Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Otis skrev:

Er sikringen rett størrelse?

Du kan forsøke med 25 amp sikring, det skal nok ledningene tåle.

Sikringen skal være 20A, men hva forårsaker at en sikring ryker, for høy Amperè?

Hvorfor blir Amp for høy?

Kjører innom BT på vei hjem og handler 25A sikringer, men litt skeptisk, da det må jo være en årsak som ikke er helt bra som gjør at sikring ryker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er feil en plass, sannsynligvis. En kortslutning en plass, i en ledning eller i ett produkt.

På webasto kursen så er det vel slik at webasto styrer strømmen til både diesel og vann pumpen, samt seg selv. Så da er jo feilen i en av de produktene. Evt i kablene til en av de produktene. Om sikringen ryker ganske fort, så bør det jo være mulig å teste dette med feks en ringtang ampere meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har et webasto problem på min 525D 2002 mod. Den har aldri fungert siden jeg kjøpte bilen, har hatt feilmelding "Additional heater" i BMW scanner. Bilen er gått 380k KM så da tenkte jeg at webasto var sikkert ferdig og rusta fast. Fikk tak i webasto som var i orden og fungerte fra en kompis, og byttet til denne i håp om at det skulle funke. Men fikk samme feilmelding i BMW scanner. Sletter jeg denne kommer den tilbake med en gang. 

Nevner også at original spiller er byttet ut og at bilen ikke har parkeringsvarmer bare hjelpevarmer som bare skal starte når du starter bilen(tror jeg).

Har testet følgende:

Satt strøm rett på diesel pumpe til webasto, denne tikker og fungerer som den skal. Kommer bra med diesel mengde ut av den.

Satt strøm på vannpumpe, denne fungerer også som den skal.

Koblet av 6 pins kontakt og satt 12V rett på pinne 1 for og starte webasto, da starter vannpumpe og "blåseren" inni webastoen og den prøver og tenne MEN diesel pumpen starter ikke så den får ikke diesel og stopper etter kanskje 2 min.(har også målt på kontakten til diesel pumpen her mens den prøver og starte, og får 0V)

 

Videre fikk jeg tak i INPA og leste ut mer detaljert feilkoder på AC modul i bilen, da fikk jeg denne"zuheizer kurzschluss gegen masse  fehler momentan vorhanden sporadischer fehler" noe som blir oversatt på google til dette "Varmere kortslutning til jordfeil for tiden tilgjengelig sporadisk feil"

Dette sier meg jo selvsagt at det er kortsluttning til jord noen plass, men hvor? Og hvorfor skal ikke webasto fungere selv om det er kortslutning en annen plass, for det er vell ikke kortslutning i noe til webastoen når jeg har satt strøm på alle komponentene og de fungerer perfekt.

Og hva styrer diesel pumpen til webasto?

Har søkt i flere titalls timer på google men finner ikke noe fornuftig svar, klør meg febrilsk i hode og finner ikke ut av dette 😅

Endret av Oleolli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske klassisk at hjerne på webasto er defekt.

Men du sier at den fungerte når du fikk den fra din kompis. Så da kan det jo hende det er feil med ledningsnett til webasto.

Får du full kontroll over webasto og kan lese av temperatur, foresøke å starte den osv?

Webasto styrer vannpumpen og dieselpumpen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke prøvd så mye med INPA annet en og lese feilkoder. Så nå at du har link til Rheingold, så dette skal jeg få installert.

INPA skal vell kunne kunne forsøke å starte webasto? Uavhengig om det er parkingsvarmer eller hjelpevarmer?

Webasto skal vel og starte når det er under 3grader og bilen er kaldt, men det er ikke livstegn i den engang når jeg vrir på tenningen. Prøvde også dette trikset med og ta ut sikring mens bilen går og sette den tilbake, skjer ingenting da heller. Men ser at det gnistrer litt når jeg setter i sikringen igjen som vil si at det er noe som trekker strøm ihvertfall.

 

Men om jeg har forstått dette riktig så skal webasto starte med et såkalt "wake up" signal over ibus'en. Så styrer kortet i webastoen, diesel pumpa og vannpumpa. Kan vel være at bus kabelen er kortsluttet en eller annen plass mellom webastoen og bilens bus styring modul og det gir meg den feilkoden i INPA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet årsak til at jeg ikke får kontakt med Webasto

Screenshot_20190302-111208_Gallery.thumb.jpg.8bde9c7f7919bf29983e9f05d9491b4c.jpg

Nå har jeg en ny kontakt liggende, med 4 kabler i kontakten, bør gå greit å skjøte den sorte og røde med blå og den som er røket med den gule i den nye kontakten, da er de på riktig plass og jeg trenger ikke bry meg om den grønne eller sorte kabelen på ny kontakt?

20190302_110557.thumb.jpg.5ea029ea1701f68676b7f561925273f5.jpg

Det er vel bare å gønne på så kan jeg heller bestille nytt repkabelsett for varmer og montere det eller ha det liggende om det skulle bli problemer med min midlertidige rep.

image.thumb.png.2850941e15c3f437bb61b06474339dcb.png

Er forresten tilbud på GS, 20%  (130,-) og fri frakt, så jeg bestilte der.

EDIT: Kablene ble skjøtet til kabelen/kontakten jeg hadde liggende som beskrevet over. 

20190302_120629.thumb.jpg.8e39d711db0804b5de02890c8280b563.jpg

20190302_124645.thumb.jpg.5c055abedafd0f7a8d84e8cb43c6b759.jpg

Satt på timer, suksess. Og ingen feilmeldinger i Rheingold lenger, finner varmer som den skal uten feil 😍

Ubeskrivelig tilfredsstillelse, nå kan vinteren bare fortsette 😀👍

Endret av sondre
Løst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Legger denne her hvor den hører mest hjemme.

Byttet Heater Control Valve så nå blåser det varmtluft både på fører og passasjer siden på frontvinuet.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som flere av dere vet, har jeg ettermontert original webasto fra BMW i bilen min, men den virker ikke. Jeg har forsøkt å starte den både fra app og fra bryter i bilen. Høres ut som selve enheten starter, men den klarer ikke blåse luft (i det hele tatt?!). Denne løsningen ble installert av Sulland for litt over to år siden og har fungert fint siden starten, men nå virker det som at noe stopper prosessen med å varme opp bilen innvendig. Noen tips? Sulland skal ta den inn og feilsøk, men jeg spør her først. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Som flere av dere vet, har jeg ettermontert original webasto fra BMW i bilen min, men den virker ikke. Jeg har forsøkt å starte den både fra app og fra bryter i bilen. Høres ut som selve enheten starter, men den klarer ikke blåse luft (i det hele tatt?!). Denne løsningen ble installert av Sulland for litt over to år siden og har fungert fint siden starten, men nå virker det som at noe stopper prosessen med å varme opp bilen innvendig. Noen tips? Sulland skal ta den inn og feilsøk, men jeg spør her først. ;) 

Er det F31 eller F20`en du har webasto i?  Sjekk sikringer først. :) Ellers vet jeg at ihvertfall E70 X5 har endel problem med at spjeld mekanismen ruster innvendig så det ikke kommer varme inn i bilen, men da er symptomet det samme uavhengi av webastoen eller varme fra motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Daniel80 skrev:

Er det F31 eller F20`en du har webasto i?  Sjekk sikringer først. :) Ellers vet jeg at ihvertfall E70 X5 har endel problem med at spjeld mekanismen ruster innvendig så det ikke kommer varme inn i bilen, men da er symptomet det samme uavhengi av webastoen eller varme fra motoren. 

F31, den er to år og fem måneder gammel, webasto er knappe to år. Skal sjekke sikringer i morgen. :) Bilen har for øvrig slitt om jeg har stilt på max varme på klimaanlegget også, vil liksom ikke gi særlig med "guffe" før motor begynner å bli varm. Takk for tips så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...