Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Lyden har vært der før jeg i det hele tatt hadde gjort noe som helst med den. Var ikke sånn når jeg kjøpte bilen.

Og nå har jeg også montert innsugsdemper, men virker ikke som lyden har forandret seg.. Syns det hørest it som eksosen jeg.. :/

Kan være at lyddemper'n på eksosen er rustet/ utslitt/ utbrent...

 

Hvor kjøpte du ny combustion fan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være, røret inn på lyddemper er også av, så det er ikke tett inn på potta,har hatt en mistanke om dette da, men det ble helt av når jeg plukka ut brenneren..

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sakene dine Otis :)

 

post-78861-0-84596200-1452626269_thumb.p

 

Edit: Feilkode på norsk - vannpumpe krets defekt

 

Litt merkelig at den røyk på 198k jeg syns den har vært dårlig lengre enn det, men har kanskje gradvis blitt dårligere og aldri fungert skikkelig. Nå er det vell bare å bytte denne med hjelp av tipset på side 1.

 

Det er egen vannpumpe til webasto, er ikke den som er til bilen?

 

Edit 2: Har du link til den slangen du kjøpte på ebay?

Endret av BMWlog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, bmwlog :)

 

Pumpen kan absolutt bli dårligere over tid, det er jo et lager i den. Rart du ikke har hørt noe ramling i fra den?

 

Når det gjelder de to pumpene som jeg tipset om på side, så er jeg litt usikker på om de faktisk pumper like vann.

Pumpene er jo relativt like, så jeg antok at de gjorde det. Men når jeg montert min pumpe som stod på klimaanlegget i bilen, så sliter jeg med over temp på webasto, men kun når jeg har motor i gang!

Når den står som parkeringsvarmer, er alt OK. Jeg er ikke ferdig å feilsøke på dette enda, dessverre.

 

Så du har to valg, kjøpe den originale pumpen til webasto for ca 3700,- eller den andre pumpen til klima for ca 1700,- og en kontakt.

Kjøper du den originale pumpen er du garantert at den virker, men da må du av med hele webasto fra bilen og håpe at ikke skruene som holder webasto fast i braketten er rustet fast. De var nemlig rustet fast til meg, og da må man borre de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pumpen kan absolutt bli dårligere over tid, det er jo et lager i den. Rart du ikke har hørt noe ramling i fra den?

 

Jeg har jo hørt lyder men har alltid tenkt at det er et eller annet i bilens system som bare jobber litt. :) Men da er det altså 2 pumper , en til selve bilen og en egen til webasto bare at det til en viss grad fungerer å bruke vannpumpe til bilen også på webasto (altså 2 av de) .

 

Det blir ikke bytte helt enda, de bør ikke være helt fastrustet da det ble montert i 2013 men får se. Går det ann å skru ut webasto og kjøre uten dette for eksempel mens man fikser eller må alt gjøres på en dag? Og vet du evt om en god guide og følge for å bytte vannpumpe? :) (m57 om det har noe å si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har bare en pumpe, og den er på webasto. Det er kun biler uten webasto som har den pumpen som jeg referer til, du kan se bilder av de på side 1.

Det er den pumpen som stod i min bil, siden jeg ettermonterte webasto så gjenbrukte jeg den som stod i bilen i erstatning for webasto pumpen.

Og det er de to jeg frykter ikke pumper like mye vann.

 

Du kan demontere webasto og kjøre uten, uten problemer. Bare ta ut sikringen før du demonterer kanskje.

Du må evt av ha et rør som gjør at du kan koble sammen to kjøleslanger der hvor webasto stod, og en slange og 2 slangeklemmer. Da lager du en loop.

 

For å skifte vannpumpen må du gjøre dette, i grove trekk:

Ta av hjulet, venstre foran.

Ta av hjulbuen venstre foran, plastikken (lokari)

Ta av kontakten med 6 pinner på webasto.

Ta av eksosrøret fra webasto, mulig du må løsne deksel som går under bilen fra hjulbue og bakover, på venstre side.

Samle opp kjølevannet fra kjøleslanger fra webasto når du tar de av. Kanskje det kommer 3-5 liter ut der.

Koble av diesel tilførsel på webasto, sett en skrue i hullet på slangen.

Skru av de 3 skruene til webasto/brakett, som er festet i bilen.

Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 30 min webasto i -15 er det veldig varmt i bilen. Sikkert 30 grader. Og jeg har touring, med mye større volum innvendig.

Jeg brukte 19k på ettermontere og selv jeg mener det er verdt det.

 

EDIT: Ingen E6x tillater for varming av motor, bare så du vet det.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen varming av motor på E6x.

Men når du starter opp motoren etter en oppvarming med webasto så vil en ventil sjalte over og blande det kalde med det varme.

Merker ikke noe til dette inni bilen fordi det sitter enda en ventil på klimaanlegget som regulerer kaldt og varmt, så du får konstant varme inni bilen.

Men du vil oppleve at det blir kaldere inni bilen, fordi det er så varmt etter en runde med webasto, at viften roer seg helt ned for å få tilbake den innstilte temperaturen, som feks er på 22 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=PX51-EUR-10-2007-E61N-BMW-525d&diagId=64_1358

Del nr 4 styrer varmt vannet inn til klima.

Del nr 7 styrer vannet til motor eller kupè.

 

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=PX51-EUR-10-2007-E61N-BMW-525d&diagId=64_1327

Del nr 6 er pumpen som er defekt hos deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nettopp ettermontert webasto, Otis, og pumpen er allerede defekt? Jeg må si jeg har særdeles dårlige erfaringer med webasto til E6x (eller BMW generelt). På E60en er jeg på min tredje webasto og femte sirkulasjonspumpe. Enheten går stadig i lås, og den nye (brukte) webastoen jeg monterte for to måneder siden har fungert helt fint til nå. Feilmelding på sirkulasjonspumpe igjen (!). Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre med systemet, men vurderer å rive ut hele skiten. Per dags dato ville jeg ikke brukt en eneste krone på å ettermontere dette, med mindre man får det kastet etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte brukt webasto, pumpe, brakett, dieselpumpe fra et huggeri i Sverige.

Ferdig montert ca begynnelsen av desember 2015.

Den pumpen som jeg fikk med der var allerede defekt, det hadde vært en liten brann inni denne pumpen. Så den virker aldri i mitt eie.

Så skiftet jeg pumpen ut med den som allerede stod i bilen, den som hører til klima. De er ikke likedan, men jeg antok at de skulle virke fint om hverandre.

Men jeg sliter med overtemp på webasto, så jeg mistenker at pumpen som jeg tok fra bilen min ikke er helt i orden, den lager litt lyder...

Ang det problemet med overtemp, så ser jeg at tempen på webasto gør veldig høyt og at tempen på varmeveksler dropper, så det tyder jo på sirkulasjonsstopp.

Problemet mitt er om det er feil på pumpen jeg tok fra min bil eller om den rett og slett ikke har samme hastighet som den som egentlig skal stå der?

Eller det bare feil på den, siden den lager litt lyder...?

 

Det som er enda rarere er at når motoren ikke er i gang, så virker alt tilsynelatende perfekt uten overtemp....!?

 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...