Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å demontere webastoen min, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få av dieselslangen. Jeg regner med at det er klemmen nærmest webastoen som skal løsnes, men sliter med å få den av. Er disse klemmene engangs og må kuttes av eller er det jeg som er dum? Skal prøve å få tatt et bilde som jeg kan legge ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare og knipe av ja, så setter du på ei ny ei. :) Ta den nærmest webasto.

Får man kjøpt ny klemme de fleste steder, f.eks. biltema?

 

Måtte av med støtfangeren for å få ut webastoen så ble en litt større jobb enn planlagt.  Ble også en del knoting med å få ut selve webastoen.

Resultatet så langt er ett knukket eksosrør og en stor overraskelse. Jeg har visst thermo top V og ikke C/Z som jeg har kjøpt ny brenner til...   :drink:

 

Er det noen som vet om TT V har egen flammesensor eller fungerer glødepluggen også som sensor? Mulig å bytte bare glødeplugg/flammesensor eller må hele brenneren byttes?

 

Hilsen en oppgitt hobbymekaniker..

 

Edit: Renset litt sot fra kammeret hvor dieselen sprøytes inn når jeg først hadde demontert den og når jeg monterte den tilbake i bilen fungerte den faktisk :D Jeg la også merke til at det lekker eksos flere steder fra røret og lyddemperen (?) så får se på det til sommeren. 

Monterte på dieselslangen uten klemme og det så ut til å være tett. Skaffer uansett en ny klemme og monterer på så fort som mulig :)

Endret av Mjukas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt kyndig hjelp av dere eksperter. 

Har en F10 hvor webastoen i starter. Feilsøkte og det viste seg at betteriet måtte skiftes. Batteriet skiftet og alle feilkoder slettet og det vil fortsatt i fyre. 

Full ladet batteri og så og si full tank. Når den prøver å fyre så kommer det eksos. Er det da noe galt med selve enheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Alpejohn skrev:

Vis det kommer eksos så prøver den å starte hvertfall.. Men stopper den rett etterpå da? 

Mulig du kan ta sikringa å gjør en reset..? 

Den holder på sånn i noen min før den stopper. Siden den ikke har fyra, så hadde den låst seg. Den ble da låst opp, men fyrer fortsatt ikke. Hva kan gjøre at den ikke får flamme? Bavaria snakket om å bytte hele enheten for den nette summen av minimum 20k. Så greit å finne ut om det er noe man kan gjøre for å slippe det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det vel være dårlig glødeplugg, eller noe sånt..
Hadde nok vært en fordel og fått sjekket med diagnose under oppstart, for og følge med på hva som skjer, og hvor det går galt.

Så kan du plukke den ut selv, og demontere og fikse. Alt etter type og om man får tak i deler osv. :)

Se i motorrommet, der er som regel en lapp, der står det hvilken type brenner det er. Så sjekker du på ebay om du finner

deler osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Alpejohn skrev:

Da må det vel være dårlig glødeplugg, eller noe sånt..
Hadde nok vært en fordel og fått sjekket med diagnose under oppstart, for og følge med på hva som skjer, og hvor det går galt.

Så kan du plukke den ut selv, og demontere og fikse. Alt etter type og om man får tak i deler osv. :)

Se i motorrommet, der er som regel en lapp, der står det hvilken type brenner det er. Så sjekker du på ebay om du finner

deler osv. :)

Det kan være så enkelt ja. Tusen takk for kjappe svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veell.. Jeg har et spørsmål!

Nå har ikke jeg brukt parkeringsvarmeren på en god stund. Her en dag merket jeg at den ikke startet når jeg startet bilen, og ikke dagen etter heller. Så i dag sjekket jeg feilkoder, og der var det som vanlig shadow kode på vannpumpa. Som vanlig.

Men, den var også låst pga overoppheting. Det ville jo vært forståelig om pumpa svikta under parkeringsvarming, men nå har ikke den funksjonen blitt brukt på lenge. Dvs den har blitt overopphetet under kjøring.

Vil det bety at om pumpa ikke funker under kjøring, så sirkulerer heller ikke vannet?
Så pumpa MÅ funke, for at det skal bli sirkulasjon rundt webasto?

 

På feilkoda sto det at feilen inntraff ved kjølevanns temp 3 grader.. Så ikke lenge den hadde gått da antar jeg før den stoppa.

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.1.2016 at 10.49, ahj skrev:

Den holder på sånn i noen min før den stopper. Siden den ikke har fyra, så hadde den låst seg. Den ble da låst opp, men fyrer fortsatt ikke. Hva kan gjøre at den ikke får flamme? Bavaria snakket om å bytte hele enheten for den nette summen av minimum 20k. Så greit å finne ut om det er noe man kan gjøre for å slippe det. 

Hvis det kommer eksos så fyrer den vel?

Hadde lignende problem med min. Startet opp og brant i ca 30 sek før den stoppet. Det skjedde to ganger før den skrudde seg av. Etter tre forsøk låste den seg. Feilkode var manglende flamme, men det var tydelig at det kom eksos ut så noe flamme må det ha vært.
Jeg demonterte hele dingsen og renset området rundt dieselinnsprøytningen for sot. Satte sammen og vips så virket den igjen :) Det tok noen timer, men lett verdt det når alternativet er 20 000,- hos Bavaria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Thermo top V. Hvis du ser i posten min fra tidligere hadde jeg kjøpt ny brenner til en C/Z og ble ganske skuffet når jeg så at jeg hadde V.

Her er en video av en russer som demonterer en Thermo top V. Jeg skjønner ingenting av det han sier, men videoen viser godt hvordan den skal monteres/demonteres: https://www.youtube.com/watch?v=IQ-lRnmGzLg
Og her er en manual med litt info om feilsøking:  http://www.lrch.nl/sites/default/files/Disco_3_FBH_Workshop_Manual_Thermo_Top_V.pdf
Kanskje fint å legge det inn i førsteposten?

Du har ikke noen tips til hvor jeg får kjøpt ny klemme til dieselslangen til webastoen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...