Gå til innhold

e46 316i - slapp?


RCmannen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

(Vet ikke om dette er rett plass å poste dette)

 

Dama skal ha seg ny bil. Behøver jo ikke være noe fartsmonster, men forrige bil var Mazda MX-3 V6 (0-100 på under 9 sek ), så er jo greit om det flytter seg.

Tenkte da i utgangspunktet en e46 320, men er jo lettere å få en 316 i god stand fremfor 320 med budsjettet på 25-40k.

Så til spm: 

Regner med det er en del som har erfaring med e46 316i pre-face her. 

Er dette en bil som oppleves svært slapp?  

Hvordan er den mtp. driftsikkerhet, er det dumt å kjøpe en som har gått over 200 000? 

 

Takk for svar! :)

 

 

Endret av RCmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha meg en jeg også nå, og var å prøvekjørte en E46 316 stasjonsvogn igår. Facelift vel å merke.

Ja en daff bil i forhold til min egen 123d, vel egentlig en daff motor i det hele,  men er du ute etter en 316 så er det nå ikke motorkraft du er ute etter. Den får deg fra A til B og bruker lite fuel på veien dit :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skulle jeg hatt bil til meg selv ville nok 320 vært minimum. Men nå kommer visst utseende og komfort først, og motorstørrelse etter det igjen. Trenger jo ikke gå noe voldsomt, men kan fort bli kjedelig om det ikke skjer noe ved gasspådrag, hehe ;)

Får vel dra å prøvekjøre 316/318i en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid en e46 318. Kan ikke si at det er et fartsmonster, men den går i 110km/h noe som er den høyeste farten Norge tillater. Den gikk vel 0-100 på 9 sek når den var ny, men fikk aldri testet dette men følte at det tok lenger tid. Jeg opplevde ikke firer motoren som veldig driftsikker. Kan jo selvfølgelig være at jeg var uheldig med kjøpet, men det er min erfaring. Pre face motoren er også kjent for lett rådebank, så å følge service er et must. Er ikke store forskjellen mellom 105 hester motoren og 118. Det lille vil uansett aldri en avrage person kjenne. Ville heller kjøpt meg en velholdt 316 enn en råkjørt og dårlig holdt 318 :) Er samme 1.9l m43 i begge bilene.  Finn en 146 med sportsseter og litt utstyr, ikke baser på motor hvis dette ikke er uhyre viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, danskiii skrev:

Skal ha meg en jeg også nå, og var å prøvekjørte en E46 316 stasjonsvogn igår. Facelift vel å merke.

Ja en daff bil i forhold til min egen 123d, vel egentlig en daff motor i det hele,  men er du ute etter en 316 så er det nå ikke motorkraft du er ute etter. Den får deg fra A til B og bruker lite fuel på veien dit :)

 

Har sagt det før og sier det igjen - er det kun drivstoffsparing det går i, ville jeg investert i 318tds. Den er mindre enn e46'en, har mindre motor og diesel, men den bruker et sted mellom 0,4 og 0,5l på mila. Selv kjører jeg 320d (vurderte også 318tds, ja), som ligger på mellom 0,5 og 0,6l på mila, jeg er fornøyd med forbruket (men skal tilbake til E39 igjen da jeg føler treern er som å ta på seg et altfor lite sneglehus!) ;) 

Jeg har ingenting godt å si om M43'en, den laget kaos og trøbbel for neg fra dag 1. Men om du kan skru og har litt peiling burde det ikke være noe problem å fikse dette ;) Jeg hadde problemer med koking hele tida (ca 2 år) og bilen ble avskilta for ca et år siden (1 år etter jeg solgte den), vil tro det kan hatt noe med koking å gjøre kanskje. Men for all del, det er ikke meg som skal ha bil ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde e46 318 preface i 3 år, og var veldig fornøyd med den. Ingen problemer med motor, utenom kjølesystemet. Har egentlig aldri lest at m43 motoren er spesielt brysom. Lite bensin bruker den også.

Ikke noe fartsmonster, men vil ikke si den er daff heller, men kommer selvfølgelig litt an på hva du sammenligner med. Kommer raskt opp i turtall, og er lett på pedalen. Fikk min 11 år gamle 318 opp i overraskende 200 kmh på Autobahn en sommerdag :lol:

Endret av ErRihm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 316i (pre facelift) er ikke slapp i forhold til når den ble produsert og hvilken del av markedet den var myntet på. Vi snakker om en innstegsmodell og vi snakker om en bil som nå er minst 16 år gammel. Det er liten forskjell når det gjelder ytelser på pre facelift E46 316i og 318i (105 og 118 hestekrefter). Velg den du finner som har minst rust og fremstår som mest mekanisk fornuftig. 

E46 316i og 318i facelift er en litt annen historie iom at. begge modellene fikk nye motorer. 316i fikk 115 HK og 318i fikk 143 HK. 318i står seg fint den dag idag med relativt solide 200 Nm, 0-100 Km/t på 9,3 sekunder og en topphastighet på hele 218 Km/t. Dagens F30 318i med 136 HK klarer kun 210 Km/t... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...