Gå til innhold

Vår BMW F10 520D Sophistogrå - SOLGT


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fahad skrev:

Jeg kjøpte Bosch klosser fra Gs bildeler og det er minimalt med bremsestøv på felgene bak i forhold til foran. 

Bilen min har også minimalt med bremsestøv bak, men foran støver den ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BimmerFan! skrev:

Enig i at slike biler fortjener god pleie :) 

Formen til bilen er bra. Sliter fortsatt med diverse knirk og slikt fra interiøret, men bryr meg ikke så mye om det lenger. Bilen er så god å kjøre så det gjør opp for det :) Har også en svak ulyd fra bakkant av motor som jeg frykter kommer fra reg.kjede. Det skal sjekkes ut om ikke så lenge. Kan kanskje legge ut en lydfil av ulyden, dersom folk har peiling på hva det kan være :) 

Ellers så har bilen akkurat bikket 96 000 km og er en fryd å kjøre. Har enda ikke prøvd en bil av den klassen som er bedre enn F10. Har prøvd Mercedes E220 cdi W212 Facelift, og Audi A6 2,0 og 3,0 tdi 2012. 

Mercedesen var ikke som jeg håpet på. Veldig komfortabel å kjøre, men mangler kjøreglede. Jeg gikk rett og slett lei etter 5 minutter i den bilen. Interiøret var pent, men langt i fra like pent og moderne som F10 sitt interiør. Girkassen var milevis unna BMW sin girkasse, harmonerer ikke like godt med motoren som girkassa til BMW gjør. Litt mer motorstøy i kabinen enn BMW. Motoren var sprek og kvikk, men selv med 7hk og 20NM mer enn min F10 så virker det som om 20d motoren til BMW er hakket mer turtallsvillig (om man kan si det) og sportslig. To ting som var bedre på mercedesen er at den ikke hadde noe interiørknirk osv. og de adaptive LED lysa var meget bra (min har standard bixenon så kan vel kanskje ikke sammenlignes). :D 

Tre ting som jeg synes var rart i en mercedes Eklasse fra 2014 var at man fortsatt måtte vri med nøkkelen for å starte bilen, parksensorene viser ingen ting på skjermen, og den hadde heller ikke elektrisk parkbrems. 

Dumt det der med de ulydene, det skal ikke være slik på en bil av dette kaliber. Men som du sier, det skal ikke så mye annet til før slikt er glemt :) 

Jeg har som seg også forsøkt F10 konkurrentene og jeg synes ikke de når opp.  E klassen av 212 generasjon er full av hardplast og er kjedelig å kjøre, rett og slett en døll bil. A6en er bra, men ikke noe mer en bra synes jeg. Interiøret er traust og jeg synes interiøret i F10 gir mer kvalitetsfølelse, A6en virker dårlig lydisolert også. Eneste som faktisk kan måle seg er nye E klassen, men den er helt ny mens F10 har vært på markedet i 6 år. Jeg er redd BMW ikke klarer å følge opp med en ny 5-serie som er så overlegen på alt...

4 timer siden, BimmerFan! skrev:

Bilen min har også minimalt med bremsestøv bak, men foran støver den ganske mye. 

Samme problemet hos meg, støver noe vanvittig. Men likevel så fikk jeg på ett nytt sett med originale bremser. Delvis for å ha det krysset av i serviceheftet og delvis da jeg synes de originale BMW bremsene er knallbra. De biter utrolig bra, selv når de er kalde. Har heller aldri opplevd at de har fadet når de har vært alt for varme, kan pushe bilen ganske hardt rundt Nurburgring og de holder mål. Men en skjelden gang så kviner dem, på lav fart og ved moderat trykk på bremsen. Det liker jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dumt det der med de ulydene, det skal ikke være slik på en bil av dette kaliber. Men som du sier, det skal ikke så mye annet til før slikt er glemt :) 

Jeg har som seg også forsøkt F10 konkurrentene og jeg synes ikke de når opp.  E klassen av 212 generasjon er full av hardplast og er kjedelig å kjøre, rett og slett en døll bil. A6en er bra, men ikke noe mer en bra synes jeg. Interiøret er traust og jeg synes interiøret i F10 gir mer kvalitetsfølelse, A6en virker dårlig lydisolert også. Eneste som faktisk kan måle seg er nye E klassen, men den er helt ny mens F10 har vært på markedet i 6 år. Jeg er redd BMW ikke klarer å følge opp med en ny 5-serie som er så overlegen på alt...

Samme problemet hos meg, støver noe vanvittig. Men likevel så fikk jeg på ett nytt sett med originale bremser. Delvis for å ha det krysset av i serviceheftet og delvis da jeg synes de originale BMW bremsene er knallbra. De biter utrolig bra, selv når de er kalde. Har heller aldri opplevd at de har fadet når de har vært alt for varme, kan pushe bilen ganske hardt rundt Nurburgring og de holder mål. Men en skjelden gang så kviner dem, på lav fart og ved moderat trykk på bremsen. Det liker jeg ikke...

F10 har nok vært klasselederen lenge. W213 er sikkert en herlig bil, men utseende tiltrekker ikke meg. Jeg venter spent på nye G30 og er litt redd den ikke får like gjennomført interiør som på F10. Har også lest noe som jeg blir litt skeptisk til:

"Engine size dictates which suspensions slot into place: smaller-engined 5-series share front axles with the next 3-series, but go for a six- or eight-cylinder 5-series and you’ll get the front axle from the next 7-series instead." Kilde: BMWBLOG.com

Er det slik at G30 vil miste noe av den "5-serie følelsen" dersom man går for en firesylindret versjon av G30? 

Jeg har ihvertfall bestemt meg for hvilke alternativer jeg skal velge mellom når jeg skal bytte bil. Det står mellom disse:

- BMW F01 LCI 

- BMW F07 (5-serie GT) LCI

- BMW F10 LCI med R6 og masse utstyr

- BMW G30 (dersom den svarer til forventningene)

Jeg heller mer og mer mot F01 LCi av en eller annen grunn :) 

Angående bremser:

Det virker som bremsestøv foran er en BMW F10 fenomen som de fleste har. Bremsene på vår hviner også litt engang i blant :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå så langt å si at jeg kunne faktisk ha eid en W213, det er sterke ord ifra en BMW entusiast som meg. Jeg liker designet, bortsett ifra hekkpartiet som ser snodig ut. Da hadde det blitt sånn at jeg alltid hadde parkert med fronten ut, forsøkt å skjule hekken så godt som mulig. F10 er perfekt ifra alle vinkler, uansett hvordan man snur og vender på bilen så ser ting bra ut og vel gjennomtenkt. Interiøret i W213 her helrått, ikke bedre enn F10 men heller ikke mye dårligere. De er veldig gode på den feelgood følelsen, kun disse to bilene som gir meg det. Det som for meg skiller F10 og W213 er finishen, jeg vet ikke hva enkelte skrytende biljournalister har røyket men fit og finish er ikke som det burde i en Mercedes. En del hardplast her og der, litt spinkle løsninger og ett rart setedesign. I F10 interiøret finner man ikke billige og spinkle løsninger, alt er av topp kvalitet og godt å ta på....bortsett ifra koppholderen (som heldigvis skjules under ett deksel) 

Derfor er jeg redd for at G30 ikke klarer å følge opp, men når vi ser tilbake så er det vel egentelig ingen femmere som har vært en skuffelse. Ja E60 skuffet mange i begynnelsen men du som den tok folk med storm etterhvert som man ble vant til den. For meg så var vel E34 en høydare, eneste 5-serien som ble utviklet etter "no cost" prinsippet. Det var bare en ting som gjalt og det var å slå Mercedes, noe klarte så til de grader om man skal tro datidens biltester ;) 

Når det gjelder bilvalg så stemmer jeg for F10 LCI med sekser og xDrive, gjerne en 530d. F01 er også supre biler men du bør opp på 740d for at skal bli noe og da koster det skjorta om det må være LCI ;) En kamerat har en F01 740d og det er ett beist av en bil, virkelig en tanks av en bil. Det er sjelden en F10 føles liten, men etter å ha kjørt den så føltes den som en 3-serie. GTen ville jeg droppa, lite pen og litt ukurant å få solgt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.8.2016 at 17.42, Walkabout skrev:

Jeg vurderer å kjøpe sportsskiver og -klosser fra Zimmermann til min, er du fornøyd med disse? Er det skivene som er slisset og ventilert som du har kjøpt? Konge om du kan slenge ut et bilde eller tre, hadde vært interessant å se :) 

Jeg sliter også med mye bremsestøv på felgene fremme. Noen som vet hva slags klosser som er bedre på dette?

Beklager seint svar. Dåle dæ dækning på jåbb. Ska ta billeda av di nårr e kjæm iland. Ja di e slissa å ventilert, like god om ikkje beire enn orginal bremsan. Har kun montert framme fåreløbi. Støva fortsatt en del mæn 30-40% mindre enn org.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.8.2016 at 1.12, Fredrik 90 skrev:

Jeg skal gå så langt å si at jeg kunne faktisk ha eid en W213, det er sterke ord ifra en BMW entusiast som meg. Jeg liker designet, bortsett ifra hekkpartiet som ser snodig ut. Da hadde det blitt sånn at jeg alltid hadde parkert med fronten ut, forsøkt å skjule hekken så godt som mulig. F10 er perfekt ifra alle vinkler, uansett hvordan man snur og vender på bilen så ser ting bra ut og vel gjennomtenkt. Interiøret i W213 her helrått, ikke bedre enn F10 men heller ikke mye dårligere. De er veldig gode på den feelgood følelsen, kun disse to bilene som gir meg det. Det som for meg skiller F10 og W213 er finishen, jeg vet ikke hva enkelte skrytende biljournalister har røyket men fit og finish er ikke som det burde i en Mercedes. En del hardplast her og der, litt spinkle løsninger og ett rart setedesign. I F10 interiøret finner man ikke billige og spinkle løsninger, alt er av topp kvalitet og godt å ta på....bortsett ifra koppholderen (som heldigvis skjules under ett deksel) 

Derfor er jeg redd for at G30 ikke klarer å følge opp, men når vi ser tilbake så er det vel egentelig ingen femmere som har vært en skuffelse. Ja E60 skuffet mange i begynnelsen men du som den tok folk med storm etterhvert som man ble vant til den. For meg så var vel E34 en høydare, eneste 5-serien som ble utviklet etter "no cost" prinsippet. Det var bare en ting som gjalt og det var å slå Mercedes, noe klarte så til de grader om man skal tro datidens biltester ;) 

Når det gjelder bilvalg så stemmer jeg for F10 LCI med sekser og xDrive, gjerne en 530d. F01 er også supre biler men du bør opp på 740d for at skal bli noe og da koster det skjorta om det må være LCI ;) En kamerat har en F01 740d og det er ett beist av en bil, virkelig en tanks av en bil. Det er sjelden en F10 føles liten, men etter å ha kjørt den så føltes den som en 3-serie. GTen ville jeg droppa, lite pen og litt ukurant å få solgt igjen.

Hadde nok ikke sagt neitakk til en W213 nei, men holder fortsatt en knapp på BMW av en eller annen grunn. Jeg synes også interiøret i W213 er noe av det beste på markedet idag, men liker i likhet med deg ikke disse setene. Hvis jeg absolutt skulle engang hatt en W213 så måtte den i såfall hatt AMG pakken og en eller annen spenstig farge med panoramatak. Selvsagt også Designo interøret. 

Jeg er litt redd for at G30 kommer til å skuffe litt, men dersom den blir som G11 så blir det bra. G11 er en bil som veldig få kan matche seg med nå, når det kommer til teknologi. Designet på G11 er langt ifra like pent som F01, men det duger :) 

Dersom det blir en F10 LCI så skal den ha seksermaskinen under panseret. G30 med sekser får nok en pris som er høyere enn det jeg kunne ha tenkt meg å bruke på en bil. Drømmen er selvsagt en 740d eller en 750d, men det er dyrt. Tror nok jeg skal klare meg fint med 258 hester, når jeg kommer fra en 520d som attpåtil er Norgesversjonen :P Har prøvd en 730d 2010 og syns den gikk bra.

Det er mange som hater GT, men jeg er en av de få som synes den ser så forbaska bra ut!

Her er noen av de bilene jeg sitter å dagdrømmer om

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60133888 Litt for dyrt enda :P

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81205499 

http://ww3.autoscout24.de/classified/292902095?asrc=st|as

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Idag hadde jeg ingen ting å gjøre så da tok jeg fram Swissvax skinnpleie settet mitt og renset setene :D

Før:

20160918_123832804_iOS.jpg

20160918_123849914_iOS.jpg

20160918_123906470_iOS.jpg

20160918_130114278_iOS.jpg

Underveis:

20160918_125144055_iOS.jpg20160918_134109357_iOS.jpg

Ferdig:

20160918_131644570_iOS.jpg

Her et bilde av kluten etter forsetene 

20160918_131518364_iOS.jpg

Resultatet ble jeg ikke så fornøyd med, men setene fikk seg en løft :D 

Så nå venter jeg bare på at leather milken skal herde.

Bildene er ikke noe å skryte av, det kommer bedre bilder etter jeg har tørket av leather milken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settet er helt genialt, neste gang skal jeg kjøpe større beholdere da de små flaskene brukes opp alt for fort.

Lyse skinnseter er veldig pent, men de krever litt arbeid vil jeg tro. Hadde jeg skulle kjøpe ny bil i dag ville jeg hatt lyse skinnseter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det settet er helt genialt, neste gang skal jeg kjøpe større beholdere da de små flaskene brukes opp alt for fort.

Lyse skinnseter er veldig pent, men de krever litt arbeid vil jeg tro. Hadde jeg skulle kjøpe ny bil i dag ville jeg hatt lyse skinnseter :) 

Ja dette settet gjør faktisk underverker :D

Etter at jeg tørket av resten av milken så føler jeg at setene har på en måte blitt litt sånn fettete/klissete, er dette normalt? Går det over?

Fikk også med det elefantfettet og har ikke turt å smøre inn setene med det, da jeg har hørt at setene begynner å svette i lang tid fremover, bør jeg smøre inn eller skal jeg la det stå?

Lyse skinnseter er pent, men av en eller annen grunn så synes jeg svart er minst like pent, om ikke penere. på neste bilen min vil jeg gjerne ha sorte skinnseter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fahad skrev:

Tror du har samme farge på setene som jeg har på X6. Oyster Dakota skinn? 

Det stemmer :) Meget pent interiør når det er rent, men dessverre så er det litt vanskelig å holde den fargen ren ettersom tiden går og kilometerne øker :)

Nå må du snart lage en tråd om beistet ditt, titter innom flere ganger om dagen for å blant annet se om du har lagt ut noe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BimmerFan! skrev:

Det stemmer :) Meget pent interiør når det er rent, men dessverre så er det litt vanskelig å holde den fargen ren ettersom tiden går og kilometerne øker :)

Nå må du snart lage en tråd om beistet ditt, titter innom flere ganger om dagen for å blant annet se om du har lagt ut noe :P 

Får bilen idag 😀 Den har vært på klargjøring hos en ordentlig detailer som bruker kun Svisswax og andre kvalitetsprodukter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble du ikke fornøyd med resultatet? Det ble jo et betydelig løft :)

Ang. det elefantfettet så har jeg brukt det en gang og aldri igjen. Det skal smøres på sømmene egentlig, men det legger igjen en blank hinne som i mine øyne ser stygt ut. Det er vanskelig å få det jevnt fordelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Frode D skrev:

Hvorfor ble du ikke fornøyd med resultatet? Det ble jo et betydelig løft :)

Ang. det elefantfettet så har jeg brukt det en gang og aldri igjen. Det skal smøres på sømmene egentlig, men det legger igjen en blank hinne som i mine øyne ser stygt ut. Det er vanskelig å få det jevnt fordelt også.

Føler at det kunne blitt hakket bedre utført :) Skal ta en runde til etter noen måneders bruk :D

Da skal jeg holde meg langt unna det elefantfettet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke så mye som skjer her nå bortsett fra at jeg fikk et steinsprut på frontruta som førte til at frontruten må skiftes. Dette tas selvsagt hos BMW, på slutten av denne måneden. :) 

Det ble byttet til vinterdekk forigårs, for å være på den sikre siden ;) 

20161016_103646078_iOS.jpg20161016_103650681_iOS.jpg

Det er ikke verdens peneste vinterfelger, men duger til sitt bruk :) Bilen ble mye bedre å kjøre nå, enn det den var på sommerdekk. Sporer ikke, mindre dekkstøy, mye bedre komfort over ujevnheter og grov asfalt. 

Fusso gjør jobben enda :) 

20161016_135916026_iOS.jpg20161016_135929702_iOS.jpg20161016_135941146_iOS.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...