Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, er litt ny på bmw webasto - har hatt caddy m/webasto.

Har en F11 2011 m/webasto og fjernkontroll. Den starter og står å suser med viftene i kupen alt ser og høres riktig ut men varmen lar vente på seg. Er det noe som er en kjent feil ? Har ikke noe webasto i menyen, som jeg kan finne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Virker som det vanligste problemet med Webasto på E39 er defekt hjerne, og jeg er rimelig sikker på at jeg har dette problemet selv. Det som er frustrerende er at disse hjernene er tilnærmet umulig å få tak i nye, da må man isåfall kjøpe hele Webastoen fra BMW til 12000 kr. Synes også det er vanskelig å søke de opp på eBay, og blant de jeg finner er det mange som ikke kan garantere at de fungerer. Mitt juleønske er at disse elektroniske kortene kan komme som reservedel.

Som jeg har lest i utenlandske forum (skrevet av FrenchMike) så er det som oftest den hvite guffa som tar knekken på SMD resistorene. Rart at ikke har kommet en revidert utgave av disse styreenhetene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, brani skrev:

Virker som det vanligste problemet med Webasto på E39 er defekt hjerne, og jeg er rimelig sikker på at jeg har dette problemet selv. Det som er frustrerende er at disse hjernene er tilnærmet umulig å få tak i nye, da må man isåfall kjøpe hele Webastoen fra BMW til 12000 kr. Synes også det er vanskelig å søke de opp på eBay, og blant de jeg finner er det mange som ikke kan garantere at de fungerer. Mitt juleønske er at disse elektroniske kortene kan komme som reservedel.

Som jeg har lest i utenlandske forum (skrevet av FrenchMike) så er det som oftest den hvite guffa som tar knekken på SMD resistorene. Rart at ikke har kommet en revidert utgave av disse styreenhetene da.

Du vet at FrenchMike kan fikse ecu på webasto? :P Har sendt 2 ecu'er til han for rep/kontroll. Ikke fått testet den som var gåen enda. Men han bytta noe deler. 

Bytta også en del på den som står i min e39, da den ofte brukte å ryke. Han er ikke veldig dyr heller, syns å huske han ville du skulle betale det du følte det var verdt. Da har man hvertfall muligheten til å fikse den man har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alpejohn skrev:

Du vet at FrenchMike kan fikse ecu på webasto? :P Har sendt 2 ecu'er til han for rep/kontroll. Ikke fått testet den som var gåen enda. Men han bytta noe deler. 

Bytta også en del på den som står i min e39, da den ofte brukte å ryke. Han er ikke veldig dyr heller, syns å huske han ville du skulle betale det du følte det var verdt. Da har man hvertfall muligheten til å fikse den man har. :)

Jeg visste egentlig det, men sendte aldri inn mine ECU da jeg var usikker på pris. Fulgte faktisk tipsene han hadde skrevet, og byttet resistorer og i-bus IC. Fikk faktisk kontakt med diagnoseprogrammet og halvveis start på Webastoen, men det balla på seg med nye problemer (usikker på om det skyldes mine dårlige loddeferdigheter). Så jeg regnet med jeg hadde klart å ødelegge ecu'ene mer og regnet ikke med at FrenchMike ville være villig til å reparere de da.

Uansett godt å høre at du har god erfaring med reparasjon fra FrenchMike. Kanskje jeg skal bestille en brukt ECU, se om den fungerer, og sende den inn hvis den er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, brani skrev:

Jeg visste egentlig det, men sendte aldri inn mine ECU da jeg var usikker på pris. Fulgte faktisk tipsene han hadde skrevet, og byttet resistorer og i-bus IC. Fikk faktisk kontakt med diagnoseprogrammet og halvveis start på Webastoen, men det balla på seg med nye problemer (usikker på om det skyldes mine dårlige loddeferdigheter). Så jeg regnet med jeg hadde klart å ødelegge ecu'ene mer og regnet ikke med at FrenchMike ville være villig til å reparere de da.

Uansett godt å høre at du har god erfaring med reparasjon fra FrenchMike. Kanskje jeg skal bestille en brukt ECU, se om den fungerer, og sende den inn hvis den er defekt.

Ibus ic? Har du bilder av den? Var ikke klar over at det fantes noe sånt på ecu der, men når jeg tenker mer etter må det jo nesten det. 

Jeg har opplevd flere ganger at den bare stopper helt av seg selv, uten noe grunn. Gjerne etter 10-15 min.. Eller kortere. 

Har ikke funnet ut hva som gjør det heller. Er dog en stund siden dette skjedde sist. Og hadde en mistanke om at det var strøm som var problemet. Men ikke fått bekreftet dette. Har fundert på om det er kommunikasjonen mellom ecu og bilen da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alpejohn, ja i-bus IC'en (eller K-bus) er den som heter ELMOS 10026B som jeg har markert blått på vedlagt bilde. Den byttet jeg ut med en Melexis TH3122.

Jeg husker ikke helt symptomene før jeg byttet den, men jeg mener det var at forbrenningsluftvifta starta ukontrollert ved signal over bus-systemet til bilen (f.eks hvis jeg lukket opp en dør). Det kan hende at ELMOS 10026B bare var delvis defekt eller noe, for jeg mener å huske at jeg fikk kontakt med den via INPA.

Et diagnoseprogram jeg kan anbefale er Webasto Thermo Test. Da må du koble en PC til bilens i-bus system med f.eks. en Resler-stick, eller direkte på Webastoen, da programmet ikke fungerer over OBD.

 

Webasto styreenhet

 

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, hadde glemt at jeg opplevde et par ganger at den vifta starta når jeg opna døra..! Men det har kun skjedd 1 eller 2 ganger. Derfor jeg begynte å tro at ecu var gåen og sendte den til Mike om jeg ikke husker feil. 

Den har dog stoppet tidlig i senere tid. 

Har faktisk et par TH3122 liggende som jeg har brukt på et bluetooth prosjekt. :P

Har thermo test, men var ikke klar over at det fungerte med resler stick. De gangene jeg har brukt det har jeg koblet meg direkte på ecu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Alpejohn skrev:

Stemmer, hadde glemt at jeg opplevde et par ganger at den vifta starta når jeg opna døra..! Men det har kun skjedd 1 eller 2 ganger. Derfor jeg begynte å tro at ecu var gåen og sendte den til Mike om jeg ikke husker feil. 

Den har dog stoppet tidlig i senere tid. 

Har faktisk et par TH3122 liggende som jeg har brukt på et bluetooth prosjekt. :P

Har thermo test, men var ikke klar over at det fungerte med resler stick. De gangene jeg har brukt det har jeg koblet meg direkte på ecu. :)

Hvis du har en Resler stick er det bare å koble seg på da :D. Det jeg gjorde var å koble meg på i-bus kabelen (hvit/grå med gule prikker) som går i CD-veksleren i bagasjerommet. Det er så mye lettere enn å koble seg direkte på ECU'en da man må av med framhjul og hjulbue for å komme til. Med Thermo Test får du da sett hvorfor den stopper.

Om du ikke finner ut hvorfor den stopper så kan du jo forsøke å bytte ut IC'en da, får bare håpe det blir bedre og ikke verre.

Uansett; jeg har nå bestilt 4 stk defekte ECU'er for E39 for totalt 100 kr på eBay. Får bare håpe de er til diesel, men de var så billige at jeg bare bestilte uansett. De så ikke så pene ut, uansett er de verdt et reparasjonsforsøk. Hele Webasto-opplegget til E39 tar knekken på meg! Hadde webastoen vært tilgjengelig fra motorrommet, og ecu tilgjengelig som reservedel hadde livet vært så mye bedre!

Endret av brani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ibus stick ja 😛

Problemet er at den som regel funker fint, men at den har en gang i blandt bare stoppet. Ikke har bilen våknet heller, altså lyset på girvelgeren har ikke tent. Så bilen har ikke en gang registrert at den har eller skulle ha startet. 

Så det er en vanskelig feil å finne. Men har drevet og ladet batteriet hyppig siste ukene, og det har ikke skjedd igjen enda at den stopper etter kort tid. Men vi får se. :)

Husk der er forskjell på ecu fra eldre og nyere, mener de gikk over til kbus komm. I 99 elns. Vis jeg ikke husker feil. Det står om det i Bmw TIS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har i lang tid nå brukt webasto kun som kjørevarme pga veldig dårlig batteri, men nå som jeg fikk nytt batteri og fikk kjørt den som parkeringsvarmer 1 gang uten problem så har den gått i lås, den prøvde to ganger og kun vifta startet. 

EEF3DC0E-3564-4DB9-B4C2-39EEAF334F2D.thumb.jpeg.7412e953ce6b9847cfc81a1601ee47ea.jpeg8D518637-4FF7-4B17-87E0-9E6022C8DAF6.thumb.jpeg.45712341c4ffe71f2fb229987d4fc5ef.jpeg

Fikk disse feilkodene etter første gang med diagnose, slettet feil og prøvde tvangkjøring, null respons. Har tatt sikring og batteripol uten noen endringer. Nå idag kommer det ingen feilkoder og det står kun overheating.

 

400DF266-7292-472D-A781-193704F43245.thumb.jpeg.2bca9abef81783bbd1d4874cd9399947.jpeg

Kjedelig med kald bil etter 30min på tomgang

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...