Gå til innhold

Bruktbil til ca en milion? Eller to biler?


mbergan
 Share

Anbefalte innlegg

Til høsten så har hatt min 2010 M3 E92 i snart to år. Begynner å få lyst på noe nytt da km standen stadig øker i praksis og man alltids går litt lei etter en stund

Positivt med M3en:

- Kan brukes hele tiden til alt. Sykkel på taket, plank på taket, full av ski når man skal på fjellet med mer

- Plass til både tre og fire hvis man vil

Negativt med M3en

- Er ikke like morsom når man først skal kjøre den skikkelig. Føles som et kompromi i forhold til andre biler.

- Heftig forbruk selv på langkjøring. Med 20k km per år så blir det jo noen kroner.

 

Ser for meg to alternativer fremover.

1) En bil til alt. Da ser jeg for meg C63 AMG, M5, RS4 eller lign? Mulig noe annet finnes?

2) Ha to biler. En sportsbil og en billigere "dagligbil". Mye å velge i her da man kan både velge billig og dyr sportsbil og billig og dyr stasjonsvogn eller noe annet? Veldig lyst på en Porsche 991 Carrera S, men ser ut som den kommer på over en million forløpig..

Kan til nød strekke meg til 1,3 mill, men da tror jeg en av bilene i det minste må være like praktisk som M3

Bør man holde seg til en bil eller bør man gå over til to biler? I såfall hva skal man velge?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en i stad som har en 09 Audi rs6 med mtm tuning, ca 730hk. Far hans har s4 og e93 m3 og han hadde rs4 selv tidligere. Han sa at den rs6n var det absolutt råeste han har kjørt noen sinne.

Så du burde ta en titt på en slik, kanskje ikke det mest optimale når svingene kommer tett, men tror jeg hadde hatt en del glede av en sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en bil til alt. Og da ville jeg enten sett på F80 M3 eller F10 M5, særlig F80 M3en er en racerbil med fire dører. Det finnes jo mye annet artig i denne kategorien, RS6, E63 AMG osv med det er ikke til å komme forbi at det er M bilene som troner høyest i disse klassene. På F10 M5 så får du mye bil for rundt millionen, du får veldig god plass og noen kjøreegenskaper ingen annen bil av lik størrelse kan matche. V8eren på 4,4 liter er mildt sagt brutal, produserer langt mer enn de 560 hestene BMW oppgir. Vi snakker 0-200 i området rundt 12 sek, det er ekstremt i en stor familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg ville valgt en bil til alt. Og da ville jeg enten sett på F80 M3 eller F10 M5, særlig F80 M3en er en racerbil med fire dører. Det finnes jo mye annet artig i denne kategorien, RS6, E63 AMG osv med det er ikke til å komme forbi at det er M bilene som troner høyest i disse klassene. På F10 M5 så får du mye bil for rundt millionen, du får veldig god plass og noen kjøreegenskaper ingen annen bil av lik størrelse kan matche. V8eren på 4,4 liter er mildt sagt brutal, produserer langt mer enn de 560 hestene BMW oppgir. Vi snakker 0-200 i området rundt 12 sek, det er ekstremt i en stor familiebil.

Har egentlig bestemt meg for at det ikke blir ny M3/M4. Det blir for likt det jeg allerede har. Har bare M4 en kort tur og synes ikke den er så mye bedre enn e92. Den er selvfølgelig finere å se på og har bedre interiør..

Journalister ser ikke ut til å trekke den frem som leder av klassen heller. C63amg får i mange tilfeller bedre kritikk. 

M5en er mye for pengene men begynner å bli litt utdatert? Mange år siden F10 kom nå og merker at jeg ser på disse bilene som noe gamle. Finner jo også bare som sedan desverre. 

C63 AMG får man til samme pris men som stasjonsvogn og da er den nesten ny..

RS6 C7 er noe dyr ennå, men ser veldig bra ut. Og finnes vel kun som avant slik jeg har forstått det.

Hva andre sportsbil alternativer finnes hvis man skal velge to biler? 991 carrera s er fortsatt for dyrt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mbergan skrev:

Har egentlig bestemt meg for at det ikke blir ny M3/M4. Det blir for likt det jeg allerede har. Har bare M4 en kort tur og synes ikke den er så mye bedre enn e92. Den er selvfølgelig finere å se på og har bedre interiør..

Journalister ser ikke ut til å trekke den frem som leder av klassen heller. C63amg får i mange tilfeller bedre kritikk. 

M5en er mye for pengene men begynner å bli litt utdatert? Mange år siden F10 kom nå og merker at jeg ser på disse bilene som noe gamle. Finner jo også bare som sedan desverre. 

C63 AMG får man til samme pris men som stasjonsvogn og da er den nesten ny..

RS6 C7 er noe dyr ennå, men ser veldig bra ut. Og finnes vel kun som avant slik jeg har forstått det.

Hva andre sportsbil alternativer finnes hvis man skal velge to biler? 991 carrera s er fortsatt for dyrt :(

Da ville jeg prøvd M4 litt mer enn bare en kort tur, den er MYE bedre enn E92 M3 på alt. Eneste kritikken den har fått er at lyden ikke er helt som V8ern og at det kanskje blir litt vel mye racerbil.

Hvilke tester er det du har lest hvor C63 trekkes frem som vinner over M3/M4? C63 trekkes frem som muskelbilen av de to, men M3en kjører bedre, har bedre balanse, bedre girkasse, bedre seter, infotainment system osv. Det gjelder da både den gamle C63 med 6,2 V8er og den nye med 4.0 V8er.

F10 M5 begynner å trekke på åra, men den er fortsatt i produksjon og jeg vil ikke si den er utdatert. Iallfall ikke i forhold til sine konkurrenter. C63 AMG er utdatert, regner med det er forrige modell du snakker om med tanke på budsjettet. Den har 6,2 liters V8ern som er grom, men om du synes F10 begynner å se gammel ut da er ikke denne generasjonen C63 noe for deg. Da ville jeg sett etter den nyeste, men da er man over 1,5 mill med en gang og det er få til salgs i Norge kontra M3/M4. F10 M5 kommer kun som sedan, mens RS6 kommer som både sedan og Avant. Alternativt har du E61 M5 som kom som stasjonsvogn, men den begynner jo å bli noen år selv om den fortsatt har råskapen. 

Hvis du vil ha to biler men 991 Carrera blir for dyr, hva med nye BMW M2. Ny så starter den på 835 000 kr, og da er den godt utstyrt fra før. Får en velutstyrt og fin M2 for godt under millionen, den har også sålangt fått stående applaus ifra bilpressen. Så har du jo alt det praktiske, 5 års service avtale og 5 års garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassene i M3/4 og M5 har fått mye klager fra de som bruker den som daily-driver. Dette pga konstruksjonen som gjør at den er langt i fra optimalt i f.eks bykjøring. 

Automaten som Mercedes og Audi bruker og som BMW bruker i X5m og 6 er til daglig bruk mange flere som har positive uttalelser om. 

Ta. feks en titt på denne. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Girkassene i M3/4 og M5 har fått mye klager fra de som bruker den som daily-driver. Dette pga konstruksjonen som gjør at den er langt i fra optimalt i f.eks bykjøring. 

Automaten som Mercedes og Audi bruker og som BMW bruker i X5m og 6 er til daglig bruk mange flere som har positive uttalelser om.

Det er nettopp derfor man skal velge M3/M4 med det eneste riktige i en slik bil, manuell kasse :) M-DTC kassa kan av noen oppleves som litt nappete i vanlig kjøring ja, men dette er også forbedret ifra M-DTC kassa på E92 M3. Men så er disse kassene klasseledene når de først brukes til det dem er ment for, så det blir på en måte ett kompromis der. Det er bare sånn dobbelklutsj kasser er.

Situasjonen er ikke bedre hos Mercedes eller Audi slik du antyder, gresset er ikke grønnere på den andre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90, jeg forstår at du er erke-BMW entusiast, men jeg håper også du forstår at både Mercedes og Audi har noe å komme med når det gjelder å lage biler.
Du virker ikke akkurat overbevisende i argumentene dine for BMW når du feier andre alternativer av banen omtrent før de er nevnt.

Jeg ville personlig valgt en ålreit X5 som bruksbil og en 997 Carrera S som bil nr. 2.
Man kan si hva man vil om BMW's M-biler, det er fortsatt noe eget med Porsche 911.

Ellers er jo M2 en tøff bil, helst med manuelt gir :)
Har kjørt E92 M3 og jeg kan vær enig med trådstarter i at den rett og slett er litt for mye et ''kompromiss'', både for høy vekt og for lite moment i motoren.
De nye 6-sylindrede M-motorene med turbo er spreke og kan fort bli enda sprekere etter en tur hos f.eks ESS.

F10 M5 blir hvertfall trist om du allerede syns E92 M3 er for ''lite'' sportsbil.
Generelt skuffet over alle F10'er når det kommer til kjørefølelse, uansett modell. Alt for stor, tung og sedat bil.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 996 gt3 eller turbo som morobil, eventuelt en 2.gen 997. Så legger du resten i en 5-serie touring.

Om du synes M3en bruker mye suppe tror jeg ikke du kommer mye billigere unna med en AMG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Clipictrial skrev:

Fredrik 90, jeg forstår at du er erke-BMW entusiast, men jeg håper også du forstår at både Mercedes og Audi har noe å komme med når det gjelder å lage biler.
Du virker ikke akkurat overbevisende i argumentene dine for BMW når du feier andre alternativer av banen omtrent før de er nevnt.

Jeg ville personlig valgt en ålreit X5 som bruksbil og en 997 Carrera S som bil nr. 2.
Man kan si hva man vil om BMW's M-biler, det er fortsatt noe eget med Porsche 911.

Ellers er jo M2 en tøff bil, helst med manuelt gir :)
Har kjørt E92 M3 og jeg kan vær enig med trådstarter i at den rett og slett er litt for mye et ''kompromiss'', både for høy vekt og for lite moment i motoren.
De nye 6-sylindrede M-motorene med turbo er spreke og kan fort bli enda sprekere etter en tur hos f.eks ESS.

F10 M5 blir hvertfall trist om du allerede syns E92 M3 er for ''lite'' sportsbil.
Generelt skuffet over alle F10'er når det kommer til kjørefølelse, uansett modell. Alt for stor, tung og sedat bil.
 

 Hvorfor bli personlig? Selvsagt er det mye artig å velge i denne kategorien, som jeg også nevner i mitt innlegg over her. Men mange eiere samt den samlede bilpresse er enige om at BMW sine M biler har noe spesielt ved seg. Det betyr ikke at RS og AMG modeller er dårlige, de har sine områder hvor de er veldig bra. Men man skal ikke lese mange tester av f eks nye M4 før man skjønner at dette er racerbilen av sine konkurrenter, C63 er muskelbilen som går bra rett frem og RS4 er kanskje den beste allrounderen som stasjonsvogn og med firehjulstrekk. Jeg kan ikke se at trådstarter forteller noe om hva bilen skal brukes til, hvilke egenskaper som skal vektlegges. Det er litt essensielt med tanke på om man skal anbefale en M3 eller RS4.

Porsche 911 er sportsbilen over alle, det trenger vi ikke å diskutere en gang. Men som allronder så synes jeg M3 ligger nærmest, da den er mer praktisk sånn sett. Derfor bør M2 være ett bra kompromis der 991 blir for dyr :) 

M5 er ingen sportsbil, det er det vel heller ingen som har nevnt her. Men det ble også nevnt RS6 over her, en bil som heller ikke er noen sportsbil. Har man M3 og skal ha noe sportsligere så er jo såklart ikke M5 bilen, da er det kun 911 som gjelder. Skal man derimot ha en familiebil som er utrolig rask og kapabel, så er M5 tingen. 

Det øvrige som sies om vanlig F10 kjenner jeg meg ikke igjen i, som eier av F10 530d. Ja den er stor og tung, men prøv E-klasse eller A6 så får du ett litt annet perspektiv på kjøreegenskaper i denne klassen... Nye Jaguar XF har bra kjøreegenskaper i denne klassen, men da er vi litt utenfor trådens tema :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, [space] skrev:

Hva med en 996 gt3 eller turbo som morobil, eventuelt en 2.gen 997. Så legger du resten i en 5-serie touring.

Om du synes M3en bruker mye suppe tror jeg ikke du kommer mye billigere unna med en AMG.

Du skal nå lete lenge etter en 996 GT3 og snart turbo også. Om en skal holde seg til dette budsjettet.
Det er ikke mye å finne av disse til under 1mill lenger, og skal en ha 996 ville jeg forsøkt å finne en MKII.

Du finner dog fortsatt 996 Turbo i grei stand til 7-800 foreløpig. Men disse er jo ikke akkurat nye lenger og krever litt i vedlikehold, oppgraderinger.
En kan eventuelt titte på Cayman R/S og om litt GT4 hvis en vil ha mest "kjøre egenskaper" for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. turbo og GT3 er ettertraktet, og dyre om dagen. Og hvordan kunne jeg glemme Cayman GT4... Drømmebil!

Eller hva med å gå ekstremt i den retningen, med en Ariel Atom, Lotus Exciege eller annet superlett råskinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy diskusjon. Spent på hva det ender med :D  Men jeg tenkte likt som "space". 5-serie touring til daglig bruk, og en 911 til lek og morro :) Evt kjøpe en ferdig bane-rigget cupe av ett eller annet slag, med tunet motor, bur og alt annet som må til. Trenger kanskje ikke skilt engang:) Da kan du få ganske heftig leketøy for pengene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...