Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Jeg har fått tilbud om og kjøpe en ecu fra England. Men jeg vet ikke hvilken modell den kommer fra (er til e39). 

Jeg har også en ecu fra e46, men det der ut til at det er forskjell på nummeret på webasto fra e46 til e39. 

Noen som vet om det er noe spesielt med ecu der som ikke passer over ens? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ute Webastoen min nå, og tekte jeg skulle bytte brenner og paktninger etc. Har en brukt jeg kjøpte som fungerer delvis i bilen nå så er ingen krise.

Den som satt i bilen originalt ser slik ut, hullet er eksosutløpet, ser ut til at det har vært mye tæring (som om det skulle vært en båt). Noen som vet hva dette kan komme av? Er jo bare å kaste nå da det tydelig ikke er tett og lite gods igjen. Så får jeg heller montere servicekitet på den som er montert på bilen nå...

Ledning fra Webasto til vannpumpe har en sort og en brun kabel er det riktig at sort er pluss og brun er minus?

 

20160917_142641.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du setter strøm på de så finner du det fort ut. Virker kun når pluss og minus er kobla rett. Jeg husker ikke i farta.
Men jeg kan finne det ut i løpet av kvelden om du kan vente. :)

Vis du tenker på og bytte brennkammer, så trenger du ikke bytte hele, om det er helt, og uten skader. 
Der er noen som selger denne filten inni på ebay, med nytt klips og hele pakka til ca 4-500 kroner.
Da kapper du av 3 "føtter" som holder bakdelen på brennkammeret av sånn du får enkel tilgang til filten osv.
Så punktsveiser du dem sammen igjen etterpå. Har selv kappa av på et jeg har, for og se hvordan det funka. :)

Her selger de det, der er bilder av hvordan man opner det opp også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.9.2016 at 16.09, Alpejohn skrev:

Om du setter strøm på de så finner du det fort ut. Virker kun når pluss og minus er kobla rett. Jeg husker ikke i farta.
Men jeg kan finne det ut i løpet av kvelden om du kan vente. :)

Vis du tenker på og bytte brennkammer, så trenger du ikke bytte hele, om det er helt, og uten skader. 
Der er noen som selger denne filten inni på ebay, med nytt klips og hele pakka til ca 4-500 kroner.
Da kapper du av 3 "føtter" som holder bakdelen på brennkammeret av sånn du får enkel tilgang til filten osv.
Så punktsveiser du dem sammen igjen etterpå. Har selv kappa av på et jeg har, for og se hvordan det funka. :)

Her selger de det, der er bilder av hvordan man opner det opp også. :)

Ser ut til at det er koblet slik at svart er + og brun er - 

Er bare så vant til at svart er - så jeg lurte litt.

Problemet er at det er så mye gods som er tæret bort både på delen det er bilde av og den andre delen, slik at det ikke blir tett mellom dem. Men jeg har en jeg kjøpte brukt for et år siden, som står i bilen og fungerer delvis (får feilkode på pumpe til standheizung). Den det er bilde av har en nesten helt ny pumpe, så jeg tenkte å ta ut den som er i bilen og sette inn de nye delene fra servicekitet (nytt brennkammer, pakninger og skruer etc.) og bytte pumpe samtidig. Har også nytt eksosrør da det gamle har gått i oppløsning. Satser på å få det gjort ila uken, men må huske å lufte skikkelig etterpå.

EDIT: Har forresten vært i kontakt med Heatco og den delen som har tæret istykker hos meg hvor brennkammeret sitter er lagervare og koster drøyt 1000,- Nå er det også litt tæring på vifte delen, der hadde de både ny og brukt på lager. Regner med å ta en tur til dem med det jeg har så skal vi sammen vurdere om det er noe å reparere eller bare gå rett på den som står i bilen.

20160917_141558.jpg

20160917_142531.jpg

 

EDIT 2:

Har nå vært en tur hos Heatco i Ensjøveien, og fikk tak i brukt, men hel Webasto med defekt hjerne, det er greit for den jeg har virker. De sa også at den brenneren som satt i ikke var bra, men siden jeg har en ny i servickitet så mente de at det var bare å montere over så ville den fungere som det skal. God service og god pris på "huset" til Webastoen.

20160923_152717.jpg

20160923_154452.jpg

20160923_130658.jpg

Endret av sondre
Fått tak i helt hus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en thermo top S på en 528 e39 som jeg har litt trøbbel med. Den vil ikke reagere på fjernkontrollen. Har resettet fjernkontrollen men får liksom ikke liv. Viften til webastoen starter derimot når jeg har sikringen i(har den vanligvis utav pga trøbbel) og åpner døren. Har fått start på den en gang men det var også i forbindelse med åpning av døren. Har ikke feilsøkt på selve webastoen noe mer enn at jeg har sett at den er der og at det ikke er lekkasjser osv. Fulloppladet batteri på bilen og fjernkontrollen. Full tank. Ny resettet fjernkontroll. What to do?

Et spørsmål til. Vil gjerne bygge om til thermo top z/c og få webastoen opp på navien. Er det bare å bytte kretskortet og trekke ledninger eller må jeg bytte hele greien?

IMG_4074.JPG

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg satt inn nyservet Webasto. Kjørt lufte sekvensen beskrevet tidligere i tråden. Setter Webasto til å starte, den kjører i drøyt 2 minutter, det kommer ikke dieseleksos, kun varmluft. Vannpumpe kjenner jeg går, brennkammer blir varmt og frisk varm luft kommer ut eksosrøret. Jeg holder på dieselpumpen, men kan ikke kjenne at det er noe liv i den. 

Tanken er midt mellom 15L og tom, ikke på reserve. 

Er det dieselnivået som gjør at pumpa ikke starter, eller må jeg ha ny pumpe? 

Får ikke fylt på mer diesel før søndag eller mandag... 

20160923_212947.jpg

Byttet også dette når jeg først var i gang, eksosen til webastoen var rustet helt istykker...

20160923_184700.jpg

Har nå demontert dieselpumpen til Webasto og koblet til strøm, kan bekrefte at den fungerer, med diesel spruten i trynet😃

Men har en feilmelding på Flow plug/flame monitor som sikkert kan ha en sammenheng med at dieselpumpen ikke får strøm. 

20160924_122936.jpg

Har satt in gammel brenner etter å ha fjernet litt sot, men ser ikke bra ut så regner ikke med at det hjelper.

Har også prøvd å bytte hjerne fra den som satt originalt i bilen til den som var på den jeg har hatt i bilen det siste året. får denne feilmeldingen med original hjerne og gammel brenner:

 

 

feilmeding 1.png

Sletting av feilkder og ny kjøring.

 

feilmeding 2.png

Da ser det ut til at brenner felmeldingen er borte, ny kjøring gir samme feilmelding selv om jeg faktiskt kunne kjenne bittelit dieselos, men ikke nok til at det ble noen tenning...

Setter inn ny brenner og prøver igjen med hjernen som satt i bilen originalt.

Startet Webasto etter lufting av kjølevæske, gikk i 2 min ingen dieslelukt eller os... Fortsatt samme feilmelding på Metering pump., får trøste meg med at det ikke er feil på ny brenner lenger.

Har startet varmer flere ganger med akkurat samme resultat, går i 2 min ingen dieselos.

Begynner å lure på om det er noe galt med signal eller strøm til dieselpumpen?!? 

EDIT: Dårlig kobling av kontakt på dieselpumpe var årsak til feil på metering pump.

Men feil på glødeplugg/flammemonitor er fortsatt tilstede. Har testet med ny og gammel brenner/gløder, og med begge hjernene alltid samme feil.

Kan feilen nedenfor være et kabelbrudd eller lignende på kontakter, kabel fra bil til Webasto?

 

 

 

webfeil1.png

webfeil2.png

Endret av sondre
Litt mer feilsøking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall funnet ut at om du ikke har bus pinnen tilkoblet i 6 pin kontakten, så får du feilkode på metering pump.
Webasto sender beskjed over bus tror jeg, om at pumpen skal startes. Usikker på hvor pumpen får strøm fra, men det er ikke direkte fra webasto hvertfall. :)

Regner med du har ohmet glødepluggen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pumpen er nok friskmeldt, problemet ligger nok med glødeplugg/eller noe i tilknytning der...

Har ikke ohmet, er litt usikker på hvordan jeg gjør det (hva skal hvor osv)... Greide å måle V til pumpen da.

Men bør nok få målt ohm både på kabler og plugg til enheten og på selve glødepluggen, må bare finne ut hvordan :wink: (Glødepluggen skal ligge på 0,3 ved 20 grader har jeg fått beskjed om fra Heatco).

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt en 2015 F11 med webasto. 

Er det noe oppskrift på å forebygge evt feil med denne?

At man bør kjøre den x antall ganger ila året etc?

Eller er ikke kode536 kupévarmer det samme som webasto? 

Endret av F 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...