Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en E70 der det ikke virker som om webasto fjernkontroll snakker med bilen. 

Finnes det en prosedyre for å re-paire denne?

Fant en YouTube på dette for en E90/E91 men fikk ikke dette til å virke.

PXL_20250104_125313937.jpg

Skrevet
42 minutes ago, E.C. said:

Ja:

image.png.c6f5a4cf429a5f1ba219fe31a0d4307e.png

Mener det er dette jeg har prøvd, men får ikke "check back" signal fra bilen. Noe annet som kan være feil?

Skrevet
59 minutes ago, E.C. said:

Nytt batteri i nøkkelen antar jeg?

Kan i verste fall være ødelagt nøkkel.

Ja nytt batteri. 

Kommer til siste punktet i paringen med oransje blink, men ingen bekreftelse fra bilen.

• 8 months later...
Skrevet

Noen som har fått T93-nøkkel til å funke på E60/E61 pre-LCI, som egentlig har murstein-nøkkelen?

Murstein:

Spoiler

How to pair parking heater (Webasto) remote on BMW E61 - Video

T93:

Spoiler

REMOTE CONTROLLER WEBASTO 9144646 BMW E61 520 I 125 KW [170 KM] PETROL 2007  - 2010 9144646 Buy (used, new) | Welldoneparts

T93 er fra LCI 03/2007, men originale BMW-nøkler går ikke via Webasto-modul, men via CAS og bilens antennesystem, så når både CAS og antenneforsterkeren er like på pre-LCI (med startknapp) og LCI så trodde jeg at dette skulle være smooth sailing.

Slik jeg ser parring av nøkkel mot bil så er det totalt 4 steg:

1. Få bilen klar
  2. Få nøkkelen klar
  3. Bekreftelse fra nøkkel - bekrefte parring
  4. Endelig bekreftelse fra bil

Litt mer detaljert:

1. Få bilen klar: Mumbo-jumbo med å åpne/låse dører og putte bilnøkkel i tenninga og ta ut innen 5 sekunder.
    Her har jeg prøvd både pre-LCI (murstein) fremgangsmåten i TIS og LCI-fremgangsmåten for T93. For bilen sin del vil jeg tro at pre-LCI-fremgangsmåten skal funke, da det har funket for min mursteinnøkkel før.
  2. Få nøkkel klar: Holde ON+OFF i 3 sekunder til oransje lampe kommer på. Hit kommer jeg aldri.
  3. Bekreftelse fra nøkkel: ON x 3 ganger
  4. Bekreftelse fra bil: Bilen bekrefter endt vellykket prosess ved at dørlåsen låser og deretter åpner

Jeg kommer aldri forbi 2. steg. Nøkkelen lyser aldri oransje (har også prøvd å holde "OFF" i 3 sek, tilsvarende murstein, men det tror jeg uansett blir feil for T93). Jeg antar at det er når den lyser oransje at den går i parringsmodus, men litt usikker her. Kunne noen med T93 holdt begge knappene inne (sittende i sofaen) for å se om de får oransje lys på etter 3 sekunder?

Ellers:

• Batteriene er nye
  • Den lyser både rødt og grønt ved å trykke på respektive knapper
  • Kjøpt fra Ebay (trolig engelsk), men kan ikke se forskjeller i frekvens i ETK, T95 (modellen over) har også samme delenummer på høyre- og venstrestyrte biler (LCI E60 og E61). Delenummeret på den jeg fikk er samme som på den ødelagte nøkkelen jeg fikk med delebilen LCI E61, så vil tro at det er riktig nøkkel for E6x LCI.
Skrevet

Ble ordnings etter at jeg fikk nøkkelen til å lyse oransje, noe den ikke gjorde til å begynne med, uansett hvor lenge jeg holdt ON + OFF knappene samtidig. 

Da jeg testet om det var liv i nøkkelen holdt jeg bare ON eller OFF til det lyste i LED-en. Dette er ikke fullstendig av eller på kommando (antar at det er slik for å fungere som tastelås). Når det begynner å lyse grønt eller rødt må du slippe knappen du holdt og trykke et kort trykk på den igjen. Da blinker det fort et par ganger og nøkkelen sender av/på kommandoen til bilen. Etter at jeg gjorde dette med OFF-knappen var det plutselig mulig å holde ON + OFF i 3 sekunder og få LED-en til å bli oransje. Da var det bare å løpe bort til bilen og kjøre parring. Alt ok på 1. forsøk.

T93 funker på pre lci confirmed :)

Skrevet

Må man han BMW spesifikk fjernkontroll for Webasto ja? Tenker på de bilene som har fjernkontroll mot CAS og ikke direkte på Webasto.

Og en annen ting. Jeg ser jo at man får kjøpt mange produkter som kan kobles på Webasto på W-bus. Men jeg klarer aldri å forstå om dette er kompatibelt med bilen det brukes i.
Om man monterer en w-bus GSM basert dingseboms, så skal den kobles inn på pinne 2 på Webasto, som også er LIN-bus mot bilen. Vil da Webastoen starte bilen og vifta? Eller MÅ signalet for start komme fra bilen?

Nå er det jo ikke sikkert man jeg skal en GSM dingseboms i det hele tatt, og kanskje bare ender opp med en T91-T93.

Skrevet

Regner med at bruker du hvilken som helst metode som sender 12v til pin1 så starter webasto som normalt og fyrer igsng kupevifta.

Thermotop c fungerer slik, regner med det er likt på thermotop E på e70.

såkalte w-bus utgangen er vell den som ofte brukes til k-bus eller canbus på bmw ?

Skrevet

Den webasto som står på E70 er Thermotop V og bruker ikke 12v for å starte. Men LIN-bus.

Men spørsmålet er veldig bortimot det samme uansett. Webasto kan jeg nok starte, men hvordan reagerer bilen?
Jeg vil jo at sirkulasjonspumpen skal gå, og den styres av webasto, men kupèviften? Og magnetventilen?

Skrevet
1 hour ago, Otis said:

Må man han BMW spesifikk fjernkontroll for Webasto ja? Tenker på de bilene som har fjernkontroll mot CAS og ikke direkte på Webasto.

Nå er det jo ikke sikkert man jeg skal en GSM dingseboms i det hele tatt, og kanskje bare ender opp med en T91-T93.

Nå har du flaks her, for jeg hadde kjøpt en relativt billig T91 jeg snublet over på finn for snart to år siden. Denne var fra en Peugeout som hadde ettermontert Webasto, ergo universal fjernkontroll som går rett på Webasto og ikke via CAS.

I bruksanvisningen for T91 står den en hel del om hvordan du velger om den skal i varmemodus eller kjølemodus, samt hvordan vifta i bilen skal settes opp, ergo noe helt annet enn hva som skjer i en BMW som standard. Uansett, jeg prøvde å parre den mot bilen nå og det gikk ikke. Virker som at man bare skal trykke OFF-knapp i over 1 sekund etter et bilen/webastoen er klar til parring.

I tillegg så fremstår T91 som en to-veis nøkkel som får bekreftelse fra systemet om at ting har startet, noe Webasto-nøkler på E-serie ikke er. Frekvensen er også 869 Mhz og ikke 868 Mhz som BMW-sine nøkler.

image.thumb.jpeg.956682430764cf9d3a95b2bc2d64fea5.jpeg

image.thumb.jpeg.a3223da6601bc23407be9a30767c346d.jpeg

image.thumb.jpeg.d9c64ba1a8cb1f21b646de8e239e7170.jpeg

Skrevet

Holder på med webasto ettermontering, på X5 e70 med m57. 

I retrofit instruksjonen står at man skal skifte tank armatur, med pumpe og nivåsensor, passasjer side, for å få en ny nippel/uttak for dieselpumpen til webasto. Helt kurant. 

Men I manualen for å skifte aktuell del, så skal man også skifte førerside tankarmatur med nivåsensor.

Og I delekatalogen så refererer det til en SI som kun gjelder for x5/x6 med bensin motorer, pga en løs slangekobling. 

Har noen noe kunnskap å dele? 

Nå jeg skifte førerside også? Eller følge retrofit manualen og skifte kun passasjer side? 

Skrevet
On 9/29/2025 at 8:02 PM, Otis said:

Holder på med webasto ettermontering, på X5 e70 med m57. 

I retrofit instruksjonen står at man skal skifte tank armatur, med pumpe og nivåsensor, passasjer side, for å få en ny nippel/uttak for dieselpumpen til webasto. Helt kurant. 

Men I manualen for å skifte aktuell del, så skal man også skifte førerside tankarmatur med nivåsensor.

Og I delekatalogen så refererer det til en SI som kun gjelder for x5/x6 med bensin motorer, pga en løs slangekobling. 

Har noen noe kunnskap å dele? 

Nå jeg skifte førerside også? Eller følge retrofit manualen og skifte kun passasjer side? 

Dumt spørsmål, men kan du ikkje bruke ein slik?

https://www.flak.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/dieselvarmer/webasto-stigeroer-for-diesel--air-top-p1041861

https://webserver.flak.no/vbilder/1041861_manual.pdf

Finst mange ulike variantar, men det er no berre for å få eit rør ned i dieselen så treng ikkje bytte en masse greier.

Skrevet

Godt tips @TurboJens! Dog så har jeg fått montert en nytt armatur og det virker som ting fungerer.
Men med et lite skår i gleden. For nå klager EKPS på dieselpumpen som stod i det nye armaturet! Så nå har jeg bestilt ny kontakt med pinner for dieselpumpen, på utsiden av armaturet. For i ISTA står det at alle biler før 01.07.2010, så skal dette skiftes når man skifter pumpe eller armatur. Så jeg tror det er litt dårlig pin-fitment, på kontakten mot det nye armaturet.

Men jeg har jo gamle armaturet, med gamle pumpen i, så vi får se hvor dette fører meg.

Bilen går og starter bittelitt tregere enn vanlig, og feilen er ikke permanent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...