Gå til innhold

Høyt forbruk på F11 530D X-drive


xtreem
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en 2011 530D Xdrive. Nydelig bil som trekker som et lokomotiv. Forbruket derimot er jeg heller sjokkert over. Hentet bilen i Tromsø, fylte bilen med folk og baggasje og kjørte 80 mil på 0,8 i snitt. Dette er betydelig høyere enn min forrige bil, Audi A6 Allroad 3.0. Denne kjørte jeg med full bil og skiboks på ca 0,6 langkjøring. Bykjøring på ca 0,8-0,9.

Bmwén bruker 0,8 på langkjøring, ca 1,0 på blandet og rundt 1,2 på bykjøring. Bilen har bare gått 57k km og har akkurat hatt stor service der alle filtre ol skal ha blitt skiftet. Han jeg kjøpte bilen av fulgte ikke med på forbruket, så han er ingen hjelp i. Venner jeg har med samme bil, (riktignok et år nyere) ligger 0,2-0,3 under det jeg ligger på. For ordens skyld så er det ikke hard gassfot. Testet ut å kjøre 5 mil i 90 på cruise uten nevneverdig oppslakking og akselerering og klarte å komme på 0,78.

Hva kan dette skyldes?

Endret av xtreem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres enten ut som at du har flat pedal veldig ofte, ellers er det noe som ikke stemmer.

Forbruket er en del høyere enn en M550D (xdrive) har, så jeg ville ha tatt diagnose på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som jeg nevnte i innlegget ikke flat pedal. Jeg kjører både med barn og lange rolige etapper. Men fortsatt har jeg et skrekkelig forbruk. Den har vært til stor service nylig og ingenting ble anmerket der. Har heller ikke fått opp noen feilkode og merker ikke noe på bilen på gangen.

Bilen skal inn til BMW om to uker, men det er jo en ganske lang tur så jeg tenkte å gjøre litt research før jeg dro så jeg evt hadde noen punkt jeg kunne få sjekket ut. Tror ikke de klarer å avdekke noe med bare å plugge i diagnose apparat når det ikke ligger aktive feilkoder. Litt kjipt å måtte ta bilen med nordover igjen med et forbruk som er høyere enn bensinutgavene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, på langkjøring ligger min bil på rett over 0,6 (feks Arendal-Oslo-retur) da er vel snitthastighet mellom 70 og 80.. Har kjørt langkjøring med egg på pedalen på 0,54.

Småkjøring ligger stort sett mellom 0,8-1,0, men på vinterstid har jeg vært oppe i over 1,1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bremser henger, og alt triller lett og fint. 

Jeg har ikke sjans å komme under 0,78, kanskje med unntak av fritt fall. Som nevnt så bruker min bil på flat vei mer eller mindre rett frem i 90 km/t 0,78l på mila over 5 mil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å måle virkelig forbruk ved antall liter forbrukt og kjørte km. Kan være forbruksmåler er feil.

Noe er ihvertfall feil, kjenner flere med 3,0 liter som alle går langkjøring på +- 0,6, men de er bakhjulstrekk, så er egentlig imponert over at min med X-drive ikke bruker stort mer.

Hvor langt har bilen gått?

Har du sjekket at det ikke er vakum eller luftlekkasje? Dårlig turbo (lekkasje/slark)? LMM....

En diagnose er kanskje tingen.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mye småkjøring så regenerer den DPF ofte og det øker forbruket en del. Lavt lufttrykk og dekkdimensjon utover standard påvirker. Det er et såkalt km-zahl programert inn i kjørecomputeren som skal gjøre det slik at den er noenlunde tilpasset de fleste dekkdimensjoner til bilen. Dette påvirker fartsmåler og indirekte kjørecomp. Har du takboks? dumt spørsmål men noen har det på f11. Det gir deg minst 15% ekstra forbruk. Jeg ville tatt diagnose på fordelerkassa til xdrive i samme slengen. Xdrive tåler ikke forskjell i dekkdimensjon framme/bak for det kan gjøre at den slurer litt når den ikke skal og gir deg høyere forbruk. Men til syvende sist dette er bare noen forslag. En BMW tekniker bør gå litt systematisk til verks fra lett forklaring til komplisert. Tallene som BMW oppgir i forbruk stemmer forbaska bra på alle nyere modeller som din er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med standard 17" pigg nå, ingen forskjell på foran og bak. Har ikke takboks, men det blir vel etterhvert. Har ingenting som skulle øke forbruket.  

Har prøvd å dra en ganske stor kapellhenger, og det utgjør ikke store greiene på forbruket. Litt rart da alle mine tidligere biler har hatt stor forskjell på forbruket med og uten henger.
Noe småkjøring blir det, men også endel langkjøring (5 mil +) i 80-90. 

Har også fått fortalt at de oppgitte tallene skal stemme nokså bra, men på min er det kjempeavvik. De får bare feilsøke så godt de kan, men de sa rett ut over tlf at dersom det ikke forelå en aktiv feilkode så var det ingen feil, og ingenting å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket vil jo også øke en del ved kjøring på snø/snøslaps og kulde. Det har ikke jeg testet noe særlig ut vedr forbruk på min bil.

Ville ha målt forbruk manuelt for å sjekke om forbruksmåler viser riktig, det er flere som har hatt en del avvik på komputeren, men helst at de har vist for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket øker ikke så veldig mye i kjøring på vinter. Kanskje 0,05l pr mil i merforbruk. Iallefall har jeg registrert et slikt merforbruk på mine tidligere biler. Fikk akkurat vite at en kompis med en X5 40D ikke bruker like mye diesel som meg engang:-(
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...