regne ut BSFC er relativt enkelt for VAG, og de fleste skjønner nok hvorfor VAG ikke vil love noe.

Endret av TRF-Racing
Skrevet

Både drivstofforbruket og effekten vil bli påvirket av den nye løsningen, men er dette innenfor akseptable rammer (i relasjon til skandalens relative størrelse, negative presseomtale samt fordelene ved å få avsluttet miseren hurtigst mulig) vil dette nå (i motsetning til tidligere) være til å leve med for VW.

Skrevet

Både drivstofforbruket og effekten vil bli påvirket av den nye løsningen, men er dette innenfor akseptable rammer (i relasjon til skandalens relative størrelse, negative presseomtale samt fordelene ved å få avsluttet miseren hurtigst mulig) vil dette nå (i motsetning til tidligere) være til å leve med for VW.

Hvorfor jobber du ikke som informasjonsleder i VW? Er nemlig ingen der som har sagt at dette vil påvirke en drit.

Skrevet

Nei... og mon tro hvorfor det? De fleste andre som imidlertid vet bare litt om hvordan en stempelmotor fungerer sier at man ikke kan få i både pose og sekk når det gjelder effekt, drivstofforbruk og utslipp av nitrøse gasser. Jeg vil tro at årsaken til at VW i første omgang ikke brukte den aktuelle løsningen er at den nettopp medfører et marginalt effekttap og litt høyere drivstofforbruk.

Skrevet

Selvfølgelig jukset de av en årsak, nettopp fordi det ikke var akseptabelt at tallene ble slik, tror du virkelig det plutselig aksepteres at bilens ytelser synker nå for å oppnå miljøkrav?

Skrevet

Jeg er iallfall fryktelig glad jeg ikke har VW i disse tider. Jeg hadde slitt veldig med å aksepterer lavere effekt og mer forbruk, selv om det ikke vil bli så veldig merkbart. Videre så er jo problemet at det er ikke noe eierne kan gjøre annet enn å akseptere dette, enten de vil eller ikke.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig jukset de av en årsak, nettopp fordi det ikke var akseptabelt at tallene ble slik, tror du virkelig det plutselig aksepteres at bilens ytelser synker nå for å oppnå miljøkrav?

Spørsmålet er om VW har et valg hvis bilene skal klare avgasstestene... pest/kolera. Jeg tror ikke at man direkte kommer til å merke effekttapet eller merforbuket av drivstoff. Utfordringen lå i markedsføringen av bilene. VW kunne ikke påstå at bilene f.eks hadde 140 HK og 320 Nm hvis de i realiteten kun hadde 130 HK og 300 Nm. Tilsvarende også med CO2/NOX og kjørelengde pr. liter drivstoff.

Endret av Fredrik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...