Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp her. Min far har forsøkt å montere Kufatec fistune i sin 2009 E60 med M-ASK. Monteringen er jeg sikker på er riktig da jeg tidligere har montert samme enhet i min forige bil, 2010 E91 med radio proffesional.

Men på min fars bil kommer ikke dab-modulen opp på skjermen. 

Jeg ba han ta kontakt med gs der han hadde kjøpt varen, for å evt få et sånn kodeverktøy som de selger med noen typer dab-moduler. Men gs svarer at han ikke kan få hjelp fordi det ikke finnes dab modul til 2009 E60 med M-ASK.

Så har han selv i forbindelse med verkstedbesøk fått en mekaniker til å prøve å kode den inn uten hell.

Noen som har tips for veien videre, eller går det bare ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen andre her inne som hadde samme problem, mener @Otis var borti den. Der ble vel løsningen å bytte til "CD-veksler"-versjonen.

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er et problem, da man fikk DAB-tuner originalt i 2009, selv med M-ASK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som kan streame blåtann i bilen, men ikke har DAB, så er appen Norsk Bilradio helt genial. I alle fall funker det helt perfekt hos meg. Man velger sine favorittkanaler også kan man bruke bilens knapper til å bytte mellom kanalene. Til og med artist og sang kommer opp (evt. radioprogram). Helt suverent😊

IMG_1011.PNG

IMG_1012.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår dette riktig så plugger man en liten mobilrouter i bilens OBD-kontakt, og får nett på den måten. Jeg ser ingen poeng med dette sammenlignet med en vanlig router som plugges i sigarettenneren, eller rett og slett bare bruke nett via mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, awt skrev:

Om jeg forstår dette riktig så plugger man en liten mobilrouter i bilens OBD-kontakt, og får nett på den måten. Jeg ser ingen poeng med dette sammenlignet med en vanlig router som plugges i sigarettenneren, eller rett og slett bare bruke nett via mobilen.

Sigarettenneren??? Hvor er den hehe Har ikke sådan i min. Er et askebeger i midtkonsollen, men ingen tenner.

Jo er vel bak i bilen, men å stappe noe i der med små barn inn/ut bilen er å be om ødelagt utstyr.

Ellers vil jo nok denne dingsen kunne brukes til mer enn kun internett/musikk. Samt en evt kan ha eget data simkort i denne, frem for å bruke opp kvota på mobil å en ikke trenger tenke på batteri nivå på mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sigarettenner foran jeg. :) Er vel en i bagasjerommet også om jeg ikke tar feil.

Poenget var at denne ikke gjør noe mer enn hvilken som helst mobilrouter, med unntak av det diagnosegreiene, men spørs hvor fantastisk det er.

Datatrafikk bruker den uansett, så om man har eget abonnement for denne, tvillingkort eller noe annet så må man jo uansett betale for datamengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden den kan brukes på biler fra 2001 å de snakker om internett radio via den, ja da må den jo sende signalet til bilradioen på en eller annen måte. Hjelper jo ikke å ha et modem om ikke en får spilt av musikk via bilen sitt system. 

Å skal alt sitte i en liten OBD plugg, ja da er det jo begrenset hva som får plass, samt hvordan skal en betjene dette?

I 2001 var det jo nok så begrenset hvor mange biler som kom med systemer ala Idrive.

Så derfor jeg lure litt på hva de egentlig har bygget her. Men får vel se om noen måneder tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internettradio går fortsatt via mobil, bare at den er koblet opp til den dingsen via wifi. Dette er som nevnt en mobil router som plugges i OBD-kontakten (det var i 2001 denne ble standard), ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Walkabout skrev:

For dere som kan streame blåtann i bilen, men ikke har DAB, så er appen Norsk Bilradio helt genial. I alle fall funker det helt perfekt hos meg. Man velger sine favorittkanaler også kan man bruke bilens knapper til å bytte mellom kanalene. Til og med artist og sang kommer opp (evt. radioprogram). Helt suverent😊

IMG_1011.PNG

IMG_1012.JPG

Hei, finner ingen app i "Play butikk" for android som heter "Norsk bilradio" har den et annet navn for android??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, awt skrev:

Internettradio går fortsatt via mobil, bare at den er koblet opp til den dingsen via wifi. Dette er som nevnt en mobil router som plugges i OBD-kontakten (det var i 2001 denne ble standard), ingenting annet.

Haha om alt fremdeles skal gå via mobil, så er jo dette bare en ekstra dings som er unødvendig, å en må fremdeles ha  AUX/BT overføring av musikk fra mobilen, til bilen, noe som ikke er mulig på mange 2001 biler uten å montere ny radio. 

Fikk et skriftlig tilbud på montering av Kufatec i bilen fra lydsenteret idag på kun 7230. Blir nok ikke aktuelt det nei.

De selger Mobridge også, men hadde ikke erfaring med montering av denne, så fikk ingen pris på montering av denne, sjøl om jeg bad om dette.

Får se når denne AUX/BT dings fra Kina dukker opp i posten, noe den snart burde. Ellers om en skal få noen til å levere en fil med 2-3GB mp3 musikk til harddisken i bilen.

Virker ellers som P4 allerede gir faen i FM her i sør Rogaland, da det er dødt på kanalen i tide å utide. Eller de kanskje bare prøver å konkurere med Radio Nordsjø om å være mest utstabil hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp av dere som har litt erfaring med dab, og signal osv.

Jeg sliter med at signalet forsvinner i min E90 med Eonon 6165 + V0054 dab modul. Var innom bilradiospes og fikk beskjed om at frontruten hadde UV-film (lillaskjær), så antennen måtte flyttes. Kjøpte ny antenne og flyttet den til bakruten høyre side. Signalet ble bedre, men jeg sliter med at signalet forsvinner når jeg skrur på lysene(?). Hvis jeg starter bilen med lysbryter i posisjon 0 så virker alt fint. Men så fort jeg vrir bryteren over i auto eller i park så faller signalet til 0 eller 1 strek. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Foreløpig har jeg gjort følgende:

1. Flyttet dab modulen fra under spilleren i dash til bakerste del av midtkonsoll, for at coax-ledningen skal komme lengst mulig unna andre ledninger som kan forstyrre, men signalet er fortsatt ikke tilstrekkelig. Før gikk ledningen over sikringsboks og langs høyre dørkarm, nå ligger den fra midtkonsoll og rett bak.

2. Koblet styrestrøm til med eget rele (henter strøm fra kjørelys på baklykt), var koblet i spilleren før. 

3. Prøvd både med og uten styrestrøm til antenne (vekslende resultat i signal).

 

Anyone? Har lest at folk har hatt problemer med at LED-lys påvirker signalet til DAB, jeg har LED i ringene, grøftelys (brukes aldri) og blinklys hvis det betyr noe..

Edit: Fant årsaken til dårlig signal. Koblet fra LED på Angel eyes og da ble det full dekning. Så det er tydelig at ettermonterte LED-pærer kan forstyrre signalet.

Endret av Frode D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt tips til hva som er galt her...

Har nå montert Kufatec fistune (art.nr 40181). Tok ut fiberen fra BT modulen i bagasjerommet på e91'n og plugget inn i den sløyfa som fulgte med. Plugget inn i DABen, og lasket fiberen deretter inn i Bt-modulen igjen. Ikkje noe feil på den delen der av monteringen tror jeg. Antenne har kontakt som den skal. Plugget helt inn i plugg, og kobberteip er i kontakt med jord. Telefon får koblet seg til handsfree, og DAB kommer opp under Entertainment på Navigation Business MASK. Får beskjed om "no signal" under DAB, og kommer heller kke lyd ut fra handsfree og folk hører ikke hva jeg sier... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...